ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: cyberkenth skrivet 8 oktober 2009 kl. 18:35:49
-
Tänkte byta kamkedja och kolla ventilerna och då måste man väl plocka bort en del saker. Tänkte höra med er vilka plastkåpor man behöver ta bort och hur dom sitter fast. Tanken måste väl också bort. Är det någon som kan ge en beskrivning från början till slut hur man ska gå till väga så skulle jag bli väldigt glad.
Hoppas.... :)
Cyberkenth
-
Här får du lite hjälp, verkstadshandbok ()p
http://www.bdj-imports.com/downloads/dinli/Dinli%20450%20Workshop%20Manual.pdf
-
Tack för det, men jag hade tänkt mig en beskrivning på svenska.....alltid lättare med rätt språk tycker i allafall jag. 8)
Cyberkenth
-
Jadu cyberspace ;),börja med att ta loss sadeln,därunder så ser du vilka skruvar som NÄ VA FAN.
Riv bort plast å tank så att du kommer åt motorn å sen plockar du bort NÄ VA FAN.
Du har ju manualen så de fixar sig nog,annars om det dyker upp frågetecken på vägen så kan du fråga på forumet eller PMa mig så fixar det sig ()p ()p ()p
Har du momentnyckel å ev andra verktyg?
Har du en nya kamkedjan å ev glidskenan som sträckaren trycker på ?"syns i manualen"
LEARNING BY DOING :headbang: :headbang:
-
Tjena Kent!
Behöver kamkedjan verkligen bytas? Missljud eller vad är det för symptom?
Ventilerna kollar du lätt genom att skruva av ventilkåpan och mäta med bladmått under kammarna (4st). Kammarna ska vara i rätt lägen.
Det är inga problem att ta bort plastkåporna.. du börjar var du vill men jag brukar börja med kåpan där framljuset sitter på nyare modeller - sedan är det bara att ta en i taget. Jag brukar skruva in skruvar/bultar i hålen de ska sitta (elr ligga i hålen på kåporna så slipper jag komma ihåg i huvudet var de ska sitta).
Ett bra tips när jag ska kolla ventilspel är att binda tanken i spännband och lägga lite på sidan av maskin.. trä ett band genom 2 skruvhål i tanken o bind fast i ramen så slipper du ta lös bränslledningar och sätta klämmor på dem osv.. kolla så inte tanken hänger i bränsleslangarna bara ;)
Du behöver inte ta bort bakre plasten med bakskärmarna.
Mvh Joe
-
Det känns tryggt att att er som stöttepelare när man ska rota lite på dinlin.
Tror inte det behövs byta kamkedja just nu, hörs inget skrammel och den går förbannat bra.
Jag har kört snart 600 mil med den och har köpt en ny kamkedja. Hörs det tydligt när den börjar skrammla?
Har presic fått hem nya fälgar med gatdäck, tänkte sätta på dom till helgen. Ska sätta in en bild på den när jag bytt.
Tror jag måste byta en framhjulshubb också, den skevar lite på höger fram.
Ha det bra och tack för all hjälp ()p
Cyberkenth
-
Ja du cybermannen inte behöver du fundera på att byta kedjan om den inte skramlar å lever om för att då kedjan e slut så märker du det på missljudet om du nu inte e döv vill säga :lol: :lol:
Tuta å kör tills de lever om.
I dinlivärlden så byter vi grejjerna då dom e klappslut.Nytt DINLI ordspråk :headbang: :headbang:
-
Haha ;D ;D ;D......det låter bra
-
Haha ;D ;D
Dä ä' gött gubbar :)
-
Ja du cybermannen inte behöver du fundera på att byta kedjan om den inte skramlar å lever om för att då kedjan e slut så märker du det på missljudet om du nu inte e döv vill säga :lol: :lol:
Tuta å kör tills de lever om.
I dinlivärlden så byter vi grejjerna då dom e klappslut.Nytt DINLI ordspråk :headbang: :headbang:
Vad jag förstått så är det ett problem med kamkedjorna på Dinli,
kolla upp det innan det händer något.
Spån i oljan kan i vilket fall som helst inte vara bra för motorn.
