ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Seglaren skrivet 23 januari 2009 kl. 10:45:37
-
Har en Barossa 250 utan back. Det finns ju en sats att köpa för 4900kr och det är säkert bra.
Men, har lekt med tanken på en elmotor, säg en startmotor från en liten bil kanske som med kedja skulle driva bakaxeln, med frihjul i navet så den alltid är inkopplad.
När man drar in kopplingshandtaget och trycker in en brytare kopplas elmotorn in och man få back.
Tycker det verkar vara en smidig lösning, backar gör man inte så många meter i taget varför elmotorn inte bör ha något emot det, inte blir det så många A i förbrukning heller på den korta tiden. Kanske man ändå skulle ha ett separat batteri för just backen.
Tja, hurrarop uppmuntran eller fakta som talar emot idén? Kanske svårt att få till placering av motor mm.
-
Iden är bra. ()p Men ska du ha ett bilbatteri på 70 amper eller? En atv genererar inte så mycket ström så det räcker så länge. Ja, då om du bara kör med orginalbatteriet. Men det kommer nog lösningar här på forumet. :D
-
Borde väl kunna funka, även med originalbatteri...?
Kanske man kan hoppa över frihjulet och på så vis få laddning samtidigt?
Nya idéer är alltid kul!!!
(kanske nåt för några av dem som kör cross-quads?)
-
Iden är bra. ()p Men ska du ha ett bilbatteri på 70 amper eller? En atv genererar inte så mycket ström så det räcker så länge. Ja, då om du bara kör med orginalbatteriet. Men det kommer nog lösningar här på forumet. :D
Nja, tänkte kanske 10-20 Ah-batteri. Har inte kollat placering men här är en Barossa med reservdunk: http://www.kultala.com/Mina%20fordon/Barossa/mc%20barossa%20250%2038.jpg
Kanske man kan placera ett batt ung så. Laddningen vet jag inte heller hur mycket den orkar. Men jag skulle kunna tänka mig att hänga på vanliga batteriladdaren ibland. Med en sjysst laddare kan man ju låta var inkopplad långa perioder utan risk för överladdning. Så själva strömförbrukningen är jag inte så orolig för. Det är bara att testa sig fram. Det värsta som kan hända är ju att man blir utan back.
men att få till det andra rent mekaniskt kräver nog både mer teknik och tid än jag kan uppbåda är jag rädd för ???
-
Kanske man kan hoppa över frihjulet och på så vis få laddning samtidigt?
Nya idéer är alltid kul!!!
Det var ju också en idé! Hade en hundkoja en gång i tiden med likströms gen/startmotor. Hade det faktiskt i en båt också...
Skulle en "vanlig" startmotor kunna fungera som generator? Tål den att snurra med hela tiden? Eller ska man leta reda på just en sån gammal pjäs som uppenbarligen använts som kombinerad start/gen tro?
Effektförlusten vet jag inte om man ska bry sig om. Jag har svårt att uppskatta vad det kan handla om.
-
Om du hade tänkt montera en startmotor som back så blir det väl lite häftig backning? Det går ju inte direkt att smyga med en startmotor?
Det blir liksom allt eller inget då eller har jag fel?
-
Det beror vilken utväxling som man tänker ha.
-
Det är väl inte motorn som avgör om den kan smyga eller ej?
...snarare dess styrning.
Har man låg spänning så kan man säkert smyga även med en startmotor, vid urladdat batteri så brukar dem ju knappast snurra särskilt snabbt tex.
...iaf inte på min bil. :whip:
Sen om just startmotor är det mest vettiga är upp till andra att fundera på, den är kanske tex alldeles för stark?
(onödig strömförbrukning alltså...)
Och tänk på att miljön den sätts inte direkt är som rosa moln.
En ombyggd vinsch kanske...?
-
Det är väl inte motorn som avgör om den kan smyga eller ej?
...snarare dess styrning.
Har man låg spänning så kan man säkert smyga även med en startmotor, vid urladdat batteri så brukar dem ju knappast snurra särskilt snabbt tex.
...iaf inte på min bil. :whip:
Sen om just startmotor är det mest vettiga är upp till andra att fundera på, den är kanske tex alldeles för stark?
(onödig strömförbrukning alltså...)
Och tänk på att miljön den sätts inte direkt är som rosa moln.
En ombyggd vinsch kanske...?
eller en sån där snöplogslyft som finns som tillbehör när man vill spara på vinschen....
-
Det är väl inte motorn som avgör om den kan smyga eller ej?
...snarare dess styrning.
Har man låg spänning så kan man säkert smyga även med en startmotor, vid urladdat batteri så brukar dem ju knappast snurra särskilt snabbt tex.
...iaf inte på min bil. :whip:
Sen om just startmotor är det mest vettiga är upp till andra att fundera på, den är kanske tex alldeles för stark?
(onödig strömförbrukning alltså...)
Och tänk på att miljön den sätts inte direkt är som rosa moln.
En ombyggd vinsch kanske...?
Vilken miljö. Ehh. :rtfm: :tickedoff
-
Vilken miljö?
Ja du... grus-sprut, vatten, saltlake, mm, mm...
-
varför inte sånt system som BRP har på sina snöskotrar :D.. elback, går ner på tomgång och vänder rotation på vevaxeln?? eller hur det nu funkar! kanske går o bygga en snurrplatta så den vänder hela motorn istället :whip: ;D
-
Ja, men om det finns till en snöskoter så finns det säkert till en ATV. Det går säkert att konventera från skoter till en ATV.
-
Ja, men om det finns till en snöskoter så finns det säkert till en ATV. Det går säkert att konventera från skoter till en ATV.
Hur fungerar en elback på en skoter? Är det kanske bara aktuellt vid variatordrift? Jag har ju en manuell låda.
-
Ja, men om det finns till en snöskoter så finns det säkert till en ATV. Det går säkert att konventera från skoter till en ATV.
Hur fungerar en elback på en skoter? Är det kanske bara aktuellt vid variatordrift? Jag har ju en manuell låda.
Elektrisk back som sitter på snöskotrar fungerar endast på
2-taktare. Den reverserar motorn och kan på så sätt backa,
och det fungerar inte på en 4-t motor med kamaxlar.
Annars så sitter backväxeln i transmissionen på snöskotrar, och kan inte
överföras till en atv vad jag kan se.
-
En ombyggd vinsch kanske...?
Det låter som ett alternativ. Har aldrig använt en sån winch, men jag antar att det med lite modifiering går att få en sån att snurra tills man bryter strömmen själv och inte efter ett visst antal varv, ex när att wire är ute/inne. Då kunde man kanske få dit ett drev på trumman, eller ersätta trumman med en axel med drev och så ett till på bakaxeln. Och frihjul på ett av dem. Hm, måste undersökas.
En winch för 599 kr på Biltema är det bästa budgetvalet om man bara vill prova sig fram? Eller finns det någon särskilt vettig winch för pengarna?
-
En startmotor skulle inte jag anvænda. Den ær ju bara gjord før att gå korta intervaller.
-
En startmotor skulle inte jag anvænda. Den ær ju bara gjord før att gå korta intervaller.
Jo, så är det men den skulle nog inte behöva gå mer än 5-15 sek i taget och det tror jag inte är några problem.
Men nu har jag kommit på nästa finess :) Jag vill ha backen på framhjulen ()p Skämt å sido, det görs nog inte så enkelt, en elmotor på vardera hjul i centrum på nåt sätt. Nej, det blir nog inget. Men visst vore det bra med tanke på drivningen, bättre grepp om det skjuter på istället för att dra som det blir på bakhjulen.
-
En vinsch låter som en bra idé. den är ju stark och drar inte lika mycket ström som en startmotor. det går ju att dreva om det skulle behövas :)
-
Dom pengarna som du behöver lägga på att få detta att fungera hade jag istället lagt på en ny maskin med back
-
Dom pengarna som du behöver lägga på att få detta att fungera hade jag istället lagt på en ny maskin med back
Men det är ju inte det som är grejen ::) Lite roligare än att bara gå till handlaren och peka på en maskin är det att fundera själv. Handlade det däremot om att spara tid och pengar då vore det givet. Men jag är dessutom inte i läge att byta maskin nu. Nej jag funderar/fantiserar vidare. Kanske byter jag till nåt med back, köper en färdig sats eller bygger nåt eget eller glömmer alltihopa :hmmm:
-
Dom pengarna som du behöver lägga på att få detta att fungera hade jag istället lagt på en ny maskin med back
Men det är ju inte det som är grejen ::) Lite roligare än att bara gå till handlaren och peka på en maskin är det att fundera själv. Handlade det däremot om att spara tid och pengar då vore det givet. Men jag är dessutom inte i läge att byta maskin nu. Nej jag funderar/fantiserar vidare. Kanske byter jag till nåt med back, köper en färdig sats eller bygger nåt eget eller glömmer alltihopa :hmmm:
Men det är kul att någon vill försöka göra en egen lösning. ^-^
-
Dom pengarna som du behöver lägga på att få detta att fungera hade jag istället lagt på en ny maskin med back
Men det är ju inte det som är grejen ::) Lite roligare än att bara gå till handlaren och peka på en maskin är det att fundera själv. Handlade det däremot om att spara tid och pengar då vore det givet. Men jag är dessutom inte i läge att byta maskin nu. Nej jag funderar/fantiserar vidare. Kanske byter jag till nåt med back, köper en färdig sats eller bygger nåt eget eller glömmer alltihopa :hmmm:
Håll MacGyver andan levande! Bygga eget och hitta nya lösningar Rules! ()p
-
Micke Fredriksson i Umeå använder elback av den typen du menar. På sin MRIDE T42turbo.
http://www.mride.se/reverse_gear.html
-
vet en kille som byggde en ban-mc-trike historia, han körde med en torkar motors till backen. nedväxlad och tar inte allt för mycket ström..