ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Epitaph skrivet 18 maj 2009 kl. 19:48:16
-
Hej! Jag är helt ny på ATV/quads osv.
Jag funderar på att köpa en Yamaha Raptor 350, (vägreggad) som en rolig leksak och för att ta mig till och från ställen inom den mindre staden jag bor i.
Vad bör jag tänka på vid ett ev köp? Jag tänkte väl lägga 30-40k kanske.
Vore tacksamt med svar :)
Ha det bra!
-
kan få den för 39ooo.-
/linus
-
Det du kan kolla är ju om den är reggad som Yamaha, eller som tex Dresel.
Det sistnämda är i grunden samma maskin, men kan ha delvis annat elsystem samt oftast lite lägre andrahandsvärde.
Dock får man skjutsa på dem, vilket man inte får på en Yamaha-reggad.
Annars är det en slitstark maskin, så nåt mer än bakaxellagrena vet jag inte om man behöver kika på så värst.
En stämplad servicebok är ju alltid ett plus vid nästa försäljning tex...
-
Som maskinnär den bra och billig och rätt rolig att leka med.Nackdelen är väl att den är lite väl tippbenägen i de hårda svängarna eller när man leker lite väl hårt . Dämparna är inte de bästa på marknaden heller men helt klart ok om man inte är alltför hardcore. Personligen tröttnade jag på motoreffekten efter nån månad och ville ha mer. Sålde den och skaffade en Ltr och har inte ångrat mig än sålänge. Mitt råd är att satsa på nåt med mer motoreffekt.Ungefär 70-80% av andra som haft en lillraptor har tröttnat på effekten och bytt upp sig till något värre så jag hade, av egen erfarenhet, satsat på nåt större. Bigger is better :P
-
Okey! Tack för alla svar! Kan man inte trimma upp en Raptor 350 hyffsat?
Är det Raptor 660 som gäller annars? Är ju 10k till isf :cry:
Men jag vill definitivt inte tröttna på den så snabbt! :headbang:
-
Tror du tjänar i det långa loppet på att skaffa nåt större direkt. Då slipper du förlora lite pengar när du väl byter upp dig.
Det går väl att trimma men det kostar ju en del om man ska byta kolv och sånt. Sen vet jag inte bra det pallar med det. Jag hade annat luftfilter och avgassystem. Testa iofs aldrig med orginalgrejerna på så vet inte hur mkt skillnad det gjorde, men det va inte tillräckligt iaf.
Kolla in polaris predatorn och Ltz också, borde gå att få för 40k. Sen om du inte har nåt emot att byta olja/filter så finns ju Ltr och yfz för under 50k. Å dem tröttnar du inte på i första taget :).
-
Ok tack för långt och utförligt svar, men jag har nog mer eller mindre bestämt mig för en Raptor 350 tror jag. De verkar bäst för mig iaf :)
Vad kan man kika efter mer? Årsmodell och skillnad på dem? Timmar? Slitdelar? Servicar gjorda? Har svårt att hitta vad som är bra/dåligt i blocketdjungeln :dntknow:
Det verkar vara hyffsat lätt att få tag på grejor iaf? Upgraderingar och reservdelar? Jag vill ju bredda min på en gång, tycker det gör mycket på utseendet. Bra dåligt?
-
Ok då hoppas vi du blir nöjd med en lillraptor :) Jag hade min i 200 mil och inga problem alls med den förutom ett batteri som dog en vinter.
Tror itne det är nån större skillnad mellan årsmodellerna men det vet nog nån annan bättre.
Service ska minst göras vid 30,120,240 och 480 mil osv.
Är väl framförallt två relativt vanliga fel med raptorn och det är att hastighetsmätaren pajar och böjen till avgasröret spricker. Sen tror jag att en tändspole eller nåt liknande som oxå pajar ibland.
Slitdelar är väl mest att däcken slits ut relativt snabbt :) sen kan du kolla drev/kedja med.
Grejer är rätt lätt att få tag i. Loeffler i tyskland har en del sen finns det i de svenska butikerna med, fast lite dyrare
Satsa på nån som har mkt extrautrustning från början. Skaffa en som har helsystem så slipper du oroa dig för att böjen ska spricka. Som säljare får man itne speciellt mycket mer betalt trots att där e massor av lulllull på den. Grejer är ju dyrt att köpa till.
Såna spacers plattor är det många som kör med och det verkar itne vara några problem med dem. Dem är inte jättedyra heller. Annas finns ju dyrare alternativ med att byta a-armar men det e nog itne aktuellt
Lycka till
-
Fixar du kortare ventiler till framhjulen så kan du vända fälgarna, så sparar du in spacerplattorna där...
-
Hur mycket kan man busa med en 350 då? Lätt att åka bakhjul o hoppa o greja? toppfart? 0-50? 0-toppfart på?
:help:
:)
-
Visst går det att busa med den. Både att hoppa och köra på bakjulen, sidohjulen med för den delen :)
Min gick i runt 120 max enligt mätaren. Då kändes det som hela skiten skulle smälla. Jag hade 15 drev på den då. Någerlunda bra fart att ligga i va 80 utan den varvade allt för mkt. Det trista är att redan i låga hastigheter, kommer inte håg exakt men runt 50 så va man i 6e växlen.
-
Ok men det låter ju bra iaf :)
Någon som har nån bra länk till där man kan läsa allt om 350 och kolla runt på lite optionparts osv?
Tack på förhand!
-
Visst går det att busa med den. Både att hoppa och köra på bakjulen, sidohjulen med för den delen :)
Min gick i runt 120 max enligt mätaren. Då kändes det som hela skiten skulle smälla. Jag hade 15 drev på den då. Någerlunda bra fart att ligga i va 80 utan den varvade allt för mkt. Det trista är att redan i låga hastigheter, kommer inte håg exakt men runt 50 så va man i 6e växlen.
När jag körde original drevningen gick min 120 blankt o vibrerade rätt kraftigt från 60 å uppåt p.g.a varvtal o den låga belastningen. Samma grej som du sa att sista växeln gick in i 50. Men bytte till 15 framdrev blev ju en jäkla skillnad. Alla vibrationer var borta. Förut var de ingen idé o gasa under 4ans växel p.g.a för lite belastning, men nu är det fart redan från första växeln och vid normal körning kastar jag i sista växeln i ca. 72-74. Vibrationsfritt under 110 o jag ligger ostört upp i 95 (men då vandrar den ju lite på vägen med original däcken). Jag tycker effekten räcker mer än väl i skogen o väldigt trevlig o hoppa med. Väger inte mkt, så de är skönt om man måste lyfta lite ;). Väldigt trevlig o skön att åka på väg med jämfört med t.ex LTZan.
-
Jag är ny på sånt här så uthärda ;)
Om jag drevar om den så den går bättre i 60+ hastigheter blir den inte jätteslö då?
Hur drevar man om den? Vad kostar det?
MVH :hmmm:
-
Jag tyckte 15 drev var bra. Blir inte alltför slö och det går att köra transportsträckor i 80-90. Med orginaldrevning var det att växla hela tiden det slipper man om man sätter på ett 15 drev. Drevet kostar kanske 200kr och är itne speciellt svårt att byta, tom jag klarar det. Du behöver itne byta kedja eller nånting heller.
-
Sweet. Jag vill ju kunna åka lite 90-vägar osv osv...
Tittar på en raptor nu faktiskt:
YAMAHA YFM350R-W
YAMAHA YFM350R 2007
YOSHIMURA HELSYSTEM OCH SPORTLUFTS FILTER.
ENDAST CA50MIL
ORDNYPRIS INKL UTRUSTNING ÖVER 77000:-
NU:56000:-
Så lite billigare vid snabb affär. Är på en firma. Vad sägs?
-
Du skulle väl lägga 30-40?
När du kommer upp till 50-60-talen så finns det andra maskiner som ger mer valuta för pengarna än en 350.
Du kommer dessutom få en rätt skarp värdeminsking på en sådan 350 som du nämner...
Kanske du skall kolla en Outlaw eller en Predator... och med lite tur kanske du kan finna en Raptor 700 i det intervallet.
-
På tok för mycket för en raptor 350 :nono: För ca 40 tusen får du en fin Raptor 350... ()p
Har du större budget köp en 450 eller uppåt.... det kommer du inte ångra 8)
-
Har du mer än 50k så köp nåt annat! Har du max 35k så köp en raptor.
-
Jag har max 40k men jag tänkte pruta ner den med huvudargument på finanskrisen :) Får se på Måndag :headbang:
-
Lycka till :headbang:
-
Fick 45000 som motbud.... hmm. Får tänkas på lite om den är kvar när jag kommer hem från semestern. 2v i USA! Ha en trevlig början av sommaren allihopa.
-
Då skulle jag kliva på en helt annan maskin. Inte långt till en 700 där. Raptorn är jätte trevlig att åka på och behändig, de gillar jag med dem. Men överpris är aldrig bra. SMC wildcat kanske kan vara något annars? 450 maskinern har så täta serviceintervaller..
-
Blev en 350 idag! En blå 07a med Yoshimura helsystem och öppet filter 80 mil på mätaren :) Går som bara den (tycker jag iaf) hehehe. Imorgon hämtas den! :headbang:
-
Bara jag som tycker backspaken är trixig? Får inte i drive igen riktigt alltid, det bara lyser till lite på N lampan. Men den går inte enda fram riktigt. Gör jag något fel? Den hoppade i när jag växlade till ettan sen typ.
(http://www.geting.se/image.php/178579-350.jpg) (http://www.geting.se/viewimage.php?image=178579-350.jpg)
Men fyyyfan vilken rolig leksak :)
-
E lite trixigt innan man får in klämmen på det. Ha den alltid i växel, sen släpper du ut kopplingen lite, runt 1/4 och sen drar du spaken till backläget
-
Ok, men till backläget är det inga problem alls. Bara från back -> drive liksom. Men ska jag först lägga i växel o sedan dra fram till drive? :help: Hehe.
-
Jo det är likadant. Ha den i växel sen lek lite med kopplingen till den glider in eller va man ska säga :)
Hade ett helvete i början på min. Trodde jag sabbat växellådan ett par ggr innan jag fick kläm på det hela
-
Konstig fråga kanske men hur gör ni när ni bara åker ner på stan me era? Parkerar ni i ruta som vanligt med lapp eller hur gör ni? VAd har ni för larm? Jag har själv disc brake lock med 125db larm när jag parkerar på stan och hemma klass 3 kedja och lås, bultad i backen i garaget.
-
Halloj! Någon som har koll på vad 100 mils servicen på en Raptor 350 kostar? :help:
Tacksam för svar!
-
Ska du göra det på firma är det säkert skitdyrt. Gör det själv så kostar det nog itne mer än ett par hundra. Olja och oljefilter är väl det som ska bytas sen har jag för mig det bara är att kolla och klämma på resten.
Det är vid 30mil och 240 som den är dyr, 2k+ har jag för mig. Då kollas ventilspel och sånt som en klåpare som mig inte reder ut själv