ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Nymoen skrivet 23 juni 2009 kl. 20:47:34
-
Tycker min är stenhård i fjädringen , Släppt fjädrarna så mycket det går justerat komp + ret men tycker den beter sig som en planka ändå , Asfalt är det helt ok , Är det fler som upplever dom hårda i fjädringen ??
Tacksam för tips och idéer
-
Ja du... Måste hålla med dig, har samma problem själv. Verka inte gå göra så mycket mer än du redan gjort. Har släppt mina fjädrar med plus att jag har komp på mjukaste, kan vara att dom mjuknar lite med tiden. Min va styvare än sten när jag hämta ut den, antingen ha jag vant mig eller så har fjädrarna satt sig lite för jag tycker den ha mjuknat lite nu :djump:
-
Det enklaste sättet är ju att dagligen gå till mc donalds ()p
nej nej! inte gå, de är ju smyg motion. Ta dinlin eller bilen dit!
-
Eller byta dina hårda gasdämpare mot mina svampiga oljeskrotjävla dämpare original -06 :djump:
jag står för frakten :lol: :lol:.
-
Eller byta dina hårda gasdämpare mot mina svampiga oljeskrotjävla dämpare original -06 :djump:
jag står för frakten :lol: :lol:.
Troligen O0 . Då skaffar jag väl hellre mjukare fjädrar..
-
Eller kapar ett varv? Borde funka och kostar inget.
-
Ellersom jag sagt tidigare byt mot mina svampiga dinli original skräp oljedämpare hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha... :headbang:
-
Öööh nej jag skojade inte...
-
Öööh nej jag skojade inte...
Varför skulle den bli mjukare av att kapa ett varv ?? skulle bara bli lägre.. Om fjärden var progressiv så skulle den bara bli hårdare då en progressiv fjäder oftast är mjukare i ytterändarna ..
-
Hur kraftiga är fjädrarna på Dinli 350 ? Någon som vet vad det står på dom ??
-
För att kolven får mer rörelsefrihet i min mening men problemet ligger nog i att trycket är för hårt i dämparna och ett annat alternativ är att flytta ut dem så att de får en annan anslagsvinkel och därmed blir något mjukare. Alltså modell sänkningssats men var du behåller samma ramgeometri utan att sänka.
Kolla på en sänkningssats och "låtsas" att det finns ett hål ca 3-4 cm ovanför det yttre hålet så förstår du nog vad jag menar.
-
Prova att justera tillbaka kompen lite och släpp mer på returen tills du tycker att den blir "sprättig".
det som händer när du släpper kompen max är att du får en cyckelpumps verkan i dämparen (den stumnar på slutet)
När man justerar returen på en dämpare så följer kompen med .2klick på returen blir ca 1klick komp beroende på dämpare.
Men jag tror att ditt problem handlar om fjäderstyrka :headbang:
-
Tjenare dinlilovers haha.
Nu har jag köpt å monterat en omgång nitrodämpare på min gamla 06a å efter en kort provtur så skulle jag lätt kunna påstå att dessa dämpare inte fyller sin funktion i standardutförande :banghead: helt klart så är det på tok för styva fjädrar monterat på dessa i övrigt prisvärda dämpare. :lol:
Vad göra? jo eftersom att jag är en sådan person som gillar att pilla på å grejja i mitt garage så bestämde jag mig för att provmontera fjädrarna från mina originaldämpare vilket visade sig efter lite bökande vara helt klart värt besväret ()p.
Nu börjar det att likna något,åkte ner till grustaget å drog en fullgasrepa och nu kändes det massor bättre än med de vita stenhårda fjädrarna :headbang:.
Jag tycker att den är på tok för hård i arslet med så det kommer att bli utprovning av fjäder även där samt ev justeringar av comp å retur så att jag hittar de egenskaperna man kan kräva av en omgång "billiga" gasdämpare ()p ()p.
Jag kommer att lägga in mera fakta ang detta när jag laborerat klart så att ni som vill komma till målet utan att jävlas så mycket kan få de tips som behövs för att lösa problemet på ett smidigt sätt :whip:.
Ett stort tack till robban på stötdämparservice i piteå för att du ställer upp ()p ()p ()p
-
Varsågod :headbang: :headbang:
-
Har märkt att om man gör ett nytt hål lite längre in på armen som dämparen sitter på så får du en helt annan dämpare. Så det kanske är lite olika hur det sitter där nere på olika maskiner.
Det är stor skillnad på så lite som en cm inflyttad dämparfäste.
Highsider. har du dämparen fäst i första hålet från motorn sett ? elelr har du den i hålet längre ut?
-
Jag har bara laborerat fram ännu å tycker att den känns betydligt bättre med mjukare fjädrar där.
Tyvärr vet jag inte vad det är för "styvhet"på de gula fjädrarna men det kommer jag att forska rätt på framöver men de fjädrarna som sitter på nitrodämparna är då för hårda i a fall ()p.
Fram 270 lbs
Bak 500 lbs
Jag kommer att byta fjädern bak idag så skriver jag in vad jag får för resultat av detta sedan.
