ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Narmasil™ skrivet 3 februari 2009 kl. 15:25:37
-
Jahapp. då har man fått ett haveri, cylindern är lite skrapad och kolven är skrot, en kolvring har bränt fast sig också... Kan det bero på att motorn inte får tillräckligt med olja när man kör långa wheelies? ligger ju nånstans på 5000-6000 varv ganska länge ibland. Får motorn dåligt med olja då eller ska det inte spela någon roll?
MvH En mycket orolig raptor pappa :(
-
Jahapp. då har man fått ett haveri, cylindern är lite skrapad och kolven är skrot, en kolvring har bränt fast sig också... Kan det bero på att motorn inte får tillräckligt med olja när man kör långa wheelies? ligger ju nånstans på 5000-6000 varv ganska länge ibland. Får motorn dåligt med olja då eller ska det inte spela någon roll?
MvH En mycket orolig raptor pappa :(
hallå nej det låter osannolikt att det skulle vara olje tillförslen, sj har jag kört nästan 1 mil på bakslangarna flera gånger och det har inte hänt mig. kan de inte vara så att du kan ha haft för lite olja i motorn??
-
Jahapp. då har man fått ett haveri, cylindern är lite skrapad och kolven är skrot, en kolvring har bränt fast sig också... Kan det bero på att motorn inte får tillräckligt med olja när man kör långa wheelies? ligger ju nånstans på 5000-6000 varv ganska länge ibland. Får motorn dåligt med olja då eller ska det inte spela någon roll?
MvH En mycket orolig raptor pappa :(
Du har väl 700cc+ cylinder? Har du kört in denna riktigt? Kan ju vara så att när dom ligger på dom varven på låg växel en längre tid utan och vara inkörd så rasar det! Eller kör du på dessa varv på högsta växeln?
Jag har aldrig haft problem med något sånt här!
-
Nått som kan ha samband med detta?
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=20529.msg181676#msg181676
-
varvar aldrig så mycket på lägre växlar än 4-5 typ... och nyman det har med det att göra ja. För lite olja i motorn vet jag ju inte. på Raptor är det ju en tank utanför motorn.
Och jag körde in cylindern lugnt och fint och den har gått cirkus 100 mil nu utan ett enda missljud, och så stukade jag knät, den stog still i typ 3 månader, sen VÄGRA den starta, kom både bensin och gnista, körde i lite startgas och den tuffa igång och efter det starta den hur fint som helst, sen stog den i ytterligare 1 vecka (inomhus såklart) och då var han grinig och ville inte gå på tomgång, så ja höll han vid liv med hjälp av å gasa lite jämnt så den höll sig på dryga tomgångsvarvet (den rök även lite blått när jag skulle starta).
Sen körde jag, iväg sakta och försynt för å värma upp motorn, vid runt 40 grader tyckte jag att jag hörde ett nytt ljud smyga sig på jag aldrig hört som blev värre och värre... vid 70 grader lät den som en gammal tändkule fiskebåt och då skruvade vi isär motorn i småbitar
-
varvar aldrig så mycket på lägre växlar än 4-5 typ... och nyman det har med det att göra ja. För lite olja i motorn vet jag ju inte. på Raptor är det ju en tank utanför motorn.
Och jag körde in cylindern lugnt och fint och den har gått cirkus 100 mil nu utan ett enda missljud, och så stukade jag knät, den stog still i typ 3 månader, sen VÄGRA den starta, kom både bensin och gnista, körde i lite startgas och den tuffa igång och efter det starta den hur fint som helst, sen stog den i ytterligare 1 vecka (inomhus såklart) och då var han grinig och ville inte gå på tomgång, så ja höll han vid liv med hjälp av å gasa lite jämnt så den höll sig på dryga tomgångsvarvet (den rök även lite blått när jag skulle starta).
Sen körde jag, iväg sakta och försynt för å värma upp motorn, vid runt 40 grader tyckte jag att jag hörde ett nytt ljud smyga sig på jag aldrig hört som blev värre och värre... vid 70 grader lät den som en gammal tändkule fiskebåt och då skruvade vi isär motorn i småbitar
Vid 40 började du höra ett ljud som blev värre och värre, Vid 70 som en tändkule! Varför körde du vidare vid 40?
Blåröken borde ju vara olja!
Slitna ventiltätningar?
Du såg inte om den gav puffar av blårök vid tomgångskörning?
Fick du i kolvbulten riktigt vid bigbore bytet? Kan ju vara den som har sätt sig och fått kolven att inte gå rätt i loppet! Lagat en cross en gång som just nållagret hade skurit på!
Gjort oljebyte efter bigbore bytet! Om inte så kan du fått ner spån efter inslitning av lopp, Detta har i sin tur gått ner i oljepump och rasat denna = Går tort i loppet!
Fått med skit i oljan vid byte som gått ner i oljepump = Går tort i loppet
Även om man är helt 100 renlig med oljan vid oljebyte så hänger det med skit ner! Sett detta i silen som sitter i torrsumpen!
-
jag var inte helt säker på att det var något fel när den var vid 40 grader. och när jag varvade över tomgång så lät det inge... så jag körde lite lagom hårt och sen när jag släppte ner den till tomgång så började det banka.
ventiltätningarna är inte slitna... ventilerna är inslipade för kanske 100 mil sen (samtidigt som big-bore sattes på)
den puffade bara lite blårök precis när den var kall, när den kom upp i cirka 30 grader kanske så slutade det.
Kolvbultar och sånt är det inge fel på, och vi har rivit cylindern och det ser ut ungefär som att den har fått för dåligt med olja eller vad man ska säga, det är liksom pluppar på cylindern.
Har bytt olja 3 gånger efter jag bytte till Big-bore och filter också, Visst har det kanske kommit ner smuts även om allt är rent som du säger, jag torkar alltid rent behållaren före jag öser på men det är ju det filtret är till för.
Oljepumpen går allt den också
-
jag var inte helt säker på att det var något fel när den var vid 40 grader. och när jag varvade över tomgång så lät det inge... så jag körde lite lagom hårt och sen när jag släppte ner den till tomgång så började det banka.
ventiltätningarna är inte slitna... ventilerna är inslipade för kanske 100 mil sen (samtidigt som big-bore sattes på)
den puffade bara lite blårök precis när den var kall, när den kom upp i cirka 30 grader kanske så slutade det.
Kolvbultar och sånt är det inge fel på, och vi har rivit cylindern och det ser ut ungefär som att den har fått för dåligt med olja eller vad man ska säga, det är liksom pluppar på cylindern.
Okey! Men har du kollat ventiltätningarna? Inslip av ventil och ventiltätning är ju inte riktigt samma sak! Antar att du har slipat in mot sätet?
Har bytt olja 3 gånger efter jag bytte till Big-bore och filter också, Visst har det kanske kommit ner smuts även om allt är rent som du säger, jag torkar alltid rent behållaren före jag öser på men det är ju det filtret är till för.
Oljepumpen går allt den också
-
glömde du skriva ? :D
-
du använder väll inte biltemma olja eller? :nono:
-
du använder väll inte biltemma olja eller? :nono:
Borde väl inte spela nån roll, köper man en syntetolja från tex biltema så har den ju klarat kraven för att just vara syntet. Biltema tillverkar ju inget själv utan köper in partier som sen märks med deras egna logga. Om han sen bara kört 100mil sen bytet borde det ju vara nå annat som gått snett tycker jag, Vad har jag dock ingen aning om.
//Janne
-
glömde du skriva ? :D
Nä!
Dock så blev det något knas när jag skrev
Kolla över " Har bytt olja 3 gånger "
-
har inte själv kollat tätningarna men han som slipade in toppen då när det begav sig sa att den var i gott skick annars och han om någon vet vad han pratar om, men har inte kollat nu efteråt, han som gjort det mesta skruvjobbet nu i efterhand har jag inte pratat så mycket med men ska nämna det för han.
Och nej jag kör inte på Biltema olja :) Kommer inte ihåg märket just nu men det är känt och är liknande Mobil 1... Kan vara castrol men är inte säker
-
har inte själv kollat tätningarna men han som slipade in toppen då när det begav sig sa att den var i gott skick annars och han om någon vet vad han pratar om, men har inte kollat nu efteråt, han som gjort det mesta skruvjobbet nu i efterhand har jag inte pratat så mycket med men ska nämna det för han.
Och nej jag kör inte på Biltema olja :) Kommer inte ihåg märket just nu men det är känt och är liknande Mobil 1... Kan vara castrol men är inte säker
nämna vadå? :) jag fråga om tätningarna var bra. Du skrev att ventilerna var inslipade :) gud som haver! Det har gått tort iaf!
