ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: MrGoose skrivet 18 juli 2009 kl. 11:07:06
-
Verkar ju intressant, kul att TGB kommit med delad bakaxel nu å! ()p
Men priserna börjar ju närma sig dom större märkena...
http://www.blocket.se/gavleborg/TGB_550_SE_Professional_22632693.htm?ca=6&w=3
-
Jag skulle ju säga att den e max 10 000:- ifrån större maskiner med tanke på att den "bara" har ca 500cc.
Snygg var den oxå!
//Anton
-
Jag va och kollade när dom höll på satt ihop den igår,och den va riktigt läcker :headbang:
-
Hej !
Nån som provkört eller kanske t o m äger en 550SE ? Utlåtande?!?
Står i startgroparna för att inhandla och den här föll mig i smaken ialla fall.
Tycker att den ser rå ut, verkligen schysst ATV!
När dessutom franska armén valt att ha den i sin arsenal, så kan det ju inte vara något fuskbygge.
Vore kul om ni kommer med synpunkter!! ()p
-
Tja då jag CE-märkt TGB maskinerna åt importören så har jag skärskådat dem ganska noga och inte funnit något att anmärka på!
Känns som synnerligen gedigna byggen så jag kan bara ge tummen upp!
Sen är ju alltid smaken och egna uppfattningar viktigast men tekniskt är det inget fel på TGB!!!
-
Hej!
Tack för ditt svar, ja det verkar vara en seriös maskin!
Får nog ta och spana in den där lite mer.
Ska väl vara en uppgradering och förbättring till 525an
om jag fattat det hela rätt.. Och den har väl fått bra
kritik och recensioner om jag förstått det hela rätt.
-
jag har just köpt mig en tgb 550 o jag e då helt nöjd me den går riktigt fint o tar sig fram bra
-
jag har just köpt mig en tgb 550 o jag e då helt nöjd me den går riktigt fint o tar sig fram bra
Då är det bara att gratulera ()p har du tagit bort strypningen än??
-
Nej der har jag int men de ska väl bli snart men man lär visst byta vikter i variatorn då
-
Nej der har jag int men de ska väl bli snart men man lär visst byta vikter i variatorn då
Inte om du tar bort strypningen,bara om du sätter på större däck.sen är det en annan ut växling i Bladen än på Targeten så du klarar dig nog ändå ()p
Men du måste sätta i ett större huvudmunstycke i förgasaren,eller sätta dit en dial a jet. :sunny:
-
Man behöver inte bestycka om 550 om man tar bort strypningarna. Dom har inte stoppat i några mindre munstycken när dom strypte den. Bara att skruva på luft/bränsleskruven det är inga problem att få upp co-halten i 5.5
Variatorn ändrar man bara om man sätter på stora hjul annars gör man inget åt den.
Ta bort ljuddämparen och bryt ur skiten dom stoppat i röret så blir det en ny maskin ()p
-
Den terrängreggade ostrypta har då 130´s huvudmunstycke ,jag tyckte det blev större skillnad när jag bytte det, än när jag tog bort "skiten" i avgasröret ()p
-
ska prova ta bort strypningen men måste lämna in den på rep först vä-drivaxel fram pajjade hoppade som ur sitt läge
-
ska prova ta bort strypningen men måste lämna in den på rep först vä-drivaxel fram pajjade hoppade som ur sitt läge
:o :o hur gjorde du det?????? ???
-
ska prova ta bort strypningen men måste lämna in den på rep först vä-drivaxel fram pajjade hoppade som ur sitt läge
:o :o hur gjorde du det?????? ???
jadu jsg vet int men de känns som de int va riktigt ihopsatt för jag diffa int o hadde inte 4WD i häller så men nu e den inne på lagning iaf så fick man plogen till den i dag så den e ihop plockad men ingen hjuling o prova ploga med
-
ska prova ta bort strypningen men måste lämna in den på rep först vä-drivaxel fram pajjade hoppade som ur sitt läge
:o :o hur gjorde du det?????? ???
jadu jsg vet int men de känns som de int va riktigt ihopsatt för jag diffa int o hadde inte 4WD i häller så men nu e den inne på lagning iaf så fick man plogen till den i dag så den e ihop plockad men ingen hjuling o prova ploga med
Har du fått snö!!! vafan bor du nånstans :hmmm: ()p vad har du köpt för plog då?funderar på jag också men vet inte vad som passar har du några bilder?
