ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: clabre skrivet 9 juli 2009 kl. 21:34:48
-
vad tror ni om clas ohlsons winch för 995?
Har nu försökt renoverat en gammal warn och bytt en del där ( s e tidigare inlägg), då märkte jag att den slirar och hackar ändå .den går inte att belsta mer än några kilo typ sen hackar det och slirar.Den kan dra in linan dock.Tröttsamt. ska kolla med rindab om yttrliggare reservdel . jag tror det är kuggen till själva trumman som pajat då man kört den ändå. vet inte om det går att byta.
vad tror ni om att ta classes winch istället för en tusenlapp. ska wincha upp små båtar.
-
med tanke på priset 995kr och 2 år garanti om jag inte har fel. köp den vinchen istället för att försöka laga gammalt . vet flera som provat den och är nöjda och min polare som jobbar på clas har sagt att det är inte speciellt högt antal på returer/felaktiga. jag ska själv köpa en och sätta baktill på min atv. har en warn i fram .. ()p
-
ok. bra info.
hur täker du sätta den där bak? kan man ha den fastsatt på lastgallret eller. jag vill ju helst ha den bak. min trasiga warn sitter fram.
-
Köp inte clas olsons vinch den håller ingenting bara några drag >:( inte prisvärd.
-
läser men vilken sorts tillbehör ovan insändare har så skulle jag nog säga att den håller på en standard maskin. är maskinen helt nerkörd i dyngan och 27-30" itp däck har grävt ner så är det tugnt för vilken vinch som helst. ska man bara ha den att dra upp sig själv när man kört fast (inte grävt sig ner med canam fullgas syndromet vrålande underbar rotax motor) så tror jag nog den håller. är väl alltid så att man får vad man betalar för, warn 4500kr classe 995kr men du har 2år garanti. jag ska ta bort min lilla orginalbox och pula in den bakom ramen, funkar sätta den på lastgallret också men tänk då på vinkeln när du vinchar.. högt placerad vinch vill gärna dra ner bakändan och då lyfts ju inte atv. kan ju alltid sätta vajern högre i ett träd när du vinchar. lycka till.
-
ok!
ska titta på den idag och jag känner väl som föregående talare. den kommer att användas för lättare arbeten och inte alltför ofta.
Skulle vara kul att se lite bilder på hur ni fäst dem eller fler beskrivningar på det.
Ska ringa rindab nu och se om de har en till billig reservdel....
-
kvalitet kostar pengar!
jag är inne på min 4 eller 5 c s vinsch, har tappat räkningen på hur många ggr jag fått den utbytt, (har aldrig dragit särskilt tungt, använt den till att lyfta plogen till 98%) min nästa blir en dyr affär.
-
På min Classevinch så hamnade viren mellan rullen och motorn,
sen så brann motorn pga det. 2:a reläet är jag inne på också.
Men som sagt det beror på hur man använder den, och
Clas Ohlsson är bra att göra med när grejorna pajjar.
-
det positiva är som sagts att det inte diskuteras i kundtjänst när det är kaputt, men i våras när vi körde torsboda och jag för en gångs skull behövde vinchen på riktigt, då hjälpte det föga att clas ohlsons kundbemötande är oklanderigt, jag satt lika jävla fast trots bra bemötande från kundtjänst, när så en trevlig uppenbarelse i form av en annan can-am åkare gav mig sin wire och bara drog mig så att säga ur skiten så kunde jag inte låta bli att titta vad han hade för fabrikat, ja jag var väl kanske inte förvånad när jag hittade dekalen med texten "warn". vad var min läxa efter detta jo KVALITET KOSTAR.
-
Jag tycker warnvinchen borde hålla bättre än dom gör, med
tanke på vad dom kostar. Jag vet flera stycken som rasat.
-
ok ok hade ingen aning att så många pajjat, har en bekant som jobbar på cl O och info kommer från honom angående returer. kanske bara gällde hans butik? jag har iaf köpt och monterat deras styres knapp och relä till min WARN 2000 och det verkar hålla. jag provar nog en iaf i bak på min maskin. blir jag pissad på sen, så lämnar jag tillbaka den och kräver stålarna i näven. :djump:
-
http://cgi.ebay.co.uk/WINCH-WINCHES-xt-12-12000lb-HIGH-QUALITY-12-VOLT-WINCH_W0QQitemZ270449994358QQcmdZViewItemQQptZUK_Trailers_Transporters_Parts?hash=item3ef8136a76&_trksid=p3286.c0.m14
WINCH WINCHES xt 12 12000lb HIGH QUALITY 12 VOLT WINCH
FREE WIRELESS FREE COVER free delivery latest winch
Item condition: New
Price: £239.00
Specifications:
Rated Line Pull 12.000 lbs / 5.440 kg
Motor rating 12 V 6,6 PS / 4,8 KW - Wound-Series
Motor rating 24 V 4,0 PS / 3,0 KW - Wound-Series
Winding speed 12 V approx. 10,3 m / Minute
Winding speed 24 V approx. 10,8 m / Minute
Power input 12 V 450 Amp
Power input 24 V 280 Amp
Operation-1 Remote control, 3.7 lead
Operation-2 Wireless remote control with about 25 m reach
Gearing 3-stage planetary drive satisfying highest demands
Gear reduction
187,2 : 1 (!) high speed
Clutch Coupling
Braking Automatic, In-the-drum
Drum approx. 224 mm long /
approx. 64 mm diameter
Winch cable
approx. 28 m long /
approx. 1 cm diameter
Guide pulley
4 way pulley
Certificate CE approved
Measurements approx. 537 x 160 x 218 mm
Weight approx. 40 kg
12000lb, måste ju bara räcka för att dra lös den ur skiten. men frakten lär ju inte bli en billig historia.
-
jag har kört med en Co winch i över ett år nu o inte haft några problem alls?
och min har jag dragit ofta o tungt med :)
jag kanske bara fick ett väldigt bra ex?? :)
-
jag har kört med en Co winch i över ett år nu o inte haft några problem alls?
och min har jag dragit ofta o tungt med :)
jag kanske bara fick ett väldigt bra ex?? :)
Ja håller du dej borta från lera och vatten så.
-
ja men det kan jag inte direkt påstå att jag har gjort... har haft den dränkt i både vatten o lera flera gånger och helt inpackad i snö större delen av vintern.
så jag har inte precis fiskört den bara
-
Best nr. 50-8452 DREV, STÅL(ERSÄTT.DREV I ALU.) 158,00
det verkar vara den lilla skilnaden att man slutat med aluminiumdrev och nu mera använder ståldrev, kanske därför vissa (nyare) håller. :hmmm:
-
Tidigare satt det ett aluminiumdrev i planetväxeln, Detta är nu ersatt med ett ståldrev.
De som säljs i butikerna nu bör ha ståldrev.
Använder man winschen som bogser lina utsatt för ryck kan vilken som helst gå sönder.
Att dra sig själv ska den så klart klara av.
Sen måste man även se till att trumman kuggar i riktigt efter att man haft den frikopplad.
Börjar man och köra utan att kolla det finns risk att man sliter sönder kuggen.
Den är inte vattentät som vissa dyrare fabrikat så ska man köra i blöta välj en annan dyrare winsch.
Kan även räcka med att man tvättar maskinen och sprutar vatten på den för att det ska komma in i elmotorn.
Kontacktorn/reläet är inte heller vattentätt så samma gäller för det.
När man kör snöblad så brukar det bli att man kör upp det tills man hör att winschen går tungt.
Samma visa varje gång och det sliter på planetväxeln då det varje gång hamnar på samma kugg.
Trumman är också av aluminium och kan gå sönder, Vintertid har jag en kortare wire monterat typ 2meter räcker för att lyfta bladet. Detta för att inte dra in wiren på trumman om den innanför är löst lindad och på så sätt spräcka trumman.
Använd den bottenplatta och linstyrningen som följer med vid köp för att inte winschen ska dela på sig och att wiren kan hamna på fel ställe.
-
jag har en fästplatta till outlander, vad många bult bör man sätta fast vinschen med?
-
4xM8 borde räcka.
-
Om man "bara" behöver en vinsch till plogen, då duger väl den ? :o
-
Om man "bara" behöver en vinsch till plogen, då duger väl den ? :o
Absolut, den är dock inte vattentät, det kan ju vara bra att ha i minne. ()p
-
Om man "bara" behöver en vinsch till plogen, då duger väl den ? :o
Absolut, den är dock inte vattentät, det kan ju vara bra att ha i minne. ()p
men de har juh en massa reservdelar till en billig peng så rasar den e re väl bara o köpa nya delar o montera ihop *S*
-
problemet med C/O winchar är ju att dom pajar när man mest behöver den.
Dom kan ju skryta med sin garanti mm.
Men var är C/O när man sitter fast och kanske ensam i nått hål och vinchen pajar.
Visst man kan åka in och byta den men skall hjulingen stå kvar i diket?
Då den stunden är garantin ingenting värd.
Och märk väl dom TÅL inte vatten. Som föregående talare sa.
-
Jag har som jag tidigare skrivit inte varit särskilt imponerad av deras vinschar, det stora problemet har varit att växellådan är för vek, hur faan kan man bygga något på det viset? att välja aluminiumdrev i växellådan???? ja okej nu mer är sateliterna i stål vilket löst problemet, nÄÄÄÄÄÄ, för resten är fortfarande :banghead: aluminium!!! ja nu sitter det en Warn rt25:a där, den drar mindre ström(betydligt), drar mer(även om den på papperet ska dra 200kg mindre), är vatten tät osv, men framförallt så fungerar den när JAG BEHÖVER DEN! dyr? tja det ska sägas på en gång, det här är ingen billig hobby, kvalitet kostar pengar.
-
Håller med föregående talare
finns inget värre än när vinchen pajjar.
Det är ju alltid när man behöver den som det går sönder.
Problemet är att det finns för många som köper dem därför slutar det alldrig säljas
Tacka vet jag warn de är dyra och visst fan kan de gå sönder men det är betydligt mer sällan ()p
-
En i vårat gäng är inte alls så impad av WARN.
Hur fan kan man sälja en så dyr winch utan överbelastningsskydd?
Han satt fast ordentligt i ett ler hål och winchen brann ned. Fick inget nytt på garantin heller.
-
Har köpt relästyrningen till clase winchen och det funkar alldeles utmärkt.
Är själv inget vidare impad av warn, det är HPD på hög nivå.
Har själv en stor winch som jag använde till bilen men den brann ju upp, ja det finns reservdelar men det kostade ju multum att köpa.
Nu är den lagad och är det nån som är intresserad av den, så ska ni få den för bra pris.
-
såååå hur många väljer en clas olsson lwd 3000 före en warn xt25, kan vara kul att veta bara, med tanke på hur bra Cl-o varkar vara enligt er, min åsikt är klar, dom har bytt ut den 2-3 gånger lagat den lika många gånger och till sist gjorde dom ett återköp på den och (erkände med väldigt låg stämma) att dom har/haft väldigt många reklamationer, den håller helt enkelt inte för vad den är avsedd att göra. när jag kollar på konstruktionen, dvs jag mot deras rekomendationer rev isär den för att kolla vad som pajat, ja e själv mina bilder, det fattas en del materia, och dom kan lada den hundra gånger till, men så länge det inte är en riktig växellåda med korrekt materialval så kommer det inte att hålla.
Nu har jag precis kommit in från en plogsväng igen, inte ett larm "low batt" denna gång heller, inte ett missljud i vinschen (har nu xt25 med dynrema lina) och den har nu används till exakt samma maskin som har utfört exakt samma arbete, dvs lyfta en plog, som classe vinschen inte klarade av och detta under 3-4 grr så lång tid som den andra höll.
Min åsikt är klar!
-
Kolla in dessa om ni bara vill ha en winch, en riktig winch ()p
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-BARE-BONES-WARN-2-5-RT-WINCH-ONLY_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5638283726QQitemZ370309347110QQptZMotorsQ5fATVQ5fPartsQ5fAccessories#shId
-
Kolla in dessa om ni bara vill ha en winch, en riktig winch ()p
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-BARE-BONES-WARN-2-5-RT-WINCH-ONLY_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5638283726QQitemZ370309347110QQptZMotorsQ5fATVQ5fPartsQ5fAccessories#shId
hur gör man med garantin om den skulle gå sönder? blir ju riktigt dyrt o skicka tillbaka den till usa :dntknow:
-
Jag har en billig winch på min Linhai, har ju börjat ploga lite med den nu också. Och winchen funkar ok, men knappen för in/ut blir jag galen på. Det är ju en sån där gummerad brytare, och den är kinkig på inmatningen. Riktigt irriterande! Så jag ska försöka byta ut den knappen, såg att det fanns relä och brytare på classe för 395:-, eller om man köper en hel winch för 995:-.
