ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: [navy] skrivet 4 september 2009 kl. 15:52:28
-
tjena.. tänker köpa en atv snarast möjligt.. undrar bara lite vad man behöver eller lämpar sej med att köra ut stock på vagn ur skog.. ska också fara o leka lite här o där med den.. ;D
hörde att man ska ha max 500cc att köra ut stock med, annars blir det så hetsigt?
stämmer det, eller kan man köpa sej en 700cc??:)
Ni som kör i skog o mark, skogshuggare o bönder..;) vad använder ni till ved utkörning??
Tackar för svar..:)
-
Polaris Worker 500 H.O. Du kan ju köra ut ved me en thundercat om du vill, hellre att den är för stark än för svag iaf :)
-
Polaris Worker 500 H.O. Du kan ju köra ut ved me en thundercat om du vill, hellre att den är för stark än för svag iaf :)
ahaa..:) ok.. du kör med polaris, vilket märke e "bäst" lämpad för stock körning då? Eller det kanske inte är så stor skillnad? har man vättiga däck o fyrhjulsdrift så drar väl vilken fyrhjuling som helst??
-
När jag frågade ÅF om vilken polaris som hade bäst andrahandsvärde (nå'n gån ska den väl säljas antar jag).
...så svarade de att 500x2 var populär hos proffs, markägare och bönder m.m. Den klarar allt men behöver inte tankas lika ofta.
800:an anses i en del artiklar lite oroligare vid smygkörning.
Jag tror iofs att det funkar med de flesta maskiner med någorlunda kvalitet.
Antagligen är man nog mest intresserad av att lågväxeln är tillräckligt lågväxlad.
Jag tror Suzuki fått mycket beröm för skogskörning.
En annan sak som kan vara bra ibland är hög vikt, det har man nytta av när man drar och plogar.
-
Suzuki har väl en 500 den med? Med servo bla, den ser inte så tokig ut den heller.
-
Ja kollar ständigt blocket osv efter fyrhjuingar.. och som ja tycker kanske inte e så, men polaris verkar vara billigare överlag, alltså beggade fyrhjulingar, känns int värt att lägga ut över 100k för att köra ut lite ved ur skogen och att ha o leka med, då kan ja juh köpa en jordvärmepump för pengarna istället..:D
nä men e lite sugen på en suzuki 700 faktiskt, har kollat mkt på grizzlyn oxå! grizzlyn verkar vara en maskin som håller, men d verkar iofs dom flesta märkes atv:er..:P så ja vet inte riktigt..
Kom med förslag eller rekommendationer..:) tack för svaren!!:D
-
Hade en lillgrizzly ett tag.
Kvaliteten på Yamaha var toppen, och så är det nog med alla japaner.
Valde dock Polaris pga smartare lösningar och vägreg.
-
Hade en lillgrizzly ett tag.
Kvaliteten på Yamaha var toppen, och så är det nog med alla japaner.
Valde dock Polaris pga smartare lösningar och vägreg.
Vad har polaris för smartare lösningar då? kollade youtube på någe atvtv el va det hette, där visade dom just när dom körde grizzlyn, att grizzlyn hade enkla lösningar på att serva maskinen, bra el-stöpslar(täta), enkla sätt att få loss kåpor etc.. men vart lite intresserad nu när du valde polaris när du tycker dom hade smartare lösningar, på vad?:)
-
Honda är ju lite i en klass för sig, eftersom de inte har CVT med remmar osm kan brista osv... och skall man kolla andrahandsvärde så ligger dem ju bra till!
Däremot är väl kanske busfaktorn inte LIKA hög som på en riktig bigboremaskin...
-
Förutom att jag ville ha vägreg, vilket är svårare på japanerna så gillade jag fyrhjulsdriften som fungerar väldigt väl och har liksom frihjul vilket underlättar styrningen. Sedan har de ett smidigt förfarande med att koppla på plog m.m. tar inte ens 10 sec. Magnapullstart kan vara bra ibland. Men bäst av allt är x2 funktionen, med flak alternativt extrasäte som jag haft otroligt mycket glädje av. Den blir ju då även lite längre vilket ger stabilare framfart.