-
ska prova ta bort strypningen men måste lämna in den på rep först vä-drivaxel fram pajjade hoppade som ur sitt läge
:o :o hur gjorde du det?????? ???
jadu jsg vet int men de känns som de int va riktigt ihopsatt för jag diffa int o hadde inte 4WD i häller så men nu e den inne på lagning iaf så fick man plogen till den i dag så den e ihop plockad men ingen hjuling o prova ploga med
Har du fått snö!!! vafan bor du nånstans :hmmm: ()p vad har du köpt för plog då?funderar på jag också men vet inte vad som passar har du några bilder?
hehe jo jag bor uppe i norr i lilla piteå jo vi har väl fått 3dm snö o de kommer mer :headbang: jo då kan lägga upp lite bilder när de e klart jo de e en warn plog finns klart o köpa som passar
-
är det någon som upplevt att maskinenn är svår startad vid -30 ? :headbang:
-
har inte varit så kallt här hemma i ljusnarsberg men -22 e inga problem å få igång den :)
-
Hva er max hastigheten på denne maskinen uten stypninger?
-
Ja da her jeg også kjøpt denne maskinen! Så nå håper jeg den står til forventningene!! ;D
-
Hva er max hastigheten på denne maskinen uten stypninger?
92KM/H och då har jag även en plog på men blir nästan bara starkare om du tar bort strypningen men de blev en helt ny maskin o köra
-
Da er maskinen hentet og står i garasjen! Gleder meg til i morgen!! :sunny:
-
Da har jeg hatt maskinen snart en uke, og kjørt en del med den! Kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd!!
-
Forsatt ingen problemer med maskinen! Har kjørt både på vei og terreng med snø og den står til forventingene!
-
:headbang: TGB 550 :headbang: ca95-100 topp är hel nöjd med en kanon maskin
-
:headbang: TGB 550 :headbang: ca95-100 topp är hel nöjd med en kanon maskin
Hur tycker du framkomligheten och motorn är till förhållande mot Dinli 700 då?.Såg att du hadde ägt en sån.
-
TGB:n är mycket mer lättkörd
framkomligheten får vi se sen till våren svårt att säga nu med så mycket snö
tgb:n spinner som en katt i motorn :headbang: :headbang: :headbang:
-
Hva er max hastigheten på denne maskinen uten stypninger?
ja min gör lite över 104 km
-
Jag tycker att min maskin är lite slö
Han är ganska seg är det ngn annan som upplever den sån
Det är som att det är variatorn som inte riktigt levererar
Det är inte samma klipp i den som dinlin 700
och absolut inte som can am :hmmm:
Är det bara min maskin som är så
-
Jag tycker att min maskin är lite slö
Han är ganska seg är det ngn annan som upplever den sån
Det är som att det är variatorn som inte riktigt levererar
Det är inte samma klipp i den som dinlin 700
och absolut inte som can am :hmmm:
Är det bara min maskin som är så
Menar du som can-am 500 ???? Men du måste ha nå fel på den om du upplever dinli 700 som rappare,har du tagit bort strypningen??
-
Jo jag har tagit strypningen i avgassystemet
Men jag tycker att den är slö :hmmm:
-
Idag fick jag äntligen hem min Blade! Efterrsom jag är nybörjar-atv:are har jag inget att jämföra med men efter en invigningstur idag är jag mycket imponerad. Lättstyrd och alldeles tillräckligt acc för min del ()p
(http://i43.tinypic.com/ofova1.jpg)
-
Grattis, då är det bara att hänga på en ATV fisketur nångång.
