ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: MagnusS skrivet 4 oktober 2009 kl. 15:07:11
-
Tjena, har börjat smida ihop ett snöblad till den kommande vintern. Jag funderar lite på vilken vinkel man ska ha när man snedställer bladet. Jag tänkte mig 3 fast lägen, rakt fram, höger och vänster mkt logiskt :P
Men vilken vinkel har ni på era blad när ni snedställer dem? Finns det ngn "regel"?
-
På BRP:s blad vinklas det ut så mycket som möjligt, utan att det tar i framdäcken.
Det är nog där du har begränsningen.
-
Jag gjorde en plog förra året som blev såhär, och jag gjorde bara 3st lägen som du beskrev.
fungerade riktigt bra ()p
(http://i35.tinypic.com/2db6s10.jpg)
-
Jag gjorde en plog förra året som blev såhär, och jag gjorde bara 3st lägen som du beskrev.
fungerade riktigt bra ()p
(http://i35.tinypic.com/2db6s10.jpg)
Hemmabygge? hade jag bara vetat så hade jag beställt av dig istället för brp!
Tjusigt så man blir tårögd! ()p
-
Tänk bara på att göra bladet så pass brett, att det inte är smalare
än vad hjulingen är bred när du har bladet som mest snedställt.
-
Tänkte skapa en ny tråd med min fråga men den passar nog bra här :)
Jag har ett snöblad som är 135 cm brett med ett fäste i mitten med sprint, vad jag måste tillverka är ett fäste från snöblad till atv, så har ni något tips så får ni gärna lämna dom, gärna med bild.
Räcker det att göra ett kort fäste som sitter mitt under eller ska man dra det bak till kulan?
Hoppas det inte gör nåt att ja lånar din tråd MagnusS :)
-
Jag gjorde en plog förra året som blev såhär, och jag gjorde bara 3st lägen som du beskrev.
fungerade riktigt bra ()p
(http://i35.tinypic.com/2db6s10.jpg)
Hemmabygge? hade jag bara vetat så hade jag beställt av dig istället för brp!
Tjusigt så man blir tårögd! ()p
kan ju säga att man blir inte besviken om man beställer utav matte86 ()p
jag kan lägga upp fler bilder på bladet om det är nån som vill ha.
håller just nu på o flyttar det till en ny maskin :)
-
Jag gjorde en plog förra året som blev såhär, och jag gjorde bara 3st lägen som du beskrev.
fungerade riktigt bra ()p
Hemmabygge? hade jag bara vetat så hade jag beställt av dig istället för brp!
Tjusigt så man blir tårögd! ()p
kan ju säga att man blir inte besviken om man beställer utav matte86 ()p
jag kan lägga upp fler bilder på bladet om det är nån som vill ha.
håller just nu på o flyttar det till en ny maskin :)
För min del får du gärna posta bilder på fastsättningen under maskinen ()p
Nu snöar det här utanför Piteå :)
-
hur stadgar man plog sidledes fram om den är kulmonterad bak?
måste bygga en innan snön kommer :)
-
jag ska gå över till grannen imorgon o ta lite bilder på hans plog, han har den där hänga på dragkroken modellen.
och om jag hinner så ska jag ta bilder på min som är av typen fästa på mitten.
vilka delar vill ni ha bild på? eller ska jag försöka ta på så mycket som möjligt bara?
kan också be en kompis ta kort på sin warn plog och det fästet om nån är intresserad? det är till en polaris men det lär väl vara snarlikt modeller imellan??
-
jag ska gå över till grannen imorgon o ta lite bilder på hans plog, han har den där hänga på dragkroken modellen.
och om jag hinner så ska jag ta bilder på min som är av typen fästa på mitten.
vilka delar vill ni ha bild på? eller ska jag försöka ta på så mycket som möjligt bara?
kan också be en kompis ta kort på sin warn plog och det fästet om nån är intresserad? det är till en polaris men det lär väl vara snarlikt modeller imellan??
Ta så många bilder som du orkar lägga upp ()p
-
bilder så man ser hur den klarar sidokrafterna i frammontaget vore guld värda , tackar på förhand
-
bilder så man ser hur den klarar sidokrafterna i frammontaget vore guld värda , tackar på förhand
Lägg upp några bilder på din maskins framvagn ist, så får vi
spåna lite. :)
I en ny tråd då i så fall.
-
Jag är också på gång att bygga något för att ploga med.Håller på att samla matrial, så bilder på hur man monterar fast den vore kanon.
RillE-d
-
Vi är visst många som ska bygga plog :P
Själv ska jag göra en till dinlin men har inte funderat färdigt än så bygget är inte påbörjat
-
ny tråd och bilder funnes till min fråga
kommer troligen börja med detta efter älgjakten
-
Jag gjorde en plog förra året som blev såhär, och jag gjorde bara 3st lägen som du beskrev.
fungerade riktigt bra ()p
(http://i35.tinypic.com/2db6s10.jpg)
Hemmabygge? hade jag bara vetat så hade jag beställt av dig istället för brp!
Tjusigt så man blir tårögd! ()p
Tackar :)
-
Jag är också på gång att bygga något för att ploga med.Håller på att samla matrial, så bilder på hur man monterar fast den vore kanon.
RillE-d
jag gjorde ett fäste i hasplåten, blev väldigt enkelt att ta bort och sätta dit.
inte så bra bilder, knäppt med mobilen.
(http://i38.tinypic.com/2e2p1yx.jpg)
(http://i37.tinypic.com/2lc77sh.jpg)
-
()p
Ett tips. Nyttja en balk till bladet från dragkulan. Lås balken i sidled med
klackar under maskinen, detta för att få ett stabilt blad. Kedjor fram rek ej.
Att koppla o ta loss snöbladet är då det enklaste. Enbart kulhandsken
och wiren fram. En bekant har denna konstruktion och har t.o.m planerat grus med ATV:n.
-
()p
Ett tips. Nyttja en balk till bladet från dragkulan. Lås balken i sidled med
klackar under maskinen, detta för att få ett stabilt blad. Kedjor fram rek ej.
Att koppla o ta loss snöbladet är då det enklaste. Enbart kulhandsken
och wiren fram. En bekant har denna konstruktion och har t.o.m planerat grus med ATV:n.
Japp.
Och en annan fördel är att man inte behöver något plogfäste
under maskinen som man bara kör sönder.
-
Rackelsmurf.
Kan inte ge detaljinfo om klackarna jag skrev om, men, mitt under maskinen vid fotplattorna bedömer jag vara idealiskt då övriga snöblad med sk mittunderfäste funkar på samma sätt. De bladen har ju ram och fästet hindrar att det slänger i sidled.
Samma funktion når du med klackarna på detta sätt plus att bladet kan
luta sig lite efter hur plogytan ser ut.
Möjligheten till lutning av bladet får man tyvärr inte med ram då man har två fästpunkter under maskinen vilket jag ser som en liten nackdel. ()p
-
Nu har jag kommit en liten bit på vägen. Slänger upp lite bilder...
Fästen som redan fanns på hasplåten.
(http://i33.tinypic.com/2efjmmc.jpg)
2 längsgående strävor tillverkade, med en liten bock på längst bak, stack i ett järn i röret och sydde fast det för att få lagom storlek mot de befintliga fästena i hasplåten.
(http://i33.tinypic.com/2rgcf2u.jpg)
Top Notch som Anna Anka skulle sagt :lol: Rätt ok för att vara gjort med en hålsåg och handborrmaksin ^-^
(http://i35.tinypic.com/dwbf4l.jpg)
Nu är de mest använda verktygen synvinkel och ögonmått när det gäller detta bygge men jag slänger upp en bild som visar att jag ibland kollar upp hur snett det blir ???
(http://i37.tinypic.com/2mzl9xi.jpg)
Och här är vi nu... Jag har svetsat fast en hylsa i ramen som kommer agera hål för svängen av bladet. Det röret som står rakt upp kommer alltså att agera svängpunkt för bladet. Nej, det kommer inte vara så långt. Nästa steg nu är att skära till plattor som ska sitta på över och undersidan av ramen för att agera glidplattor...
(http://i35.tinypic.com/358vqx1.jpg)
Efter att ha sett bilderna förstår ni ju att detta är ett snikbygge som jag helt enkelt bygger ihop med material jag har liggande men jag tror att det kan bli tämligen bra iaf. Får se när det blir klart bara, känns som att allt tar lång tid...
-
Tjena jag lånar tråden lite.
Jag har en liten fyrhjuling på ca 170kg med ca 12-13hk och 2wd och jag har fundeat på att bygga en plog till den. Men frågan är hur brett blad kan jag ha för att det ska funka? Kan jag ha ett blad på ca 1m som är lutat ca 25-35 grader? ska max ploga 15 cm snö och bor i uppsala området så det kommer inte så mkt snö heller.
-
Tack så mycket för tipsen, ska inhandla en kulhandske till veckan, på så sätt är det ju lätt att montera loss mellan snöskottningarna också :)
Nu är det bara försöka få tag i nå profilrör, ungefär 2 meter från kula till fron.
-
Efter att ha sett bilderna förstår ni ju att detta är ett snikbygge som jag helt enkelt bygger ihop med material jag har liggande men jag tror att det kan bli tämligen bra iaf. Får se när det blir klart bara, känns som att allt tar lång tid...
Snikbygge eller inte, men med det materialet så kommer det säkert bli mer hållbart än köpta grejer! ()p :)
-
behöver inte vara ett snik bygge, bara för att de inte är nya prylar ;)
-
Tjena jag lånar tråden lite.
Jag har en liten fyrhjuling på ca 170kg med ca 12-13hk och 2wd och jag har fundeat på att bygga en plog till den. Men frågan är hur brett blad kan jag ha för att det ska funka? Kan jag ha ett blad på ca 1m som är lutat ca 25-35 grader? ska max ploga 15 cm snö och bor i uppsala området så det kommer inte så mkt snö heller.
Vi plogade i alla fall med våran gamla yamaha 125, hemmabyggt 120 cm brett blad och enkla kedjor bak.
Funkade fint om man bara hade lite fart:)
-
Tjena jag lånar tråden lite.
Jag har en liten fyrhjuling på ca 170kg med ca 12-13hk och 2wd och jag har fundeat på att bygga en plog till den. Men frågan är hur brett blad kan jag ha för att det ska funka? Kan jag ha ett blad på ca 1m som är lutat ca 25-35 grader? ska max ploga 15 cm snö och bor i uppsala området så det kommer inte så mkt snö heller.
Vi plogade i alla fall med våran gamla yamaha 125, hemmabyggt 120 cm brett blad och enkla kedjor bak.
Funkade fint om man bara hade lite fart:)
ok låter bra :)
-
är de nån som har vinklen på snöbladets nedre del skärblad
-
Tjena jag lånar tråden lite.