Vad jag skulle vilja haft är snyggare eldragningar. Det har visserligen inte inneburit några problem, med det ser lite slarvigt ut med kablar och kontakter som hänger och slänger. Det jag mest skulle önskat mig är att den skulle haft galvad stomme. Men det har väl ingen hjuling?
-
Ahaa..:) då verkar polaris rätt hyffsad den med, honda har jätte högt andra hands värde enligt mitt tycke! men ja har trott att honda inte varit bra, men där fick man sej en funderare igen..:P
Hur e polaris i botten draget? om man gämnför med grizzlyn el en king quad?
-
Om du nu ska dra ordenligt tungt borde du ju ha en fyrhjuling med hel bakaxel, tex en Polaris eller Suzuki "niger" ganska bra om man har stort kultryck. Men de är inga som helst problem att dra med en fyrhjuling med delad bakaxel, dragit mycke tungt me Workern ()p
-
Ang. att Suzuki niger kan jag bara säga att det gör den inte med Öhlins fjädrarna som finns som tillbehör. Kostar 800 styck ca.
Och jag anser att en 400-500 cc är bättre lämpad för körning av virke, pga av att styrkan ska sitta i transmissionen och inte cylinder volym.
En mindre motor medför en lugnare körning, men den drar lika tungt förutom när man kör virke över 30 km i timmen.
Jag kan rekomendera delad axel om man har kraftigare fjädrar, den följer marken bättre och står inte på 3 hjul så ofta som en stel axel. Jag kan rekomendera Suzuki King Quad, Polaris Worker/Sportsman,Yamaha Grizzly, Honda med delad axel( inte stel blir så låg under). Inte Dinli 700 iallafall och billiga maskiner för dåliga transmissioner.
Skickar med en bild på ekipage. Vagnen har ett kultryck på 160 kg olastad och fjädringen inställd på lägsta. 34 cm markfrigång.
-
Jag tog bara Suzuki som ett exempel då maskiner med delad bakaxel brukar kunna niga hyfsat ibland. Det borde finnas ett värre paket stötdämpare till alla arbetsmaskiner, skulle inte sitta helt fel. hel bakaxel bättre att dra men mindre markfrigång. Så sant som de är sagt. Kan bara säga ett riktigt imponerande ekipage! ()p
-
Tackar, å jo det är riktigt kul och fungerar mycket bra!
-
Jag har aldrig förstått problemet med att maskinen niger vid högt kultryck...
Den kommer ju ändå aldrig ens i närheten av den låga frigången som en stel axel ger.
Dessutom har de anpassade maskinerna styva fjädrar (kolla Sukkan ovan) och på övriga går dem att byta ut.
Enda fördelen med stel axel kan väl kanske vara mindre servicekostnader eftersom damasker och knutar saknas.
-
Shiiet va nice grabbar! tack! nu får man väl ta sej en funderare igen då!:)
ska väl dra några stocklast i skogen, men delad bakaxel måst ja nog ha..
Här på åland så finns d inte lika många åf som ni har i sverige, har väl typ dom kändaste märkena.. yamaha suzuki polaris, kanske kawasaki, har inte sett den nånstans.. jo och en snubbe som tar in o säljer canam, har ingen i lager..beställningsvara..
vart impad av en dinli centhor, ända tills man såg att den hade lite hk.. deras 700cc har lika mkt som en 450 el nåt av dom kändare märkena..
men egentligen spelar det väl ingen större roll på motorvolymen, bara man köper en märkesatv med delad bakaxel, för som sagt är i skog o mark ja kommer köra med den..