Kolla Lowest video på en Dinli 700, kedjan slår rätt i blocket
på den, är det lika på 450:n så är det illa.
-
Det är både det finaste märket och gräddan av befolkningen som kör Dinli ()p ()p
Ett fall av dålig kamkedja hos Centhor och två hos 450 (vad jag vet - sen finns ett mörkertal men det finns på alla märken) - och det på den vanligaste quaden i Sverige som har den största andelen nybörjare.
Mvh Joe
-
Det är både det finaste märket och gräddan av befolkningen som kör Dinli ()p ()p
Exakt lite smartare är man,har insett att man har lika kul och mycket effekt för mindre pengar ..... HAHAHAHAHA
MAn har råd att köpa märkes grejer på tillbehören och annat roligt som gör livet värt att leva.
Fast det här var totalt OT men var bara tvungen.... :lol: :lol: :lol:
-
Synd att Gurra g fortsätter att hacka på Dinli.
Du Gurra kan ju riva motorn å kolla så allt e i ordnings under skalet på den för att det har då precis totalrasat en canam 800 i piteå som kanske kan drabba dig med.
Att det varit turbulent ang kamkedjorna på 450in vet ju de flesta å det finns en enkom tråd ang detta ()p
-
Håller med dig highsider såna inlägg stör enbart och skapar oro, jag vet att det inte
spelar roll det kan hända vilken maskin som helst polarens fräscha raptor skar efter
enbart 470 mil så det finns måndagsexemplar överallt. å Kent min har också gått 600
mil byt inte kedjan om det inte behövs ()p
Mvh
Björne
-
Oavsett, kolla upp kedjan ts. Åtminstone,
kolla oljan ofta. ;)
-
Å ta inte åt er alltför mycket av gurras skitsnack utan lyssna på de som kör dinli i stället för vi vet då vad som brukar jävlas på dinlisarna om än de inte e så mycket som jävlas på våra skitmaskiner som gurra tycker att de är i a fall :whip: :whip:
?
-
Ja du cybermannen inte behöver du fundera på att byta kedjan om den inte skramlar å lever om för att då kedjan e slut så märker du det på missljudet om du nu inte e döv vill säga :lol: :lol:
Tuta å kör tills de lever om.
I dinlivärlden så byter vi grejjerna då dom e klappslut.Nytt DINLI ordspråk :headbang: :headbang:
Jaha, så det är inte märket som det är fel på då alltså,
utan ,,,,,,, ;)
Vad jag förstått så är det ett problem med kamkedjorna på Dinli,
kolla upp det innan det händer något.
Spån i oljan kan i vilket fall som helst inte vara bra för motorn.
Kolla Lowest video på en Dinli 700, kedjan slår rätt i blocket
på den, är det lika på 450:n så är det illa.
:o
-
Highsider.
angående onödiga diskutioner........om jag inte minns fel så var det en medlem som skrev i olika avdelningar och förstörde andras trådar och blev varnad ett flertal gånger för att sedan bli avstängd i 3 dagar.
Om det nu är så att du har skött dej helt exemplariskt och föregår med gott exempel så förstår jag att du reagerar som du gör.
angående metallspån i oljan så är den kanske min maskin som gurra tänker på och det är säkert inte bara min dinlimotor som har spån i oljan.
Jag vet 2 maskiner till med samma symptom som min hade,en hade bara gått 200 mil och den andra lite längre.
angående Rickards inblandning i det hela förstår jag faktiskt inte alls hur hur du har tänkt,är det inte lite fegt att ge sig på gurra och sedan gömma sig bakom Rickard,som för övrigt inte har skrivit något i tråden?
sista frågan blir:har ni verkligen kameler i piteå?
-
[sista frågan blir:har ni verkligen kameler i piteå?/color]
:lol: :lol:
-
Varför klaga på Gurra. Tror han fick informationen på samma ställe som jag.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22629.0
-
Highsider är avstängd en vecka, jag hoppas han slutar med sina personangrepp därefter, för Highsider har mycket att tillföra forumet, speciellt i Dinliavdelningen.
