ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: manneman skrivet 19 april 2009 kl. 21:44:36
-
Jag har ett litet projekt jag har hållit på med till och från sedan i somras som jag haft på en annan sida men nu tänkte jag att jag skulle dela med mig av mitt projekt så att ni ser att jag inte bara är en debattör här! :knupple:
Det är lite klipp och klistra i tråden men det tror jag ni kan leva med.
(http://www.postimage.org/aVfN3Br.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVfN3Br)
(http://www.postimage.org/aVfNCwr.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVfNCwr)
(http://www.postimage.org/aVfNMv0.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVfNMv0)
(http://www.postimage.org/aVfNRui.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVfNRui)
(http://www.postimage.org/aVfO7Xi.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVfO7Xi)
Bytt ut framljuset mot plasten från den oreggade badboyen. Kommer att ändra fronten lite samt baken utseendemässigt, grejor är beställda och bilder kommer.
(http://www.postimage.org/aVUaIL0.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVUaIL0)
I helgen blev han 156 mm bredare fram och 130 mm bak. Lägger man därtill en maxsänkning som ger 12 cm markfrigång så börjar jag känna mig nöjd! Han är alltså lägre och bredare än på bilderna ovan... :shock:
Bredden fram är 127 cm och bak 121 cm. (ytterkant däck).
I veckan har jag bytt mig till andra däck med då jag tycker att de jag har nu känns lite ballongdäck.
Dessa blir det istället
(http://www.postimage.org/gx1pdv5S.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gx1pdv5S)
Nästa helg (25/4) blir det omlack och efter lite idésökande på internet så hittade jag slutligen vad jag sökte och det kan inte bli annat än bra!
Byggde även om baken och tog bort "handtaget" där bak och placerade om skylt, bakljus och blinkerts. Rätt nöjd om jag får säga det själv.
Funderar på att göra Race skärmar fram, dvs kapa av ytterdelen av skärmarna.
Jag nöter bara asfalt och grusväg och skärmarna hjälper föga ändå...
Vad tror ni?
Observera att bilderna togs i dåligt ljus och att han är uppallad så sänkningen visar inte sitt rätta jag. Pelle Pingvin har övre A-armarna hemma för omsvetsning så när jag hämtar dem blir det bättre bilder...efter omlack :DV
(http://www.postimage.org/aV2o0eW9.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV2o0eW9)
(http://www.postimage.org/gx1peJqi.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gx1peJqi)
(http://www.postimage.org/Pq2lr8ZS.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq2lr8ZS) [/b]
Pelle är klar med A-armarna och så här blev resultatet:
(http://www.postimage.org/gx1t7GR9.jpg) (http://www.postimage.org/)
(http://www.postimage.org/gx1t7VP0.jpg) (http://www.postimage.org/)
Med vänner som Pelle (pingvin) och Ronny (atvmorfar) behöver man inte fler vänner!
Nu ska jag bara se till att få hem dem sen ska det lackas i helgen och GULA ska de bli!
Främre plasten blir gul och bakre blå, A-armarna gula, fälgarna sidenmatta svarta tillsammans med gocartsidorna och lite blanksvarta detaljer enligt en förebild jag hittade på nätet.
(http://www.postimage.org/Pq2posNr.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq2posNr)
Jag är även lite inne på att dra ut blåset på sidan enligt detta exemplet men det blir nog ett senare projekt.
(http://www.postimage.org/Pq2qcivS.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq2qcivS)
-
hur har du breddat i bak ? bytt axel ? eller spacers ?
-
65 mm CRJ bultspacers från ATVHUSET. Fram är det 38mm + att jag vänt på fälgarna, s. k bonnbreddning.
-
65 mm CRJ bultspacers från ATVHUSET. Fram är det 38mm + att jag vänt på fälgarna, s. k bonnbreddning.
tack för svaret =)
-
Grymt Cool!!!!!!!!!!!!!!!!!! O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0
:DV :DV
:spam
-
Plockade av plasten idag och grundade den samt förbättrade lacken på A-armarna då det är rena vattenfärgen på dem original, la på fälgfärg så nu tål de lite!
Det går mot att främre delen blir gul och bakre blå som sagt men undersidorna blir utan lack då plasten är genomfärgad svart och jag får lite mer "groundeffect" då. Det mesta nedanför blir helsvart, även fälgarna.
Kommer att lägga 3-4 lager samt klarlack på det sen är saken biff.
(http://www.postimage.org/gx1Ka4F9.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gx1Ka4F9)
(http://www.postimage.org/gx1Kah7S.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gx1Kah7S)
(http://www.postimage.org/Pq2GUon0.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq2GUon0)
(http://www.postimage.org/aV2AJtI9.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV2AJtI9)
(http://www.postimage.org/Pq2GVler.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq2GVler)
(http://www.postimage.org/aV2AKlAi.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV2AKlAi)
-
Ett litet tips som jag gjorde på min, är att korta av kylar slangen ifrån kylaren till motorn. På vänster sida (syns på en utav bilderna). De sägs att motorn kyls mycket bättre om man kortar av den! Kan vara bra och veta om du ska nöta mycket växlar i stan.
-
Jag har faktiskt redan kortat den samt lagt den i en böj neråt (gick längs tanken original) och visst blev det skillnad! 8)
-
Min slang var helt rak. Märkte ingen skillnad direkt, men jag körde inte som om jag skulle vinna VM heller.
-
Nu är den nya framvagnen monterad & klar... Überlåg! :D
Maxad camber. Obs dosan -W3D3R... ;)
(http://www.postimage.org/aVCnz0.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVCnz0)
Passade även in gokartsidorna mer korrekt för permanent montering. (Endast provmonterade innan) Baken kommer ner ca 12 cm till när den nya dämparen kommer. Jag har beställt en ny bakdämpare på 260 mm som ersätter den gamla på 350 mm. (Till salu billigt!)
(http://www.postimage.org/PqNll9.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqNll9)
Egensnidade nerfs som håller lådorna på plats och även fungerar som just nerfs. ::)
(http://www.postimage.org/aVDppJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVDppJ)
Jag kommer att kapa till durkaluminium för att göra en hasplåt, markfrigången på 12 cm gör att det behövs om dämparna går i botten...
Och jag kan även laborera med höjden från 0-12 cm bak och 0-17 cm fram med snabba grepp. ()p
-
Polerade upp hela hojen minituöst så nu är den i mint condition.
Nu väntar jag på nya bakdämparen, nya däcken och en hel hoper med dekaltrim.
Jag kommer att vända på bakfälgarna med vilket breddar ytterligare 40mm samt lacka "insidorna" sidenmatta så den blanka ytan blir alltså inåtvänd.
Plasten är lackad nu iaf så färgerna stämmer men jag har bara lagt dit plasten och tänkte fortsätta imorgon. Det tar en stund att återmontera allt samt koppla tillbaka elen osv
Även svingens infästning ska göras om och Nonne ska hjälpa mig att få till ett bakdrev som motsvarar 18 kugg fram jämfört med original och det kompenserar jag sedan med en ny fugge (som jag hade på gamla motorn samt en Piddekam men där blir det stopp...jag vill inte ha ett motorras till. ;)
Och sist men inte minst så ska jag skära till hasplåten som ska sitta undertill.
Höjden på bakändan kommer att komma ner exakt 15 cm jämfört med det läget den har nu.
Har du en BB själv så kanske du får en uppfattning om hur mycket jobb jag lagt ner när du ser bilderna?
(http://www.postimage.org/PqkJJXr.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqkJJXr)
(http://www.postimage.org/PqkJOWJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqkJOWJ)
(http://www.postimage.org/aVgMPeJ.jpg) (http://www.postimage.org/)
(http://www.postimage.org/PqkK2UA.jpg) (http://www.postimage.org/)
(http://www.postimage.org/gx24r2O0.jpg) (http://www.postimage.org/)
-
hehe fränt bygge ()p
-
haha coolt
-
Grymt snyggt! fy f.. vad timmar du måste lagt ned på puffen,det enda som saknas nu är hästkrafter :whip:
-
tack för kommentarerna, det sporrar att hålla på när man får respons! ^-^
-
fasen så häftig
-
ja . blir bra som fasen detta. du har pm föresten
-
Det sket sig med fästet på färgen så jag blåste av den igen och beställde dekaler från Pennzoil istället som kommer i veckan.
Fick på nya bakdämparen (260 mm) idag samt borrade nytt hål för svinginfästningen och höjde upp 35 mm samt flyttade bak 10 mm så nu går kedjan helt fri + att jag behövde inte justera kedjan ett dugg.
En bild visar även att castern fortfarande stämmer bra efter den brutala sänkningen.
Slänger in lite bilder, notera den vita snusdosan när Tim provsitter, markfrigången är 7(!) cm...
Som en referens så är Tim 1,81 cm :D
Nu fattas bara däcken sen är saken biff.
(http://www.postimage.org/Pq1yWGwr.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1yWGwr)
(http://www.postimage.org/Pq1wwBNJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1wwBNJ)
(http://www.postimage.org/Pq1wwTfJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1wwTfJ)
(http://www.postimage.org/aV1dR4p0.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1dR4p0)
(http://www.postimage.org/Pq1wZoaA.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1wZoaA)
(http://www.postimage.org/Pq1wZKCS.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1wZKCS)
(http://www.postimage.org/Pq1w_l20.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1w_l20)
-
När jag hade min kines så lackade jag den med hagmans 2-komp på sprayburk och det satt ()p+ att du kan få vilken kulör du vill.
