ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Larre skrivet 21 juni 2009 kl. 00:46:12
-
Hej alla!
Är på gång att köpa en LINHAI 550 V-Twin EFI, IRS 4x4. Jag undrar om ngn har åsikter/erfarenheter bra/dåliga om denna maskin.
Den kommer i första hand användas för nöjesåkning på landet.
Tacksam för svar!
/L
-
Jag vill också veta lite om den, låter bra med v-twin och sprut för 59000kr och snygg är den med!
Är det samma kvalité som på en cf-moto tro?
-
Nu är man Linahai ägare. Kul!
Nu måste jag ställa lite frågor till alla erfarna Linhaiägare därute.
Vad borde toppfarten vara för denna maskin ? Min segar sig upp i 55km/h känns inte rätt och accelerationen är inte heller mycket att skryta med.
Blir det bättre under inkörning eller...?
Den är "v-reggad" och alltså strypt.
Vad kan man göra åt det och vem kan man vända sig till?
Jag är helt okunnig på motorer men är helt såld på ATV körning och aning högre farter än 55 km/h
hoppas ngn kan tipsa mig.
/L
-
Nu är man Linahai ägare. Kul!
Nu måste jag ställa lite frågor till alla erfarna Linhaiägare därute.
Vad borde toppfarten vara för denna maskin ? Min segar sig upp i 55km/h känns inte rätt och accelerationen är inte heller mycket att skryta med.
Blir det bättre under inkörning eller...?
Den är "v-reggad" och alltså strypt.
Vad kan man göra åt det och vem kan man vända sig till?
Jag är helt okunnig på motorer men är helt såld på ATV körning och aning högre farter än 55 km/h
hoppas ngn kan tipsa mig.
/L
En vägreggad fyrhjuling får väl gå runt 65 enligt reglerna tror jag, men dom flesta maskiner gör lite till. Min Linhai 300 gör ca 75 så något verkar ju inte stå rätt till med din maskin även om den givetvis är strypt en hel del. Tyckte såg att folk med Linhai 520 eller vad den heter kom upp i ca 80 knutar, det är väl rimligt att anta att din maskin minst ska göra 65 med strypning annars blir jag förvånad.
/Blizzter
-
Nu är man Linahai ägare. Kul!
Nu måste jag ställa lite frågor till alla erfarna Linhaiägare därute.
Vad borde toppfarten vara för denna maskin ? Min segar sig upp i 55km/h känns inte rätt och accelerationen är inte heller mycket att skryta med.
Blir det bättre under inkörning eller...?
Den är "v-reggad" och alltså strypt.
Vad kan man göra åt det och vem kan man vända sig till?
Jag är helt okunnig på motorer men är helt såld på ATV körning och aning högre farter än 55 km/h
hoppas ngn kan tipsa mig.
/L
En vägreggad fyrhjuling får väl gå runt 65 enligt reglerna tror jag, men dom flesta maskiner gör lite till. Min Linhai 300 gör ca 75 så något verkar ju inte stå rätt till med din maskin även om den givetvis är strypt en hel del. Tyckte såg att folk med Linhai 520 eller vad den heter kom upp i ca 80 knutar, det är väl rimligt att anta att din maskin minst ska göra 65 med strypning annars blir jag förvånad.
/Blizzter
Vart har du fått ifrån att en väg reggad fyrhjuling får gå i max 65 ??
-
Nu är man Linahai ägare. Kul!
Nu måste jag ställa lite frågor till alla erfarna Linhaiägare därute.
Vad borde toppfarten vara för denna maskin ? Min segar sig upp i 55km/h känns inte rätt och accelerationen är inte heller mycket att skryta med.
Blir det bättre under inkörning eller...?
Den är "v-reggad" och alltså strypt.
Vad kan man göra åt det och vem kan man vända sig till?
Jag är helt okunnig på motorer men är helt såld på ATV körning och aning högre farter än 55 km/h
hoppas ngn kan tipsa mig.
/L
En vägreggad fyrhjuling får väl gå runt 65 enligt reglerna tror jag, men dom flesta maskiner gör lite till. Min Linhai 300 gör ca 75 så något verkar ju inte stå rätt till med din maskin även om den givetvis är strypt en hel del. Tyckte såg att folk med Linhai 520 eller vad den heter kom upp i ca 80 knutar, det är väl rimligt att anta att din maskin minst ska göra 65 med strypning annars blir jag förvånad.