-
Highsider har tillfört mycket intressant ang motor och maskin för Dinliavdelningen men han måste lära sig att inte göra personangrepp och inte ge sig på folk personligen på fel sätt - liksom många andra här inne på forumet.
Sen att vi som kör billigare maskin ska tåla mer för att den just är billigare är helt fel. Vi ska inte behöva tåla någon mobbing mot vare sig vårt märke eller personligen - lika lite som ni som kör dyrare märken ska behöva tåla det.
Om alla kunde förstå att vi alla har ett gemensamt intresse - alltså motorer och att ha kul med dem - och försöka hjälpa varandra istället för att klaga på varandra och varandras märken så kunde vi ju ha ett riktigt seriöst forum. Ett forum som vi håller högt och värnar om pga av all kunskap och gemenskap som finns härinne.
Jag tänker iaf hålla stilen tills forumet blir det forum det ska vara igen! Hoppas fler kan bestämma sig för det så är det snart fixat!
Mvh Joe
-
Joey, jag har precis samma uppfattning som dig, det här kommer att lösa sig, denna typ av "bråk" har jag sett i alla tre froum som jag driver, och i alla fall hittils har det löst sig, även om det krävts en del ingrepp från min sida.
De allra flesta, även unga medlemmar, skärper sig när jag ställer krav på dem att sköta sig när det gäller t.ex. personangrepp.
Det har dock hänt i ett fåtal fall att jag tvingats bannlysa medlemmar permanent, men det rör sig om färre än 5 totalt bland de över 30 000 medlemmar som finns i de forum jag driver.
Man skall inte behöva tåla mer för att man kör en billig maskin, däremot kanske man får acceptera att det finns något fler brister på billiga maskiner än på dyra.
Och finns det brister så måste de som känner till dem även få påpeka det i trådar som avhandlar ämnet.
Kritik och varningar skall dock vara sakliga och inte bara slängas in i debatten för att irritera.
/Rickard
-
Bra skrivet här Rickard. Jag köper var enda ord. Kanske kan vi klistra trådar om fel o brister på modeller i varje märkesavdelning och sedan komma fram eller åtminstone närma oss vilka fel som verkligen kan bevisas för respektive märken och modeller - med någon form av krav på vetenskaplig bevisning av kritiken eller iallafall att den är utformad som seriöst underbyggd kritik och är väl förankrad i verkligheten.
Exempel.
Dinli 450:
Fel och brister:
* Känsliga ventiler
* Kamkedjor av dålig kvalité
* Bussningar och leder i framvagn
* Bakhjulslager
Ovanstående kan vara trådar för just Dinli 450. Sen är det upp till oss alla att bevisa att det stämmer eller inte. Själv har jag inte råkat ut för något av det än men håller koll på allt av ovanstående då jag tar det för en realitet att det är/kan vara svaga punkter.
Edit: Tänkte igenom mitt inlägg och ett spindelledsbyte har jag råkat ut för av det ovanstående.
Då håller vi kanske trådarna renare från onödig kritik av respektive märken.
Mvh Joe
-
Mackan_450: Det du säger är ett personangrepp på Highsider att påstå att han inte tillfört mer än dynga och är 15år. Han har tillfört mycket intressant ang motor och maskin för Dinliavdelningen men han måste lära sig att inte göra personangrepp och inte ge sig på folk personligen på fel sätt - liksom många andra här inne på forumet.
Sen att vi som kör billigare maskin ska tåla mer för att den just är billigare är helt fel. Vi ska inte behöva tåla någon mobbing mot vare sig vårt märke eller personligen - lika lite som ni som kör dyrare märken ska behöva tåla det.
Om alla kunde förstå att vi alla har ett gemensamt intresse - alltså motorer och att ha kul med dem - och försöka hjälpa varandra istället för att klaga på varandra och varandras märken så kunde vi ju ha ett riktigt seriöst forum. Ett forum som vi håller högt och värnar om pga av all kunskap och gemenskap som finns härinne.
Jag tänker iaf hålla stilen tills forumet blir det forum det ska vara igen! Hoppas fler kan bestämma sig för det så är det snart fixat!