Jag har en liten fyrhjuling på ca 170kg med ca 12-13hk och 2wd och jag har fundeat på att bygga en plog till den. Men frågan är hur brett blad kan jag ha för att det ska funka? Kan jag ha ett blad på ca 1m som är lutat ca 25-35 grader? ska max ploga 15 cm snö och bor i uppsala området så det kommer inte så mkt snö heller.
För att kunna ploga någorlunda effektivt så bör bladet vara minst lika brett som maskinen vid full vinkling. annars kommer du bara att trampa i plogvallen.
-
Tjena jag lånar tråden lite.
Jag har en liten fyrhjuling på ca 170kg med ca 12-13hk och 2wd och jag har fundeat på att bygga en plog till den. Men frågan är hur brett blad kan jag ha för att det ska funka? Kan jag ha ett blad på ca 1m som är lutat ca 25-35 grader? ska max ploga 15 cm snö och bor i uppsala området så det kommer inte så mkt snö heller.
Vi plogade i alla fall med våran gamla yamaha 125, hemmabyggt 120 cm brett blad och enkla kedjor bak.
Funkade fint om man bara hade lite fart:)
Kom på en sak, behövde du fart för att den skulle orka eller för att den slirade?
-
Tjena jag lånar tråden lite.
Jag har en liten fyrhjuling på ca 170kg med ca 12-13hk och 2wd och jag har fundeat på att bygga en plog till den. Men frågan är hur brett blad kan jag ha för att det ska funka? Kan jag ha ett blad på ca 1m som är lutat ca 25-35 grader? ska max ploga 15 cm snö och bor i uppsala området så det kommer inte så mkt snö heller.
För att kunna ploga någorlunda effektivt så bör bladet vara minst lika brett som maskinen vid full vinkling. annars kommer du bara att trampa i plogvallen.
Aa jag tänkte också på det, men atvn är väl runt 1 m bred men jag ska nog beställa ett blad nu som är 122cm.
-
är de nån som har vinklen på snöbladets nedre del skärblad
Är inget svar på din fråga, men Warn-bladet kan man ställa in i 3 (eller om det var 4) olika vinklar har jag för mig,
kanske nåt för dig också?
-
är de nån som har vinklen på snöbladets nedre del skärblad
Är inget svar på din fråga, men Warn-bladet kan man ställa in i 3 (eller om det var 4) olika vinklar har jag för mig,
kanske nåt för dig också?
så satans dyrt :( hade inte bangat en sek om de hade varit amerikanska priser...
går juh på drygt 8kkr komplett kit
-
är de nån som har vinklen på snöbladets nedre del skärblad
Är inget svar på din fråga, men Warn-bladet kan man ställa in i 3 (eller om det var 4) olika vinklar har jag för mig,
kanske nåt för dig också?
så satans dyrt :( hade inte bangat en sek om de hade varit amerikanska priser...
går juh på drygt 8kkr komplett kit
Jo, men jag menar att du själv bygger så du kan ändra vinkeln i olika lägen :)
Det är ju inte direkt nå high tech lösning om du kollar på en sån plog, bara 2 bultar man byter hål på för att ändra vinkeln upp/ner.
-
Jag har byggt ett eget blad å jag gjorde 160cm brett å jag tycker det är lite lite, ska göra ett nytt bredare blad 170cm blir lagom åt mig iaf. Kom rätt mycket snö i vintras hade inga problem å ploga. Vinkeln på bladet mot marken är nästan 90 grader 85 86 grader om jag ska gissa. I år blir det ett blad med elektrisk vridning av hemma gjord modell.
-
Jag har byggt ett eget blad å jag gjorde 160cm brett å jag tycker det är lite lite, ska göra ett nytt bredare blad 170cm blir lagom åt mig iaf. Kom rätt mycket snö i vintras hade inga problem å ploga. Vinkeln på bladet mot marken är nästan 90 grader 85 86 grader om jag ska gissa. I år blir det ett blad med elektrisk vridning av hemma gjord modell.
i princip rakt upp då? oh fan men du fick bort nästan all snö ändån?
för vad jag har hört så är den vinkeln som avgör hur mycket den "skär" ner i snön...
-
Ingen som kan slänga upp lite mer bilder på hemmabyggen så att man kan få lite inspiration :) Gärna bilder så man ser hur ni har gjort konstruktionen :)
-
Jag har byggt ett eget blad å jag gjorde 160cm brett å jag tycker det är lite lite, ska göra ett nytt bredare blad 170cm blir lagom åt mig iaf. Kom rätt mycket snö i vintras hade inga problem å ploga. Vinkeln på bladet mot marken är nästan 90 grader 85 86 grader om jag ska gissa. I år blir det ett blad med elektrisk vridning av hemma gjord modell.
Jag ställde mitt som är 135 cm brett nu framför fyrisen och jag kan inte snedställa mycket innan däcket skulle gå på plogvallen, kanske går att bredda med lite på på var sida så man får 150cm iaf.
Elektrisk vinkling av bladet :headbang: hoppas på bilder sen :)
-
Inte bygg bilder men bild från min fars hjuling.
Det går att ploga mycket.
(http://www.postimage.org/aV8lahJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV8lahJ)
Henke
-
Här finns det några bilder på ett plogmontage.
http://webrebel.com/800/outlanderplowmount.html
-
Själv höll jag på lite i helgen, med ett gammalt oljefat som snöblad + att jag tankte fästa järnet med "gångjärnen" i fotpinnarna vad tror ni om det?Bilder hoppas jag kommer efter nästa helg :-)
-
Tjena jag lånar tråden lite.
Jag har en liten fyrhjuling på ca 170kg med ca 12-13hk och 2wd och jag har fundeat på att bygga en plog till den. Men frågan är hur brett blad kan jag ha för att det ska funka? Kan jag ha ett blad på ca 1m som är lutat ca 25-35 grader? ska max ploga 15 cm snö och bor i uppsala området så det kommer inte så mkt snö heller.
Vi plogade i alla fall med våran gamla yamaha 125, hemmabyggt 120 cm brett blad och enkla kedjor bak.
Funkade fint om man bara hade lite fart:)
Kom på en sak, behövde du fart för att den skulle orka eller för att den slirade?
Mest för att den slirade hela tiden annars:)
-
Tjena jag lånar tråden lite.
Jag har en liten fyrhjuling på ca 170kg med ca 12-13hk och 2wd och jag har fundeat på att bygga en plog till den. Men frågan är hur brett blad kan jag ha för att det ska funka? Kan jag ha ett blad på ca 1m som är lutat ca 25-35 grader? ska max ploga 15 cm snö och bor i uppsala området så det kommer inte så mkt snö heller.
Vi plogade i alla fall med våran gamla yamaha 125, hemmabyggt 120 cm brett blad och enkla kedjor bak.
Funkade fint om man bara hade lite fart:)
Kom på en sak, behövde du fart för att den skulle orka eller för att den slirade?
Mest för att den slirade hela tiden annars:)
Ok då borde det funka för mej med :)
-
Jag har en gammal spetsplog som inte används längre, tänkte kapa ut ett blad till hjulingen från den. Så låt ideerna och bilderna flöda så man får byggtips :)
Har ju både slunga och skopa till traktorn men det är snabbare (roligare) att dra igång Outlandern och styra undan lite på morgonen innan man åker till jobbet.
-
Ingen som kan slänga upp lite mer bilder på hemmabyggen så att man kan få lite inspiration :) Gärna bilder så man ser hur ni har gjort konstruktionen :)
Här kommer en lite kort filmsnutt från när jag plogar med min LTZ 400. Det var inga problem att få fäste trots 2wd. Vill man kan man ju även sätta på kjedjor och lägga på lite barlast baktill (lämpligtvis flickvännen):).
Vinchen fäste jag på bladet då jag inte hade någon användning av den på maskinen. Gjorde ögglorna för infästningen i nivå med fotpinnarna vilket gjorde att dom inte "stal" någon markfrigång. Har ett blad stående hemma som jag inte har någon användning av om någon är intresserad.
Byggde även några till "arbetsmaskiner" med samma konstruktion men har tyvärr inga fler bilder just nu.
http://www.youtube.com/watch?v=snUmbG8nIq0
-
Såg ju ut att funka bra det där, vad tyckte lagen, gjorde dom tumme upp eller?
-
Vill gärna se lite bilder på plogdelarna och fästet på ltzan
-
Inte bygg bilder men bild från min fars hjuling.
Det går att ploga mycket.
(http://www.postimage.org/aV8lahJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV8lahJ)
Henke
Jag hade sökt den bilden, men inte hittat den, På en 400:a ()p
så där skulle man ha det om det är lite längre sträckor att röja, jäklar va fint det skulle bli :D
-
Såg ju ut att funka bra det där, vad tyckte lagen, gjorde dom tumme upp eller?
Lagen heja så jag heja tillbaka och såg glad ut:) ! I mörker kanske man skulle ha monterat på en saftblandare ;)
Har tyvärr inga fler bilder på monteringen och LTZ:an är såld så jag kan inte ta några fler heller. Kan ta lite kort på bladet om det kan hjälpa!
-
alla bilder är ett plus i projekten :)
-
Har lite planer för eget plog mm fäste! Har tänkt ett tag och börjat bygga lite om någon vill se! :hmmm: Tänkte docka med plog i morgon! ha det bra :sunny:
-
alla bilder är ett plus i projekten :)
Här kommer en bild på konstruktionen. Kommer mer bilder när jag monterat på det. Det här hör till en YAMAHA Big Bear -94 :)
-
... om någon vill se!
Självklart låt bilderna flöda!
-
Ok här kommer mer från ett soligt hofors! :sunny:Rören är 3mm i vägg o rostfria! Vi får se för o nackdelar mot oginalfäste! ()p Låt det snöa
-
Såg ju ut att funka bra det där, vad tyckte lagen, gjorde dom tumme upp eller?
Lagen heja så jag heja tillbaka och såg glad ut:) ! I mörker kanske man skulle ha monterat på en saftblandare ;)
Har tyvärr inga fler bilder på monteringen och LTZ:an är såld så jag kan inte ta några fler heller. Kan ta lite kort på bladet om det kan hjälpa!
Va ska du ha för bladet. och vart i sverige finns de?
-
Ok här kommer mer från ett soligt hofors! :sunny:Rören är 3mm i vägg o rostfria! Vi får se för o nackdelar mot oginalfäste! ()p Låt det snöa
se till att ha vinsch viren lagomt sträckt så att du inte kör över bladet om det hugger, när ramen är så kort.
-
Bra att ha i åtanke! Ställer fjädrarna för (utlösningen) ganska löst till att börja med!Det är skönt att slippa ta bort plasten i allafall (gamla fäste passa inte med plasten på)Men det är nog bra att hålla wiren lite spänd så att det inte blir ett stav hopp! ()p
-
Va ska du ha för bladet. och vart i sverige finns de?