-
inte så att din eftermaknads cylinder/kolv inte håller orginalkvalite?
kanske något fabriksfel med ytbehandlingen?
vad vet jag ,,tråkigt e de iallafall lider med dej broder :cry:
-
inte så att din eftermaknads cylinder/kolv inte håller orginalkvalite?
kanske något fabriksfel med ytbehandlingen?
vad vet jag ,,tråkigt e de iallafall lider med dej broder :cry:
Är den nikasil behandlad? Lite märkligt är det ju att det rasar efter att du bytt cylinder!
Funkar allt annat, Oljetryck, Vatten och annat runt omkring så borde det vara själva cyllen som är skit
-
Cylindern är en original som är borrat borta i staterna och nikasil behandlad, som jag visade i någon annan bild så är honingen gjord helt perfekt så allt är gjort enligt bokens regler, aldrig någon som kört med sån här borrning som spräckt en cylinder om allt vatten/olja varit okej så det ska inte vara något fel på cylindern så sett.
Köpte även sprillans kolv såklart eftersom det var större borrning
Vi provade att hona cylindern men det blev inge bra, så den åker upp på väggen som minne bland dom andra skrotsakerna jag har :) har beställt ny riktig trinity cylinder 735cc + kolv och massa annat godis till bäbisen nu. Men det ser onekligen ut som att cylinderloppet gått torrt och jag fattar inte varför, mellersta kolvringen var fastbränd också av nån anledning :dntknow:
Vatten, oljetryck osv är det inte heller något fel på
-
Alltid tråkigt när det krånglar såhär, speciellt nu när det är sladdväder ute, skall ut och piska hyosungen idag tänkte ja, den har snart gått 700mil förresten, problemfritt, men nu är det dags att byta lite slitdelar, bromsbackarna bak är helt slut osv :)
sorry för OT
-
Hähä, det borde bli mer olja i motorn om man kör på bakhjulen eftersom oljetanken sitter där fram!!! :D
Haha... :headbang:
-
hehe roligt den håller Nyman :)
jo jag tycker ju detsamma firm, men när det väl är inuti motorn så kanske det inte "skvätter" dit det ska :dntknow:
-
Nja, jag vet inte men med trycksmörjning ska det ju i stort sett inte spela någon roll om man kör upp och ner, ska ha smörjning ändå, annars skulle många motorer skära i branta ner försbackar (då all olja isf rinner fram i tanken) så det ska inte spela någon roll, det jag skrev innan va mest ironi...
Låter som att du kört utan olja...
-
hehe jo det låter som jag kört utan olja och ser så ut också nästan, men det är allt olja på den både i motor, tanken och har även oljetryck.
Nåja nya delar på väg så :DV
-
hehe roligt den håller Nyman :)
jo jag tycker ju detsamma firm, men när det väl är inuti motorn så kanske det inte "skvätter" dit det ska :dntknow:
Vart i usa köper du cyllen?
Vet att det var uppe en sida som sålde billiga bigbore till 700an, Dock så verkar dom höjt priset rejält eller så kollar jag på fel sida :)
-
av en som heter steven, får väldigt bra pris av han för jag har smör å go pratat med han, får ge 300$ för en 735cc cylinder
-
av en som heter steven, får väldigt bra pris av han för jag har smör å go pratat med han, får ge 300$ för en 735cc cylinder
A gammla steven :) Nä har inte en aning om vem det är, Finns nog många steve!
Är det inräknat tull i det priset?
-
inge tull i priset nej... han skriver ner det åt mig beroende på va jag köper... oftast till ungefär hälften så man får lite lindrigare tull
-
inge tull i priset nej... han skriver ner det åt mig beroende på va jag köper... oftast till ungefär hälften så man får lite lindrigare tull
Skickar han med kvittot i paketet också :)
-
kvitto får jag via mail :)
-
kvitto får jag via mail :)
Skickar dom bara via mail. Inget i lådan alltså :)
Kul om tullen river upp det när saken är skickad som gåva :) Oj ett kvitto på 300$
Men du kanske bara har köpt cyllen så :)
För inte får man kvitto via mail på alla ställen i usa
-
Det beror ju som sagt på hur man VILL ha det själv :) jag bad om det här å visst säger han... han lägger ju med ett fejkat kvitto i lådan med reducerade priser såklart ifall tullen har tråkigt