ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: smirnoff skrivet 18 januari 2009 kl. 14:52:59

Titel: slip on
Skrivet av: smirnoff skrivet 18 januari 2009 kl. 14:52:59
Någon som har provat någon slipon ljuddämpare på
en Brute Force? Hur funkar det? Blir det någon effekt,
eller låter det bara illa?
Titel: SV: slip on
Skrivet av: smirnoff skrivet 19 januari 2009 kl. 12:08:35
Är det ingen som har monterat
ett slipon system?
kommer motorn att
gå snålt med ett bättre
flöde,bör man hålla koll
på stiften?
Framför allt kommer ljudämparen
inte bli så jädra glödhet som orginal
Titel: SV: slip on
Skrivet av: Kryckan skrivet 19 januari 2009 kl. 12:50:44
Tjena,

Jag monterade Slipon på min Raptor 350.
Jag fick bestycka upp den en aning, för att få ut effekten.

Ett Slipon ger effekt, på min maskin var den klart märkbar.
Ljudmässigt så ger det en annan ton och även ett högre ljud.
Men låter illa, det upplevde jag aldrig att det gjorde.

Skulle tippa på att ett slipon inte blir lika varmt som en orgdämpare, då en slipon släpper igenom avgaserna på ett annat sätt.

Jag körde Leovince X3.
Titel: SV: slip on
Skrivet av: g-power skrivet 19 januari 2009 kl. 12:53:25
Jag kör med ett HMF slipon system, och jag tycker det är mycket bra. Kan bara rekomendera detta!  ()p
Titel: SV: slip on
Skrivet av: smirnoff skrivet 19 januari 2009 kl. 13:17:51
Nu har ju jag svårt att bestycka om,eftersom jag har insprut,frågan är om styrenheten
ställer om sig själv och ger optimalt med bränsle med ett bättre avgasflöde,vet inte
riktigt hur insprutningen är uppbyggd på en kawa-08
tempgivare?
luftmassemätare?
lamda?
trottelpositionsgivare?

en så kallad trimbox,ställer den om tändkurvan och bränsleblandning eller bara bränsle??
Titel: SV: slip on
Skrivet av: pjungling skrivet 31 januari 2009 kl. 13:04:35
Nu har ju jag svårt att bestycka om,eftersom jag har insprut,frågan är om styrenheten
ställer om sig själv och ger optimalt med bränsle med ett bättre avgasflöde,vet inte
riktigt hur insprutningen är uppbyggd på en kawa-08
tempgivare?
luftmassemätare?
lamda?
trottelpositionsgivare?

en så kallad trimbox,ställer den om tändkurvan och bränsleblandning eller bara bränsle??


Tror den bara ställer om bränslet, sen behöver du nog en så kallad powercomander för tändning tror ja.
Har varit inne på att köpa färdigt kit från usa, men dom säger att de inte fungerer 100, för den e inställd på deras bränsle å luft. Så köper man ett sådant kit me helsystem,filter å ny box rekommederas de väl å mappa om den
så att man får ut maximal effekt. Rätta mig om ja har fel...
Titel: SV: slip on
Skrivet av: WoX skrivet 8 februari 2009 kl. 23:11:50
Någon som har provat någon slipon ljuddämpare på
en Brute Force? Hur funkar det? Blir det någon effekt,
eller låter det bara illa?


Jepp jag har på min... Störtskönt ljud   :headbang:

tycker jag iaf,....    ^-^


Låter så här

http://www.youtube.com/watch?v=x7WwJDFDi7A
Titel: SV: slip on
Skrivet av: breakman skrivet 9 februari 2009 kl. 07:55:28
Låter så här