Det du menar henke med geometri är ju ocksså en sak som är känsligt när man håller på å laborerar på detta vis,men anledningen att jag graderat upp min 06a med justerbara gasdämpare är ju att jag vill få ut bättre prestanda på maskinen samt att det ska gå att justera dämparna på ett enkelt sätt på comp å returjusteringen samt fjäderspänning på dämparna,detta är ju en omöjlighet om man har fjädrar som är på tok för hårda så att man får köra med allt på noll för att den ska ge någon fjädring alls.
Jag är 100% säker på att jag kommer att få till min maskin precis som jag vill ha den innan jag ger mig och då kommer jag att skriva in exakt vad som gjorts för att komma till målet så stay cool dinlilovers :headbang:
-
Sådärja nu har jag monterat å provkört med mjukare fjäder bak och det börjar kännas rätt må jag säga ()p
Jag har ju inte varit å tokkört å justerat in dämparna ordentligt men det kommer väl snart :djump: :djump:
Nu börjar jag i alla fall att få respons på komp å retur justeringen vilket ju inte funkade så bra när fjädern var på tok för hård men det kommer mera :headbang: :headbang:
-
Jag kör min dämpare bak med 0 i komp och 7-9 klick på retur
Men jag har ju spänt fjädern mycket mer än original
-
Va säger du bara henrik :lol: har du ytterligare spänt på den redan stenhårda fjädern? då må du ju ha ändrat på geometrin i bakändan eller nått :hmmm:
Tycker att det låter helskumt alltså men om du inte har ändrat på infästningar eller annat så måste den ju vara hård i arslet eller vad :hmmm: min maskin blir då för hård med den vita fjädern i a fall :cry: men det blir lättare att jämföra maskinerna hur dom går på samma underlag för att bedöma vad som äter guppen bäst eller hur ()p ska vi ta en kvällsrunda så e de bara att hojta till :djump: :djump:
-
Hehe vi gör så i stället, tar en kvällsrunda.
Vad säg om imorgon. preliminärt?
-
men lätt att vi gör tid å plats för avstamp å jag är med :djump: :djump: :djump:
-
Har nu borrat om fästet för stötdämparen bak , Flyttade fram hålet 15mm ()p Blev helnöjd
(http://www.nymoen.se/atv/damp.jpg)
-
ja du ser vad det blir bra med enkla hål. sedan får du den lite högre bak och det ger fördelar på hoppiga leder.
Det är ju så den borde varit från början.
-
Skulle bara ha haft ett par nya fjädrar fram ochså :(
-
Skulle bara ha haft ett par nya fjädrar fram ochså :(
bliru alri nöjd vavavava
-
Skulle bara ha haft ett par nya fjädrar fram ochså :(
bliru alri nöjd vavavava
Näääääääääää när man lagomt blir nöjd får man byta ...Fundrar på att ta dina fjädrar ::) :D :D :D
-
Skulle bara ha haft ett par nya fjädrar fram ochså :(
bliru alri nöjd vavavava
Näääääääääää när man lagomt blir nöjd får man byta ...Fundrar på att ta dina fjädrar ::) :D :D :D
hmmmmm tur man har larm på huset då
-
Oj! 270 resp 500 lbs!!!! Jag åker 160 lbs på en 300 kg Brute.
Förstår att ni upplever den hård :hmmm:
-
Oj! 270 resp 500 lbs!!!! Jag åker 160 lbs på en 300 kg Brute.
Förstår att ni upplever den hård :hmmm:
Det lät ju inte mycket på en sån maskin men det har ju med geometri och komfort att göra hur mycket kraft en fjäder behöver. brukar itne arbetsmaskiner vara mjuka för att vara följsamma i skogen? Och dem välter på vägarna pga att dem är för mjuka :D
-
http://www.loeffler-quads.de/catalog/kw-tieferlegungsfedernsatz-dinli-450-sport-p-1917.html?osCsid=a1d97ca422d6dbdf6f71c7a841c4a3a1
Kanske kan va nåt?
Mvh Joe
-
jag e då nöjd med mina gamla fjädrar från oljedämparna å dessa borde ju finnas till en billig peng ()p ()p
-
jag e då nöjd med mina gamla fjädrar från oljedämparna å dessa borde ju finnas till en billig peng ()p ()p
hehe inte nu längre då dem är ett hett villebråd för alla som har nitrodämpare.
Ang kw fjädrarna är dem inte billiga om det bara är fjädrar. men kw är annars ett bra märke
-
Highsider:
Antog att det var fjädrarna fr oljedämparna när jag såg färgen :D :D
Onlyhenke:
Dubbla hänglås på garaget ;) ;)
Bra märke KW men priset är ju fantastiskt högt (glömde kolla det med ;D ;D )
Mvh Joe
-
Jajjemän moddade dit de snygga gula fjädrarna fram ;D från ojepumparna å nu e jag supernöjd ()p
-
http://www.loeffler-quads.de/catalog/kw-tieferlegungsfedernsatz-dinli-450-sport-p-1917.html?osCsid=a1d97ca422d6dbdf6f71c7a841c4a3a1
Kanske kan va nåt?
Mvh Joe
Nja , Man vill ju inte ha den lägre.
""Sänkning fjädrar för körning på väg för att minska höjden på fordonet.
Utöver den visuella förbättringar av sänkt allvar bidrar till ökad smidighet, körglädje och säkerhet
Dinli 450Sport (Rastenverstellung)-50mm
Dinli 450Sport (gängade justering)-80mm