ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Atvfreak skrivet 15 oktober 2009 kl. 19:06:21
-
Det e så att min startmotor inte funkar och jag vet ej vrf. Jag har kollat alla kablar och så men hittar inge fel. Det jag skulle tro är att det har blivit nåt fel i nåt jävla relä så att den inte märker att man håller in bromsarna och då går ju inte startmotorn. Så nu har jag funderingar på att koppla startmotorn förbi allt annat jävla reläskit och grejer. Alltså dra en ny kabel med startknapp och säkring på och sen till batteriet. Kan man göra så? eller måste man ha relän och skit för att det ska funka?
-
relä: ja, kan bli lite dumt att leda 200A genom en tryckknapp. skit: beror på vad du definierar som skit
-
Jag förstår inte vart dom 200Amp ska komma ifrån? och skit= onödiga kablar + diverse konstiga elsaker som jag inte förstår mej på :P
-
på nästan alla hojar så har dom hängt dit massa onödiga reläer o konstiga elsaker som inte behöver vara där jag vet inte varför dom gjort det..det är nog bara för att kunna ta lite mer betalt för maskinen.dra du kabeln rätt till startmotorn o det funkar då är det inga problem ()pända anledningen jag kan komma på det är en säkerhets grej.
-
reläskiten: sitter där av en anledning. så som du skriver så tolkar jag det som att du vill ha; från batteriet till en knapp, vidare till starmotorn?
ta på dig tjocka vantar när du trycker bara för de lär du behöva isf. och ha med en avbitare så du kan klippa kabeln när du väl svetsat fast knappen..
:banghead: :banghead: :banghead:
-
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
:nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono:
-
Det funkar att koppla så det har ja gort många gånger på bilar och på en bil är det mera ampere än i en fyrhjuling. I min Cadillac sitter det hydrauler med en bakgavelslyftmotor som ja kör på 24volt 85ampere och den är kopplad på lika sätt. Hydraulpaketet är byggt -92 så det har funkat i 17 år ()p kanske inte det bästa sättet men det funkar.
Sleeper_86 han ska ta strömmen ifrån batteriet inte vägguttaget.
I vilken fyrhjuling har man 200 ampere jag har inte ens det i bilen :hmmm:
Jag är osäker men ligger det inte runt 15-30 ampere i ett mc batteri.
Jag snabbräknade lite på BruteForcen och den ger ca 15 ampere när den laddar för fullt.
-
Jävla idioter hela bunten!!!!!!!!!!!!!!!!!utom lowest och olle arboga
Batteriet har ca 10,5ampere och inte 200 för dom cp-offren som inte fattar det, har inget jävla traktor batteri.
Och varför skulle jag inte kunna ha en knapp till starten för? Ska ha en startknapp som åker ut av sig själv så fort man släpper den för er som inte fattade det.
Men Tack till er som svara seriöst :)
-
En knapp som klarar 10 ampere skulle jag säga då. något mer egentligen då den säkert ger en spik i början.
-
En knapp som klarar 10 ampere skulle jag säga då. något mer egentligen då den säkert ger en spik i början.
Japp jag har en som e till för bilar tror jag. så den borde funka. Men ska kolla iaf hur mkt den tål.
-
Jävla idioter hela bunten!!!!!!!!!!!!!!!!!utom lowest och olle arboga
Batteriet har ca 10,5ampere och inte 200 för dom cp-offren som inte fattar det, har inget jävla traktor batteri.
Och varför skulle jag inte kunna ha en knapp till starten för? Ska ha en startknapp som åker ut av sig själv så fort man släpper den för er som inte fattade det.
Men Tack till er som svara seriöst :)
Så folk är jävla idioter bara för att de kan skilja på ampere och amperetimmar???
Ett bilbatteri är på typ 60 amperetimmar, men det kan leverera MYCKET mera ström när så krävs... men inte under en hel timme så klart.
Mc-batterierna är mindre men självklart klarar även de att leverera mer ampere än vad de har amperetimmar, dock känner jag inte till några exakta siffror... men en sak känner jag till, och det är att du nog bör lugna dig lite.