-
Det låter ju kanon med en märkeshjuling med delad bakaxel, du kommer bli nöjd oavsätt märke tror jag! :)
-
ja snart har ja jobbat ihop extra cash, så snart e d dags för hjuling!=)
e mkt intresserad av en polaris 800-06 Limited edition den silver svarta..
riktigt snygg modell måst ja säga!=)
nån som vet hur 800cc funkar? om den haft nåt problem? drivaxlar etc??
eller nån som har en 500-800cc bigboar atv till salu för rimlig peng?=)
maila el skriv! allt av intresse!!
-
köper du en polaris 800 så kommer du bli supernöjd det är en riktig arbetsmaskin som håller för stryk ()p
-
ja snart har ja jobbat ihop extra cash, så snart e d dags för hjuling!=)
e mkt intresserad av en polaris 800-06 Limited edition den silver svarta..
riktigt snygg modell måst ja säga!=)
nån som vet hur 800cc funkar? om den haft nåt problem? drivaxlar etc??
eller nån som har en 500-800cc bigboar atv till salu för rimlig peng?=)
maila el skriv! allt av intresse!!
köper du en polaris 800 så kommer du bli supernöjd det är en riktig arbetsmaskin som håller för stryk ()p
Framförallt har du nog en väldigt rolig maskin att busa med också när du inte behöver den till nyttogöra :headbang:
-
Shiiet va nice grabbar! tack! nu får man väl ta sej en funderare igen då!:)
ska väl dra några stocklast i skogen, men delad bakaxel måst ja nog ha..
Här på åland så finns d inte lika många åf som ni har i sverige, har väl typ dom kändaste märkena.. yamaha suzuki polaris, kanske kawasaki, har inte sett den nånstans.. jo och en snubbe som tar in o säljer canam, har ingen i lager..beställningsvara..
vart impad av en dinli centhor, ända tills man såg att den hade lite hk.. deras 700cc har lika mkt som en 450 el nåt av dom kändare märkena..
men egentligen spelar det väl ingen större roll på motorvolymen, bara man köper en märkesatv med delad bakaxel, för som sagt är i skog o mark ja kommer köra med den..
köp en bigbore maskin med V-twin eller en parallell-twin som polaris har. inte en enstånka som dom billiga budget maskinerna.
Rem CVT funkar bra om man vet att man har en sån och slirar inte med en sån.
Snörscootrar har ju 200hk och remmen håller (ett tag men ändå).
hjulingen har 50-70 hk.
Vore ju dock synd att inte komma hem med virket som man redan lastat eftersom man köpt en för slö maskin.
Köpte min beggade Can-Am 800 -07 fär 85 000:- Med plog väska och 8 st. 14" fälgar.
Dock fick jag komplettera med hasplåt.
Det är ett måste på alla maskiner om man skall ut i skogen. ()p
Edit: Det finns visst märkes masiner med en encylindrig lösing.
Tänkte inte på det just när jag skrev inlägget.
men ta och provkör lite gärna med last
-
Kubiken är inte så viktig enligt min erfarenhet när det gäller arbete. Har man lågväxel så kommer man låååångt.
Finns många som är nöjda med 300 kubikare i skogsbruk tom utan 4wd och lågväxel. Själv har jag en Grizzly 450.
Har aldrig varit med om att kraften inte räckt till.
Har en kompis som har en Bruin 350 utan lågväxel och diffspärr som han kört ut många stora lass med.
Dom klarar av mycket mer än man kan tro.
-
Jag har en Polaris 500 efi -07 å drar ut ordentliga lass med ur skogen och kraften i den motorn är ju betydligt större än va originaldäcken klarar av att sätta ner i backen.
Så på min nästa maskin blir det bredare och högre däck med ett aggresivare mönster.
Verkar som att "rätt" däcksval är det mest avgörnade enligt mitt tycke
-
weei=) kul att många e intresserade och svarar!! Ja allt ifrån 500 är av intresse!
vill juh förstås ha att leka med oxå! Men mest nytto fordon, ska man ploga lite osv är det inte bättre att typ ha en "stor" fyrhjuling med lite vikt bakom?? alla skriver att polarisen är så stor o tung, men såg att can am oxå vägde rätt mkt i en annan tråd..? nåja.. ingen som vet om nån som säljer billigt beggat el nytt? i närheten av sthlm el uppsala trakten?
