ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: joeychandlerson skrivet 16 maj 2009 kl. 09:53:32
-
Hej!
Lägger in lite självklar info för många kanske ;) Men när jag skulle hitta info om att spänna kedjan så hittade jag inga sök-resultat som beskrev hur man skulle göra. Hittade inte heller något i verkstadshandboken.
Så här är en liten beskrivning (jag ringde min vän atvmorfar o frågade :sunny:)
1. Lossa på muttrarna på de tre långa bultarna längst bak på bakaxelhuset.
2. Stick in en skruvmejsel genom bakdrevet och in i ett litet hål på sidan av bakaxelhuset. (Jag tog en tjock insex-nyckel så den passade i hålet så det var skonsammare mot alut och inte bröt sönder kanterna på hålet)
3. Dra maskinen försiktigt framåt eller bakåt så ser du att kedjan spänns eller slaknar. Justera till önskad kedje-spänst :)
4. Dra åt muttrarna till de 3 långa bultarna längst bak på bakaxel-huset.
5. Klart :headbang:
Mvh Joe
-
Jag säger PRINT out!
Bra beskrivning Joe, bara att spänna på helt enkelt :DV
Kår hårt/Lews
-
Man gör i princip likadant till raptor och Ltr oxå.
-
även honda trx ()p
-
även badboy 200 ()p
-
Då kan vi sammanfatta det till att man gör likadant på väldigt många modeller :)
-
Lews: Thanx ()p Rock on :headbang:
windigo: Haha japp ;)
-
kanon undrade just detta =).. enkelt alltså.. :banghead:
-
()p Mange tak... ()p :headbang:
-
Inga problem ()p ()p
-
Jag kollade igår och hittade inte det där hålet i bakaxelklumpen, jag kanske är blind :)
-
Jag kollade igår och hittade inte det där hålet i bakaxelklumpen, jag kanske är blind :)
Så här ser det ut på nästan alla quads:
(http://i48.tinypic.com/n3x53b.jpg)
-
Underbart Eric!!!! Thnx ()p
-
Någon som vet hur spänd kedjan ska vara?
-
Någon som vet hur spänd kedjan ska vara?
Upp/ner ca 2 cm.
-
Funkar det om man byter drev från original till 38 t..eller är det bara ett litet finjusteringsgrej..? Eller måste man kapa kedjan då?
-
Det där hålet i bakaxeln finns inte på min dinli årsmodell -10!?
-
Det där hålet i bakaxeln finns inte på min dinli årsmodell -10!?
Då har du en konstig -10
För på min -10a finns det hålet iallafall :)
Bara å snurra på axeln så hittar du hålet på drev sidan. Kommer inte ihåg om det är framför eller bakom axeln bara :)
-
Det där hålet i bakaxeln finns inte på min dinli årsmodell -10!?
Finns en bild tidigare i tråden men här kommer en till utan en massa delar runt omkring. Det hål som beskrivs tidigare är det lilla hålet :)
-
Ok, får kolla en gång till då. Måste sitta framför axeln eller så är det fullt av skit i det :)
-
Det satt torkad lera i hålet :) men kedjan spänns inte när jag rullar bakåt :hmmm:
-
Det satt torkad lera i hålet :) men kedjan spänns inte när jag rullar bakåt :hmmm:
För att du ska rulla framåt för att spänna och bakåt för att slaka? :)
-
Måste ju vara tvärtom!?!?
-
Måste ju vara tvärtom!?!?
Nej inte va ja minns :) Bara att testa istället för att spekulera. Så ut o mecka nu ;)
-
Har inte tid nu, men rullar man bakåt så sträcks ju kedjan men det kanske är tvärtom när man spänner den haha
-
Japp iomed att axeln är oval i "cylindern"
-
Okej, hajar nada men det blir nog bra :)
-
Kan den där klumpen ha ärjat fast? Händer inget varken när man rullar fram eller bakåt...
-
Kan den där klumpen ha ärjat fast? Händer inget varken när man rullar fram eller bakåt...
Min satt rätt hårt. Mycket korrosion mellan hubben och fästet.
Jag spände isär fästet med hjälp av två kilar mellan bultarna, sprutade sen in lite 556 (tror jag det var). Väntade en kvart innan jag försökte igen, då funkade det.
-
En dum fråga men jag antar att det ska i friläge!? ???
-
En dum fråga men jag antar att det ska i friläge!? ???
Det underlättar
Svårt annars för kedjan att följa med när bakaxeln och dess drev roterar
-
Vart sprutade du in 5-56?
-
När jag hade isär bakaxeln för lagerbyte i höstas så strök jag på ett tunt lager kopparpasta på lagerhuset i aluminium där anliggningsytan är mot plåten i svingen så den inte ska kunna ärga fast.
Det var lite av samma problem på min innan jag tog isär att det ärgat fast när man skulle till att spänna kedjan något.
-
Vart sprutade du in 5-56?
Bände isär "tuben" som hubben sitter i och sprutade 5-56 i den glipa som blev. Väntade en stund och kunde sen snurra lite, bända isär igen och lite mer 5-56 så släppte det.
-
Fick loss klumpen men det gick bara att spänna 5mm!?
-
En kedja slits ju, vilken som ligger på en Dinli vet jag inte, men gissar på 520 och för kedjorna 520-525-530-532 är max-längden mellan 16 leder 256,5 mm om det är kedja av o-ringtyp, vilket jag förutsätter det vara.
Och är kedjan förlängd går den kanske inte att spänna tillräckligt.
Självklart går den att korta med kedjebrytare, men bör bytas då den annars sliter upp dreven snabbt och då typ dubbleras kostnaden.
Kedjeslitaget kan även kontrolleras genom att kedjan dras bakåt bakom bakdrevet, då får inte drevets tänder friläggas.