[/quote]
Har tagit 3990kr för ett blad med ram och monteringsdetljer. Du har en Dinli va? Skulle tro att det skulle passa med nästan samma mått till en Dinli 450 som en LTZ:a. Bor i Borlänge. Själv?
-
Härligt med bilder på olika lösningar ()p Det här med fjädrar som "stenutlösare" är det nåt som är absolut nödvändigt eller klarar man sig utan om man tar det någorlunda lugnt?
-
Det är lite läskigt utan fjädrar! Har provat för längesedan , man hinner inte med när det smäller i! Det kan göra ont :cry:
-
Skulle personligen aldrig sätta mig på en maskin utan klaffar i bladet eller annan form av "stenutlösare"...
-
Om man kör för eget bruk så känner man ju oftast till terrängen och då e det ju inga problem.
-
Här kommer några bilder på bladet jag byggde till farsans Big Bear -94! Finishen är inte den bästa, har använt biltemas svar på hammarlack men ska nog överväga det valet framöver;) Plåten bakom "Wirestyraren" är dock inte målad än....som synes! Bladet kan (flyta) luta i sidled med hjälp av en gummibricka som sitter i infästningen.
-
Försöker lära mig men det här med bilförminskning till lagom storlek är inte riktigt min grej:)
-
För att förminska bilder med PhotoShop gör så här:
1. Öppna den bild du vill förminska
2. OM du vill beskära eller bildbehandla bilden, gör det nu.
3. Klicka på "arkiv"
4. Välj "Spara för webben"
5. Välj fliken "bildstorlek"
6. Ange storleken till runt 400-500 px bredd, höjden är inte begränsad i forumet
7. Välj om du vill spara den som jpeg eller gif, och i vilken kvalite, du ser på förhandsvisningen hur bilden kommer att se ut om du sparar den med den storlek och kvalitet du valt.
8. Klicka på "spara"
9. Ge bilden ett namn som du tycker passar och välj i vilken mapp du vill att den skall hamna, jag brukar lägga den på skrivbordet om jag inte tänkt spara den sedan. Plockar bort den sedan jag bifogat den.
10. Klicka på "Spara"
Klart.
-
VFO Image Resizer Gratis
Windows 2000 / XP / Vista.
(http://www.vso-software.fr/products/image_resizer/screenshots/IRmain_en.jpg)
Ladda ner: VSO Image Resizer (http://www.vso-software.fr/products/image_resizer/)
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hur VSO Image Resizer fungerar:
1. Ladda ner och installera programmet (länken högre upp)
2. Öppna utforskaren och markera bilderna du vill göra om
3. högerklicka på markeringen och välj "VSO Image Resizer" i listan, nu startas programmet.
4. Välj vilken profil du vill använda i listan. (640x480 eller max 800x600 bör passa till forumet)
5. Klickar du på "Mer" knappen så får du fram fler alternativ.
ex. ifall det är en riktigt stor bild du vill göra om, så kanske storleken ändå blir för stor,
du kan då välja "kvalité" i listan. Dra ner kvalitén tills du får en fil som är nog liten.
Under "Mer" kan du även välja vilket filformat du vill använda (vanligast är jpg).
ex om du har en TIFF-bild, så kan du välja att den ska sparas som jpg.
6. Klicka "OK" och vänta medans den gör om dina bilder.
7. Nu är det klart! Dina nya bilder heter ex. strand [640x480].jpg
Tips: du kan klicka på pilen som pekar neråt, till höger om "Inställningar" och välja "Spara nuvarande inställningar som standard",
så slipper du ändra profil, kvalité osv varje gång du vill göra om någon bild.
-
Om ni laddar upp bilden med hjälp av imageshack ist så kan ni välja i vilken storlek ni vill ha bilden.
-
Det är lite läskigt utan fjädrar! Har provat för längesedan , man hinner inte med när det smäller i! Det kan göra ont :cry:
Säger du det ;) Har växelspaken mellan benen när jag kör min gamla IH från -59, har några stora stenar som sticker upp på gården och även i bara 10-15 knyck får man sig en rejäl åktur när skopan fastnar :o
-
()p
Ett tips. Nyttja en balk till bladet från dragkulan. Lås balken i sidled med
klackar under maskinen, detta för att få ett stabilt blad. Kedjor fram rek ej.
Att koppla o ta loss snöbladet är då det enklaste. Enbart kulhandsken
och wiren fram. En bekant har denna konstruktion och har t.o.m planerat grus med ATV:n.
varför rekomenderas inte kedjor fram?
-
VFO Image Resizer Gratis
Windows 2000 / XP / Vista.
(http://www.vso-software.fr/products/image_resizer/screenshots/IRmain_en.jpg)
Ladda ner: VSO Image Resizer (http://www.vso-software.fr/products/image_resizer/)
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hur VSO Image Resizer fungerar:
1. Ladda ner och installera programmet (länken högre upp)
2. Öppna utforskaren och markera bilderna du vill göra om
3. högerklicka på markeringen och välj "VSO Image Resizer" i listan, nu startas programmet.
4. Välj vilken profil du vill använda i listan. (640x480 eller max 800x600 bör passa till forumet)
5. Klickar du på "Mer" knappen så får du fram fler alternativ.
ex. ifall det är en riktigt stor bild du vill göra om, så kanske storleken ändå blir för stor,
du kan då välja "kvalité" i listan. Dra ner kvalitén tills du får en fil som är nog liten.
Under "Mer" kan du även välja vilket filformat du vill använda (vanligast är jpg).
ex om du har en TIFF-bild, så kan du välja att den ska sparas som jpg.
6. Klicka "OK" och vänta medans den gör om dina bilder.
7. Nu är det klart! Dina nya bilder heter ex. strand [640x480].jpg
Tips: du kan klicka på pilen som pekar neråt, till höger om "Inställningar" och välja "Spara nuvarande inställningar som standard",
så slipper du ändra profil, kvalité osv varje gång du vill göra om någon bild.
King det där programmet:) ! Nu kanske man ser lite mer av bildena!
-
Är det nån som ha en bild på det nya Warnbladet, tänker då på det med den korta plogramen?
hittade en bild på GoOffroad, men det gick inte att tyda hur de kommer att hamna på maskinen, endel plogfästen hamnar ju ivägen....
-
(http://www.warn.com/atv/plows/images/1381/center-plow-mount-kit.jpg)
(http://www.warn.com/atv/plows/images/1379/plow_mount_kit.jpg)
(http://www.warn.com/atv/plows/images/1374/provantage_connection.jpg)
Kan väl nästan garantera att ingen har bilder på korta systemet om det kanppt är släppt i USA.
-
http://kuvablogi.com/nayta/2335779/ (http://kuvablogi.com/nayta/2335779/)
Några bilder på snöplog med annan fastsättning.
-
Funkar nog det där med, har liknande anordning på min traktor till ett blad jag har för att dra till vägen på vor'n.
-
hm, dum fråga, vilken tjocklek är det på snöbladen för atv?
ska få mitt blad bockat eller valsat i veckan och jag har inte ens funderat på vilken plåttjocklek jag ska ta
gissar på 3 eller 4mm ?
har inte ens sett ett fabrikstillverkat irl vad jag minnas
-
2mm räcker ju gott, men det är lite jävligare att svetsa, det är ju slitstålet som tar stryk, det andra ska ju bara snön åka kana på.
En anställd på min firma gjorde ett blad till sin farsa, han gjorde en ram och skruvade fast en genomskinlig 5mm plast , det funkade tydligen bra, en bonus effekt var att strålkastaren lyser igenom ... ()p
-
ok, slitstålet blir i hardox, så det får väl bli 2.5 mm plåt, bättre liite för kraftigt än för klent, dessutom så är materialet , hm gratis, :)
-
ok, slitstålet blir i hardox, så det får väl bli 2.5 mm plåt, bättre liite för kraftigt än för klent, dessutom så är materialet , hm gratis, :)
ska du göra ett rakt blad så rekomenderas lite tyngre mtrl.(än jag föreslog) jag gjorde misstaget att sätta fast en gummiflärp i överkant på mitt raka-blad, när det var blötsnö så rensades bladet inte nog fort utan lyfte från marken, det händer inte koniska blad....
ifall kunskapen och maskinerna finns så rekomenderar jag dig att försöka få till ett koniskt blad...
eller gör nån smart lösning på "downforce" kitten som finns till endel blad, det tvingar ner bladet...
Jag var inne på att inför kommande "sommar" svetsa fast ett fäste för två st. stödhjul (typ till släpkärra) att ha framför bladet, då kan man t.ex fixa till marken innan man sår gräs, utan att bladet eller fjädringen på maskinen dyker ner i backen... bara att ställa höjden på stödhjulen och skala av marken...tror jag! ???
-
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Rr3wXz2yV-Y[/youtube] typ så här! ;D
-
Mitt bygge lite färg dimma i garaget vid fotografering...lackat med billack så snön glider lätt. Har provat i dag och det fungerar fint.
-
Centhor!
Hur har du satt fast själva ramen fram till bladet så det inte rör sig i sidled? Håller på att snickra på en liknande konstruktion.
Tacksam för svar.
-
om du kollar på bilden ovan så ser man kedjor hänga löst, antar att dom färsts på lämpligt ställe ()p
-
jo, såg dom förut oxå men kändes som bladet kanske kan åka i sidled ändå men de är klart om kedjorna är precis i längd så blir de rätt stabilt! Tack för svaret som gjorde att ja tittade en extra gång o lät hjärnan jobba lite ()p
-
Har fäst en balk i framramen där man skruvar fast kedjorna i kors. Jag har använd Volvo 240 huvgångjärns fjädrar till "säkringen"... Montering av snöbladet tar ca 5 minuter och då slipper man fästen under maskinen när man inte har det på.
-
Det vart snö här med! Började att bygga på ett snöblad i veckan. Det blir kulmodellen.
Fäste för att ta hand om siodåkraften
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC160070.jpg)
Vajersparare
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC190100.jpg)
Släpskokitt
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC190092.jpg)
Stenutlösare samt vinkeljustering
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC190087.jpg)
Början på sidoförskutningslänk
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC190104.jpg)
Jag hoppas att bli färdig i morgon med det mekaniska. Det kanske var någon som fick en nytt uppslag :)
Ser ni något jättetokigt så säg till nu innan jag har svetsat färdigt ()p
-
Jag har en ide att du tar en annans ide om sido kraften. Det funkar som du gjort, men bara tills 3 plogförsöket.
Finns bygg bilder här, om hur det ser ut det jag menar.
Lika fästen i fronten men det är en liten fyrkants profil som glider på på den stora profilen.
-
Ser ju fint ut det där, har du tänkt sätta nån diagonal på pls.?
-
kom just att tänka på en sak. finns det ingen risk att "leden" viker sig bakåt och lägger sig emot a-armarna?
-
Kolla på den här konstruktionen så hänger du med i smöret.
Dock skulle jag lagt 4 st nylon bitar som lättare glid.
Kolla på, atv projekt- måla på plåt- bild 3
-
kom just att tänka på en sak. finns det ingen risk att "leden" viker sig bakåt och lägger sig emot a-armarna?
Hejsan! ursäkta att det tog så lång tid innan jag kollade forumet.
Jag hade tänkt att lägga ett kors i leden men det vart bara ett par plattjärn på tvären i stället,
Det verkar fullt tillräckligt rör sig inte i sidled har bogserat hjulingen på tvären i bladet och det verkar att hålla.
Men bladet rör sig tillräckligt i roll led (följer marken)
Nej den kan inte knäa bakåt det har jag satt stop för :nono:
-
Kolla på den här konstruktionen så hänger du med i smöret.
Dock skulle jag lagt 4 st nylon bitar som lättare glid.
Kolla på, atv projekt- måla på plåt- bild 3
Hej! jag hade faktiskt tänkt mig en sådan konstruktion först men det fick liksom inte plats.
Stor vändskiva samt att jag vill ha bladet så nära hjulingen som möjligt (blir mindre sidokrafter då)
Var också rädd för byrålådeifekten
Men jag tror faktiskt att det kommer hålla är bara 150cc på axelhålen.
Blir faktiskt inte så stora brytningar då allt ligger nära vart annat.
Men den som lever får se jag lovar att jag ska tala om när det går sönder ;)
-
lysande!
hoppas få se bilder när den är i action! ()p
jag lånar din tråd lite...
Jag kollade mitt köpta blad idag, inte faan har det slitstål i "slitstålen" på köp-plogarna? , jag har kört engång iår, (vände stålet inför denna säsong) det är redan nedslitet (slipad parallel med backen) Jag har Hardox och Dillidur plåt på jobbet, ska testa att skära ut ett par slitstål och jämnföra.... kan tycka att om det inte är slitstål så är reserv stålen i dyraste laget... 580spänn för ett litet pls. med 4k hål...
-
Här kommer lite mera byggbilder från dagen.
Först AtvNerdens knästopp
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC200137.jpg)
Ja den kan släppa ner bladet tillräckligt.Jag kan skaffa monster däck samt höjan om jag skulle få lust. Men det får jag inte. Är för gubbig för det ::)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC200137.jpg)
Lyfta tillräckligt går också
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC200134.jpg)
-
Fan!!! det blir bara fel när jag försöker att köra datan själv
Här kommer en bild på knästop tror jag :tickedoff
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC200108.jpg)
-
En sak man kan tänka på när man hänger bladet på kulan är att det är smidigt om man kan köra över det hela.
En så kort bit som möjligt mellan draget och bommen. Jag sänkte även hantaget på draget.
Man får knäa bommen vid framaxeln så att man får lite lyft på det hela. :)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC200123.jpg)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC200126.jpg)
-
Det vart också en bonnaförstyvning av fjädern fram. Nu blir det att måla det hela. Snön finns och mer ska det komma. Sen när färgen torkat får jag se om det funkar som det var tänkt. Det brukar inte bli så mycket snöskottning här så jag kommer faktiskt att strunta i slitstål till att börja med. :)
Men skulle jag slita ut vinkeljärnet jag har i botten så kanske AtvNerden fixa ett slitstarkt stål ()p
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC200140.jpg)
-
beställde hem 40m hardox 400 i storlek 150x10 som kom till jobbet förra veckan om det är någon som behöver slitstål :lol:
-
Färdig!!! Var ute och prova lite nu i kväll värkar att funka kanon efter lite justeringar. :djump:
Men ärligt så skulle jag nog göra nästa snöblad annorlunda. :hmmm:
Men jag kan inte låta bli att visa ett par bilder till. ::)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC220150.jpg)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC220158.jpg)
-
Snyggt! Varför skulle du göra nästa plogblad annorlunda? :hmmm:
-
beställde hem 40m hardox 400 i storlek 150x10 som kom till jobbet förra veckan om det är någon som behöver slitstål :lol:
Du jag tror att jag hoppar det. Var och letade efter ett par gamla framfjädrar till Volvo140 men kunde inte hitta dom. :-\ Men jag hör av mig i fall dom skulle dyka upp. :lol:
-
Snyggt! Varför skulle du göra nästa plogblad annorlunda? :hmmm:
Jag kom på att det tar alldeles för mycket plats att förvara snöar sällan här. ;D
Skulle försöka att göra en kort modell utan att det sticker ut något fäste under.
-
Okej! ;D
-
mitt rostiga blad som jag haffsade ihop förra vinter :)
-
Ja det där funkar säkert utmärkt! Men det tar nog pris i det fulaste bladet också. Prickar du en sten med det där lär det kännas? :)
-
var fick du tag på bladet ? vad har du använd för material? :hmmm:
-
Ja det där funkar säkert utmärkt! Men det tar nog pris i det fulaste bladet också. Prickar du en sten med det där lär det kännas? :)
har inga stora stenar på min uppfart :)
-
var fick du tag på bladet ? vad har du använd för material? :hmmm:
byggt själv. 4mm plåt. bommen är 100x50x5
-
Jag tröttnade på mitt rakablad, och kapade av halva och svetsade in en konisk bit, jag gjorde det lite lägre än ett orginal konsikt blad, så man fortfarande kan ha användning för orginal lamporna vid plogning.
Ett tips till er som ska skaffa blad:
köp ett koniskt blad direkt, de raka är inte så bra som de koniska, det samlas lätt snö i bladet även när man har de snedställt .(snön behöver ha hjälp av bladet som den får av en konisk konstruktion).
Sen kan man inte köra lika lätt om det blir mycket snö, det rakabladet klarar inte kasta upp snön över nån vall.
Sen blåser även snön över bladet och i ansiktet om man plogar i högre hastighet än 20-30km/h.
fixar en bild....fast inte nu! :)
-
lysande!
hoppas få se bilder när den är i action! ()p
jag lånar din tråd lite...
Jag kollade mitt köpta blad idag, inte faan har det slitstål i "slitstålen" på köp-plogarna? , jag har kört engång iår, (vände stålet inför denna säsong) det är redan nedslitet (slipad parallel med backen) Jag har Hardox och Dillidur plåt på jobbet, ska testa att skära ut ett par slitstål och jämnföra.... kan tycka att om det inte är slitstål så är reserv stålen i dyraste laget... 580spänn för ett litet pls. med 4k hål...
Citerar mig själv!
Jag har testat att göra både slitstålet och släpskor i Hardox 700, kan säga att det är knappt ett märke på grejerna, iofs så kanske det var att ta i, körde en snabbtest av det gamla stålet, det låg inte speciellt högre än s355....
Men man tycker att det borde vara hårdare.
Nu är väl de flesta slitstålen till ATV plogar valsade plattstål med stansadehål, riktiga slitstål i Hardox, eller nåt annat höghållfast får man skära hålen i, stansen håller inte.
Därför kan jag rekomendera er som ska byta att köp hellre ett plattstål s235-s355 mtrl och borra egna hål, det går med runda hål till vagnsbultarna men man får hålla i dem med en polygrip.
Orginal sitter det ett 60x6 pls, men jag tog ett 80x6.
-
Hej här kommer även en liten filmsnutt på mitt snöbladsprojekt i fall någon vill titta :)
Funkar bra faktiskt har skuffat upp höga snöhögar så det verkar hålla ;)
Jag ska även fixa till ett slitstål på det.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fNq5mf4cA2I[/youtube]
-
Snyggt! ()p Riktigt smart lösning det där med fästet där fram!
-
Mycket fint, bra jobbat ()p
-
Funkade ju riktigt bra det där!
funderar på om jag inför nästa säsong (orkar inte krångla under vintern) ska bygga ett frontmonterat fäste, så att man slipper ha fästet under maskinen.
tror ni det håller om man sätter fast det i dessa skruvarna, jag vet att bultarna håller, men håller ramen? det borde den!
-
Tror inte man ska fästa en plog i dom.. alu konstruktionen bakom är inte så stabil... möjligtvis om man sätter ett fäste som går in å sitter i ramen att det håller...
-
aluminium ramen bakom plasten kostar om jag inte kommer ihåg alldeles tokigt ca 2000kr, den är ingen imponerande konstruktion, ganska tafatt faktiskt, och jag tror att man gjort det med flit, om man smällar så måste ju något ta upp energin, och ramen är ju det sista man vill kröka( kalla det deformationszon den som vill) men leta hellre fäst punkt runt winsch infästningen, warn har ju börjat leta där omkring med sitt provantage montage.
-
men om man gör nåt sånt här !
Och sätter på frontbumpern igen så håller den i lite.
Plus att belastningen blir från "gångjärnet" med tapp snett uppåt mot hasplåten, typ mot hjulcentrum.
bara en tanke, det blir lättare att modifiera när man drar igång.
en enkel mod. på befintlig plogram..
-
Förklara för en novis i atv-plogsammanhang; vad är det för nackdel med en dragbalk till kulan?
-
men om man gör nåt sånt här !
Och sätter på frontbumpern igen så håller den i lite.
Plus att belastningen blir från "gångjärnet" med tapp snett uppåt mot hasplåten, typ mot hjulcentrum.
bara en tanke, det blir lättare att modifiera när man drar igång.
en enkel mod. på befintlig plogram..
HAHA vilken illustration.
-
Förklara för en novis i atv-plogsammanhang; vad är det för nackdel med en dragbalk till kulan?
ju mindre saker du har under maskinen desto mindre är risken/chansen/möjligeten att du fastnar i något, det kommer även att begränsa lyft möjligheterna på bladet, ju högre du kan lyfta desto bättre.
-
Förklara för en novis i atv-plogsammanhang; vad är det för nackdel med en dragbalk till kulan?
lägre lyfthöjd, mer material=dyrare, förvaring efter säsongen blir lättare med en mindre konstruktion.
-
men om man gör nåt sånt här !
Och sätter på frontbumpern igen så håller den i lite.
Plus att belastningen blir från "gångjärnet" med tapp snett uppåt mot hasplåten, typ mot hjulcentrum.
bara en tanke, det blir lättare att modifiera när man drar igång.
en enkel mod. på befintlig plogram..
HAHA vilken illustration.
proffsigt värre! nämn inte för nån att det är jag som ritat, då måste jag sparka mig själv! ;D
-
Hej här kommer även en liten filmsnutt på mitt snöbladsprojekt i fall någon vill titta :)
Funkar bra faktiskt har skuffat upp höga snöhögar så det verkar hålla ;)
Jag ska även fixa till ett slitstål på det.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fNq5mf4cA2I[/youtube]
Riktigt snyggt bygge!! Får man fråga hur du gjort släpskona? Har du en rund plåtbit som du pressat eller har du slipat för att få till det runda på undersidan?
