ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: DanielN skrivet 15 januari 2009 kl. 01:16:26
-
Jag skulle vilja dryfta en ide med turbokunniga människor här på forumet..
På små maskiner som MC och Quad är det ju alltid lite begränsat med utrymme för turbo med alla rör & elände. Dessutom är det ju ett svårstyrt system.
Jag tänker mig en EL-turbo.. med sensorer för tryck i plenumkammaren, tempmätare etc kanske peltierelement kylt. En rejäl inverterstyrd fläkt med lågimpediv egen batteripack, man nyttjar ju bara laddtryck under acceleration. Med elektronisk styrning skulle man kunna optimera på ett helt annat sätt..
Själv är jag inge vidare på den finare skolans motormek och kan vara helt fel ute, men jag är en jävel på att konstruera avancerad elektronik. Så håller iden kanske man skulle kunna samarbeta?
Kolla denna elfläkt exempelvis:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oCcnAsBUCFw[/youtube]
Kan det räcka tro? Någon som kan ge lite siffror på vad som krävs för flöde från ett aggregat för att vara användbart?
:hmmm:
-
Tändning och ev insprut kan med fördel styra från samma enhet..
()p
-
Du kan räkna ut vad motorn din behöver i fyllnadsgrad dock så har inte en sugmotor mer än högst 80% fyllnadsgrad. Det blir väldigt likt kompressor matning det du har tänkt, fast mycket enklare system, det finns en fläkt i usa som kan passa bra till det du tänkt dej.
-
ingen dum idé... jag är tyvärr handikappad när det gäller elektronik så jag fattar knappt hur du menar :) hur som helst så tycker jag någon borde utveckla ett centrifugal-kompressor kit... Tar MYCKET mindre plats än turbo (den får plats vid sump-tanken)... den enda lite kniviga är att få dit remmen och ändå hålla tätt motorn.
jag har funderat väldigt mycket på detta altså :) dock vill jag ha skruv men det finns ju inte så liten :(
-
Vad menar du med att det inte finns någon som är tillräckligt liten?
Tips på lite intressant läsning:
http://monkeybiker.forumportal.se/forum/viewtopic.php?t=852&postdays=0&postorder=asc&start=30
-
finns ingen skruvkompressor som ger tillräckligt lite luft så säga... det sa i alla fall Enem, och dom borde väl kunna sin sak... vet det finns skrukompressor till 1400cc t.ex men 735cc som jag har är endel mindre.
Den du visade på Monkeybiker sidan är ju en Centrifugal kompressor (halv turbo) och fungerar inte lika bra som en skruvkompressor, men dom tar minst plats av allt som har med överladdning att göra, därför jag sa det jag sa innan :)
-
Såna här "elturbos" finns redan till bilar. Men dom laddar knappt nåt,
och drar en helsikes massa ström.
Finns även kompressorer.
http://www.turbomagazine.com/tech/0406tur_knight_turbo_electric_supercharger/index.html
-
finns ingen skruvkompressor som ger tillräckligt lite luft så säga... det sa i alla fall Enem, och dom borde väl kunna sin sak... vet det finns skrukompressor till 1400cc t.ex men 735cc som jag har är endel mindre.
Den du visade på Monkeybiker sidan är ju en Centrifugal kompressor (halv turbo) och fungerar inte lika bra som en skruvkompressor, men dom tar minst plats av allt som har med överladdning att göra, därför jag sa det jag sa innan :)
Ja jävlar ja, såg de nu..
Hamnar man utanför det verksamma varvtalet om man har för stor kompressor då antar jag? Och man får dålig verkningsgrad om man drevar upp och dumpar bort luften man inte behöver?