Isf skulle kedjan bytts för länge sedan.
Även dreven slits, vilket i sin tur också kan göra att kedjan inte går att spänna tillräckligt.
Så drivpaketskontroll är inte fel ibland!
-
Kedjan är helt ny xring kedja av den dyrare sorten och jag kapade den efter orginalkedjan!
-
När kapade kedjan, mätte du längden eller räknade du antalet länkar?
Med en sliten kedja kan skilja rätt mycket mellan de två "mätsätten".
Beteckningen 520 syftar på att delningen mellan tänderna i uggen är 5/8 tum. Siffrorna därefter betecknar bredden på kedjekransen eller innermåttet i varje länk.
Om kedjan är en o-ringskedja eller inte påverkar inte längden vid ett givet antal länkar utan bara bredden över ytterplattorna i varje länk och därmed totalbredden på kedjan.
-
Min fråga var om glappet på spänna lr lossa kedjan bara är 5mm!? Jag kanske bara fick klumpen att lossna lite...
-
Min fråga var om glappet på spänna lr lossa kedjan bara är 5mm!? Jag kanske bara fick klumpen att lossna lite...
Den totala justeringsmånen är drygt 15 mm. Det finns inget som hindrar att du snurrar klumpen ett helt varv eller flera om du vill ;)
-
Okej, så den lossnar så pass mycket. Min kommer 5mm sen tar det stopp, får smörja lite mer då sen försöka få loss den.
-
Det är inte oket som tar emot???
-
Bromsoket sitter på en platta som kan följa med i excenterrörelsen men den kan ansöker blockera om den går trågt
-
Så plattan som bromsoket sitter på ska vara lös? Ser ut som den är svetsad med det kanske är skit :)
-
Är det så mycket spel så man kan byta drev utan att ta bort kedjelåset? Framdrev
-
Tveksam till att det går att få av kedjan utan att ta bort låset. Beror ju lite på hur spänd den var vid montering och vilka drev som sitter på
-
Att lossa och montera kedjelåset går ju på ögonblick. En näbbtång så är det kirrat.
-
Det beror ju iofs lite på ifall man har clipslås eller nitlås...
-
Det beror ju iofs lite på ifall man har clipslås eller nitlås...
Jo, jag utgick från clips i mitt uttalande.
Hur vanligt är det med nitlås?
När jag bytt kamkedja på mercan så krävs det specialverktyg för att det ska bli rätt nitat.
-
Det är clipslås men brickan innanför satt så hårt så det var därför jag undrade. Kedjan är rätt lös och det sitter 14 drev på och ska byta till 15 bara för att kedjan ska bli mera spänd :)
-
Det är clipslås men brickan innanför satt så hårt så det var därför jag undrade. Kedjan är rätt lös och det sitter 14 drev på och ska byta till 15 bara för att kedjan ska bli mera spänd :)
När jag drevade om min så kapade jag bara kedjan .
-
Det var min idé med men jag orkade inte bråka med brickan innanför clipset :)
-
När jag drevade om min så kapade jag bara kedjan .
Jo jag kapa också bort någon länk när jag bytte från 42:ans bakdrev till 36:an.
-
Det var min idé med men jag orkade inte bråka med brickan innanför clipset :)
Det är ju bara ta en rejäl tång och tvinga ur låslänken ur den inre brickan bakom låsclipset. Alternativt knacka lite lite på den.
-
Jo, jag utgick från clips i mitt uttalande.
Hur vanligt är det med nitlås?
Har ingen statistik på det, men eftersom denna kille hade svårt att öppna låset så räcker det ju om HAN har nitlås.
()p
Det är clipslås men brickan innanför satt så hårt så det var därför jag undrade. Kedjan är rätt lös och det sitter 14 drev på och ska byta till 15 bara för att kedjan ska bli mera spänd :)
Du menar dreva om maskinen bara för att få kedjan mer spänd?
Jag har inte följt tråden så kan inte historien, men så gör man inte.
Är kedjan för lång så spännmånen är borta kanske drivpaketet är slut?
Isf byter man det.
Eller kanske bara kedjan som sådan är slut, då byter man den.
Om det verkligen inte GÅR att få bort ett clipslås så hämtar man vinkelslipen och sätter sen på ett nytt lås.
De kostar en tjuga.
Om kedjan är för lång trots bra drivpaket, så kan man korta kedjan.
Men att dreva om bara pga det.... :hmmm:
-
Kedjan är ny så den är nog inte slut :) kedjelås kostar 50kr, vill gärna ha ett som är till min kedja. Ska ändå dreva upp den för jag pendlar rätt mycket till jobbet. Med drivlina menar du väl kedja + drev?
-
Kolla så att kedjan ligger rätt i kuggarna på både det lilla och stora drevet. Mina drev såg ut som skit när jag bytte kedjan men bara när man tittade på nära håll
-
Ligger rätt?
-
Kedjan är ny så den är nog inte slut :) kedjelås kostar 50kr, vill gärna ha ett som är till min kedja. Ska ändå dreva upp den för jag pendlar rätt mycket till jobbet. Med drivlina menar du väl kedja + drev?
Aha, skall du ändå dreva så okej...
Drivlina nämnde jag nog aldrig, däremot drivpaket.
Drivpaket innefattar fram- och bakdrev samt kedja.
Gällande priset på ett lås för 520-kedja så kan jag ha fel... det är några år sedan man åkte något med kedja, men då tog Biltema 19:90.
-
Ligger rätt?
Det jag menar är att kedjan ska ligga helt nere i "botten" på drevet om kedjan är ny. Om dreven är slitna så kommer den vilja klättra upp lite på flanken av drevets tänder