Kan man koppla på nått vis så man kan styra båda wincharna med samma brytare? Ha någon slags omkopplare för fram eller bak.
Eller vet ni någon annan lämplig brytare att sätta dit istället för min krånglande?
Jag använder ju den till plogen nu, och så som nödhjälp ibland. Men rätt sällan hittils...
Går det att fixa clas ohlson winchen lite så den tål vatten bättre?
-
Det jag är mest irriteread på billig vincharna är att de går så förbaskat långsamt. :(veryangry):
Framförallt om man jämför med en Warn sen att även Warn går sönder det köper jag iaf.
Det finns inget mer irriterande än när vinchen bara morrar och knappt orkar dra maskinen framåt när man sitter fast i snön. :banghead:
Och är det då lite skarsnö så orkar den inte alls. :knupple:
sen har man ju det problemet att den går 1kmh och en motsvarande Warn går 5kmh typ.
Jag har sagt det förr men säger det igen att en vinch ska kunna vincha upp hjulingen i trädet du har fäst den i och det klarar inte en billig vinch.
Detta är min egen personliga åsikt iaf
-
Jag har ju redan en billig och långsam winch. Så jag är inte bortskämd och kommer säkert inte byta ner mig om jag sätter dit en från clas ohlson.
Frikopplingen har fått en smäll på min, och jag saknar ratt dit. Så man får ju alltid köra winchen, åt båda hållen.
Så då kändes ju det lite intressant med en komplett winch för en tusing.
Klart att man hellre skulle vilja ha en warn, men för dyr för mig.
Fast man kanske kan byta brytare också....
-
Om det bara är ratten som är borta går det inte att sätta på en sk maskinratt en sån där svart det bord finnas på typ clas i sjön det också det har jag gjort på ngr som har tappat bort rattarna.
-
Jag kör med clases relä styrning och det funkar prima.
Dock ska man bada så finns tråd om hur man gör reläet vatten säkert.
Ingen erfarenhet av deras winch alls så där kan jag inte lämna åsikt.
En kompis kör 2 st wincher med på samma knapp, och enligt han skulle han vilja ha en knapp till varje. Han har brytare som han skiftar med, men väldigt ofta så har han kört fel winch, så det har dragit fast vajern som satan på trumman.
-
Jag har ju redan en billig och långsam winch. Så jag är inte bortskämd och kommer säkert inte byta ner mig om jag sätter dit en från clas ohlson.
Frikopplingen har fått en smäll på min, och jag saknar ratt dit. Så man får ju alltid köra winchen, åt båda hållen.
Så då kändes ju det lite intressant med en komplett winch för en tusing.
Klart att man hellre skulle vilja ha en warn, men för dyr för mig.
Fast man kanske kan byta brytare också....
Enligt mig byter du ner dig om du byter till en co winch. Du kan ju prova med knappen från co:s winch för den verkar vara ok eller titta på winchar som Mapplehill,Ramsey eller Come up.
-
är det ingen som provat ramseys winchar? har hört att dom ska va av bra kvalitet?? personligen är jag inte imponerad av warn...o clase ska vi inte ens prata om :banghead:
-
Var till Classe idag, och den var slut... Så det blev inget köp idag iaf. Kanske lika bra... Ska försöka vålda isär den där brytaren jag har och kolla om den går att få fart på.
-
Smorde min brytare idag, så nu funkar den igen! :headbang:
Det var en märklig konstruktion, trodde felet var värre eftersom det var tvärstopp ibland.
Så nu kan jag ploga vidare med min kvalitetsvinsch från Sumic!
-
Jag kör med Ramsey och har bara gott att säga. Dragit timmer, andra hjlungar, min med nerkört timmerlass i myr och så används den till snöblad. Den har inte sagt stopp för nått hittills iallafall...