-
Har kört min Big Bear 350 -91 många år nu med tillhörande timmerkärra. Högt monterad Warn-vinsch ibak på fyrisen som drar upp stockarna fint på kärran. Har blivit många och stora lass genom åren och Yamman har kämpat på bra varje vinter. Lågväxel på tvåan eller trean har fungerat finfint för mig. Fortfarande inga problem med den.
Köpte en Arctic cat 700 EFI i höstas som jag ska prova att dra hem med nu i vår, bara den där fö*****ade snön försvinner någon gång.. :sunny:
-
Lågväxel på tvåan eller trean har fungerat finfint för mig.
Har du lågväxel på tvåan/trean? På min är det stumt efter ettan :hmmm:
Köpte den för några veckor sen och är supernöjd men saknar femman dock.
-
Har fem växlar fram på lågväxel och fem växlar fram på högväxel. Dock bara en bak, vilket iofs räcker.
-
Har fem växlar fram på lågväxel och fem växlar fram på högväxel. Dock bara en bak, vilket iofs räcker.
Okej, verkar vara nån låsning på min. Har bara fyra fram på högväxeln, en fram på lågen och en bakåt. Har hört att de spärrade femman på dessa maskiner. Min är en 90.
-
Tja
Min lilla erfarenhet säger iallafall med snöplogning att ta en med lite större motor, har snöplogningen på gatan här hemma.
Först hadde jag en CF Moto allroad 500 som jag ploga med visst det funka bra, men sen när jag köpte en kawasaki 750 märkte jag skillnaden.
Med kawan kunde jag butta iväg snöhögar och kanter utan några större problem men med CF:n måsta man oftas backa tillbaka och ta fart.
Iofs så har det varigt en extremvinter i år. Sen vet jag inte om det beror på hur fyrhjulsdriften funkar på bägge maskinerna eller om det är andra saker som spelar in.
Men kawan är riktigt bra för snöskottning, nästan så att mitt blad på 150 cm är alldels för litet skulle kunna hänga på ett större utan problem.
Så jag tycker nog att ta hellre lite större maskin än du köper för klent. Då är du säkrare för framtida bruk åsså om du skulle behöva mer kraft.
-
se till att den inte har för högt växlad back med, brukar vara rätt hög på billigare märken.. sätter man sig dumt å måste bakåt men maksinen inte orkar backa/remen slirar. då e man inte glad...
-
Tja
Min lilla erfarenhet säger iallafall med snöplogning att ta en med lite större motor, har snöplogningen på gatan här hemma.
Först hadde jag en CF Moto allroad 500 som jag ploga med visst det funka bra, men sen när jag köpte en kawasaki 750 märkte jag skillnaden.
Med kawan kunde jag butta iväg snöhögar och kanter utan några större problem men med CF:n måsta man oftas backa tillbaka och ta fart.
Iofs så har det varigt en extremvinter i år. Sen vet jag inte om det beror på hur fyrhjulsdriften funkar på bägge maskinerna eller om det är andra saker som spelar in.
Men kawan är riktigt bra för snöskottning, nästan så att mitt blad på 150 cm är alldels för litet skulle kunna hänga på ett större utan problem.
Så jag tycker nog att ta hellre lite större maskin än du köper för klent. Då är du säkrare för framtida bruk åsså om du skulle behöva mer kraft.
Du tror inte det sitter mer i vikten än i effekten? har jämfört min gås med morbrors arctic 650 nånting, som är bra mycket tyngre, och tycker det känns som om det är vikten det skiljer på.
Goesen har inte för lite effekt för plogning av snövallar, den tappar ju fäste, även med piggkätting. likaså arcticen, men det krävs lite större högar. Det problem jag har med plogning är att plogbladet "löser ut" för lätt. fjädrarna är spännda allt som går, men bladet viker fram sig på tok för lätt.
Det är klart, kör man cf/goes ostrypt är den på tok för klen, men utan strypning så räcker de 34 hästarna eller vad det nu är riktigt bra. Den stora skillnaden mellan morbrors twin och min enstånka är ju motorkaraktären, dels låter twinen otroligt mycket roligare, och dels har den en myyyyycket mer explosiv motorkaraktär. mycket mera vrid just för att det är en twin. Dock känns goesen trevligare i skogsterräng just för att den inte är så explosiv utan mjukare i karaktären. Min morbror håller med. Det har ju med körteknik att göra iof.
Skulle själv vilja ha en canam outlander 800, men det är för mycket pengar det handlar om.
Blev en goes och jag är helnöjd. plogar, drar hem ved/virke ur skogen, dels med timmervagn, och dels tar jag ned höga stubbar och kör hem med vanligt släp.(ett gammalt höglastarsläp från 58) i skogen, inga problem att dra alls. det är ju det som lågväxeln är till för.
-
Tja
Min lilla erfarenhet säger iallafall med snöplogning att ta en med lite större motor, har snöplogningen på gatan här hemma.
Först hadde jag en CF Moto allroad 500 som jag ploga med visst det funka bra, men sen när jag köpte en kawasaki 750 märkte jag skillnaden.
Med kawan kunde jag butta iväg snöhögar och kanter utan några större problem men med CF:n måsta man oftas backa tillbaka och ta fart.
Iofs så har det varigt en extremvinter i år. Sen vet jag inte om det beror på hur fyrhjulsdriften funkar på bägge maskinerna eller om det är andra saker som spelar in.
Men kawan är riktigt bra för snöskottning, nästan så att mitt blad på 150 cm är alldels för litet skulle kunna hänga på ett större utan problem.
Så jag tycker nog att ta hellre lite större maskin än du köper för klent. Då är du säkrare för framtida bruk åsså om du skulle behöva mer kraft.
Du tror inte det sitter mer i vikten än i effekten? har jämfört min gås med morbrors arctic 650 nånting, som är bra mycket tyngre, och tycker det känns som om det är vikten det skiljer på.
Goesen har inte för lite effekt för plogning av snövallar, den tappar ju fäste, även med piggkätting. likaså arcticen, men det krävs lite större högar. Det problem jag har med plogning är att plogbladet "löser ut" för lätt. fjädrarna är spännda allt som går, men bladet viker fram sig på tok för lätt.
Det är klart, kör man cf/goes ostrypt är den på tok för klen, men utan strypning så räcker de 34 hästarna eller vad det nu är riktigt bra. Den stora skillnaden mellan morbrors twin och min enstånka är ju motorkaraktären, dels låter twinen otroligt mycket roligare, och dels har den en myyyyycket mer explosiv motorkaraktär. mycket mera vrid just för att det är en twin. Dock känns goesen trevligare i skogsterräng just för att den inte är så explosiv utan mjukare i karaktären. Min morbror håller med. Det har ju med körteknik att göra iof.
Skulle själv vilja ha en canam outlander 800, men det är för mycket pengar det handlar om.
Blev en goes och jag är helnöjd. plogar, drar hem ved/virke ur skogen, dels med timmervagn, och dels tar jag ned höga stubbar och kör hem med vanligt släp.(ett gammalt höglastarsläp från 58) i skogen, inga problem att dra alls. det är ju det som lågväxeln är till för.
tror inte vikten är som gör, för kawan e 100 kg lättare än cf:n jag hadde, men skulle hellre tro att det är v-tiwn som gör den stora skillnaden för kawan är otroligt vridstark. Sen har jag samma "problem" som dej med bladet att det löser ut, jag funderar helt enkelt på att helsvetsa det visst det kan ta stutt då men vet man om det och kört lungt ska det nog inte vara några problem.