-
ni kan inte jämföra en bil me en motorcykel eller atv i d här fallet. enbil startmotor har en solenoid som fungerar som ett relä. on någon som vet nått om bilar så är det inte 10mm3 kabel in till nyckeln. det går direkt från batteriet till solenoidenpå motorn..
på en ATV/Motorcykel har dom satt ett start relä någon stans(under sadeln på dom flesta ATV) där av kan man ha klena kablar till start knappen på styret..(jämför kabeln på startmotorn med dom vid styret)
ang, 200amp så är det inte fel. 10,5amp har du säkert i ditt batteri men det står nog kanske 10,5AH Ampere timmar.. MEN du kan krama ur uppemot 200amp i start effekt.. så relä måste du ha. Ett start relä som pallar dessa ampere. 350:- brukar ett sånt gå loss på, finns på d flesta mc/atv butiker.. men du kan ju koppla förbi broms å koppling..
hoppas nånting klarnade.
mvh
Fille
-
Det e så att min startmotor inte funkar och jag vet ej vrf. Jag har kollat alla kablar och så men hittar inge fel. Det jag skulle tro är att det har blivit nåt fel i nåt jävla relä så att den inte märker att man håller in bromsarna och då går ju inte startmotorn. Så nu har jag funderingar på att koppla startmotorn förbi allt annat jävla reläskit och grejer. Alltså dra en ny kabel med startknapp och säkring på och sen till batteriet. Kan man göra så? eller måste man ha relän och skit för att det ska funka?
Jävla idioter hela bunten!!!!!!!!!!!!!!!!!utom lowest och olle arboga
Batteriet har ca 10,5ampere och inte 200 för dom cp-offren som inte fattar det, har inget jävla traktor batteri.
Och varför skulle jag inte kunna ha en knapp till starten för? Ska ha en startknapp som åker ut av sig själv så fort man släpper den för er som inte fattade det.
Men Tack till er som svara seriöst :)
Njae du har ju redan bestämt dig för vilket svar du ville ha, så jag undviker att komma med tips och råd om detta, men fortsätt du och kasta skit på lägdan så sitter jag på läktaren och kollar.... ()p
men en kurs i fordonsel skulle nog inte skada....... :lol:
-
Nej men 5 pers sa olika saker och dom "hånade" mej för att jag ens skrev frågan i början för att jag inte fattade det själv att det inte skulle gå, och dom kunde inte ens säga varför.
Sen skriver en annan att han har gjort så och att alla relän inte behövs och att det funkar för han.
Men nu har jag ju fått en lite mer avancerad förklaring som jag tackar för :)
Men det e fortfarande oklart för mej vad som händer om jag testar? om jag har hyffsat tjocka kablar och en startknapp för bil? Vad kommer hända? kabelbrand, gnistor? bränner jag startmotorn?
Värt att nänma också är att det är en ganska liten atv.
-
Ja att prova är inte fel, på det viset kan du med lätthet utesluta eller ringa in vissa möjliga felorsaker, men jag antar att du redan kommit fram till att det är start relä som felar(obs en bil och mc/atv har helt olika konstruktion i detta avseende), den märkningen du har på batteri kan du helt enkelt skita i , ta en tång amperemeter och mät din förbrukning i starmotorn när du byepassár startrelä och du kommer att bli förvånad, och ja dom har inte satt dit ett relä i onödan, dom är ju naturligtvis intresserade av att bygga just din maskin så billigt som möjligt och då vore det väl tokigt att sätta dit något onödigt som du ändå inte vill betala för.
Den behöver sitt relä, en vanlig återfjädrande startströmbrytare är inte lämplig, risken att den "svetsar fast" är uppenbar, detta då metallen i kontaktytorna inne i knappen inte är dimensionerade för detta och kan således smälta ihop, vilket den tidigare avbitaren kan vara bra hatt ha till, om du inte vill låta startmotorn brinna upp.'
Hur du gör, det är upp till dig men mitt råd är använd ett relä, vilket? det som är lämpligt med avseende på vilken ström(A) som ska passera igenom det, vart du köper det? har jag inte med att göra, men vilken mchandlare som gellst kan ta hem ett, vad det kostar? inte heller mitt problem, men det är den enda rätta lösningen. SLUT.
-
Om du tar en liten Moped ex vis så sitter det ett ca30 amp relä till en liten moppe.
Ang startströmmen i ett batteri så är det ju nsom de skriver ovan att det i en bil kan vara flera hundra amp i startögonblicket.
Uppskattningsvis i en hjuling skulle jag tippa på mellan 60-100 amp.
Om du tar en startknapp och byepassar relät så har du ingen säkring.