-
Fiske + ATV = oslagbar kombination ()p Nu funderar jag på om jag ska köpa en släpkärra till den också så man får hem all fisk!
-
dom ser helt klart grymma ut dom där TGB:arna. Hur är kvaliten på dom?
-
Dom ser ju grymt bra ut!
Men ser inte roliga ut o mecka med efter som detverkar vara MYCKET plast! :)
//Anton
-
dom ser helt klart grymma ut dom där TGB:arna. Hur är kvaliten på dom?
Mycket bra, säger de flesta. Själv kan jag inte uttala mig eftersom jag haft min mindre än ett dygn! (Inget har gått sönder än ialla fall :))
Kollade på många olika märken i olika prisklasser men föll för den här som verkar mycket prisvärd. Hasplåtar, winsch och maxxis bighorn på 14-tumsfälgar ingick ()p
-
Däcken e grymma kan jag säga! :headbang:
Får man fråga va du betalade för allt? :)
//Anton
-
Däcken e grymma kan jag säga! :headbang:
Får man fråga va du betalade för allt? :)
//Anton
79 900 kr (och fick den hemkörd gratis + rabatt på hjälm, lås, osv)
-
sådär då var det beställt en svart blade 550. kommer nästa vecka. känner mej som ett barn dagarna före julafton :)
-
Grattis ()p ()p :lol:
-
()p Gratulerer med ny maskin!!
-
Grattis !!! alltid roligt med ny maskin........synd att man förlorar så mycket när man ska sälja dom bara ::) ()p
-
Stort grattis, Tob! Glöm inte att lägga upp en bild när du fått den ;) ()p
-
Tack tack
var egentligen mest sugen på den nya targeten med irs, men efter att klämt o känt på bladen och den varianten av target som heter gunner tog jag mitt förnuft till fånga och tyckte bladen verkade vettigast för mej.. targeten vann bara i utseende. bladen vann i det praktiska.
-
Men tob varför skall man vara praktisk när det gäller att lera ner sig i skogen ju lerigare desto bättre väl ;D ;D ;D
Fått sålt din andra maskin ännu???
-
nja jag har ju grisat så det räcker med kawan. tänkte åka lite renare nu. har inte sålt den än men jag har ju en vecka på mej ;) jag lämnar den i inbyte om den inte blir såld innan. inte bästa affären kanske men ganska bekvämt. hur går det för dej? hittat något lämpligt än?
-
Nja letar ännu inte sålt min heller
-
Idag fick jag äntligen hem min Blade! Efterrsom jag är nybörjar-atv:are har jag inget att jämföra med men efter en invigningstur idag är jag mycket imponerad. Lättstyrd och alldeles tillräckligt acc för min del ()p
(http://i43.tinypic.com/ofova1.jpg)
Dom e jävligt fina. Är lite inne på att köpa en sådan nu som första maskin men det är en ren djungel där ute. Måste ut och provköra ett par olika modeller tror jag.
Vågar man fråga vad ni som äger en har fått upp dom i? Inte så intresserad av maxfarten utan om man kan ligga och cruisa runt 70 utan att maskinen blåvarvar.
Har som sagt inte haft nån fyrhjuling än, bara provkört en kompis lite snabbt och fastnade ganska ordentligt.
Nu var det ju en Can-Am Renegade 800 han hade, men det har man inte riktigt råd med.
-
man kan ligga i både 70 och 80 utan att den blå varvar,tycker att det är en bra maskinför den pengen. Men du ska prova lite olika så du blir nöjd med ditt val.
toppar ca 100 ()p ()p :djump: :djump:
-
Min blade 550 har inte mer enn 96 før den topp-varvar på 7800 rpms. Men enligt gps er det inte mer enn 88 km.t. reelt.
-
Min blade 550 har inte mer enn 96 før den topp-varvar på 7800 rpms. Men enligt gps er det inte mer enn 88 km.t. reelt.
Ja det sitter ju riktiga glädje mätare på dom,men det går ju att kalibrera genom att ändra hjuldiametern på displayen.