Har inte testat så mycket i skogen än men kawan för när jag köpte den va det full vinter här, CF:n jag hadde va en ED och den va riktigt nice att köra i skogen med för den va otroligt mjuk. Kawan därimot är betydligt hårdare så det kommer väll gå som en stutsboll i skogen i sommar :D
Men då har ju kawan fördelen med att horn i pannan växer ut när man kör den för den är otroligt skoj att köra. CF:n va ju ganska tråkig så.. visst åka skogen å terängköra funka den skitbra till men resten nja vetefan mera en hoj för övre medelåldern kanske som vill söndagsåka :D
Men en sak som jag iallafall skulle sattsa på är ett bättre märke om man ska arbeta med den för min CF strula så nå jävulskt så det inte gick att lita på den, så jag tror man har igen om man tittar på dom lite mer kända märkerna och satsar på ett sånt.
Bara en så enkel sak som att starta maskinen när det är kallt, visst man kanske inte drar fram ved när det är -15 men som jag måsta flytta på min ibland och det va helt hopplöst när det blev kallt.
-
I skogen tycker jag Arcticen är mycket bra. Dels för att den har en av marknadens lägsta utväxling på lågväxeln samt att markfrigången är rejäl och självklart centrifugalkopplingen.
-
Otroligt stor skillnad på diff/transmision system på billigare maskin, en dyrare fördelar "rättare". Kom ingenstans med Dinlin i jämförelse med Suzukin.
Och det var med samma däck. Tror att Sukkan väger mindre.
Dinli 700 och Suzuki 450 är det jag talar om.
-
Nu har man plogat ett par timmar igen, det får väl vara sista gången i år.
Har kört med Polaris minsta blad och det har gått rätt bra. Nästa år blir det nog kedjor dock. Jag har lyckats vika ihop plogfästet något, men det är inte så konstigt eftersom jag försökte flytta en ishög. Det är ju bättre att fästet ger sig än att maskinen blir ramsned. Flaket är perfekt till redskap och sandhinkar m.m. Servo skulle vara skönt ibland men mer teknik kan skapa mer problem, och man lär sig snart hitta en bra körstil. Motorn får nog räknas som en av de lite slöare, men det visste jag om och är nöjd ändå. Jag har mycket svårt att tro att maskinen skulle bli mer användbar med starkare motor. Den klarar ju allt ändå. Större motor skulle troligtvis betyda roligare, busigare och törstigare. Skulle jag köpa ny maskin idag skulle det bli en likadan, med samma motor. Maskinen används som ett arbetsredskap och som en liten gårdstraktor.
Något som skulle locka mitt intresse är kraftuttag och hydraulik, vi får se vad framtidens maskiner är utrustade med.
Jag kör en Polaris 500 x2
-
Jag kör en Can Am 800r xtp - 2010..Har dragit timmer som bara den med maskinen,den klarar allt känns det som..
Kan lugnt rekommendera den som skogs maskin och du lär definitivt inte ha tråkigt med den efter arbetspasset heller.. :headbang:
Jag tyckte att den stack iväg lite hetsigt i början,men det är en vanesak..Nu har jag inga som helst problem med att smygköra den..
Kostar lite mer,men det har man tillbaka i arbets och körglädje..Lycka till.. ()p
-
Ni skriver att Big Bear 350 har lågväxel? Läste på något annat ställe att Yamahas 350 saknar lågväxel, hur ligger det till?
Tänkt att köpa en maskin att ploga med så 350 räcker storleksmässigt men lågväxel anser jag vara ett måste.
Mvh Fruck
-
BigBear 350 har lågväxel, jag är säker på att första omgången BigBear som kom i slutet på 80 och fanns fram till 94 tror jag då de bytte namn till Grizzly har lågväxel.
-
det är yamaha burin 350 som saknar lågväxel
-
Måste bara säga att jag är grymt imponerad på min goes 520.