-
mja jag är inte 100% mja asså du kan ju styra trycket med hjälp av olika drevningar men inte mängden på så vis... så du får väldigt mycket luft till ett visst tryck... du kan ju t.ex få 10 liter luft/min på 0.5 bar eller 100 liter luft/min på 0.5 bar... så man får för mycket luft, och visst går det att leda bort men det fungerar tydligen inge vidare eftersom en stor kompressor går rätt tungt.
bygger man turbo+kompressor på bilar t.ex så leder dom flesta ut kompressorluften rakt ut i atmosfären när turbon laddar över kompressor trycket men då har man ju fortfarande MER tryck än innan så den går ännu lättare :dntknow:
-
det finns ju turbo på snöskotrar dom kan väll inte vara så stora. och för länge sen gjorde suzuki en lansvägs hoj med turbo, om jag inte minns fel så var den på 550cc. skulle gärna ha en fläkt på min sportsman..
-
Såna här "elturbos" finns redan till bilar. Men dom laddar knappt nåt,
och drar en helsikes massa ström.
Finns även kompressorer.
http://www.turbomagazine.com/tech/0406tur_knight_turbo_electric_supercharger/index.html
Kul läsning, föga imponerad dock.. han har ju uppenbart använt borstade startmotorer som luftvispar, hur dumt är nu inte det ?!?!
Googlat lite själv och hittat ytterst lite om eldrivna överladdningsaggregat som verkar seriöst nog..
Jag skulle vilja ha en vettig projektmotor, kanske en 250 bara för att den är liten.. Någon som kan ge lite hintar om data på luftflöde/voly sanr lufttemp för att ge en vettig överladdning.
O0
-
det finns ju turbo på snöskotrar dom kan väll inte vara så stora. och för länge sen gjorde suzuki en lansvägs hoj med turbo, om jag inte minns fel så var den på 550cc. skulle gärna ha en fläkt på min sportsman..
jo visst det finns små turbo's och centrifugal kompressorer (vet en som har Centrifugal kompressor på en !!! 26cc !!! motor altså typ röjsåg (radiostyrd bil)) men just SKRUV kompressor är tydligen omöjlig att hitta en som passar 700cc... hittar jag en så måste jag ha dött och hamnat i himlen :sunny:
skulle gärna vilja ha turbo på min raptor också men jag vägrar tro det är bra att tugga runt i skogen och plötsligt dränka turbon i en vattenvåg som är vääääldigt varm... Dom som har turbo säger ju man kan köra precis som annars men jag tror inte det stämmer riktigt :dntknow:
-
undrar var man får tag på en liten snurra. måste ju finnas nån firma som grejjar med små saker nånstanns...
-
Liten Turbo ? Kompressor?
http://www.btinternet.com/~goosegog/turbodax.htm (http://www.btinternet.com/~goosegog/turbodax.htm)
http://www.shadyninja.com/Vbulletin/showthread.php?t=343 (http://www.shadyninja.com/Vbulletin/showthread.php?t=343)
även Daihatsu Charade's har en liten liten turbo
-
vilka små söta turbon. hur mycket måste man bygga om på motorn för att få dit en sån där..
-
Kan man ha en turbo på en 400cc maskin tro? :)
-
En sån då?
http://cgi.ebay.ca/Electric-Supercharger-Turbo-Celica-Corolla-Camry-Supra_W0QQitemZ140278028283QQcmdZViewItem?hash=item140278028283&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A3%7C39%3A1%7C240%3A1318
Väldigt lång adress :lol:
-
ja du kan sätta turbo på i stort sett vad som helst... har sett gräsklippare, röjsågar, motorsågar och allt av den typen med turbo. Som folk byggt för skoj skull men sen hur mycket nytta dom verkligen gör och hur snyggt det blir är en annan sak :)
-
En sån då?
http://cgi.ebay.ca/Electric-Supercharger-Turbo-Celica-Corolla-Camry-Supra_W0QQitemZ140278028283QQcmdZViewItem?hash=item140278028283&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A3%7C39%3A1%7C240%3A1318
Väldigt lång adress :lol:
Haha! Den lär knappast kosta 115$ att skicka till sverige, Kanske 30max
-
det står iofs FAST SHIPPING! det kanske innebär att man har den ungefär 10 minuter efter man beställt :) måste vara så med det där priset :banghead:
-
Ja, inte får ni upp nå turbotryck med den där
lövblåsen heller.