Om du inte sätter dit en hängsäkring på kabeln då är frågan hur många amp ska du ha osv.
I slutändan har det kostat digg nästan vad ett relä skulle kosta utan att nu veta vad relät till din maskin kostar ()p ()p
Passa bara så att du inte bränner upp hela hjulingen ()p
Lycka till
-
*** fel i nåt jävla relä*** förbi allt annat jävla reläskit *** ha relän och skit ***
frågan i sig kändes ju oerhört seriös "jäval relän å skit" ::)
kortslutningsströmmen i ett bilbatteri kan med lätthet uppgå till 3kA, en kollega fumlade sig lite och smälte en 24 blocknyckel mellan polerna på ett bilbatteri.
ang märkningen 10,5 Ah så kan batteriet ge 10,5A i 1 timme, lr 1 A i 10,5 timme
googla på kraftrelä 12v så får du se om du hittar något, vill minnas att dom kan vara rätt dyra, startrelä från ett annat märke kanske?
-
Det stod typ 9a 5x4 10h eller nåt sånt på batteriet, kommer inte riktigt ihåg.
Men jag gjorde så att jag tog sladden från startmotorn och satte på plus för direkt och det enda som hände var att det gnistra lite, ingen kabel smälte eller liknande.
och elmotorn reagerade inte ens sen mixtrade jag med lite kablar som jag tror går till bromsen men det funkade inte då heller, då testade jag att ta en sladd på minus till el motorn men det ska ju inte behövas när den är jordad i blocket eller hur? Men iaf så hände inget, den klickade inte ens. Bara gnistrade lite lätt där jag satte sladden.
Så det jag kom fram till var att antingen så e mitt batteri cp och levererar för lite amp eftersom ingen kabel smälte och så att elmotorn inte reagerar? Kan det va så :P eller är det ens möjligt? Eller så e hela startmotorn trasig.
-
startmotorn drog inte runt?
testa att ladda batteriet och pröva igen i morrn..
på relät till startmotorn så gissar jag på att du har 2 grova och 2 smalare kablar,
de 2 smala är till styrningen av relät.
om du sätter + på den ena och jordar den andra så bör relät klicka. isf utgår vi från att de fungerar.
tar du den kabeln som går ner till startmotorn och sätter på + direkt men de inte händer något fastän du laddat batteriet så finns de risk att startmotorn är kass..
-
startmotorn drog inte runt?
testa att ladda batteriet och pröva igen i morrn..
på relät till startmotorn så gissar jag på att du har 2 grova och 2 smalare kablar,
de 2 smala är till styrningen av relät.
om du sätter + på den ena och jordar den andra så bör relät klicka. isf utgår vi från att de fungerar.
tar du den kabeln som går ner till startmotorn och sätter på + direkt men de inte händer något fastän du laddat batteriet så finns de risk att startmotorn är kass..
Startmotorn drog inte runt och batteriet har kräm i sig, visade ca 12-13v när jag mätte.
Yes det var en tjock som kom från elmotorn och en tjock som kom från batteriet sen så var det 2 smala som du sa.
Gjorde som det står i den feta stilen. :/
-
Dåhar vi lokaliserat felet, du har en defekt startmotor! ta lös den, du kan utan vidare dela den och se om du hittar några öppenbara fel, men ställ in dig på att köpa en ny.
i detta fall hade en "startknapp" som föreslagits säkerligen blivit tvungen att leverera flera hundra amp. och det skulle inte hjälpt ett skit, du kan ha ex. en skuren lagring i startmotorn, kan gå att byta om du hittar någon som kan leverera lagret, men där kommer inte din åf vara behjälplig utan du kommer själv få leta på firmor som specialiserat sig på dessa saker te.x momentum.
-
Japp, jåg får operara den lite och om den inte går och fixa så får det nog vara så länge. Dom nya e dyra och ska man beställa delar så får man väl säkert nåt som inte passar då jag har ett ganska ovanligt märke på hojen. Men den startar nästan alltid på första kicken så jag får väl leva med det tills vidare.
Btw, vad tror ni om att modda dit en startmotor från en moppe? Är den på tok för klen eller? Känns nästan som att jag måste testa iaf då jag har en som ligger och skräpar :P
-
Bara prova det enda som kan hända är att du överbelastar den och den pajar :headbang:
-
De är inte alls omöjligt att kolen eller nått gett sig i den . men det är inga som helst problem att få isär och kika