117 mil på mätaren hittills, och inte ett endaste problem, hoppade tom igång i 25-30 minus. problemfri plogning i 18-22 minus och tar sig fram riktigt bra. Enda jag skulle önskat är kanske 5-10cm högre markfrigång (men vet inte hur bra drivknutarna mår av den ökade vinkeln) och has-skydd (vilket jag håller på fixa) I övrigt är jag nöjd som attan, speciellt med tanke på vad man betalat för den =D
Den har klarat allt jag utsatt den för, och inget krångel. (Morbrors arctic 650 har krånglat mer och gått mindre)
-
Jag använder en Polaris sportsman 6X6 08a, kommer fram över allt och kan köra hur sakta jag vill i princip eftersom lågväxeln är väldigt låg (toppar drygt 45 på lågen/85 på hög, mätt själv på grusväg) ()p
-
jag kör med en polaris 850 och en polaris 800.skiftar lite mellan maskinerna beroende på om min sambo är med och kör,hon vill ju gärna ha servo ()p
-
Kör med en 800 x2 -09. Grymt nöjd att jag valde modellen med flak, bra för sågen när man ut i skogen.
Sen kan man ju koppla ur diffen så man inte förstör gräsmattan. ()p
-
Tycker också att motorstorlek inte är allt, även om min erfarenhet av skogsbruk är rätt liten. Jag har en äldre Suzuki från 1990 med 250cc. Men den har hög/låg/superlåg transmission och diffspärr. Till den har jag en vedvagn med boggie. Jag har nog aldrig haft problem med styrkan när jag kört ut ved. Inte heller med smidigheten (trots manuela växlar). Däremot fästet. Dvs man bör ha bra mönster eller kedjor när det blir slirigt. Ev hade det gått lite bättre om maskinen vägt mer. Sedan är det väl så att har man en lite mindre maskin kanske man får låta bli att lasta de sista pinnarna på vagnen och ta dom på nästa lass i stället. Men det ser inte jag som nåt egentligt problem. Det är ju bara att anpassa sig lite utefter vad man har för grejer. Vill man lasta riktigt stort så kan man ju köpa traktor i stället.
Skulle jag köpa en ny maskin i dag för i huvudsak vedtransport så skulle det nog bli en 500-600cc och helst med delad bakaxel från av något etablerat kvalitetsmärke.
-
Jag har provat kines 250cc i 3år, rätt nöjd faktiskt. Kawasaki 360 2x4 i ett år skitnöjd! Dock började den bli lite ful mot slutet. Nu Dinli 700, ska bli väldigt intressant att se hur den funkar med rejält lass efter. :P
-
Har läst igenom alla inlägg som skrivits i detta ämne, hade tidigare en polaris 800 och körde fram virke med, inga större problem med den förutom bensinförbrukningen som jag tycker är alldeles för hög, vid nåt tillfälle i svår terräng och tung kast gick den upp i luften med ett hjul i kvar i marken och jag hängande utanför. Enligt min mening är dessa maskiner mycket farlig pga för hög motorstyrka eller snarare fel utväxling på lågväxel.
Har bytt till en disel Artic cat och då kan vi börja snacka skogsmaskiner, man smyger likt en puma över stock och sten ingen risk för bakhjulsåkning där inte och bränsleförbrukningen är ca 1/3 av polarisen, kan nog inte köra fortare än 15 km med lågväxel, skulle inte förvåna mej om diselmaskinen med sin ca 20 hk är starkare än polarisens 60 hk
-
min diesel gör ca 34-35 på lågväxeln och 68-74 på hög, och då har jag inte skruvat upp insprutningsmängden ännu.
de otroliga lågvarvsegenskaperna gör denna motor/ATV till en suverän maskin på lågväxeln, man kryper fram i långsammare fart än gångfart, och då har remmen redan kopplat in drivningen, så man behöver inte hålla på och tugga på remmen för att smygköra.och man har kraften direkt, jag smög idag uppför en slänt som hade så kraftig lutning så jag fick luta mig långt över styret för att det skulle kännas hyfsat säkert, men det var ändå lite otrevligt, hjulen slirade lite trots 4wd-lock läge, tror det stod 5km/h när jag tog en titt på mätaren, så det var ju krypfart, och det var inga som helst problem.
har t.om. lyckats med ett breställ på grusväg med den ;)