-
På köpeplogar lyfter man ju inte balken. Balken under är bara ett fäste för plogen som sen är ledad i balken. Inget som minskar lyfthöjden.
Sen kör man ju inte terräng med plogen monterad så fastkörningsrisken är ganska liten.
På min plog bara hänger man på den fram och sen sätter fast balken på kulan där bak.
Enkelt och snabbt monterat.
Ser inga nackdelar med det förutom viktökningen.
-
På köpeplogar lyfter man ju inte balken. Balken under är bara ett fäste för plogen som sen är ledad i balken. Inget som minskar lyfthöjden.
Sen kör man ju inte terräng med plogen monterad så fastkörningsrisken är ganska liten.
På min plog bara hänger man på den fram och sen sätter fast balken på kulan där bak.
Enkelt och snabbt monterat.
Ser inga nackdelar med det förutom viktökningen.
det är inte bara i terrängen som man kan fastna, trottoarkanter kan vara nog så hårda att stöta i, eller bara det enkla faktum att det är inte alla gånger det blir helt rent på första draget, och då har du en massa snö och is att fastna i.
"På köpeplogar lyfter man ju inte balken. Balken under är bara ett fäste för plogen som sen är ledad i balken."
den konstruktionen har jag bara sett på ett bygge (hemma bygge) plus det som finns tidigare i denna tråd, och visst på det sättet så får du ju en sjuhelsikes lyfthöjd och det är ju som sagts bra.
-
Vi byggde våran plog nu iår fter de principer som Martin nämner, alltså att balken till draget sitter fast och att plogen sedan är ledad. Har funkat utmärkt hitills och lyfthöjden är nog lika hög som på köpplogar med mittmonterat fäste.
Här kommer lite bilder på hur ja menar:
(http://i47.tinypic.com/2qmlnhz.jpg)
(http://i46.tinypic.com/9az7ub.jpg)
(http://i48.tinypic.com/30nk9li.jpg)
Ha de!
-
men på den så har du inte vunnit något i lyfthöjd bara förlorat i markfrigång,
den som "atvrules" visar, den har lyfthöjd, och sätt ett riktigt blad på den så skulle den nog fungera grymt bra, men fortfarande har vi tappat markfrigång på 50-70mm och det är ju inte helt ovidkommande.
-
den konstruktionen har jag bara sett på ett bygge (hemma bygge) plus det som finns tidigare i denna tråd, och visst på det sättet så får du ju en sjuhelsikes lyfthöjd och det är ju som sagts bra.
Lejabs plogar är av den konstruktionen. Dvs. dom som Yamahacenter säljer.
-
jag har aldrig sett en yamaha med plog,(här finns bara kymco, kawasaki och CAN-AM, och can am och can am och andra brp produkter, jag bor granne med can am ÅF). nåväl, det låter/ser ut som en bra hållbar konstruktion om man bara kan på ett smidigt sätt se till att hålla markfrigången på en bra nivå, vikten ser jag inget problem med, nästan bara positivt att ha hög vikt vid plogning, den som provat förstår.
Att yamaha skulle sälja något som inte är utprovat på deras maskiner och att man säkerställt funktion och livslängd, knappast, men det kan ju vara så att den inte kan monteras på något annat sätt, då den skulle påverka något annat i konstruktionen , ramen kanske har visat sig klen på den punkten som montering skulle vara aktuell på, på sommaren åker jag FJ1200 och den har gått långt, rejält långt, och jag tvekar inte på att den kommer att gå länge till, frågan är bara om jag ska köpa en nyare, och vilken Yamaha ska jag då välja, (lär bli en fjr1300,).kvaliteten är jag redan övertygad om!
-
Tror konstruktionen är gjord för att man inte ska ha några fästen i vägen när man inte använder den (typ dom som har dom undertill) och det ska vara lätt att haka på den.
Ramen håller säkert för en annnan konstruktion om man vill det.
Själv kör jag Honda när det gäller MC. CB 900 för tillfället. Med en massa mil på mätaren här med. Går som ett schweiziskt urverk.
-
Svar till hebbe jag har tagit och skurit ut tallrikarna av 6mm plåt samt pressat
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC190084.jpg)
Svar till ATV Nerd Jag skulle nyttja och förstärka fästet för vinschen till snöbladsfästet om jag skulle göra ett nytt snöblad ()p
Mitt blad bygger inte så mycket under faktiskt inte mer än 50mm. Men det lyfter inte så mycket häller när jag var tvungen att ställa i 3st bilbatterier som exra vikt i min skogslåda ;D Tung blötsnö :hmmm:
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/PC200125.jpg)
-
Har börjat byggt en plog jag oxå.. Háde med balk under förut oxå på gamla hjulingen men den höjde jag å sänkte hela balken å där får man ju dålig höjd på bladet när man hissar upp.. Här är några bilder på nya bygget men är inte färdigt än ska göra plogbladet nu i veckan..
(http://i47.tinypic.com/5bo9oi.jpg)
(http://i49.tinypic.com/21mzxvl.jpg)
(http://i47.tinypic.com/10zo58o.jpg)
(http://i47.tinypic.com/15rxqxh.jpg)
(http://i50.tinypic.com/2wqa33l.jpg)
-
Det där kommer att bli spännande att se färdigt Pson. :) Vad ska du höja och sänka med? Ser att du inte har någon vinsch i orginalfästet
-
Ska köpa vinch så fort min lokala atv affär öppnar.. ()p
Fortsättning följer med att jag idag har byggt ett plogblad..
(http://i50.tinypic.com/242cunc.jpg)
(http://i48.tinypic.com/29x7slg.jpg)
-
Spännande! Helt klart annorlunda. En kardan knut till bladet så fiffigt ()p Nu ska det bli roligt och se hur du styr upp det hela. :)
-
Bygg inte bladet som jag gjorde :nono: Det blir för låg lyfthöjd om tex vill knuffa upp stora snöhögar.
Eller som jag gjorde "råkade köra ner i ett hål i trädgården" Då fastnar man :lol:
Kommer att bygga om det så fort jag får tid till ett frontmonterat :)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/ATV/P1080193.jpg)
-
Så de finns fler i boxholms komun som tänker på plogar :)
själv kom jag bara så långt som ritning på papper i år får
bygga till nästa vinter
-
Förstår inte snacket om markfrigång under maskin, skall inte plogbladet ligga i backen för att fungera? Och då torde väl vilken sketen markfrigång som helst fungera? Lyfthöjden på bladet är dock viktig.
-
Ja man ska väl ploga snön :hmmm:
-
Förstår inte snacket om markfrigång under maskin, skall inte plogbladet ligga i backen för att fungera? Och då torde väl vilken sketen markfrigång som helst fungera? Lyfthöjden på bladet är dock viktig.
och du får väl alltid med dig all snö alla gånger och plogar bara släta fotbollsplaner?
ojämnheter i marken och stora snömängder är två orsaker till att markfrigången bör vara största möjliga vid snöröjning!
-
Är det så ojämnt där man plogar så det tar i under på maskinen.. ser jag iaf ingen anledning å ploga där.. :dntknow: men visst måste man ploga där så är det inte så bra med en bom under maskinen.. sen om det är så mycket snö så man inte kan ha nått under maskinen så blir det nog svår plogat.. då ska man nog ha en lastmaskin att ploga med.. ;D
-
det kan ju hända att man måste ut i snön för att kunna vända, då är det bra om inte plogramen ligger i backen!
-
Byggde om Carlmans bladet ja hade på min lilla suzuki 250 så det passade arcticen.
Fick förlänga stången under maskinen och styrningen för stången fram.
Markfrigången är det inget problem med. Sitter även ett 20mm rundjärn nederst på bladet så det inte hugger så väldigt.
(http://iloapp.thullen.se/data/_gallery/public/1/1261243631_resized.jpg?width=960&height=720)
(http://iloapp.thullen.se/data/_gallery/public/1/1261243575_resized.jpg?width=784&height=588)
Vill dock bygga om låsningen för vinklingen samt bredda bladet lite.
Flera bilder på http://foto.thullen.se/#1.37
-
det kan ju hända att man måste ut i snön för att kunna vända, då är det bra om inte plogramen ligger i backen!
Var väl inte frågan om det, utan om 5-10 cm lägre markfrigång. Tror inte ni vet vad ni snackar om riktigt. Själv plogar jag med traktor, inte riktigt lönt att nöta med en 4-hjuling på den yta jag har.
-
det kan ju hända att man måste ut i snön för att kunna vända, då är det bra om inte plogramen ligger i backen!
Var väl inte frågan om det, utan om 5-10 cm lägre markfrigång. Tror inte ni vet vad ni snackar om riktigt. Själv plogar jag med traktor, inte riktigt lönt att nöta med en 4-hjuling på den yta jag har.
Men snälla Norre63, det är klart det spelar roll med markfrigången, kör du med plogen nere hela tiden? Om man ska till kompisen och ploga som bor på andra sidan byn så vill du väl inte ploga hela vägen dit?
Då kör man med plogen uppfälld, är det då oplogat så tar ramen in under hjuling givetvis i, pga den minskade markfrigången.
Sen inträffar det ju faktiskt att man backar med maskinen, och på så vis kör där det är oplogat...
Jag plogar med både hjullastare,traktor och hjuling så jag har iaf. en liten aning om vad jag snackar om... ingen av dessa har plogram under maskinen.
edit.
Läste på ett annat forum om en person som tyckte att polaris plogram var lite konstigt konstruerad (inget ont om Polaris) där plogramen var för nära backen, så när man åker över ett krön eller t.ex ett farthinder så tar plogramen i vilket resulterar i att plogen lyfter från backen.
-
Det största problemet är faktiskt att det blir en viss begränsning på lyfthöjden som jag upplever det.
Om man ska tex knuffa upp en större snöhög och inte vill hämta traktorn hos farsan.
Då tar man fart med snöbladet lie upplyft för att hjulingen ska klara av det.
Då typ klättrar man upp i snön sen ska man backa till baka då finns det ingen ytligare lyfthöjd kvar.
Bladet nedtryckt i snön och hjulingen hängandes på balken. :-\
Heja Boxholm!!!!
-
Har warns plogpaket till min gås, och har inte haft några märkbara begränsningar alls.
Plogar yta på ca 600kvm utan problem.
När jag gör mina högar så höjer jag plogbladet när jag närmar mig högen, höjer en dm och kör upp i högen.
sen höjer jag 15cm till när jag ska ned, inga problem alls.
vi har 30cm snö och plogen går höja kanske 25, men bara jag har diffen i så tar jag mig fram på den oplogade gräsmattan ändå. styrde upp snö runt väggarna på två hus idag utan problem och när jag har en meterkvar till väggen så börjar jag höja bladet så lyfter jag upp snön riktigt fint.