http://www.youtube.com/watch?v=x7WwJDFDi7A

Köpt Kawan begagnad av snuten eller?   O0 :D
Titel: SV: slip on
Skrivet av: The German skrivet 20 februari 2009 kl. 09:38:07
Låter som ett Supertrapp Mudslinger Wox har!  :) ;)
Själv åker jag ett Muzzy helsystem. Avstämt system med fokus på effekt. Ljudet blir underbart och effekten ökar märkbart!
Jag har även en Muzzy Digi Tune box men provar först utan nu och det fungerar kanon!
Copperhead utvecklar nu till Brute -08 och då blir det givet då man kan mappa själv för 98 oktan och ställa på tändning.
Det kan dessvärre dröja till sensommaren/hösten -09.
Titel: SV: slip on
Skrivet av: WoX skrivet 23 februari 2009 kl. 19:43:59
Låter som ett Supertrapp Mudslinger Wox har!  :) ;)
Själv åker jag ett Muzzy helsystem. Avstämt system med fokus på effekt. Ljudet blir underbart och effekten ökar märkbart!
Jag har även en Muzzy Digi Tune box men provar först utan nu och det fungerar kanon!
Copperhead utvecklar nu till Brute -08 och då blir det givet då man kan mappa själv för 98 oktan och ställa på tändning.
Det kan dessvärre dröja till sensommaren/hösten -09.


Ja klart du vet vad det är... det är ju du som sålt det...  :lol:
Titel: SV: slip on
Skrivet av: The German skrivet 23 februari 2009 kl. 23:39:43
 :lol: :lol: :lol: :lol:
Titel: SV: slip on
Skrivet av: pjungling skrivet 16 mars 2009 kl. 12:36:23
tja, kan man montera ett system utan att hålla på att ställa om boxen? Vill egentligen bara få upp ljudet lite
på maskinen.
Titel: SV: slip on
Skrivet av: Lowest skrivet 17 mars 2009 kl. 15:05:53
Nu har ju jag svårt att bestycka om,eftersom jag har insprut,frågan är om styrenheten
ställer om sig själv och ger optimalt med bränsle med ett bättre avgasflöde,vet inte
riktigt hur insprutningen är uppbyggd på en kawa-08
tempgivare?
luftmassemätare?
lamda?
trottelpositionsgivare?

en så kallad trimbox,ställer den om tändkurvan och bränsleblandning eller bara bränsle??

Mätte co-halten på min idag å det ser bra ut bensin får den. Jag byggde om min dämpare. Rensade ur hela skiten och drog 2 rör igenom dämparen som ja borra en jäla massa hål i och satte i ny dämpmatrial. Jag har inte gort nå annat så det funkar. Så ett slipon klarar den av.
Jälar vilken skillnad det blir i ax å vrid. Man drar en som är orginal lätt.
Titel: SV: slip on
Skrivet av: smirnoff skrivet 31 mars 2009 kl. 17:59:59
Hur mätte du då? vid tomgång,eller vid belastning?
co halten på tomgång är ju igentligen helt ointressant..
du har inte tagit ur stiften före och efter och kollat?
Jag har fått för mig att 750-08 orna går ganska fett
ifrån början ,så ett slipon kanske blir bra och så kanske inte
ljudämparen blir så förbannat het...
Frågan är ju oxå om man skippar gnist-skyddet med ett slipon,så kanske
man tänder eld på skogen i sommar...
Titel: SV: slip on
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 31 mars 2009 kl. 18:22:40
08an ställer om sig själv
Titel: SV: slip on
Skrivet av: smirnoff skrivet 31 mars 2009 kl. 19:31:22
Hur då? sitter ingen lamda eller eller tempgivare i grenröret,
ingen luftmasse mätare,
sitter det inte bara en tempgivare i insuget samt en på kyltempen
och en gasspjälls givare men den ställer väl bara tändningen?
Titel: SV: slip on
Skrivet av: Lowest skrivet 1 april 2009 kl. 15:28:06
Mätte vid olika varvtal och det såg bra ut.
Angående gnistskyddet så eldar man upp skogen med orginalröret mä för det fastnar skit mellan ljuddämparn och skyddsplåten och det tar eld hela tiden. Men ljuddämparn blev mycket svalare efter ja gorde om min. Orginal är den ju nästan tät.
Dom flesta kör med helsystem och inget mer och det håller på -08
Titel: SV: slip on
Skrivet av: The German skrivet 2 april 2009 kl. 08:21:52
Leo Vince helsystem på 08 går lite för snålt, det tjoffar lite när man slår av och kan slå eld ur röret när man eldar på (vilket iofs är ganska cool) så en mappning är inte fel.
Själv har jag en bra mappad Muzzy Digitune med Muzzy helsystem och det känns bra att veta att allt är uppmätt och perfekt.
Titel: SV: slip on
Skrivet av: WoX skrivet 5 april 2009 kl. 10:54:20
Leo Vince helsystem på 08 går lite för snålt, det tjoffar lite när man slår av och kan slå eld ur röret när man eldar på (vilket iofs är ganska cool) så en mappning är inte fel.
Själv har jag en bra mappad Muzzy Digitune med Muzzy helsystem och det känns bra att veta att allt är uppmätt och perfekt.


Jag kör med snorklar + Mudlinger slipon och det funkar då bra för mig. 
Titel: SV: slip on
Skrivet av: Lowest skrivet 5 april 2009 kl. 12:25:58
Leo Vince helsystem på 08 går lite för snålt, det tjoffar lite när man slår av och kan slå eld ur röret när man eldar på (vilket iofs är ganska cool) så en mappning är inte fel.
Själv har jag en bra mappad Muzzy Digitune med Muzzy helsystem och det känns bra att veta att allt är uppmätt och perfekt.

Jag vet om 2 maskiner en Raptor 700 och en Kawasaki KFX700.
Raptorn= hadde Albakittet på och va fel ställd fick soppa som fan och den tjoffa och elda som fan när man pressade den.
KFXen= Leovince helsystem men fick för mycket bensin (felbestyckad) den tjoffa och eldslågorna slog flera meter bakom ljuddämparen. Nu är den nerbestyckad och skjuter å eldar mycket mindre i röret.
Så jag tror inte felet är för lite soppa när det tjoffar och eldar i röret. Vad jag märkt så tjoffar å smäller alla fyrtaktare i avgasröret. Öppnar man upp ljuddäparen så det låter mer då märker man det direkt.
Min tjoffar å smäller mä och ja har kollat co-halten och den va bra.
Så det skulle va roligt å höra hur mycket din visar i co-halten.
Titel: SV: slip on
Skrivet av: Martin skrivet 5 april 2009 kl. 15:45:21
Leo Vince helsystem på 08 går lite för snålt, det tjoffar lite när man slår av och kan slå eld ur röret när man eldar på (vilket iofs är ganska cool) så en mappning är inte fel.
Själv har jag en bra mappad Muzzy Digitune med Muzzy helsystem och det känns bra att veta att allt är uppmätt och perfekt.

Jag vet om 2 maskiner en Raptor 700 och en Kawasaki KFX700.
Raptorn= hadde Albakittet på och va fel ställd fick soppa som fan och den tjoffa och elda som fan när man pressade den.
KFXen= Leovince helsystem men fick för mycket bensin (felbestyckad) den tjoffa och eldslågorna slog flera meter bakom ljuddämparen. Nu är den nerbestyckad och skjuter å eldar mycket mindre i röret.
Så jag tror inte felet är för lite soppa när det tjoffar och eldar i röret. Vad jag märkt så tjoffar å smäller alla fyrtaktare i avgasröret. Öppnar man upp ljuddäparen så det låter mer då märker man det direkt.
Min tjoffar å smäller mä och ja har kollat co-halten och den va bra.
Så det skulle va roligt å höra hur mycket din visar i co-halten.

Man kan få fenomenet att dom går fett när man öppnar upp. När avgaserna lämnar ljudddämparen så bildas en negativ våg som färdas tillbaka mot cylindern. Har man för korta rör eller för öppet så hinner avgaserna ut innan nästa avgaspuls och då hinner den negativa vågen tillbaka till cylindern. Heter nått fint på latin egentligen.
På fyrtakt så är där en liten, liten stund där ventilerna är öppna samtidigt. Har man fel längd eller fel storlek på rören så kan avgaser med en del oförbrända gaser tryckas tillbaka till förgasaren och blandas med den nya gasblandningen. Sen åker allt in i cylindern igen med insugstakten med följd att den går fett (på fel sätt).
Det inte bara smäller och har sig utan man flyttar även upp vridmomentet på varvtalsskalan.
Nu säger en del att dom som kör dragrace har så öppna system som möjligt för att få effekt. Rätt. Men dom vill ha vridet på höga varv och mycket toppeffekt.
Vid normal körning fungerar det dåligt.
Det är mer önskvärt vid normal körning att ha vridet vid låga varv så man får kraft tex. efter en växling.
Nu är det inte sagt att man har det här problemet om den går fett och lever om men det kan bero på det. Kan ha med tändning och läckage på insug/avgas m.m att göra.
Jag har själv testat en hel del på en hoj jag hade med raka rör. Den smällde nått fruktansvärt vid gassläpp/motorbroms (kände mig inte så cool när man kom med den). Experimenterade med olika slags motstånd och fick den att gå rätt fint. Hade faktiskt bäst vrid i den med originalavgassystemet men då lät den som en symaskin.
På v-twin så kan man komma runt problemet genom att sätta ett rör mellan avgasrören så hjälper det ena till att balansera det andra.
Bara lite tips att tänka på.
Titel: SV: slip on
Skrivet av: Grönis skrivet 21 mars 2010 kl. 09:22:29
Hur ligger det till med det här nu måste man ha en bränslebox om man ska sätta på en HMF Slipon? Någon som har fakta? Sugen som fan att handla ett men vet inte hur det funkar. Har inte råd med bränslebox nu.

Jag har en -10 så funkar det att bara byta ljuddämparen eller måste man ha bränslebox åsså ?
Titel: SV: slip on
Skrivet av: Grönis skrivet 21 mars 2010 kl. 17:57:06
inga komentarer?? läre ju finnas högvis med folk som har testat det här?

Alltså går det att köra en HMF Swamp series utan bränslebox? Eller kan man pajja nått då?
Titel: SV: slip on
Skrivet av: Lowest skrivet 21 mars 2010 kl. 20:27:25
inga komentarer?? läre ju finnas högvis med folk som har testat det här?

Alltså går det att köra en HMF Swamp series utan bränslebox? Eller kan man pajja nått då?

Jag har inte en slipon men jag har byggt om orginaldämparen så den är som en slipon och jag har inte haft nå problem och min har rullat 750mil.
Jag gillar ljudet med dubbelsystem så jag byggde mitt som ett dubbel.
(http://i40.tinypic.com/2qn5kk6.jpg)
Titel: SV: slip on
Skrivet av: wasteland skrivet 21 mars 2010 kl. 20:30:47
Det va så du hade gjort, såg på nån bild att du hade 2 utblås i orginal dämparen! Låter den nämvärt högre än orginal?
Titel: SV: slip on
Skrivet av: Grönis skrivet 21 mars 2010 kl. 21:06:54
inga komentarer?? läre ju finnas högvis med folk som har testat det här?

Alltså går det att köra en HMF Swamp series utan bränslebox? Eller kan man pajja nått då?

Jag har inte en slipon men jag har byggt om orginaldämparen så den är som en slipon och jag har inte haft nå problem och min har rullat 750mil.
Jag gillar ljudet med dubbelsystem så jag byggde mitt som ett dubbel.
(http://i40.tinypic.com/2qn5kk6.jpg)

tog det lång tid att borra :P?  Märkte du någon effekt? e burken tom eller har du fyllt den med nått?
Titel: SV: slip on
Skrivet av: Lowest skrivet 21 mars 2010 kl. 21:25:20
Borrade å svetsade på arbetstid  :headbang:
Jag tycker den blev lite starkare.
Jag har fyllt den med matrial som man har när man packar om ljuddämpare.
Har även byggt insattser som jag har satt i för att få ner ljudet lite så nu låter den inte för mycket.
Vid ca 0.40 in filmen leker jag på isen i ett par minuter  :headbang:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xe9_rcIvwYA[/youtube]
Titel: SV: slip on
Skrivet av: wasteland skrivet 21 mars 2010 kl. 22:06:45
Den andra lät lite som en symaskin med hjul, el var det........ BARA en can am   :whip: :whip: ::)
Titel: SV: slip on
Skrivet av: smirnoff skrivet 23 mars 2010 kl. 19:02:21
Köpte ett HMF slipon och en quitcore,körde med grejena på ett tag,kollade stiften,verkade ok.
men tveksamt om kawa tar garantin om det blir ras..
Jag hade systemet bara på en ca 2veckor,sen så plockade jag av det,tyckte att det lät för illa..
Jag ansåg att den lilla effekten det gjorde inte gick upp emot ljudet.
Är till salu om någon är intresserad.
har även en 20l jeepdunks hållare som man sätter mellan paket hållaren och dragkroken om någon är intresserad,hemgjord såklart.passar även andra saker i den som har samma storlek som en jeepdunk..