-
Då har den äntligen kommit. ska bara hitta var srypningen sitter? nån som vet? kommer snart bilder. :sunny:
-
Då har den äntligen kommit. ska bara hitta var srypningen sitter? nån som vet? kommer snart bilder. :sunny:
Man behöver inte bestycka om 550 om man tar bort strypningarna. Dom har inte stoppat i några mindre munstycken när dom strypte den. Bara att skruva på luft/bränsleskruven det är inga problem att få upp co-halten i 5.5
Variatorn ändrar man bara om man sätter på stora hjul annars gör man inget åt den.
Ta bort ljuddämparen och bryt ur skiten dom stoppat i röret så blir det en ny maskin ()p
-
här är en bild tror jag. kan säga att jag är mer än nöjd efter en 2 timmars premiär skogs tur. första intrycket är att den håller minst samma kvalite som vilken märkes maskin som helst. men det är väl bara att köra så får tiden utvisa om det är ngt att ha. :sunny:
(http://i47.tinypic.com/25ixg8z.jpg)
-
Fin bild! Grattis! Hoppas du blir lika nöjd med den som jag är med min :)
-
tack tack. tror jag kommer bli nöjd. känns så efter dagens tur iallafall. va lite hög tomgång vid första starten men det var lätt justerat så nu går den gott.
-
Hej!
Har kört 157 mil och 47 timmar Med min 550 Det enda Jag retat mig på är ett vibbrerande växelstag.(åtgärdat) Lite rå i tonen ,i övrigt en mycket fin maskin som trivs lika bra på vägen som i skogen!!!!
Dek
-
plockade ner ljuddämparen för att ta bort pluggen i dag men den hade nog redan lossnat för det skramlar nåntig inuti dämparn som jag inte kunde få ut. och någon form av strypning kunde jag inte se någon annan stans heller.
vet att detta har hänt en kille i gbg åxå. kan det va ett vanlig problem tro.
iallafall tror jag att jag märkte när det hände för plötsligt tyckte jag att den gick mycket bättre =)
-
plockade ner ljuddämparen för att ta bort pluggen i dag men den hade nog redan lossnat för det skramlar nåntig inuti dämparn som jag inte kunde få ut. och någon form av strypning kunde jag inte se någon annan stans heller.
vet att detta har hänt en kille i gbg åxå. kan det va ett vanlig problem tro.
iallafall tror jag att jag märkte när det hände för plötsligt tyckte jag att den gick mycket bättre =)
Ha ha ha som om oskulden togs då eller ??? men den är ganska stor så du borde försöka få ur den på nå vis innan den fastnar nånstans den inte ska sitta :hmmm:
-
Grattis till maskinen bra val ()p
-
:nopics
pls legga ut nogra bilder
-
här kommer en till
(http://i49.tinypic.com/30bmsyp.jpg)
-
Snyggt Tob ()p har du fått ur strypningen ur dämparen än ?? Måste ju skramla i dämparen.Åk till åf och säg att han får svetsa fast den riktig ;D ;)
-
svetsa fast den? nänä pilla ut den i så fall. ska ta det vid första service tillfället, har redan pratat med säljaren. funderar på om den stryper fortfarande när den bara ligger där. har pressat maskinen och kommer bara upp i 84 km/h enligt gpsen vid ca 8000 rpm. eller så går den bara inte snabbare. vid första tankningen ca 7 mil körda så fick jag i 11 liter bensin och då är det fördelat med 4 mil skogskörning och 3 på väg med höga varv. Nu efter ca 10 mils körning måste jag ändå säga att jag är riktigt nöjd med maskinen.