Lite fantasi och uppfinningsrikedom när man kör så kan man utveckla körtekniker som klarar det mesta.
Jag har också traktor med slunga och kan även använda ett plogblad till den, men hjulingen går mycket snabbare och är smidigare. i alla fall än den traktor jag har. dels går det fortare att vinkla blad mm, då jag inte har hydraliskt blad, dessutom är det lättsammare att köra hjulingen.
Hade jag haft en traktor med konverter så hade jag nog tyckt det varit lättare att använda traktorn, men inte
annars.
Det är bara min åsikt och erfarenhet jag talar efter.
Angående den minskade markfrigången så tycker jag inte det märks i snö, däremot när man kör över stubb och sten så vill den hänga fast.
-
Snart dags för mig att börja med mitt snöblad nu. blir påmind varje dag eftersom jag åker förbi dig stark varje dag till och från jobbet.
-
Jag har nu byggt om mitt blad. Nu lyfter det i alla fall högt och det finns inget under som tar i ()p
Men om det går att plöja snö med vet jag inte ännu :-\
Men om det går får jag plöja i kapp med simonarvestrand ;)
(inte helt färdigt på bilderna)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/P1130233.jpg)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/P1130227.jpg)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/P1130232.jpg)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/filmsnuttar/th_P1140235.jpg) (http://s264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/filmsnuttar/?action=view¤t=P1140235.flv)
-
den kan man sitta på i högsta läget, värsta parkbänken... ;D
-
Tror du inte att det behövs ett par strävor för att svetsen på balkinfästningen skall hålla.
-
Nu har jag provkört bladet det funkar kanon att köra offroad med.
På bilderna var det inte färdigbyggt riktigt.
Parkbänk funkar säkert också. ;D
Men att plöja snö med vart det helt värdelöst :( Vinkeln på bladet ändras för mycket när hjulingen fjädrar upp eller ner. Det vart också en bryt effekt som heter duga som gör att när det går tungt så lyfter framändan och hjulingen svänger. Jag trodde att det skulle bli bättre med en L profil på själva infästningen men det gör nog ingen skillnad .
Det vart allmänt en struttig upplevelse. Skulle tro att det funkar bättre ju längre bak bladet är Ledatt. Det liksom flyter mycket finare då. Man får helt enkelt välja vad man prioriterar. Jag kommer att hängat på kulan igen för skälva grundtanken var ju att plöja snö. :hmmm: eller!!
-
:extas: Finns ju stora snöplogar med (http://i447.photobucket.com/albums/qq196/storsveden/059.jpg)
-
Jag har nu byggt om mitt blad. Nu lyfter det i alla fall högt och det finns inget under som tar i ()p
Men om det går att plöja snö med vet jag inte ännu :-\
Men om det går får jag plöja i kapp med simonarvestrand ;)
(inte helt färdigt på bilderna)
(http://i264.photobucket.com/albums/ii198/micke68/snoblad/P1130233.jpg)
Plogen ser ut nästan precis som jag vill göra min iallafall från "gånggärnet" och fram mot plogen borde nästan rita av din så slipper jag ju tänka så mycke själv :P
-
Nu har jag provkört bladet det funkar kanon att köra offroad med.
På bilderna var det inte färdigbyggt riktigt.
Parkbänk funkar säkert också. ;D
Men att plöja snö med vart det helt värdelöst :( Vinkeln på bladet ändras för mycket när hjulingen fjädrar upp eller ner. Det vart också en bryt effekt som heter duga som gör att när det går tungt så lyfter framändan och hjulingen svänger. Jag trodde att det skulle bli bättre med en L profil på själva infästningen men det gör nog ingen skillnad .
Det vart allmänt en struttig upplevelse. Skulle tro att det funkar bättre ju längre bak bladet är Ledatt. Det liksom flyter mycket finare då. Man får helt enkelt välja vad man prioriterar. Jag kommer att hängat på kulan igen för skälva grundtanken var ju att plöja snö. :hmmm: eller!!
Eller gör en vinkel nedåt på profilröret så mottryckskraften inte pressar uppåt, utan bakåt, som om du har fästet på draget, jag är rätt säker på att det skulle funka lika bra som att flytta fästet till draget.
-
Nu har jag gjort min första google sketchup ritning och det blev just på den blivande plogen :)
(http://sam.arvestrand.se/bild/atv/plogen.jpg)
-
Nu har jag gjort min första google sketchup ritning och det blev just på den blivande plogen :)
(http://sam.arvestrand.se/bild/atv/plogen.jpg)
Du får gärna svänga förbi någon dag om du vill kika på mitt snöblad. :)
Jag kan kanske kan ge dig något mer uppslag vad vet jag.
Har byggt två snöblad tidigare.
Ett av dom var till en Quad. ()p
Jag har tyvärr inga ritningar bygger lite på måfå (blir som det blir)
-
Jo de vore kanske inte så dumt.
åker ju förbi rätt ofta ändå.
-
Vad tror ni om att skära ner ett oljefat och sedan sätta ett järnrör bak till dragkroken? Och sen en vinsch i fram?
-
Vad tror ni om att skära ner ett oljefat och sedan sätta ett järnrör bak till dragkroken? Och sen en vinsch i fram?
Det blir för vekt, det är tunn plåt i ett oljefat, speciellt jämfört med en riktig plog.
kommer bara sladdra och vika sig.
-
Aha, men jag har en ganska liten atv så kommer inte köra nåra mängder direkt, har en 2wd 180cc. Så då kanske det håller?
-
Jag tog ett gammalt oljefat (ett sånt med ringar) och använde som plogblad funkar kanon dock är det väldigt tungt.(http://cid-21c96e2f0d1af819.skydrive.live.com/self.aspx/4hjuling/sn%c3%b6blad2.jpg)
-
då har man slängt ihop ett eget blad
de gick fint att ploga 1300 m2 utan stenutlösning (min fjäder vad för svag...) de blev stel monterat ;)
de var dock asfalt...
ganska fräckt att flytta på snövallar i 50 knyck... ()p
-
utan stenutlösning... de var dock asfalt...
ganska fräckt att flytta på snövallar i 50 knyck... ()p
Asfalt kan vara nog så farligt... brunnslock, skarvar mm.
Så skaffa gärna en fjäder, eller åtminstone nån form av brytpinne som smäller vid stopp.
Redan vid 20 km/h är ett totalstopp hårt.
-
utan stenutlösning... de var dock asfalt...
ganska fräckt att flytta på snövallar i 50 knyck... ()p
Asfalt kan vara nog så farligt... brunnslock, skarvar mm.
Så skaffa gärna en fjäder, eller åtminstone nån form av brytpinne som smäller vid stopp.
Redan vid 20 km/h är ett totalstopp hårt.
vet dock vart alla brunnslock sitter som sticker upp, körde på ett men de tog inte stopp... small bara lite
tilläggas bör att de inte var asfalts rent nånstans... förutom just de brunnslocket jag va på får dock för mig att om man har vinklat blad (25-35 grader) så blir de inte tvärstopp
har en sorts brytpinne men den är väldigt överdimensionerad så den funkar nog inte som bryt pinne...
har problemet att jag måste nog har 3 fjädrar om jag tror rätt...
-
Även MED klaffar/brytpinne/stenutlösare och vinklat blad kan det mycket väl bli totalstopp... på asfalt.
Tex när skärets främre del hugger tag i ett brunnslock.
Och man kan ha skottat där tusen gånger utan problem, när man sen kommer 1001:e gången så hugger det.
Jag har aldrig kört snö med fyrhjuling, men har däremot råkat ut för en del stopp genom åren vid snöröjning, så man lär sig.
...och i ditt fall (och alla andra som läser detta) skulle jag vara rädd om "familjelyckan".
()p
Men jag håller med, att ha bladet nere i lite högre fart och se snön flyga LÅNGT är fräckt!
Sorry för OT, men denna är ju en klassiker:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MlA2INOpT78[/youtube]
-
Hur har ni löst problemet för att inte plogen lyfts alt upp (att inte vinschen spänner på viren)? Själv har jag försökt med fjäder som ger efter när plogen är alt upp, men den höll inte länge...
-
jag går på känn..
-
här är en lösning som jag ej har sett förut,enkelt o smart.bladet verkar vara gjort av en aluminium profil,typ....
http://www.youtube.com/watch?v=SfqHTJkqH-0&feature=related
-
Jänkarna kan dom ()p
Verkar bli en Linhai 260b 4x4 för mig (ska kolla på en på fre)
Ingen som har en plog å sälja som passar på en sån??
-
var får man tag ifjädrar till stenutlösaren
-
kolla duells eller rindab de har garanterat sen e det bara att beställa från lämplig återförsäljare ()p
-
Tack så mycket
-
var får man tag ifjädrar till stenutlösaren
ett par gammla fjädra från en motorhuv på en volvo 240 borde funka bra.åk till en skrot o kolla :)
-
Har sett att en del har anv boj/förtöjnings fjädrar som är till båtar....
-
tack för alla tipsen . det blir att åka till närmaste skrot och köpa ett par dom blir nog perfekta. Tack :D :D
-
Nu är bladet äntligen klart :) :)
-
Måste ju visa min plog jag med,
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22351.0 inlägg 31 ligger två filmer på.
-
Här har ni en bild på min plog, och nej den är hemmagjord, dock måste förbättring i lyfthöjd göras, sommarens projekt 8)
(http://i106.photobucket.com/albums/m267/tjaben69/IMG_4342-2.jpg)
(http://i106.photobucket.com/albums/m267/tjaben69/IMG_4343-1.jpg)
-
Här har ni ett blad jag skulle vilja ha.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bz_sgUF-b7A&[/youtube]
-
Här har ni ett blad jag skulle vilja ha.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bz_sgUF-b7A&[/youtube]
Kommer aldrig att hålla för tung snökörning men det var finr gjort :sunny:
-
nu krökte jag min plogram 2 gånger igår i blötsnön.. :(veryangry):
blir nybygge, 80x80x5 fyrkantsprofil under maskinen, vore fan om den skulle ge med sig! :headbang:
-
nu krökte jag min plogram 2 gånger igår i blötsnön.. :(veryangry):
blir nybygge, 80x80x5 fyrkantsprofil under maskinen, vore fan om den skulle ge med sig! :headbang:
hur fan kör du jimmy ()p :DV
-
can am syndrome ;) funkade fint de jag han köra innan jag slet av snöret till winchen i en meterhög driva.. :tickedoff
-
can am syndrome ;) funkade fint de jag han köra innan jag slet av snöret till winchen i en meterhög driva.. :tickedoff
Jag köpte en billig syntetlina på Biltema som jag offrar i vinter med plogningen, när den går av knyter jag bara om, har ingen krok. Blev så less när vajern gick av och man får ägna en timme till att försöka få ut den och fästa kroken igen :)
-
har syntetlina på.. yttersta 2 metrarna har fått bekänna färg kan jag lova ()p till skillnad mot originalwiren som gick av på andra träffen :tickedoff
-
råkade visst köra över bladet idag då jag e för lat för att bygga sten utlösning.. :D var lite smått spännande, blev dok glad att jag fegat lite med strömmen så svetsarna gav med sig.. :headbang: nu svetsat med MYCKET högre ström å stenutlösning skissas på i huvet.. ;)
-
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Rr3wXz2yV-Y[/youtube] typ så här! ;D
Funkar detta som en väggsladd på hårda grusvägar tror ni?
-
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Rr3wXz2yV-Y[/youtube] typ så här! ;D
Funkar detta som en väggsladd på hårda grusvägar tror ni?
Det tror då iaf inte jag.
Jag hade satsat på nåt traditionellt som man kan dra efter ATV'n eller bilen
-
själv köpte jag warns svarta plog 152cm bred när jag köpte hjulingen, den funkar bra, men fjädrarna som håller bladet uppe, (så den kan tippa framåt när den hugger i) är för veka, även spända allt som går så löser de ut på tok för lätt/tidigt. Så jag tog 2 vantskruvar i samma längd som fjädrarna och drog dit istället, och satte en klen bult i bottenfästet på vantskruvarna, så att när det hugger, går de av, och skyddet löses ut, men inte lika tidigt som fjädrarna gjorde. verkar funka riktigt bra. nu går det även hyvla lite is och schakta grus, vilket inte gick tidigare.
-
Även jag tänkte börja bygga ett plogblad innan vintern kommer..jag har en Allroad challenger 300 och undrar om någon har någon ritning eller några bilder på ett plogblad till just den maskinen?. :)
-
Även jag tänkte börja bygga ett plogblad innan vintern kommer..jag har en Allroad challenger 300 och undrar om någon har någon ritning eller några bilder på ett plogblad till just den maskinen?. :)
På min Linhai har jag ett sånt här fäste under maskinen
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/HPIM3872.jpg)
Och plogen ser ut som denna (inte min på bilden) fast med 2 fjädrar bara:
(http://marina.fortunecity.com/victory/272/snowplow/mvc-005f.jpg)
Borde väl funka på din med.
-
Bilden på plogen kan jag inte se...
-
http://marina.fortunecity.com/victory/272/snowplow/mvc-005f.jpg
(http://marina.fortunecity.com/victory/272/snowplow/mvc-005f.jpg)
-
Gillade de där Snowsportbladet som vek undan sig när man backar.
Skönt att slippa winschen med allt wire/snörtrassel.
Tråkiga är väl att man inte kan lyfta den så man kan köra upp högar, eller??
Jag har köpt en winsch till Renen, ska ev byta hus, då blir de till att ploga 2-300m grusväg för att komma till "storavägen". Är det ett alternativ med en hjuling eller är det traktor som gäller?
Man kanske ska lägga ner att ha renegaden som snöröjjare i den utsträkningen?
Har inte plogat mycket innan, bara lite på vanlig villatomt med en kompis maskin, det lär man sig inte mycket på.
-
Jag har köpt en winsch till Renen, ska ev byta hus, då blir de till att ploga 2-300m grusväg för att komma till "storavägen". Är det ett alternativ med en hjuling eller är det traktor som gäller?
Man kanske ska lägga ner att ha renegaden som snöröjjare i den utsträkningen?
Har inte plogat mycket innan, bara lite på vanlig villatomt med en kompis maskin, det lär man sig inte mycket på.
Det går väl kanske att ploga med renen, och bäst då är nog ett sånt där koniskt blad (kallas det så? Högre i ena änden så man får iväg snön lite längre), och du ska väl ha ganska bred väg så det blir ju några vändor. Kan bli tungt med snö mot kanterna.
Har du någon med traktor som kan ploga vägen i nödfall där hjulingen inte pallar med så kan du nog ploga själv med hjulingen. Annars har du ju en bra anledning till att köpa en gammal traktor också! ()p
-
Lite så jag resonerat också.
Får väl se hur de blir med ev köp.
-
Det går väl kanske att ploga med renen, och bäst då är nog ett sånt där koniskt blad (kallas det så? Högre i ena änden så man får iväg snön lite längre), och du ska väl ha ganska bred väg så det blir ju några vändor. Kan bli tungt med snö mot kanterna.
Har du någon med traktor som kan ploga vägen i nödfall där hjulingen inte pallar med så kan du nog ploga själv med hjulingen. Annars har du ju en bra anledning till att köpa en gammal traktor också! ()p
Annars kan man ju köpa snöslunga till ATV´n. Men det blir kanske billigare att köpa en traktor?!
-
Nån som har länk till en billig atv snöslunga?
-
Det finns nog inga billiga snöslungor till atv, sen är väl frågan hur mkt man vill lägga på en sån grej.
Jag gissar att dom "billiga" ändå kostar 20-30k, så det får man ju ändå en traktor för...
Ibland har man ju sett något gammalt monster till handslunga som säkert skulle kunna byggas om för att ha framför atvn.
Men med en traktor med blad så har man ju kraft att trycka till hårda kanter på vägen, plus att man kanske kan använda den på sommaren när vägen ska lagas lite.
Jag såg en fin bild på en hjuling med frontblad och sidoblad, måste funkar rätt fint det också. Men kostar nog en slant och det har väl sina begränsningar ändå.
-
åfan, de va dyrt.
Men är sugen på nåt sånt då jag ska köra mkt snö i vinter om det kommer nån :P Ska köra åt mkt grannar och sånt. Så kommer dra in minst 10k tror ja iaf. Men då vill man ha bra grejer. Har inget alls för tillfället.
Finns det vikplogar till bra priser?
-
(http://www.motorfixaren.se/images/Snoslunga%20ATV%2013Hk%20Speed%20stor%20v2.jpg)
Den där kostar ju bara 17k enligt den här sidan. Men vet inte om det är aktuella saker, eller om det är nått att ha.
http://www.motorfixaren.se/Snoslunga/Snoslunga-ATV-13Hk-Speed/
-
mm nja har läst lite om den där och det är bara skit enligt nästan alla.
-
Duells har väl en också, kostar 31 utan motor... 7500:- för en passande motor också.
Dom pengarna får du ju en hel traktor för...
-
yes men har redan en traktor ;)
-
Duells har väl en också, kostar 31 utan motor... 7500:- för en passande motor också.
Dom pengarna får du ju en hel traktor för...
sen kostar en snölunga till en traktor också mycke pengar...
själva grejen med snöslung framför en fyrhjuling är väll att man kan köra där traktorn inte kommer in (där den är för bred)
en så här skulle jag vilja ha till snöröjning ;D http://www.blocket.se/gavleborg/SNOSLUNGA_MASKIN_Rolba_R400D_28347311.htm?ca=18&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/SNOSLUNGA_MASKIN_Rolba_R400D_28347311.htm?ca=18&w=3)
-
en så här skulle jag vilja ha till snöröjning ;D http://www.blocket.se/gavleborg/SNOSLUNGA_MASKIN_Rolba_R400D_28347311.htm?ca=18&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/SNOSLUNGA_MASKIN_Rolba_R400D_28347311.htm?ca=18&w=3)
Kanonbra pryl. ()p En sån skulle jag vilja ha också! Tyvärr har jag inget behov som motiverar inköpet. :cry:
-
en så här skulle jag vilja ha till snöröjning ;D http://www.blocket.se/gavleborg/SNOSLUNGA_MASKIN_Rolba_R400D_28347311.htm?ca=18&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/SNOSLUNGA_MASKIN_Rolba_R400D_28347311.htm?ca=18&w=3)
Kanonbra pryl. ()p En sån skulle jag vilja ha också! Tyvärr har jag inget behov som motiverar inköpet. :cry:
en äkta bra att ha pryl
-
har själv warns plogblad till gåsen och även en gammal jordbrukare b430 -77 med slunga bak på. slungan gick inte en meter förra vintern, då jag plogade gården, uppfarten, och grusvägen upp till mig och grannen, samt morsans gård och syrrans gård längre bort i byn med gåsen hela vintern fram till början på mars. Sen började det bli tjatigt och tröttsamt att inte lyckas kasta snön över plogvallarna, samt att gårdarna krympit så pass mycket just för att man inte kan lyfta undan snön eller styra upp höga snöhögar med hjulingen utan bandsats. (det går styra upp högen så pass att bakhjulen precis ska till att klättra upp i snöhögen, då gräver man fast sig.) provade att trampa till med snöskotern, men då man ska trycka snö framför sig uppför högen så gräver man ned sig i alla fall. då tänkte jag att jag skulle börja använda traktorn med slunga, men upptäckte att jag fått med mig fel spännare till snökedjorna från svärfars (traktorn är egentligen hans, men då han har en ny fin, får jag låna denna "på obestämd tid") och hos honom hittade vi inga andra spännare, jag hittade heller ingen kraftöverföringsaxel till slungan. Detta tänker jag i god tid fixa till nästa vinter, då traktor med slunga är vida överlägsen när det gäller att hålla undan stora mängder snö som det faktiskt brukar vara här. hjulingen kommer brukas till att styra fram snön så man lätt kommer åt med traktorn och slungan, då jag inte har det som jag faktiskt tycker är absolut viktigast på en traktor, frontlastare.
har sedan jag sålde gammelockelbon i våras, letat och funderat på en lite nyare skoter, lössnömaskin i 30-40 tusenkronorsklassen, men har börjat tänka om. blir skoterfritt i vinter, (kanske vanliga skidor istället) och hellre pengarna på en helt egen traktor med frontlastare. tittar själv på buster 320 och buster 350, de finns i vettigt pris med frontlastare. du får två sådana för samma peng som en atvslunga, eller en bandsats. (trots att jag nog skaffar bandsats längre fram i alla fall.)
Slunga till traktorn kan du sen hitta för 4-5 tusen kronor om du letar lite, och inte vill ha den skinande blank.
-
http://www.blocket.se/pitea/Snoslunga_28451015.htm?ca=6&w=3
(http://213.132.112.100/images/04/0402423020.jpg)
På med en hydraulmotor och sen är det bara att slänga snö! ()p
Fast den kanske är lite smal för att ha till en hjuling.
-
Har börjat bygga på ett plogblad till Renegaden, men jag vill inte ha nåt fäste som sitter ivägen på under sidan maskinen, lägger upp lite bilder.
själva funktionen är: två tappar på plogramen ska träs i två hål i fronten på maskinen, hålen sitter i ett fäste som är fast skruvat i vinshfäste fram och i ramen, inga delar sticker ut.
fästet behöver endast hindra plogramen som löper under hjulingen från att vrida sig när jag har bladet vridet och kör.
all skjutkraft belastas på kuldraget bak, där sitter plogramen fast med en sprint, så att jag forfarande kan använda dragkulan.
Själva infästningen till lyftarmarna sitter under A-armarna, detta för att få belastningen på plogramen centraliserad, men ändå såpass långt fram att man får bra lyfthöjd.
Ska göra infästningen i bladet löstagbart men snabbfäste, så att jag kan använda samma plogram till fler verktg.
t.ex. frontmonterad gårdskratta, plogblad, jordborr för staketstolpar m.m
Själva bladet kopierar jag ett koniskt orginalblad, men gör lite modifieringar allt eftersom jag tillverkar.
bilderna är tagna med mobilen så.....
-
bilder
-
bilder
-
bilder
-
snyggt jobbat ()p
-
nice ()p
-
Härligt!! ()p ()p
-
målat
-
mer
-
Snyggt.. ()p
-
Det där såg grymt fint ut!
Nästan så du ska handskott först så du inte kör in i något så du förstör den fina färgen! ;)
Jäkligt elegant.... Man blir ju en smula avundsjuk. Lär nästan ner och måla om mitt blad, fast jag är så snål så det blir väl flerfärgat för att använda upp gamla sprayburkar man har. Kadettröd och Volvobeige tex.. ;D
-
Jävlar vad bra det blev ATVNERD!!! du får sälja patentet till den som bjuder bäst av Warn, cyclecountry mfl ;)
-
Imponerande fint bygge ()p Bra gjort!!
-
Tackar!
Det var fel på färgen, den härdade aldrig, så de som sålt färgen fick blästra och måla om bladet.
Det lönar sig att vara grin-kuk ibland...
Den blev mycket finare när allt blev blästrat...
-
satte på den lilla fina dekalen jag fick häromdan...
-
Nice :) Nu vill vi se bilder när det sitter på plats också!
-
Riktigt snyggt bygge
Jag håller själv på med ett plog bygge och har lite frågor.
Hur tjock plåt behöver man ha i plogbladet ?
Vilka fjädrar använder ni för att hålla upp bladet ?
/Peo
-
Riktigt snyggt bygge
Jag håller själv på med ett plog bygge och har lite frågor.
Hur tjock plåt behöver man ha i plogbladet ?
Vilka fjädrar använder ni för att hålla upp bladet ?
/Peo
Ursäkta oftopic men jag har ett blad till salu för den som vill bygga fäste själv:)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30929.0
-
Riktigt snyggt bygge
Jag håller själv på med ett plog bygge och har lite frågor.
Hur tjock plåt behöver man ha i plogbladet ?
Vilka fjädrar använder ni för att hålla upp bladet ?
/Peo
Jag använde 2mm plåt , fjädrarna köpte jag av garage24 tror jag, det är fjädrar som sitter på nåt blad de säljer, en reservdel heltenkelt.
Plåten behöver inte vara tjock, man kan ju hellre ha plast i bladet, det är ju bara ramen och slitstålet som behöver vara av stål.
-
Ja det var klass på det bygget!!! riktigt riktigt nice! Gött jobbat,
Ja nu väntar vi på montage & film på plogning :)
-
Fan va nice ATVNERD!!! Tar du beställning :D ()p
Lr säljer du en ritning hehe
Grymt bra jobbat!!
-
har tyvärr inga ritningar, så här i efterhand tycker jag det funkar bra. med undantag för att det blev lite för tungt.
-
Måste instämma med de övriga. Riktigt välgjort och funktionellt bygge med en sjyst design AtvNerd. Skaparglädje på hög nivå! Önskar att jag hade tiden att göra något liknande själv.
-
har tyvärr inga ritningar, så här i efterhand tycker jag det funkar bra. med undantag för att det blev lite för tungt.
skyst bygge. Du kan inte bygga mitt fäste till min hoj... hehe, tycker inte mitt bygge vars så himla bra... ()p
-
har tyvärr inga ritningar, så här i efterhand tycker jag det funkar bra. med undantag för att det blev lite för tungt.
Vad skulle du göra om om du fick chansen? Tänkte för göra det lättare, byggt sj plogen i plast? Tunnare material? Drag stången ( den under maskinen) vad är det för storlek på den?
()p
-
har tyvärr inga ritningar, så här i efterhand tycker jag det funkar bra. med undantag för att det blev lite för tungt.
Vad skulle du göra om om du fick chansen? Tänkte för göra det lättare, byggt sj plogen i plast? Tunnare material? Drag stången ( den under maskinen) vad är det för storlek på den?
()p
Jag tog spill material när jag byggde den, så det är lite för grovt material överlag.
Jag tror balken inunder är 100x40x4 , sen har jag ett plattstål 60x10 i botten vid slitstålet, först tänkte jag ha ett plastslitstål, men sen tog jag ett hardox 700 stål 100x6mm så det lär jag aldrig behöva byta, grävmaskin slitstål brukar vara hardox 450.
Armarna är rör dia. 40x3, armarna har brotchats och så har jag pressat i lagermetall bussningar i leden.
Själva bladet går ju på en halvtimme att bocka men det är ju inpassningen på maskinen och de rörliga delarna som tar lite tid att göra.
-
har skaffat ett nytt projekt, en RZR plog.
har ingen film snutt än på monteringen, men den görs framifrån och man behöver bara dra ut två sprintar så lossnar den, ska lägga upp ett klipp inom kort.
Vill ha parallell lyft på bladet, då kan man ha strålkastare monterat utan att det lyser i himlen när man kör med bladet upphissat.
Jag lyfte brorsan med lyften så ett blad borde inte vara några problem.
lyft höjden är 55cm.
och armarna är gjorda i 20x20 4k stål så det borde hålla för lite snö.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Tu3DEdJAJ8I[/youtube]
-
Snyggt jobbat AtvNerd ()p
-
Verkligen snyggt gjort. Med en sån finurlig konstruktion hade det ju varit fint med ett universalfäste så man kan ha mer än snöblad på.
-
Verkligen snyggt gjort. Med en sån finurlig konstruktion hade det ju varit fint med ett universalfäste så man kan ha mer än snöblad på.
ja, skopa vore kul... men vi har ju två stora traktorer och en kompaktlastare så det blir, för min del lite overkill.....
men det vore helt klart kul! ()p
snöslunga skulle funka bra... den vill ju vara parallell.
pallgafflar, för lätta lyft...också bra med parallell.
-
har skaffat ett nytt projekt, en RZR plog.
har ingen film snutt än på monteringen, men den görs framifrån och man behöver bara dra ut två sprintar så lossnar den, ska lägga upp ett klipp inom kort.
Vill ha parallell lyft på bladet, då kan man ha strålkastare monterat utan att det lyser i himlen när man kör med bladet upphissat.
Jag lyfte brorsan med lyften så ett blad borde inte vara några problem.
lyft höjden är 55cm.
och armarna är gjorda i 20x20 4k stål så det borde hålla för lite snö.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Tu3DEdJAJ8I[/youtube]
snyggt jobbat... skulle vara roligt med mer bilder och gärna bilder på infästning mm..
-
det där är en riktigt fin lyftanordning av plogen, ser riktigt bra ut
-
Har funderat på att bygga en simplare och lättare modell av snöplog. Materialet skulle bestå av fyrkantig profil med fastsättning i dragkroken och framvagnen med bultar och muttrar eller snabbkopplin av något slag. Själva plogen ab 315mm segt pvc vattenrör som skulle kapas lite snätt för bättre effekt. Ett vässt flatjärn eller isstål skulle vara påbultat.
Om någon har tips på förbättring så tas alla tips och kritik imot såväl gott som ont.
En skiss, (inte i proportion)
-
Har funderat på att bygga en simplare och lättare modell av snöplog. Materialet skulle bestå av fyrkantig profil med fastsättning i dragkroken och framvagnen med bultar och muttrar eller snabbkopplin av något slag. Själva plogen ab 315mm segt pvc vattenrör som skulle kapas lite snätt för bättre effekt. Ett vässt flatjärn eller isstål skulle vara påbultat.
315mmm är det i diameter på röret eller är det höjden på plogen?
tar man ett rör så tänk på inte ta ett halvt utan mindre
har man ett halvt så rullar man en rolig korv som man aldrig blir av med... :banghead:
jag har har själv använt ett rör 600mm i dimeter och jag använde 120-160 grader (20-25minuter)
jag tog dock ett stål rör som var 6 mm tjock så plogen väger en del... :lol:
med jag behöver mer vikt när jag skrapar packad snö
-
Har tillfälligt monterat på plogbladet för lite finjusteringar, det är endel jobb kvar, men nu kan man se ungefär vad som är på G.
Ska korta av Armarna ca 200mm för att få plogen närmre framhjulen, annars belastas styrning, dämparna och plogfästet onödigt mycket.
Låset till plogvinklingen är inte helt klar heller.
Målar plogen efter att jag provkört ett tag, ifall jag behöver ändra nåt.
Har redan flyttat ner fästet där plogen sitter i plogramen , den löste ut för lätt tidigare, ska även fixa en spärr som låser bladet i maxuppfällt (eller transportläge) så att den inte behöver hänga i vajern.
-
Hej på er alla plog byggare.
Jag behöver akut hjälp med att lösa spärren till plogvinkel inställning,
Jag har provat med en 12mm stång men det håller inte.
Posta gärna bilder på hur ni har löst detta i era byggen
//Peo
-
Jag hade problem med det på mitt till canam:en men jag flyttade bak hålet där sprinten sitter, ökade avståndet mellan rotationspunkten och sprinten så höll det .
-
Jag hade problem med det på mitt till canam:en men jag flyttade bak hålet där sprinten sitter, ökade avståndet mellan rotationspunkten och sprinten så höll det .
Hej
Tack för dit svar , Du har möjligt vis inte några bilder på hur din lösning ser ut.
tacksam för alla svar som kan leda till en bra och hållbar lösning
//Peo
-
Hej alla snögubbar!
Jag plogar där det är grus som sommarunderlag, nån som vet var man kan hitta lite större släpskor eller nåt plastbelag till dom befintliga, har en warnplog.
//
-
Hej alla snögubbar!
Jag plogar där det är grus som sommarunderlag, nån som vet var man kan hitta lite större släpskor eller nåt plastbelag till dom befintliga, har en warnplog.
//
Jag gjorde egna , bara att kapa till en bricka och pressa den kupad och bränna in en gängstång, kontakta en smidesverkstad eller dylikt.
Borde hamna runt 3-400 kr obehandlad.
Går du bet kan du höra av dig...
-
Ska köpa vinch så fort min lokala atv affär öppnar.. ()p
Fortsättning följer med att jag idag har byggt ett plogblad..
(http://i50.tinypic.com/242cunc.jpg)
(http://i48.tinypic.com/29x7slg.jpg)
Hur har de funkat?