Mvh Joe
Fan vad bra skrivet Joe joe to the parlament :headbang:
-
Gillar inte riktigt allas klagomål på highsider han betedde sig illa ja. han är avstängd ja och de får man för att man inte kan sköta sig. men jösses va mycke hjälp jag haft av honom. en mycket duktig kille helt klart.
Fattar inte varför så många ska hålla på att klaga och gapa på varandra hela tiden ?
lägg av och gör detta till ett fortsatt trevligt kunskaps och vänskaps forum!
-
ja som sagt du får tycka vad du vill o jag får tycka som jag vill.
Person angrepp kan man tycka men nu är det så att han kan nog ha tillfört mycket men på slutet överdrivit väldigt mycket i olika ämnen men visst taggar alla ner o hjälper varandra blir det ju bara till det bättre.
För att tappa gurra-g är det ju ingen som tjänar på. Han har ju tillfört massor med bra till detta forum.
Men som sagt det är väll bara att vi fortsätter i samma anda som det va från början att alla hjälper alla o försöker hålla en hög standard på detta forum.
-
Bra skrivet här Rickard. Jag köper var enda ord. Kanske kan vi klistra trådar om fel o brister på modeller i varje märkesavdelning och sedan komma fram eller åtminstone närma oss vilka fel som verkligen kan bevisas för respektive märken och modeller - med någon form av krav på vetenskaplig bevisning av kritiken eller iallafall att den är utformad som seriöst underbyggd kritik och är väl förankrad i verkligheten.
Exempel.
Dinli 450:
Fel och brister:
* Känsliga ventiler
* Kamkedjor av dålig kvalité
* Bussningar och leder i framvagn
* Bakhjulslager
Ovanstående kan vara trådar för just Dinli 450. Sen är det upp till oss alla att bevisa att det stämmer eller inte. Själv har jag inte råkat ut för något av det än men håller koll på allt av ovanstående då jag tar det för en realitet att det är/kan vara svaga punkter.
Edit: Tänkte igenom mitt inlägg och ett spindelledsbyte har jag råkat ut för av det ovanstående.
Då håller vi kanske trådarna renare från onödig kritik av respektive märken.
Mvh Joe
Joey, kan inte du (eller någon annan) starta en tråd i dinliforumet, - Kända fel och brister, och försöka beskriva de fel och brister som kan finnas på ett så bra sätt som möjligt.
Gör du det så klistrar jag tråden, att klistra ett helt gäng trådar om de olika bristerna längst upp i forumet känns inte rätt, då så vitt jag förstårr Dinli är en bra och prisvärd maskin, trots dess eventuella brister.
-
bristerna kan man fixa till, jag har kört husaberg och alla sa att dom där får man bara mecka med, jaghar aldrig haft strul med min, men jag skötte om den , ang bråk så har jag varit väldigt aktiv på sporthoj.com i många år och det samma visa där som här, hack nervärdera och angrepp, tråkigt men sant, bara hoppas att det ordnar sig för det är roligare läsning utan massa skit, nää nu har jag inte tid att sitta här måste ut i garaget och lacka färdigt mitt extraljusstag, tja så länge
-
Rickard: Jag tycker detta skulle vara av intresse för alla märken så vi kan läsa längts upp i varje avdelning ang de vanligaste bristerna hos respektive märke och modeller. Det är ju mycket intressant för både nybörjare och veteraner när vi ska välja första eller nästa atv/quad. Ja det räcker nog med en tråd för att göra det enklare och bättre.
Jag har bara praktisk erfarenhet av mina två Dinli 450 (inom märket Dinli) men har inte provat någon Centhor eller Dinli 350 eller så men om jag ska berätta om min nuvarande 450, så köpte jag den beg med 30mil på mätaren med massa extrautrustning - så jag tycker jag den är mycket prisvärd även med eventuella brister.
Ironman har startat en tråd i Dinliavdelningen. Så där ska jag skriva om några brister jag upplevt från min Dinli 450.
Mvh Joe
-
Rickard hade förslag på en slags köpguide på olika maskiner. Kan vi få igång den så hade det väl passat bäst att samla all info på den.
En kort beskrivnig i början med data och specar. Sen kan medlemmar fylla på med diverse ris och ros. Hård moderering dock så det bara sparas relevant information typ som Bike http://www.bike.se/review/ eller MC-poolen http://www.mcpoolen.se/mc/ har. En kombination av det hade varit kanon.
-
Rickard hade förslag på en slags köpguide på olika maskiner. Kan vi få igång den så hade det väl passat bäst att samla all info på den.
En kort beskrivnig i början med data och specar. Sen kan medlemmar fylla på med diverse ris och ros. Hård moderering dock så det bara sparas relevant information typ som Bike http://www.bike.se/review/ eller MC-poolen http://www.mcpoolen.se/mc/ har. En kombination av det hade varit kanon.
()p ()p ()p
Jag har även pm at Rickard om att när du klickar om det går att typ gå in på förgasare,motor,chassie, osv
Så att det inte bliur så långa trådar som ingen orkar läsa när man inte har varit med från början. :headbang: :headbang: :headbang:
-
Om man skall lägga upp olika trådar för olika "fel" så tror jag på en undertavla i Dinlidelen.
Lägger upp en nu får ni se hur det ser ut, går att ändra om man vill.
-
Fint att ni diskuterar grabbar. Men om de här inte betraktas som off topic så är nivån väldigt låg.
-
Vi har diskuterat här flera dagar och pratat om andra saker än ursprungsfrågan. Det har inte undgått någon direkt.
Att forumet är öppet för att ett ämne byter karaktär är bara en tillgång för då går utvecklingen framåt. I detta fall så kan det t o m vara ett stort steg för hela forumet. Eftersom det skulle kunna medföra att alla märken och modellers svagheter klistras inne på respektive märkens avdelningar. Det är bra för både nybörjare och veteraner då vi lättare kan välja nästa maskin att köpa eller köra utifrån den fakta vi kan utvinna ur de nya trådarna.
Mvh Joe
-
Rickard hade förslag på en slags köpguide på olika maskiner. Kan vi få igång den så hade det väl passat bäst att samla all info på den.
En kort beskrivnig i början med data och specar. Sen kan medlemmar fylla på med diverse ris och ros. Hård moderering dock så det bara sparas relevant information typ som Bike http://www.bike.se/review/ eller MC-poolen http://www.mcpoolen.se/mc/ har. En kombination av det hade varit kanon.
Vi har en funktion för recensioner i portalen http://www.atvforum.se/index.php?ind=reviews
Jag har fixat till designen lite nu på morgonen, vilket gjort läsbarheten bättre, har även lagt in mitt förslag på hur en recension kan se ut, kanske kan man sedan i varje märkesspecifik avdelning klistra en tråd som länkar till recensionerna?
Eller har ni andra ideer?
-
Bra jobbat med fixning av design!
Jag röstar för din idé som du har där.
Mvh Joe
-
Få se nu grabbar Denna tråd som böjade med att cybermannen skulle byta kamkedja på sin maskin har ju totalt tappat focus :hmmm:
Jag vet att jag var del i detta men det var ändå inte jag som slog första slaget ;)
Men det är ju ett praktexempel detta på hur de flesta trådar blivit demolerade tidigare,men jag må då säga de att det har blivit bättre på sistone å det glädjer mig massor,trots att jag fått en del skit både befogat å obefogat,så tror å hoppas jag att vi ska slippa se fler såna här trådar framöver
Tack för ordet Å förlåt till alla som jag retat eller sårat tidigare med mina fruktansvärda påhopp,men jag ska bättra mig så gott jag bara kan ()p
-
Kan inte annat än hålla med HÖGSIDA
Respekt till dig att du ber om ursäkt, men min dinlirespekt får du bara om du följer med i vinter och skottarförbi mig i snön
-
du följer med i vinter och skottarförbi mig i snön!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hade han inte tänkt det ()p :headbang:
-
Se bara till att hålla dig ur spår då jag kommer ångandes med min superbestyckade dinli allweather edition megapowercdihelystemsracer :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Här får du lite hjälp, verkstadshandbok ()p
http://www.bdj-imports.com/downloads/dinli/Dinli%20450%20Workshop%20Manual.pdf
Finns den boken till en dinli 450 nitro edition 2007 års modell ?