-
lyckade pilla ut den där strypningen ur ljuddämparen i dag. 1,5 timmes jobb då den verkligen ville ligga kvar inne i dämparn o skramla. nu är den iallafall ute och så fick jag monterat mitt dial-a-jet åxå men tyckte inte det gjorde någon större skillnad.ca 30min jobb. vet inte om dajet är fel sort då jag hade det på min kawwa 700 förut men tycker inte det borde ha ngn betydelse.
lite siffror för den som är nyfiken
Förbrukningen ligger på ca 1,5l/mil blandad körning 50/50 skog väg
vid 5300rpm 50kmh
vid 6300rpm 70kmh
vid 7800rpm 85kmh max
-
:headbang: TGB 550 :headbang: ca95-100 topp är hel nöjd med en kanon maskin
funderar på om du trimmat din tjomme?
har du kört med gps så det är ärliga kmh eller är det bara efter mätaren?
min gör 84kmh enligt gpsen . vid det tillfället visade mätaren 98kmh men den är justerad nu.
och max varv är då 7800rpm.
-
:headbang: TGB 550 :headbang: ca95-100 topp är hel nöjd med en kanon maskin
funderar på om du trimmat din tjomme?
har du kört med gps så det är ärliga kmh eller är det bara efter mätaren?
min gör 84kmh enligt gpsen . vid det tillfället visade mätaren 98kmh men den är justerad nu.
och max varv är då 7800rpm.
Det är ju annan utväxling jämfört med Targeten...så 84 km/t låter nog realistiskt.Det är ju en arbetsmaskin,som ska gå i skogen och släpa stockar ;) .
-
mmmm men hade inte tjomme en blade 550 han med?
-
jo och min varvar 8100 har ej provat med GPS men 98 enligt mätaren
-
aha. misstänker att det är lite glädjemätare då. tyckte det skulle va konstigt om min skulle va långsammare än alla andra. säg till om du kollar med gps någon gång skulle va intressant att veta.
-
okej
-
polckade ner avgasen ida, fant inte nogon strypning! åf har inte fjernat den. Behøver hjelp. I øvergongen mellan rør ock dempare var det inte nogot som kunde likna en stypning. har nogon ett kort av den? E alla strypade? min e en vegreggat modell.
-
på min hade pluggen lossnat av sej självt och satt fast inne i själva dämparen. var riktigt jobbig att få ut då det är en ganska stor klump att pilla ut. här är en bild tror jag.
(http://i46.tinypic.com/301mtk1.jpg)
-
oj, :o en sådan stor grej har inte jag i mitt rør allfall. Då har min aldrig varit strypt. Ser av bilden at det er på samma stellet som jag demonterade på min, så jag er nog og letar på rett stelle ivartfall. Lite trokit då, ble fortalt fra åf at den var strypt ock at den ville gå mycket betre hvis jag tog bort den...jaja. Den går jo bra iallfall. Ska byte variatorvikter nu. har bestellt från Easyparts. 21 gram. Deckbyte måste venta lite.
-
oj, :o en sådan stor grej har inte jag i mitt rør allfall. Då har min aldrig varit strypt. Ser av bilden at det er på samma stellet som jag demonterade på min, så jag er nog og letar på rett stelle ivartfall. Lite trokit då, ble fortalt fra åf at den var strypt ock at den ville gå mycket betre hvis jag tog bort den...jaja. Den går jo bra iallfall. Ska byte variatorvikter nu. har bestellt från Easyparts. 21 gram. Deckbyte måste venta lite.
du får berätta om det blev stor skillnad med nya vikter när du bytt. vilka vikter var det du beställde?
-
nån som har koll vad det sitter för vikter orginal och vad det är för mått på dom?
-
är det nån som vet vad den lilla gula knappen som det står override på vad deden e till händer ju som inget när man trycker på den
-
När du backar så finns det en varvtalsbegränsning på de flesta maskiner. Trycker du in den gula knappen vid backning så kopplas varvtalsbegränsningen ur och du får mer effekt.
-
det er trolig 17 gram som sitter originalt, har bestilt 21 grammare från easyparts.nl (malossi 26x12.8)
-
ok. samma mått som 425an har. pratade med återförsäljaren och han trodde det satt 13,5g vikter orginal men jag vet inte, det är väl bara riva isär och väga dom o se.
-
har kaske en dum fråga men varför byta vikter ?
-
vad jag har förstått så tycker många att deras maskiner ligger på lite höga varv så även min. för att få ner varvet sätter man i tyngre vikter så variatorn går i tidigare.
-
just så. varvar drygt 7600 i 90 km/t så soppan rinner jo gjennom fortere enn jag klarer å fylle.... :o :cry:
reknar med en reduksjon på ca 500varv i 90. tenkar också på ock byte deck, men det får vente lite. Byter en til større deck,så bør en skifte vikter. så seger forumet iallfall.
-
:djump:
Här är en som också justerat hjulstorlek i datorn Lagt mig ca 3km under verklig fart!!!!! Runt 85 stämmer nog som högsta fart! Man får ju också rätt antal mil på mätaren!!
Klarar plastdetaljer förvånandsvärt bra i skogen , men det är ju sommar nu får se till vintern?????
Har nu kört ca 200 mil och drygt 60 timmar , inga mekaniska fel har uppstått men det är en del resonansljud från insug motor och lite skrammel inifrån tankkåpan!!!! Någon som upplever detsamma???????
Dek
-
då fick jag bytt variator vikter i helgen och även hunnit testa dom en hel del. orginal vägde 17g och dom jag satte i vägde 21g.
utlåtandet är att den största skillnaden blev på när man kryper i skogen o dyligt då behöver man inte varva alls lika mycket som tidigare för att det ska driva. sen är det något lägre varv upp till 50km. över det håller den samma varv som tidigare fast den känns något starkare. toppfarten är oförändrad. om det gör någon skillnad på förbrukningen vet jag inte än men i skogen borde den ju dra mindre nu.
-
ventar fortsatt på mine vikter.... Ut från det du skriver, Tob, så vil inte byte av vikter ge utslag for mej der jag vil ha det. det va som fa--. Hør av dej med dine erfarenheter....
-
har en röd fin Mikilon MA7'a från 08 som jag fixat lite med men inte vågar visa för jag har tappat min ljuddämpare :P Nu letar jag dock efter ett helt nytt system eftersom det gamla var lite rostigt och vill ha ett effektrör istället för min gamla hamsterpenis till avgassystem!!
-
Tja! har en TGB blade 550. Den är så gott som ny och tänkte ta bort strypningen. Firman jag köpte den av sa att den sitter i slutet på mitten röret innan ljuddämparen. Men där satt de ingenting :-\
Ska den sitta där? såg inge spår efter nåt heller.. Har aldrig haft en hjuling innan så vet inte så mycket om dom.. Nån som har lust att förklara? :D
-
kolla sidan 4 i denna tråden. där har jag lagt upp en bild hur strypningen ser ut.
-
Är inte det där katalysatorn? Eller är jag ute och seglar?
-
nope. det där är strypningen. och när den väl har fastnat inne i ljuddämparen har man problem.
-
nope. det där är strypningen. och när den väl har fastnat inne i ljuddämparen har man problem.
Mmm. Min rackare ligger i burken efter jag skulle ta bort den. Skakade och höll på i säkert 45 minuter tills jag gav upp (har inte mycket tålamod när det väl börjar krångla). Hjulingen rullar på fint ändå och ska väll ge mig på den igen nån dag.
-
bara 45 min=) tog nog lite över 2 timmar för mej=)
-
jaha-ja. Då va min stypning også borta. Som sagt va det inte nogot i røret, men den hadde funnit sej en plats i demparen, den rakkaren. Det verkar som dette er en vanligt problem, løsningen ble å riste och skaka på pottan tils den finner ut at den ska komma ut. tog meg en halvtimme med skakning...
Har tilogmed bytit vikter i variatoren (ja dom kom til slut...) satte til 21 grammare, och den ble som tob skriver - lite bettre på lav hastighet. Upp til ca 50km/t. Startade motoren med variatorkåpan av, och såg at ved ca 5300 rpm va varitorn helt innkoplade. På høgre turtall e det motorn som gir farten.
-
Hej!
Är lite sugen på en 550 SE men funderar lite över hur tåliga dom är mot vatten? Elkopplingar och så, är det av bra kvalitet? Att korsa vattendrag är ett av dom roligaste momenten jag vet på en 4-krafsare när man är ute och botaniserar. Är det bra avluftning på variatorn? Hur högt upp sitter in- och utblås till variatorn? Likaså luftintaget för motorn, är det bra placerat?
Nu menar jag inte att jag ska dränka maskinen, men att ta vatten upp över hjulen vill jag nog kunna iaf.
Tack på förhand!
-
jag har doppat min många gånger. iallafall så djupt att hela hjulen är under vatten. men ska du djupare än så är det nog bäst att snorkla den för in och ut luft till variatorn sitter under skärmarna. insug lite högre dock. men elen verkar iallafall tåla vatten bra.
-
Hej. Tänkte kolla här med er TGB ägare vad ni tycker om era maskiner. Vad gäller hållbarhet, kraft, m.m. Har lite funderingar på en Blade 550 men hör inte så mycket om dem. Vad tycker ni?
//Mvh henrik
-
Har iof bara en 425 men jag är ruskigt nöjd med den!
Kan utan problem ploga ordentligt med snö, köra där jag vill i skogen
Samt har hämtat en del älgar med den med min thulevagn
Men visst mer kraft är ju alltid kul fast det beror ju på hur man använder maskinen med!
-
Jag har iofs en target 525, men jag är helnöjd med maskinen. Den känns gediget byggd.
Ploga snö är som och skära i smör =)
-
Låter bra. :)
Kör ni mycket väg eller blir det mest grusväg och skog? Ska ha maskinen till jobbet 5 km bort ibland. Det är max 70 väg dit men vill nog kunna köra på 90 väg också.. Det blir kanske i tuffaste laget då med 550:n?
-
5 km på 90 väg är inget tycker inte jag i alla fall
Men börjar det närma sig 3-5 mil är det lite bullrigt i höga farter
Min 425 gör omkring 90 och med bytta vikter i variatorn så går den riktigt fint
-
Mmm det är väl det som jag hakar upp mig på. Kanske vill åka lite längre på sommaren och då kan det nog bli jobbigt med "bara" en 550. Då får det kanske bli en Can Am istället. Synd att de ska vara så himla dyra bara :(veryangry):
-
Tja du får inte så mycket mer toppfart med en 800 även den är ju i vägversion strypt till 20hp!!!
Vad du får är mer drag.
Problemet med att åka långt är snarare däcken som väsnas en del så vill man ligga och nöta asfalf så kan man ju byta till vägdäck och så tror jag inte 10 mil är långt med min maskin!
-
Tja du får inte så mycket mer toppfart med en 800 även den är ju i vägversion strypt till 20hp!!!
Vad du får är mer drag.
Nu är det nog inte så många som åker med en strypt 800.... Och en ostrypt maskin är rätt rolig kan jag säga! :headbang:
Vill man åka strypt så går det väl lika bra att köpa en 300cc istället.
-
Som PV544 sa.. Hade nog inte tänkt mig att åka strypt direkt... :whip:
Menar du att din 425 är strypt Stefanland?
Har för mig att jag läst att 550:n toppar ca 90-95 och då är det inge kul att ligga och pressa den..
-
Nä min är inte strypt men toppfarten påverkades minimalt när strypningen rök men däremot ökade vridet och motorsvaret
-
Det är nog säkert så att skillnaden i toppfart märks mer på större maskiner, tror inte min 800a är så pigg att passera hundrastrecket om man kör den strypt.
Jag har nog bara vågat mig upp i 110 med den, men finns nog lite mer att hämta om man vill och törs.
Tror inte det är många atv;er som är sköna att åka på om man överstiger 80-90 ungefär. Iaf inte utan landsvägsdäck. Dock är det väl trevligt om den inte varvar ihjäl sig när man ligger kring 80.
Men 5km är ju inte långt, jag har lika långt upp till byn hemifrån. Men ibland när man ska dit så får man passa på att åka lite kraftledning och grusväg också. Så det blir inte alltid den kortaste vägen!
Kan dock rekommendera en vindruta om du vill gubbutrusta maskinen, riktigt skönt om det regnar eller är kallt. Fast man ser en aning töntig ut....
Innan jag köpte min Outlander så var jag och kikade och provkörde en 550 blade. Tyckte dom såg riktigt välbyggda och fina ut, även rätt skön att köra. Men jag hade förväntat mig lite mer riv i motorn. Är det någon som vet hur en tgb står sig mot en cf 500 prestandamässigt? Det ska väl vara mer kusar i tgb:n iaf tror jag.
Men jag tyckte den kändes lite tam, dock säkerligen till viss del för att variatorn kändes väldigt "jämn" eller hur man ska säga. Det drog ju iväg väldigt jämnt och fint.
-
Tjena är ny på forumet, och med tgb också för den delen.
Haft mycket hjälp av forumet för att välja maskin och valet föll på en tgb blade 550 se pro -11 med warn 138 plog med vinkling och lyft, tum- och handtagsvärme, sätesvärme och saltspridare.
Denna maskin används professionellt som snöröjningsmaskin i stan, vilket visade sig bli en bra satsning detta år ::)
Jag kör den tufft och i långa pass, med mycket lass. Den har varit i min ägo i snart två månader och gått ca 150mil.
Snö puttar den som ingenting. får man mycket framför bladet vinklar man det rakt och tar i diffspärren.
Jag bor på skånska landsbygden och håller vägen fram till mig ren då den drivar igen på nolltid.
Fyrhjulsdriften i alltid. Trots lass med salt, spridare, plogblad osv så går den riktigt bra. väldigt kul att köra.
Jag har kört en hiskeligt massa Grizzly 600 innan och en del polaris sportsman 500 x2 och jag tycker tgb:n står sig oerhört bra hittills. känns oerhört stabil, framförallt i högre fart på landsväg med lass och allt. väldigt nöjd.
större Incidenter och förbättringar hittills:
i bra fart kilat in plogbladet i skarven mellan betongplattor på ett parkeringsdäck= knäckt plogram, försvunna stift på plogvinklingen, böjd upphängning till ploglyften och minimal åverkan på bladet. stopp tog det iaf! fick paniksvetsa ihop det då allt givetvis sker vid sämsta tillfälle.
saltspridarens öppningsmekanism är inne på version 2.1. det blir förmodligen inte den sista versionen jag bygger:)
saltet satte igen sig direkt i spridaren vilket innebar att jag fick plocka torkarmotorn från en 740 som stod och byggde mig en omrörare ()p, funkat kanon sedan dess.
elen till all extrautrustning har strulat lite, batteriet har dött.(inte så konstigt med tanke på all el som är extramonterat) så originalet är utbytt och ett fullstort bilbatteri monterat.
ploglyften gav upp, ombyggd till wire med dubbellina. Wiren har gått av en gång hittills. Väntar på ny ploglyft.
Dubbade däck med bestgrip dubbar. sjukt bra dubbar. lätta att montera och demontera. fick demontera då dessa repade plattytor mer än jag trodde.
Dramdiffen högg lite innan första service då det blev justering av denna. likadant hade diffspärren svårt att gå i ibland. rena justeringsfrågor.
Leksaks-slitstålet som är i original är påbyggt med ett ordentligt entrepenadstål.
återkommer med fler bilder och förbättringar allteftersom. nu ska jag sova. upp och röja snö imorgon dag.
-
Kan du inte lägga in lite bilder på plogfästet fram på maskinen?
Funderar på att korta min plogram och ordna ett fäste fram så man får lite mer lyft i bladet
-
Är det någon som vet hur man sänker tomgången på 550 Blade.
-
Är det någon som vet hur man sänker tomgången på 550 Blade.
På tomgångsskruven har jag för mig ;)