-
Äh, jag behåller han med nuvarande färgsättning jag tror han blir ball med PENNZOIL dekalerna.
Var ute och agerade testpilot idag och laborerade med inställningar, jag kan ju höja och sänka han lite som jag själv vill vilket känns lite unikt men samtidigt helt suveränt eftersom man inte är låst i ett läge.
Fick till han till slut men var tvungen att höja han ett snäpp fram eftersom han blev överstyrd och skitnervös och då är det inte så spännande att köra.
Så detta läget har han nu:
(http://www.postimage.org/aV1kXUMS.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1kXUMS)
Fortfarande aplåg (61 cm sadelhöjd) men höjd 6 cm fram, den uppmärksamme noterar att vinkeln på A-armarna är mer plan nu.
Och cambern ser brutal ut och jag kan berätta att bilden ljuger inte! MAX!
Åkte till Mr Mike och tog en fika nu på kvällningen och flabbade lite.
Tack för trevligt sällskap och gott kaffe Micke! :D
Miniträff på Husensjö (Hbg) ;)
Mr Mike har en Dinli 450 SS LE
(http://www.postimage.org/gxEMA4S.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gxEMA4S)
Påpekade för Micke att han var fortfarande lite överstyrd och vi konstaterade väl bara att det var bara att acceptera men när jag körde hem tog jag omvägen över macken på Stattena och pumpade i ett halvkilo till i framdäcken då jag fick för mig att Weder sagt att skoterdäck spårade mindre, alltså ville jag ha framdäcken lite rundare i anlägget.
Och HEJBA! Spårningen dog ut och nervositeten vart som bortblåst!
Jag låg på fullt spjäll i Elinebergsrondellen (stor) och burkade hårt! :headbang: :headbang: :headbang:
65-70 km/h höll jag lätt i rondellen! :DV
Jag kan bara säga att nu går den verkligen som en gokart när det svänger och forcerar ojämnheter i backen utan problem även om han är ganska styv vilket Micke kan intyga. Fjädringsvägen handlar kanske om max 3-4 cm! ::)
Ikväll började livet igen! ()p
-
underbart ()p bara motorn kvar att byta i den snart då =)..
-
Hehe jo lite mer sås hade ju inte skadat men jag har redan blåst en trimmad motor så jag tar det mer piano nu, dock kommer jag att slänga på gasaren jag har liggandes en 32a FS plus en trimkam men sen får det räcka. Min våta dröm är dock att få tag i en Skramlabra RD 500 fyrpip, det finns inget som slår ljudet av en flåtrimmad blårökare!
-
jag ha en 2cyl 450 motor på 45 hk =)
-
2-takt?!! :djump:
-
Såja urpremiären avklarad! Det blev 13 mil totalt i samband med tisdagsträffen i Lödde och jag själv är faktiskt lite förvånad över hur bra han går och ligger på vägen nu.
Det är riktig gokartkänsla över han då ja vill påstå att han beter sig precis som en gokart så det gäller att burka med!
Har lite smådetaljer att pilla med samt ett förestående däckbyte och ett drevbyte men på det stora hela är han klar som han är.
Vi testade mot Mickes (MrMike som kör Dinli 450 SS LE) mätare och han maxar 110 km/h med lite medvind vilket är bra då han är en kugg ner fram från original. Micke och jag busade lite inne i Landskrona på vägen hem till Hbg och jag hänger lätt på Dilin när det svänger men inte på rakorna å det kan ju ha sina orsaker... ;D
Skiljer väl sisådär 30 kusar ::)
Folk gillade vad de såg och det betyget är värt allt slit och alla bekymmer jag haft med han under byggets gång.
(http://www.postimage.org/aV1w3D5A.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1w3D5A)
-
Behöver jag säga mer? Men han ligger bra på asfalten iaf....
....helst den släta :lol: :lol: :lol:
Och han tokvarvar sådär... :o
Beställde en kugg större framdrev idag samt 38 kuggars drevämne samt att jag har skakat fram en trimkam och en 32a flatslide så det bör väl kompensera det hela! ::)
(http://www.postimage.org/PqrFIUJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqrFIUJ)
(http://www.postimage.org/PqrFNU0.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqrFNU0)
(http://www.postimage.org/PqrFQo9.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqrFQo9)
(http://www.postimage.org/PqrFVnr.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqrFVnr)
(http://www.postimage.org/PqrF_mJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqrF_mJ)
-
Fet quad bakifrån! :headbang:
-
Nu när jag fått spendera en helg på de nya däcken så kan jag bara säga att oj oj oj så nöjd jag är!
Artrax däcken biter inte alltför hårt i asfalten, missförstå mig inte men de biter lagom hårt för att man ska ha full kontroll och lagom lite för att det ska gå att ställa upp hojen med gasen så kickar du enbart asfalt så KÖP!
Dessutom är de lite billigare än Maxxis, Mr Mike som jag alltid kör med har likadana på sin Dinli 450 SS LE och han är precis lika nöjd.
I lördags busade vi hårt i Hbg city och slutligen dök 2 kvinnliga ridande poliser upp och bad oss tagga ner och hålla oss på alla fyra i stan :knupple: ! Jag kan tillägga att det var inga sura miner! :headbang:
Mina bromsar gav dock upp en stund senare då de fått jobba mer än lovligt så denna veckan bygger jag om hela systemet a la MC och ska se om jag inte kan hitta andra ok med då originalen känns klena.
(http://www.postimage.org/aVqjtLA.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVqjtLA)
-
2 kvinnliga ridande poliser upp och bad oss tagga ner och hålla oss på alla fyra i stan
Hm :hmmm: :D
-
2 kvinnliga ridande poliser upp och bad oss tagga ner och hålla oss på alla fyra i stan
Hm :hmmm: :D
fick mig o fundera osså, är det bara jag som får en massa konstiga bilder i huvudet???
:whip:
-
Hehe det fick vi åxå kan jag säga... :lol:
-
Gokartlådorna äntligen fast monterade!
(http://www.postimage.org/PqR2929.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqR2929)
(http://www.postimage.org/aVA1sDJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVA1sDJ)
Nu fattas bara lite dekaltrim!
-
Blir omdrevning nu till 17/38 istället för som nu 16/45 och jag bygger om bromssystemet med separat frambroms och bakbroms efter ett bromshaveri var jag tappade all broms!
(http://www.postimage.org/PqRkVlS.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqRkVlS)
Så vill vi inte ha det! :o
Håller på att skaka fram en VM32FS fugge och i kombination med en flödesportad topp och Piddekam så bör han gå hyfsat och därmed får det vara färdigpillat med motorn. Trim CDI utan varvstopp står jag gärna över denna gången.
Väghållningen nu är helt superb! Glöm Badboy! Den här Badboy´en är riktigt EVIL :DV i kurvorna!
Demonstrerade för grabbarna i Skånequad idag att man kan hålla styvt 60 km/h runt ett gathörn så det gäller att burka med!
Nu har jag kommit dit jag vill med chassiegeometrin, bussningar och lager etc så nu är det gokart med styre!
(http://www.postimage.org/PqRaMOi.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqRaMOi)
-
Hittade värsta beläggen på nätet och beställde DireCkt! :o
(http://www.postimage.org/Pq12yB90.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq12yB90)
Micke hjälpte mig att installera nya frambromsen ikväll (lättare att lufta om man är 2!) Samt fixade mitt gamla bak ok som jag trodde var kört.
Han e allt bra han Mr Mike! (http://www.postimage.org/gx1nmbq9.gif) (http://www.postimage.org/)
Nu skall jag bara beställa nya belägg till oket bak med så har jag ett avsevärt bättre bromssystem än innan. (Original verkar fotbromsen runtom...
(http://www.postimage.org/Pq12zvwi.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq12zvwi)
-
Nu är det ju så att jag ligger inte speciellt mycket i garaget och pular även om det händer, jag har ju byggt om bromssystemet som sagt och nu sitter det samma som Dinli 450 SS LE med separat fram och bakbroms så man kan säga det det händer lite när man bromsar!
Vi i Skånequad var ju i Danmark i söndags och vill ni se lite action så kommer här en bild på deltagande ordon + en liten film på lilla......jag menar låga jag!
Jag tror det ger en liten bild åtminstone av vilken väghållning jag sitter på nu...
(http://www.postimage.org/Pq1Bq6Er.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1Bq6Er)
[youtube]CnAEqJQeg3M[/youtube]
Sen söndag kväll fick jag och polaren ett CP ryck och drog till Berlin på min andra hjuling men det är en annan femma... :djump:
(http://www.postimage.org/aV1kryWJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1kryWJ)
-
Kan ju nämna så här i förbifarten att nu har jag kört nästan 300 mil sedan premiären utan minsta problem, jo lite obalans i framhjulen, men det fixade däckverkstaden!
Står det STOPP på skylten så släpper jag....sällan annars! :headbang: