ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: zupe skrivet 8 mars 2009 kl. 18:53:56
-
Har beställt nya framdäck till quaden. Tänkte lägga om de själv. Men nu till frågan, på däck verkstaden penslar de ju däcket med något klet för att det skall poppa ut ordentligt. Vad skall man använda? Har för mig att jag läst att diskmedel funkar bra. Man vill ju att det skall täta klokt mot fälg kanten.
Tips?
-
diskmedel funkar kanon ()p
använder d själv när ja lägger om för hand 8)
-
Har beställt nya framdäck till quaden. Tänkte lägga om de själv. Men nu till frågan, på däck verkstaden penslar de ju däcket med något klet för att det skall poppa ut ordentligt. Vad skall man använda? Har för mig att jag läst att diskmedel funkar bra. Man vill ju att det skall täta klokt mot fälg kanten.
Tips?
Är det bra däck och inga fel på fälgen så tätar dem utan medel.
Pumpabara inte i mer än max trycket som står på däcket. (kan ta lite tid innan dem är helt på plats utan medel)
-
Är det bra däck och inga fel på fälgen så tätar dem utan medel.
Pumpabara inte i mer än max trycket som står på däcket. (kan ta lite tid innan dem är helt på plats utan medel)
så sant men d underlättar en hel del med lite diskmedel på. glider på mycke lättare.
bara å jämföra i säng halmen. sugen tant/osugen tant :lol:
-
Är det bra däck och inga fel på fälgen så tätar dem utan medel.
Pumpabara inte i mer än max trycket som står på däcket. (kan ta lite tid innan dem är helt på plats utan medel)
så sant men d underlättar en hel del med lite diskmedel på. glider på mycke lättare.
bara å jämföra i säng halmen. sugen tant/osugen tant :lol:
:o ;D
Annars så kanske vaselin funkar.
Ja i båda exemplen kanske till och med. :lol:
-
Har beställt nya framdäck till quaden. Tänkte lägga om de själv. Men nu till frågan, på däck verkstaden penslar de ju däcket med något klet för att det skall poppa ut ordentligt. Vad skall man använda? Har för mig att jag läst att diskmedel funkar bra. Man vill ju att det skall täta klokt mot fälg kanten.
Tips?
Vill varna lite för att använda smörjmedel, iallafall till bakhjulen. Jag fick kränga av mina bakdäck igen och tvätta bort diskmedlet sist jag använde diskmedel pga att fälgen snurrade i däcket vid gaspådrag. Men det kanske beror lite på vilken maskin hjulen sitter på?
Första gången var det lite krångligt att byta, men nu tycker jag det går ganska bra att kränga däcken utan smörjmedel.
-
Citat
Är det bra däck och inga fel på fälgen så tätar dem utan medel.
Pumpabara inte i mer än max trycket som står på däcket. (kan ta lite tid innan dem är helt på plats utan medel)
så sant men d underlättar en hel del med lite diskmedel på. glider på mycke lättare.
bara å jämföra i säng halmen. sugen tant/osugen tant Skrattfnatt
Chockad Skrattande
Annars så kanske vaselin funkar.
Ja i båda exemplen kanske till och med. Skrattfnatt
haha ja jo ja mena ju mer den egen händiga fukten dom får till dom små liven :lol: :lol:
-
Har beställt nya framdäck till quaden. Tänkte lägga om de själv. Men nu till frågan, på däck verkstaden penslar de ju däcket med något klet för att det skall poppa ut ordentligt. Vad skall man använda? Har för mig att jag läst att diskmedel funkar bra. Man vill ju att det skall täta klokt mot fälg kanten.
Tips?
Vill varna lite för att använda smörjmedel, iallafall till bakhjulen. Jag fick kränga av mina bakdäck igen och tvätta bort diskmedlet sist jag använde diskmedel pga att fälgen snurrade i däcket vid gaspådrag. Men det kanske beror lite på vilken maskin hjulen sitter på?
Första gången var det lite krångligt att byta, men nu tycker jag det går ganska bra att kränga däcken utan smörjmedel.
Och så tjatar man om att det skall vara mycket glidmedel bak!! :whip:
Kunde inte hålla mig med tanke på tidigare urspårningar!!
-
valnigt maskin fett har pappa använd på bilen i massa år och jag fortsätter funkar fruktansvärt bra...
lycka till
-
har itne haft problem med diskmedel bak! men skulle itne rekomendera att kränga däck själv överhuvudtaget :hmmm: 1 truk, en stabil järnkonstruktion, en 2tum4a, 2 koben och en halv dag och ett helt upslagsverk svärord är ungefär vad jag brukar behöva änvända...och varje gång jag krängt däck själv tänker jag "aldrig mer, nästa gång lämnar jag bort de" men sen kränger jag själv allfall :lol: fast framdäck är lättare än bak
-
Bakdäcken hade aldrig gått att få på för hand. Knappt med maskin heller för den delen.
Dom var besvärliga även med en fin maskin med extra arm som hjälpte till att trycka ned däcket samt att jag och däck gubben fick hänga på den andra sidan av däcket för att det skulle ge med sig.
Jag har på Kenda bear Claw 22X12-9 bak och de är styva som fan då de är sexlagrade. Kan åka utan luft om jag vill, märks knappt någon skillnad så styva är de.
Men framdäcken kan ju inte vara några problem att kränga själv eller?
De är ju så små och nätta och mjuka.
Tips så man inte skadar fälgen?
Funderar på att linda in däckjärnet i lite tyg så det inte skadar fälgen allt för mycket.
-
Dina däck är väl säkert stenhårda jämfört med mina, men jag tycker att det största bekymret brukar vara att få av de gamla däcken. Fast nu har man lärt sig, dock vill jag inte göra det helt för hand utan tar hjälp av diverse specialprylar...
-
få på däck är no problem, brukar oftast gå att göra nära på utan verktyg! men av däremot de är jävligt...kom på att jag inte bara brukar änvända en truk för att få av däcken, brukar behöva 2 ;D
-
varför inte spara en massa tid till att lämna dom till en däckverkstadd...kostar inte många hundralappar
-
Uppdaterar lite.
Är helt omöjligt att få av de utan däck maskin. Försökte kränga av de med pallgafflar med traktor och lastare men det ville sig inte. Nu får de sitta kvar tills de är helt slut, blir ju mest asfalt nu på sommaren.
Det enda som jag fick ut av detta var ilska, vrede, en förmiddag åt h_vete men sist men inte minst ett otätt däck som inte vill täta mot fälgkanten igen.
(men nu är det tätt igen tog ett tag)
-
du kan kapa väck dom med vinkelslip om du är försiktig vid sätena :)
-
Hur gör ni när det krånglar för er så in i helsike. :hmmm:
Jag har egna maskiner som jag byter däck med utan problem även atv-quad däck, men jag har aldrig haft några stora problem som ni har haft, så jag undrar hur lyckas ni.
Krängde av 2 st däck idag och det tog 15 min och då hade jag inte bråttom en gång.
-
däckmaskiner? det är ju just det som alla andra inte har, så man tar hjälp av dom maskiner som finns, typ hjullastare, truck eller dylikt... jag använder hydraulpress när jag ska få däckena ur sätena, sen 2 kofötter för att få på däckena igen...
ett riktigt helvete var det att få på 22" mudders med DUBB på bakfälgarna, gjorde ont var man än tog i däcket osv...
helt klart mycket lättare med en riktig däckmaskin, bara klämma fast fälgen och sen dra runt. om man nu har en däck-gubbe i närheten som t.ex jag inte har
-
Jo det förstår jag att alla inte kan ha egna maskiner.
Men samtidigt finns det verkstäder som inte klarar det heller, men är det inte lite slöt av den som gör det då eller är det dålig kunskap.
Vad är det svåra, att få bort däcket från kanten det sitter på eller få dom av fälgen.
-
ja brukar elle brukade (har maskin nu) lägga en plankbit på däcket. så nära fälgen som möjligt. å sedan köra upp med nån maskin. truck bil elle va ni har. oftast kanar plankan av dom första ggr men sen går allt som det ska. på brukar inte va några problem. men ja kör ju med atv. quad e nån lite jävligare skulle ja tro.
-
har aldrig krängt ATV däck men har krängt runt 5 Quad set med däck och det har varit olika kruxigt, på 1/3 bakdäck har jag fått köra i hårspray och spränga upp det för att få luft.
När jag krängde av så var det också plankbit och 2 kilos slägga och sopa till nå det grövsta så lossnade det ibland, annars blev det hydraulpressen, jävligast har varit isdäcken att kränga på just för att dom har dubbar som man får i händer och allt vad det heter :cry:
-
du kan kapa väck dom med vinkelslip om du är försiktig vid sätena :)
Tanken var ju att jag bara skulle byta till de nya förut när det var lerigt.
Sen tänkte jag byta till baka till de gamla och slita ut de ordentligt över sommaren (snål som man är). Men det gick ju inte som jag hade tänkt. Och att lämna in de för två byten känns rätt onödigt. Men när däcken är helst slut skall jag givetvis lämna in de.
Det som är svårt är att få av de. Att släppa från yttre kanten är inga problem. Men inne mot fälgen centrum är det värre. det är typ två tre centimeter som däcket ligger mot fälgen runt om in mot centrum. Det med plankan och bilen var ju smart att man inte tänkte på det. Provade med planka + slägga men utan framgångHar ju ingen hydralpress heller. Men jag skiter i det nu ska lämna in de sen för byte.
Men nu till problem två. Jag har frågat på alla däck verkstäder jag kan hitta men ingen kan balansera mina framdäck till LTZ:n då de inte har något centrum samt har bult mönster 4X144. deras pryl för hjul utan centrum passar inte då den har fasta lägen. Jag har spacers på nu och de har runt centrum hål, men det blir bara på ena sidan för fälgen sticker ut över hålet lite grand på andra sidan. Kan det funka att balansera med spacers på?
Andra tipps?
-
har du tänkt tanken att använda balanserings sand/glas el.liknande
http://fyrhjulsdrift.se/index.php?type=d%E4ck&id=128#browse-products
Har tidigare sett en tråd som just handlat om den produkten. hmmm :hmmm:sökfunktionen.... :hmmm:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=12005.0 så var det ju. ::)
-
Citat.
Men nu till problem två. Jag har frågat på alla däck verkstäder jag kan hitta men ingen kan balansera mina framdäck till LTZ:n då de inte har något centrum samt har bult mönster 4X144. deras pryl för hjul utan centrum passar inte då den har fasta lägen. Jag har spacers på nu och de har runt centrum hål, men det blir bara på ena sidan för fälgen sticker ut över hålet lite grand på andra sidan. Kan det funka att balansera med spacers på?
Andra tipps?
Åk runt till flera om det finns även höra med andra garage mekare.
Det finns en stor talrik med ca 20 olika bultmönster i, men det är inte så många som har dom för det är ett extra tillbehör man får köpa,
men nån borde ha det i din närhet.
-
Biltema säljer em grej för att balansera själv med. Funkar kanon. Balanserade mina bakfälgar till raptorn då ingen kunde ta emot dom pga att de va 9 tum. Alla jag pratade med kunde ta 10 tum som minst.
-
ja brukar elle brukade (har maskin nu) lägga en plankbit på däcket. så nära fälgen som möjligt. å sedan köra upp med nån maskin. truck bil elle va ni har. oftast kanar plankan av dom första ggr men sen går allt som det ska. på brukar inte va några problem. men ja kör ju med atv. quad e nån lite jävligare skulle ja tro.
Använder samma metod me min volvo855,,har även gummiklubba och däckjärn till hjälp,,ps har 2 st 2x4" som e lite urkapade för att passa efter fälg kanten..
när man väl fått däcken från fälgkanten till mitten så e de lätt gjort att kränga av med däck järn,,behövs sällan såpa el dyl,, man kan altid bearbeta däcken i efterhand me klubban så de poppar ut...
-
Gud va irriterad jag blir, skulle till Rudskogen idag med raptorn var tanken men igår så burnade jag bara lite på dom gamla däcken så farbror blå i norge lär bli besviken på mig när jag kommer med dom.
Slå loss dom från fälgen var inga som helst problem, Planka + 3 Kilos slägga. Gick på 1 minut med bägge fälgarna.
DOCK! få på skiten är ju omöjligt!, Har inte ens nått ordentligt fett hemma :banghead:
Gummigunnar! kom hit ner och hämta däckena så kränger du dom och kommer tebax ::) Min lokale däck-krängare vägrar ta sig an ATV Däck längre för det är så många som vill göra det och det är så jobbigt gentemot bildäck :cry:
Ingen som har nån fantastik konstruktion, idé eller nått för hur jag ska få på skrotet? jag vill ju åka i solen!
-
Vad är det för fälgar och däck du har? Att lägga på brukar ju vara enkelt som f-n. Använder bara diskmedel och om det behövs däckjärn från JULA. Det som ev krånglar är att få i luft men är man två är det ju bara att den ena pumpar och den andre smäller på däcket med knäet. Och funkar inte det så kan man dra ett spännband runt däcket så det trycker ut mot kanten.
-
ja jag har väl dålig teknik :dntknow: att få luft i är inga som helst problem, bara hårspray/startgas och tändare så BOOM :) funkar skitbra.
Har youtubat lite och hittat lite olika trix som jag ska testa tänkte jag, såg en kille som bytte lastbilsdäck på 2 minuter av OCH på, utan att ens ta av fälgen från lastbilen.... vilken kille
-
såg en kille som bytte lastbilsdäck på 2 minuter av OCH på, utan att ens ta av fälgen från lastbilen.... vilken kille
Den vill jag se! kan du länka?
-
såg en kille som bytte lastbilsdäck på 2 minuter av OCH på, utan att ens ta av fälgen från lastbilen.... vilken kille
Den vill jag se! kan du länka?
tog mig 3 evigheter att hitta den igen...
http://www.youtube.com/watch?v=wS8fmNCdx-w (http://www.youtube.com/watch?v=wS8fmNCdx-w)
-
Det kanske är SÅ HÄR man ska göra när man byter däck ? :lol:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=f4ZqrZKsB5A[/youtube]
-
okeeej.... kompisen skulle hjälpa mig lägga om däcken idag för jag sa att jag hellre eldar med dom i spisen. Efter 5 minuters ivrigt misslyckat krängande trycker han ur sig... "Men har inte du 10 tum bak?"
OCH JAG SOM KÖPT 9" FÖR DET ÄR RAPTOR ORIGINAL! :banghead:
Jaja, åkte till min ÅF idag och bytte dom mot 10" i alla fall får vi se när jag har tid så KANSKE det går lättare ;D
-
:lol: :lol: :lol: Fan va bra!!!! Snacka om att göra det svårt för sig :lol: :lol: :lol:
-
:lol: :lol: :lol:
-
herregud asså.... krängde på dom nya däcken med att fylla luft i dom på 5 minuter styck... snacka om skillnad :headbang:
-
..."Men har inte du 10 tum bak?"
OCH JAG SOM KÖPT 9" FÖR DET ÄR RAPTOR ORIGINAL!...
Sånt skall man inte berätta. :whip:
-
..."Men har inte du 10 tum bak?"
OCH JAG SOM KÖPT 9" FÖR DET ÄR RAPTOR ORIGINAL!...
Sånt skall man inte berätta. :whip:
nej egentligen inte men det var så urbota dumt att jag var tvungen, så jag kunde roa nån annan ()p
-
lol omg narmasil ,,du e la för goo??