-
finns ju mycket roliga saker. hur håller motorn då? skulle ju vara skit kul med lite turbo vissel i kamin..
-
det står iofs FAST SHIPPING! det kanske innebär att man har den ungefär 10 minuter efter man beställt :) måste vara så med det där priset :banghead:
Lovar att jag får hem den för 30$ på under 5 dagar :)
-
En sån då?
http://cgi.ebay.ca/Electric-Supercharger-Turbo-Celica-Corolla-Camry-Supra_W0QQitemZ140278028283QQcmdZViewItem?hash=item140278028283&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A3%7C39%3A1%7C240%3A1318
Väldigt lång adress :lol:
:lol: Mina ideer brukar vara vara knyckta redan innan jag kommer på dem.. ser ju lite toy'r'us ut det där, men det hade ju varit kul att prova.
Måste försöka hitta någon som kan ge lite data på luftflöde i en mindre motor (någon här som har dyl?) och sedan införskaffa en för labb som kan spännas i en bänk. Tänkte att man kanske kunde sätta svänghjul på den och fullgasaccelerera och mäta ramptid för att uppskatta effekt och effektökning.
Tyvärr är det ju kämpigt att få tiden att räcka till sånthär..
-
Det finns ritningar till liknande aggregat som säljs på Ebay.
Googla lite, så kommer du förstå att det inte är nån idè att ens tänka tanken.
-
pratade just med en kompis som sa att en av hans kompisar provat en sån där el-turbo på sin 125cc moppe... det hjälpte NOLL, trots seriös installation osv :help:
-
Och skulle den nu funka så lär den dra en helsikes massa ström.
Och använder man den bara ibland så blir aggregatet en rejäl
strypning för motorn när turbon står stilla.
-
Jag har en Garrett GT1238 om någon är intresserad från en smart, den räcker nog upp till 90-100hk
pris 600:-
tel: 0730411058
-
Har du nån bild samt hur stor cc motor har den suttit på innan.
-
Tror det är under litern på dom motorerna,
800-1000ccm.
-
vad är det för turbo som Yakahosu levererar ? större ? mindre ? märke ?
-
Turbon kommer från en smart 600cc 65hk men man chipar dem till 85-90hk.
-
Glöm El-turbo! Den ända el- turbon som jag har sett som kan leverera lågtryck, drog så mycket ström att man måste ha en släpvagn med batterier.
Små kompressorer finns att köpa i Japan alternativt i Australien. Från Japan versionen av Nissan Micra. Med en volym på 660cc per rotation.
http://autospeed.com/cms/title_Supercharger-Steal-Part-One/A_110294/article.html (http://autospeed.com/cms/title_Supercharger-Steal-Part-One/A_110294/article.html)
Vid turbo laddning gör man bäst i att välja turbo uti från motorns effekt och vad man vill uppnå.
Turbo från en VW 1.0, 1.2 TDI Smart, (GT12,GT15), Daihatsu CHARADE, Rocky (IHI RHB31). Duger för moderata effekt uttag under 120 hk.
Sen om är det en kostnads och intresse fråga. Om man vill hålla på med förgasare eller insprutning.
Insprutning är att föredra om man vill ha koll på vad som händer i motorn.
Lätt gjort att det blir härdsmälta.
Här är några Asiater som har turbo-laddat en 150 cc.
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/xjM6ECARz_w&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/xjM6ECARz_w&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
-
Blev en del OT men hoppas de går bra iaf.
länkar till några tokar som överladdar småmotorer (<200cc) :headbang:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=39532 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11177 lustgas
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=21721 kompressor
sen kanske de inte efterfrågades, men de finns små vanliga turbos med.. ;D
http://www.chinese-parts-canada.com/turbocharger_fuel_injection.html
http://www.blocket.se/vasterbotten/IHI_RHB3_Turbo__en_av_de_minsta_pa_marknaden_25585717.htm?ca=2&w=2
slänger in ett par swampbikebyggen med :headbang:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=31149
-
Tjena,
Här är den troliga insprationen till swampbikarna,
http://www.youtube.com/watch?v=UyTNQvu88UM
Mvh