ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: macbang skrivet 24 oktober 2009 kl. 23:25:17
-
Tjenare alla på foromet. Har planer på att köpa mig en " tävlings quad " att leka runt med på helgerna och undra vilken quad som har mest effekt.
Har bara prov kört gasgas 450 wild 08. och den gick som fan i mina ögon, men undra om det finns någon quad med ännu mera kraft i.
tacksam för svar
-
Min :headbang:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Suzuki_LTR_450_Bigbore_490cc__varst__23866453.htm?ca=4&w=3 (http://www.blocket.se/vasternorrland/Suzuki_LTR_450_Bigbore_490cc__varst__23866453.htm?ca=4&w=3)
-
Predator 500 ska väl vara rätt bra klipp i.
samt ktm 525.
Inte provat någon själv dock.
Men ska du tävla är det väl max 450 eller har jag fel?
-
i tävling har dom 2 olika klasser såvitt jag vet... en klass där man inte får trimma motorn alls och en annan klass där enda gränsen är 750cc.
Jag läste någonstans effekten på dom original. Kommer dock bara ihåg 3 av dom i huvet och det var. (Detta var 450 maskiner)Å
KTM 450 SX: 45hk
YFZ450R: 40hk
KFX450: 37hk
Alla andra märken låg någonstans mellan YFZ'an och KFX'en så effektskillnaden är marginell förutom KTM'en som är endel starkare original. men dom kör t.ex 1 kompförhållande mer osv, den är helt enklelt lite "trimmad" från fabrik.
Jag kör YFZ450R nu och det känns inte som den behöver jättemycket mer effekt. Ett Big3 kit på den och kanske 480-490cc kit på den så det blir lite mera vrid räcker allt.
Sen finns det ju t.ex KTM 505, 525. Polaris har ju också 500+are
-
har bara KTM 450 SX, 45hk. YFZ450R: 40hk, KFX450: 37hk i orginal/ ostrypt utförande ?
Gasgas 450 wild har cirka 55hk i ostrypt utförande när jag mailad gasgas. likadant sa säljarna i affären där jag kollade på den. Men dom kanske drog på lite för att få den att verka intressant :)
-
Allt är inte bara hästkrafter.. Tänk på vrid, utväxling, effektkurva mm mm..
-
jo precis..... Gasgas'en menade dom säkert i motorn och kanske strödde på lite extra... en annan otroligt viktig sak är vikten och chassit överlag som dämpare osv.
Jag är ganska jämlika duktig som min kompis som kör KFX450. Men jag kör sakta ifrån han på en väldigt chassikrävande bana vi har här och då har han 15hk mer på bakhjulen än mig. Så det handlar långt ifrån om mest HK. Jag tar 10hk mindre och ett bra chassi vilken dag som helst.
Och den info jag sa om effekten på dom andra stämmer på hästkraften enligt ett stort dyno test dom gjorde på diverse quaddar. och japp det är i ostrypt/original på bakhjulen mätt effekt. Alla märkes quaddar ligger nånstans mellan 37 och 40hk utom just KTM'en som ligger högre för den är mer "trimmad" originalt
-
vikt/hk spelar också in
-
Om jag säger så här då. Är ute efter en quad som har ett jävla bra vridmoment och ett bra acc.
-
Om du inte mestadels menat plåga maskinen på crossbana kanske du även skulle ge Raptor 700 en chans...
:headbang:
Med en sån kan du dessutom få upp effekten BRA med rätt liten satsad slant.
-
Om jag säger så här då. Är ute efter en quad som har ett jävla bra vridmoment och ett bra acc.
Var är det du ska köra ?
-
Om jag säger så här då. Är ute efter en quad som har ett jävla bra vridmoment och ett bra acc.
Raptor 700
Den accar liiiite sämre än en 450 pga sin vikt men på 3'ans växel kör du om. Bättre allround maskin får du inte helt enkelt. Så är den ju lite sämre på bana än en 450.
Vill du ändå ha just en 450 aktig maskin så satsa på någon i 500 serien då dom är ganska lika fast dom har väl lite bättre vrid, men inte alls som 700'an
-
Ha sett att det finns en turbo kitad raptor 700 närheten där jag bor. Men då kommer frågan. Är det MYCKET mer service på en turbo kitad raptor 700 än en orginal raptor 700 ?
-
Kedjan frestas med turbo och kopplingen slirar om man åker original... även de förstärkta får jobba hårt.
Generell service är väl dock inte mer med turbo.
Man får alltså räkna med en aningen förhöjd driftskostnad generellt, och sen tillkommer bakdäck.
:headbang:
-
Hur mycket mer effekt får man med turbo?
-
Beror ju på vad man ligger på för tryck, plus om man även eventuellt gör fler grejer...
Yakahosus kit ligger väl på typ 75-80 häst, men en här på forumet påstår sig ju ha 120 med ett eget kit.
-
Beror ju på vad man ligger på för tryck, plus om man även eventuellt gör fler grejer...
Yakahosus kit ligger väl på typ 75-80 häst, men en här på forumet påstår sig ju ha 120 med ett eget kit.
Jag antar att turbon ökar från cirka 55hkr orginal till 70 -80 hkr efter man ahr monterat dit turbon, eller har jag fel?
-
Om jag säger så här då. Är ute efter en quad som har ett jävla bra vridmoment och ett bra acc.
Var är det du ska köra ?
ska bara leka runt. vill bara ha kraften att få upp den på bakhjulen när jag vill :lol:
-
ska bara leka runt. vill bara ha kraften att få upp den på bakhjulen när jag vill
Köp en Kawasaki KFX700, den har kraft och framför allt bottenvrid så det räcker och blir över. Det är ju inte för inte som den kallas "Quadarnas monstertruck" ()p Däremot ska jag villigt erkänna att om du vill piska den runt en crossbana så bör du vara byggt som Arnold Swartzenegger - eller så kommer du att se ut som honom efter ett antal träningsrundor ;D Den är tung, grym och stabil...
-
Jag antar att turbon ökar från cirka 55hkr orginal till 70 -80 hkr efter man har monterat dit turbon, eller har jag fel?
Korrekt.
Jag uttryckte mig lite otydligt då jag ju angav den slutliga effekten, inte bara vad själva turbon gav.
Att leka och busa och att få upp på bakhjulen går dock redan med en standardraptor.
-
jodå standard raptor fungerar allt bra. det värsta är när man börjar trimma är att det är svårt att sluta, Jag skulle nog vilja ha 200hk i min helst men det är inge vidare realistiskt.
Hade vart skoj att prova en 100hk+ dock. är 49hk i dom original (i motorn) och 41-42 på driven.
-
Jag antar att turbon ökar från cirka 55hkr orginal till 70 -80 hkr efter man har monterat dit turbon, eller har jag fel?
Korrekt.
Jag uttryckte mig lite otydligt då jag ju angav den slutliga effekten, inte bara vad själva turbon gav.
Att leka och busa och att få upp på bakhjulen går dock redan med en standardraptor.
Lättare än med en 450cc ? tänkte mest på vikt effekt skillnad
-
En 450 har ett annat temprament.. alltså en annan effektkurva.
Något många missar när de räknar effekt/vikt är att man oftast även vill åka med själv...
Och om man som i mitt fall väger över 100, då får man helt andra siffror på en Raptor än en liten crossquad.
Ligger man på fjädervikt, typ 50-60, så spelar ju maskinens vikt betydligt större roll.
Hondas och CanAms 450 brukar för övrigt vara rätt vassa...
-
Tänkte bara fråga. Är det bara gasgas 450 som har 6 växlad låda ?
-
En 450 har ett annat temprament.. alltså en annan effektkurva.
Något många missar när de räknar effekt/vikt är att man oftast även vill åka med själv...
Och om man som i mitt fall väger över 100, då får man helt andra siffror på en Raptor än en liten crossquad.
Ligger man på fjädervikt, typ 50-60, så spelar ju maskinens vikt betydligt större roll.
Hondas och CanAms 450 brukar för övrigt vara rätt vassa...
Quadens hästkrafter ändrar sig inte för att man väger mer det som ändras är vikten som i båda fallen ökas med 100kg. Båda maskinerna får lika stora förluster.
-
Helt rätt... men en 700 har mer effekt än en 450.
Alltså blir inte förlusterna lika stora PER KILO.
Lägg därtill att du får ett avsevärt mycket bredare register med 700:an och relativt lätt kan få upp den 20 hästar till.
-
Lyssna på pattho0 han verkar vara en vis man ()p ()p ()p ()p ()p
-
hur många kg mer väger raptorn 700 om man jämnför med en 450cc tävlings guad?
-
hur många kg mer väger raptorn 700 om man jämnför med en 450cc tävlings guad?
skiljer ungefär 30 kilo. Låter kanske inte så mycket men ta med 3 jeepdunkar med vatten så känns det allt tungt :help:
-
det blir ju 65 kg ()p :lol: ()p :lol: ()p :lol:
-
det blir ju 65 kg ()p :lol: ()p :lol: ()p :lol:
eeeeh jo, jag vet inte varför jag tänkte i 10 liter.. Jag har en 10 liters jeepdunk i bilen men alla normala är ju på 20 :lol:
-
haha lysna inte på patth0, inga växlar på kfx 700...en quad kan va hur mycket kraft som helst men har man sen en variator på så är går den fortfarande under benämningen mopped ;) ;D
bakhjul kunnde jag på alla 3 växlar på min första quad, 110 cc-130kg, men då körde jag enbart bakhjulsåkning korta sträckor, handlar mer om teknik än om kraft :rtfm:
provkör alla 450 maskiner och köp den du trivs bäst på och skit i kraften är mitt tips, och är de bara power du vill ha köp en raptor! ()p
var är dinli åkarna, borde inte dom vara med här o säga att dinli är MINST lika bra som alla andra 450 :hmmm:
-
Har kört ltr 450 tidigare å nu åker jag yfz450r.....båda har allt man kan önska i grusgropen och på tävlingsbanan! Tycker personligen att ingen quad kan mäta sej me dessa i standard utförande...förutom KTM då men då blir de mer meka ist! båda är ready to race ur kartong dvs breda, bra fjädring å kraftfulla motorer!! ska du köpa NY quad så är de yamman som gäller(finns knappt nån begagnad)....är du inne på begagnat så köp LTR 06-07! 08-09 har problem me treans växel som rasar!hade sj 08 å den rasa.....
DRIFTSÄKERHET=JAPANSKA HOJAR!!!!!!!!!!!
-
haha lysna inte på patth0, inga växlar på kfx 700...en quad kan va hur mycket kraft som helst men har man sen en variator på så är går den fortfarande under benämningen mopped ;) ;D
bakhjul kunnde jag på alla 3 växlar på min första quad, 110 cc-130kg, men då körde jag enbart bakhjulsåkning korta sträckor, handlar mer om teknik än om kraft :rtfm:
provkör alla 450 maskiner och köp den du trivs bäst på och skit i kraften är mitt tips, och är de bara power du vill ha köp en raptor! ()p
var är dinli åkarna, borde inte dom vara med här o säga att dinli är MINST lika bra som alla andra 450 :hmmm:
Vi törs inte :whip: :whip: ()p
-
Jag är nöjd med min lilla moppe ()p
-
Om jag säger så här: skulle välja raptorn pga av att det finns turbo kit till den + att den är jävligt snygg, kräver inte mycket serive, men att den verka tung och slö orginal, krävs mer pengar för att få dom pigga " efter vad jag ahr sett på youtube "
Skulle välja en 450cc quad pga v sin låga vikt och smidighet, gå bra orginal, byggda för cross banan diret ur kartongen. , låter skönare pga högre varv tal :) . Men dom kräver mycket mer underhåll
Har tyvärr inte kört en raptor 700 än, men skulle gärna vilja.
-
Det bästa du kan göra är att åka runt till olika firmor och provköra, på så sätt bildar du dig snabbt en egen uppfattning om vilken quad som passar bäst för dig, sen kanske det visar sig att det är en 4x4 ATV du vill ha ;D
-
dom flesta 450 maskiner känns ändå rätt lika så du behöver nog inte bry dig om att prova alla möjliga. bara ta den som faller dig i smaken. som Macberg sa att ska du köra allround så säga som normalt folk gör så föreslår jag raptor 700. Ska du mestadels köra bana och lite annat grusgrops bus så köp 450.
Har kört min 450 kanske 3km på asfalt och man håller på att tråka ihjäl sig för den är hur tråkig som helst mot Raptorn :) dock äre vice versa när underlaget ändras till lite trubbigare :whip:
-
Om du bara ska ha å leka med så e ju suzuki lt500 å yamaha banshee rätt brutala...met relativt billiga pengar så blir de en jävla skjuss i grejjerna. Även suzuki lt250 e de reätt bra drag i! Det är iofs 2 taktare.
-
Eller så köper du min som redan är iordninggjord ()p