/Blizzter
Hastigheten som står i papperen är en rekomenderad hastighet inte max vad maskinen får gå. På min står det 75 km/h men den gör 120 km/h.
Dom testar hastigheten på maskinerna när dom är strypta och större/tyngre maskiner får sämre toppfart. Jag har sett 250cc maskiner ha ca 100 km/h i papperen. Bara man håller hastigheten på vägen så går det bra.
Tänk på att motorn inte mår bra av att gå strypt och den blir inte riktigt inkörd.
-
Har en 520 själv och den är inte strypt och går iaf 85 knyck.
-
Det blir nog så att strypningen/strypningarna måste bort. Det känns inte som om maskinen kommer till sin rätt på ngt vis i nuvarande utförande.....
Bör man vänta med detta tills efter inkörningen eller?
Tack för sveren så långt!
/L
-
Det blir nog så att strypningen/strypningarna måste bort. Det känns inte som om maskinen kommer till sin rätt på ngt vis i nuvarande utförande.....
Bör man vänta med detta tills efter inkörningen eller?
Tack för sveren så långt!
/L
Det har nog inte så stor betydedelse om man ska köra in en motor om den är strypt lr trimmad lr vad som helst, grejen är ju hur man kör. Vet du hur den är strypt?
-
ring jimmy041321979 på geromar han vet
-
Motorn är gjord för att köra utan strypningar, kör du in den med strypningar så kan motorn EV ta stryk.
-
Motorn va strypt vid spjället dvs det satt ett stopp vid gasvajerns "fäste" till spjället (hoppas ngn förstår är urkass på detta). Hursomhelst så är den bortagen nu (busenkelt ingrepp) och maskinen går som den ska!!!
Jag är nöjd, min fyrhjuling låter nöjd!
Tack för alla svar!!
Nu ska jag ut å åka i regnet ;D
/Larre
-
Hur fort går din Linhai nu Larre? :hmmm:
-
Tjenixen.
Jag skulle tro att den kan göra någonstans kring 90-95 km/h. Jag har inte prövat att toppa den ännu men jag har kört i ca 80 km/h och det finns mer att ge!!!
I övrigt kan tilläggas att den känns riktigt rejäl och är hur kul som helst att busa runt med........
/L
-
Tjenixen.
Jag skulle tro att den kan göra någonstans kring 90-95 km/h. Jag har inte prövat att toppa den ännu men jag har kört i ca 80 km/h och det finns mer att ge!!!
I övrigt kan tilläggas att den känns riktigt rejäl och är hur kul som helst att busa runt med........
/L
Så du är nöjd med den då :sunny:
-
Jag är helnöjd så här långt iaf.
Den passar mina ändamål perfekt (nöjesåkning).
Tidigare har jag kört (inte min egen) Kawa 750 och det är klart att det inte går att jämföra dessa maskiner varken i prestanda/kvalitetskänsla eller i pris!
Däremot så gillar jag Linhaien bättre än de Polaris 520 jag provat.
Nåja....för mig är det ett kanonköp och jag har kul varje dag/kväll på semestern.
/L
-
Alltid kul med nöjda ATV åkare :D Är själv ganska nöjd med min 300 8) ()p
-
finns polaris i 520?
-
ingen som har möjlighet att visa med en bild vart strypningen sitter...jag har inhandlat en sån här atv men jag är van att skruva ...men inte på motorcyklar atv:s mm.
:D
-
Motorn va strypt vid spjället dvs det satt ett stopp vid gasvajerns "fäste" till spjället (hoppas ngn förstår är urkass på detta). Hursomhelst så är den bortagen nu (busenkelt ingrepp) och maskinen går som den ska!!!
Jag är nöjd, min fyrhjuling låter nöjd!
Tack för alla svar!!
Nu ska jag ut å åka i regnet ;D
/Larre
Så då blev det knepigare.. Den informationen jag fått är att det sitter en strypning i själva locket uppe på förgasaren som gör att inte trotteln ger fullt ös. Har inte kollat det själv men det låter ju konstigt om det skulle vara stopp vid gasvajerns fäste för det ser ut som om den öppnar spjället så gott som helt som det är nu.. Om förgasaren fungerar som en vakuum förgasare (jag kan ha fel) så bestämmer ju luftflödet hur högt trotteln går, men sitter det ett stopp för trotteln så spelar det ingen roll hur mycket man öppnar spjället.
/Blizzter
-
Motorn är gjord för att köra utan strypningar, kör du in den med strypningar så kan motorn EV ta stryk.
Vad har du fått ifrån att motorn kan ta stryk om den körs in med strypningar som sedan tas bort? Visst jag kan tänka mig att om man tar en motor som stryps ned till 2000 rpm och får gå så en längre tid, sedan tar man bort strypningarna och drar ur den en 8000 rpm det kan påverka. Men Linhai maskinen varvar ju fullt ut redan på lågväxeln med strypningar, varför skulle det skada att varva ut den på högväxeln utan strypningar? Skillnaden blir ju maximalt 1000 - 1500 rpm mera den kan varva även om tråden på CDI boxen är klipp, sedan så slår ju varvstoppet till iaf. utan strypning så får man ju sannolikt bättre axx och mera ork i uppförsbackar.
Man får ju knappast 15 hästar till för att man tar bort strypningen, det gör ingen somhelst skillnad om maskinen körs in med strypningarna och att man sedan tar bort dessa. Däremot så tar ju en maskin överlag lite mera stryk ju mer effekt den kan utveckla, kör man den dessutom hårt så visst det känns på men har inget med strypningarna att göra.
/Blizzter
-
[/quote]
Så då blev det knepigare.. Den informationen jag fått är att det sitter en strypning i själva locket uppe på förgasaren som gör att inte trotteln ger fullt ös. Har inte kollat det själv men det låter ju konstigt om det skulle vara stopp vid gasvajerns fäste för det ser ut som om den öppnar spjället så gott som helt som det är nu.. Om förgasaren fungerar som en vakuum förgasare (jag kan ha fel) så bestämmer ju luftflödet hur högt trotteln går, men sitter det ett stopp för trotteln så spelar det ingen roll hur mycket man öppnar spjället.
/Blizzter
[/quote]
det jag tycker låter mest skumt med det där är ju att det är en maskin med insprutning=ingen förgasare...men jag antar att det sitter någonstans där gaswiren går in i till insprutningen iaf då....jag ska se om jag kan hitta var! ()p
-
det jag tycker låter mest skumt med det där är ju att det är en maskin med insprutning=ingen förgasare...men jag antar att det sitter någonstans där gaswiren går in i till insprutningen iaf då....jag ska se om jag kan hitta var! ()p
Sorry jag var helt inne på Linhai 300 såg inte att det handlade om 550 maskinen, har ingen aning om hur det ser ut på den dock.
/Blizzter
-
Om man tar av sadlen och värmeskyddet under sadlen så kommer man åt strypningen ganska enkelt. Följ gasvajern ner till spjället så syns det var spärren är.
-
Hej alla!
Är på gång att köpa en LINHAI 550 V-Twin EFI, IRS 4x4. Jag undrar om ngn har åsikter/erfarenheter bra/dåliga om denna maskin.
Den kommer i första hand användas för nöjesåkning på landet.
Tacksam för svar!
/L
Jag är oxå intresserad av en sån. Men jag ska ha den i skogen oxå! Nått att ha till lite tyngre arbete samt nöjesåkning ?
-
Larre ..... Hur går den ?? Nu är det iaf nära med ett köp!! :D
-
Nu har jag haft min Linhai V-Twin i drygt en månad och jag bestälde en ny japansk maskin idag.
Vet inte om jag har fått något måndags-exemplar. men för att nämna några av felen så:
Själva spindelleden glappar i övre a-arm
Neutrallampan lyser även fast hög växeln är i lagd (samt får den för sig att backen ligger i och stryper motorn)
Låg växeln hoppar ur lite när den vill
Magnapullen gick i småbitar (efter 5:e rycket?)
Höger bakhjul har en annan vinkel jämfört med de vänstra..
Men när den väl fungerade fint så tyckte jag att den var rolig och hyfsad att ta sig fram. Lameldiffen hade jag gärnat velat kunna låsa manuellt.
Men Hajen var min första egna maskin så jag ska väl inte direkt kalla mig själv för expert, men jag var helt enkelt inte nöjd med min maskin.
MVH Joel
-
Haha ja nu blir man ju inte mer säker på om man ska våga köpa en.
Hoppas din japanare gör dig mer nöjd!
-
Jag avstår :nono:
-
Jag har kört ca 50 mil med min nu och inget har krånglat hittills, så du kanske bara har haft otur....men
jag kan förstå din frustration...klart man vill ha grejjer som funkar när man öppnar lädret.
hoppas din nya kommer att funka bättre.
()p
-
Köpte en Grizzly 660 ist , värt varenda peng :) Long live Yamaha :headbang: