ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Brooklyn skrivet 14 januari 2009 kl. 21:00:36

Titel: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 14 januari 2009 kl. 21:00:36
för att göra en lång fråga kort; hur mkt skall undertrycket på en turbo generera i bar?

undertrycket på min yakahosu visar nästa 0.5bar, och när man gasar till lite så orkar den knappt över 0bar i ladd, något som är galet?
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: ers skrivet 14 januari 2009 kl. 21:27:20
Ingen turbomaskin visar laddtryck utan belastning men om du istället kör och gasar så skall du se att mätaren flyttar sig till övertryck istället...
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 14 januari 2009 kl. 21:35:24
Ingen turbomaskin visar laddtryck utan belastning men om du istället kör och gasar så skall du se att mätaren flyttar sig till övertryck istället...

kool, får la vänta tills man kan dra på gatdäcken och underlaget är lite bättre så man kan gasa lite!

vid vilket varvtal bör jag ha max bar i maskinen?
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Raecer skrivet 14 januari 2009 kl. 22:00:07
Ingen turbomaskin visar laddtryck utan belastning men om du istället kör och gasar så skall du se att mätaren flyttar sig till övertryck istället...

kool, får la vänta tills man kan dra på gatdäcken och underlaget är lite bättre så man kan gasa lite!

vid vilket varvtal bör jag ha max bar i maskinen?

Dom har skrivit 0,8bar i en annan tråd men de tycker jag verkar på tok för högt!!
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 14 januari 2009 kl. 22:18:45
Ingen turbomaskin visar laddtryck utan belastning men om du istället kör och gasar så skall du se att mätaren flyttar sig till övertryck istället...

kool, får la vänta tills man kan dra på gatdäcken och underlaget är lite bättre så man kan gasa lite!

vid vilket varvtal bör jag ha max bar i maskinen?

Dom har skrivit 0,8bar i en annan tråd men de tycker jag verkar på tok för högt!!
0.7 har jag fått det berättat för mig att den ska ladda vid max...
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Aulawabel skrivet 14 januari 2009 kl. 22:23:42
En Raptor Turbo SKA ladda minst 0,8 Bar. Laddar den under det så bör man kolla upp ev läckor! står man bara still och gasar så blir det INGET laddtryck! Max laddtryck har du redan lite över tomgång, ca1000 varv över.
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 14 januari 2009 kl. 22:34:28
En Raptor Turbo SKA ladda minst 0,8 Bar. Laddar den under det så bör man kolla upp ev läckor! står man bara still och gasar så blir det INGET laddtryck! Max laddtryck har du redan lite över tomgång, ca1000 varv över.
okej, då lär det vara något pajj, kommer knappt upp till 0.5 om jag gasar till ordentligt, vart bör jag kolla läckor och hur bör jag gå tillväga?
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: gurra-g skrivet 14 januari 2009 kl. 22:38:45
Testade du att segdra upp den på hög växel med full gas?
Borde va bästa sättet.
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: _Firm skrivet 14 januari 2009 kl. 22:40:31
som Aulawabel skrev: Max laddtryck har du redan lite över tomgång, ca1000 varv över.
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Hydro skrivet 14 januari 2009 kl. 22:46:34
Ang eventuellt läckage så bör du nog i första läget kolla "plåtlådan" under sadeln, runt om i alla svetsar.
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: _Firm skrivet 14 januari 2009 kl. 22:49:43
Ang eventuellt läckage så bör du nog i första läget kolla "plåtlådan" under sadeln, runt om i alla svetsar.

Ja man har ju "hört" att den kan spricka!!!...  O0
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 14 januari 2009 kl. 22:53:15
Ang eventuellt läckage så bör du nog i första läget kolla "plåtlådan" under sadeln, runt om i alla svetsar.

vad har kylaren att göra om turbotrycket är lågt?
och ja, den har spruckit i ena fästet, fast det borde ju nog inte spela någon stor roll.
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Hydro skrivet 14 januari 2009 kl. 23:00:00
Om du har nån form av kylare under sadeln så har du nog minst ett fel till...

Lådan jag snackar om är av fyra millimeters aluminium och fungerar som luftburk/tryckkärl, och eftersom den är fyrkantig och av aluminuim så kan dessa båda negativa saker ge det hela sprickor.
...särskilt om den är slarvigt svetsad.
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 14 januari 2009 kl. 23:05:13
Om du har nån form av kylare under sadeln så har du nog minst ett fel till...

Lådan jag snackar om är av fyra millimeters aluminium och fungerar som luftburk/tryckkärl, och eftersom den är fyrkantig och av aluminuim så kan dessa båda negativa saker ge det hela sprickor.
...särskilt om den är slarvigt svetsad.

hmm,, okej, som sagt den är sprucken i ena fästet lubbar ner och fotar det nu så får ni se!

brb!
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 14 januari 2009 kl. 23:14:39
aefeafea
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 14 januari 2009 kl. 23:14:59
aefaefaefaefaef
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 14 januari 2009 kl. 23:58:32
dom där bilderna kan väl knappast ha med tappat tryck att göra? om det inte viker sig någon annanstans då men det borde vara mikromalt och inte påverka... och som dom andra säger så måste ju maskinen belastas för att du ska få något turbotryck... så den läcker verkligen?
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 15 januari 2009 kl. 00:09:00
dom där bilderna kan väl knappast ha med tappat tryck att göra? om det inte viker sig någon annanstans då men det borde vara mikromalt och inte påverka... och som dom andra säger så måste ju maskinen belastas för att du ska få något turbotryck... så den läcker verkligen?
eftersom att jag inte kommer upp till 0.7,0.8bar så antar jag ju att den läcker någonstans!

ska få liten felsökningshjälp imorgon med hjälp av aluwabel!
och om jag inte löser det då så ringer jag dahlbäck och bokar en tid och lämnar in den där...  :(
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 15 januari 2009 kl. 00:31:05
du har pillat ihop den själv antar jag ?  hur kommer kitten? är wastegaten färdiginställd eller hur får ni rätt tryck? ställer man själv? har du aldrig haft rätt tryck? eller har det kommit nu efteråt?.

tänkte om allt låter som det ska och det inte läcker tänkte jag det kunde vart wastegaten som är tillbaka skruvat lite... kanske nått dom har glömt när dom satte ihop kittet eller nått?
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 15 januari 2009 kl. 00:35:13
du har pillat ihop den själv antar jag ?  hur kommer kitten? är wastegaten färdiginställd eller hur får ni rätt tryck? ställer man själv? har du aldrig haft rätt tryck? eller har det kommit nu efteråt?.

tänkte om allt låter som det ska och det inte läcker tänkte jag det kunde vart wastegaten som är tillbaka skruvat lite... kanske nått dom har glömt när dom satte ihop kittet eller nått?
köpte den beggad, färdigbyggd förra veckan... byggd av matsT här på brädan.. sjukt surt att något man precis köpt är trasigt...  :hmmm:
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: gurra-g skrivet 15 januari 2009 kl. 09:49:22
Ja, man innan du dömer ut grejorna så måste du ju se till att
du bromsar motorn rätt, bara att gasa till ordentligt
som du skrev räcker kanske inte.
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 15 januari 2009 kl. 11:07:27
att ha den i garaget och gasa till då får du aldrig ordentligt tryck... du kan ju få lite men inte fullt... du MÅSTE ut och belasta den på vägen... den kan även gå om du pukar kopplingen lite så säga om du har den i garaget och sätter en kompis på grab-baren och påbörjar en burnout utan att göra det... då belastas ju också motorn, fast det blir ju inte alls så bra som om du kör ut den på vägen och drar några repor.

kanske inte är något fel alls? eller? förutom det som spruckit då

Grattis till en riktigt fräck quad förresten :)
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 15 januari 2009 kl. 11:23:34
att ha den i garaget och gasa till då får du aldrig ordentligt tryck... du kan ju få lite men inte fullt... du MÅSTE ut och belasta den på vägen... den kan även gå om du pukar kopplingen lite så säga om du har den i garaget och sätter en kompis på grab-baren och påbörjar en burnout utan att göra det... då belastas ju också motorn, fast det blir ju inte alls så bra som om du kör ut den på vägen och drar några repor.

kanske inte är något fel alls? eller? förutom det som spruckit då

Grattis till en riktigt fräck quad förresten :)
yes, jag ska ut nu och kötta den lite... segra lite på höga växlar. återkommer här med resultat!



tack!  :)
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 15 januari 2009 kl. 12:03:37
att ha den i garaget och gasa till då får du aldrig ordentligt tryck... du kan ju få lite men inte fullt... du MÅSTE ut och belasta den på vägen... den kan även gå om du pukar kopplingen lite så säga om du har den i garaget och sätter en kompis på grab-baren och påbörjar en burnout utan att göra det... då belastas ju också motorn, fast det blir ju inte alls så bra som om du kör ut den på vägen och drar några repor.

kanske inte är något fel alls? eller? förutom det som spruckit då

Grattis till en riktigt fräck quad förresten :)
yes, jag ska ut nu och kötta den lite... segra lite på höga växlar. återkommer här med resultat!



tack!  :)

verkade vara en lång spricka i den undre svetsfogen på metallburken under sadeln...  :knupple:
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 15 januari 2009 kl. 12:10:03
snackade precis med dahlbäck, jag ska skicka dit boxen så ska dem svetsa den utan kostnad!
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Hydro skrivet 15 januari 2009 kl. 12:16:16
Precis.... hade som sagt en misstanke om just detta...

Att "plattjärnet" brustit är ju inte heller så kul, men har som du själv skrev knappast något med tätheten att göra.

Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: _Firm skrivet 15 januari 2009 kl. 13:47:33
att ha den i garaget och gasa till då får du aldrig ordentligt tryck... du kan ju få lite men inte fullt... du MÅSTE ut och belasta den på vägen... den kan även gå om du pukar kopplingen lite så säga om du har den i garaget och sätter en kompis på grab-baren och påbörjar en burnout utan att göra det... då belastas ju också motorn, fast det blir ju inte alls så bra som om du kör ut den på vägen och drar några repor.

kanske inte är något fel alls? eller? förutom det som spruckit då

Grattis till en riktigt fräck quad förresten :)


Ja det lät ju som en bra ide´att sätta en kompis på grab-baren???? :banghead:

Står man och bara gasar helt utan belastning så finns det inte en chans att du får ladd... möjligen lite minus på mätaren...

och SOM SAGT så får man fullt laddtryck på turbon utan att segdra maskinen på hög växel eller genom att sätta en polare på grab-baren eller allt vad det nu pratats om... har man då en oljefylld laddtrycks mätare och det är minusgrader ute så kan ju mätaren sega en del....
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 15 januari 2009 kl. 17:51:37
får du ordentlig tyngd bak (kompisen) och ställer den mot en vägg och segdrar den så får du högst trolig laddtryck, det blir precis samma sak som att köra den på vägen så den får arbeta... dock kanske du inte får FULLT tryck... det funkar hur fint som helst att göra så här med bilar i alla fall, framförallt automatbilar som bygger tryck på det här sättet, så det funkar nog på samma sätt på en quad.

Detta sag jag just för jag vet inte om det är 1m snö där killen i fråga bor så han kanske inte kan ut och testa den, så då kunde han göra ett litet test i garaget.
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: LAHA skrivet 15 januari 2009 kl. 18:24:59
Risken är väl bara att han inte skulle se laddtrycksmätaren pga all gummirök  :DV
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: shivaxl skrivet 15 januari 2009 kl. 19:07:51
Haha! Bra grejer som spricker så där :) Är väl inte första heller?
Jo! Det finns ett annan tillverkare av turbokitt till 700an, Finns ingen plenium (Den där omtalade "burken" ) Sitter en liten IC under sadeln istället :) Billigare är det också!
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: bulten_al skrivet 15 januari 2009 kl. 20:48:18
Haha! Bra grejer som spricker så där :) Är väl inte första heller?
Jo! Det finns ett annan tillverkare av turbokitt till 700an, Finns ingen plenium (Den där omtalade "burken" ) Sitter en liten IC under sadeln istället :) Billigare är det också!

Hmmmm,,,vad är det för tillverkare... :hmmm:
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 15 januari 2009 kl. 22:14:32
har inte kollat så noga på turbo raptorn men varför finns det ett plenum över huvud taget?  den är ju 1 cyl ?. kan man inte bara köra ett rör rakt in i trotteln ?
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: _Firm skrivet 15 januari 2009 kl. 22:36:49
får du ordentlig tyngd bak (kompisen) och ställer den mot en vägg och segdrar den så får du högst trolig laddtryck, det blir precis samma sak som att köra den på vägen så den får arbeta... dock kanske du inte får FULLT tryck... det funkar hur fint som helst att göra så här med bilar i alla fall, framförallt automatbilar som bygger tryck på det här sättet, så det funkar nog på samma sätt på en quad.

Detta sag jag just för jag vet inte om det är 1m snö där killen i fråga bor så han kanske inte kan ut och testa den, så då kunde han göra ett litet test i garaget.

Ställa den mot en vägg??.. när laddluftskylaren sitter i fronten?? vilka ljusa idéer...

Med automatbilar?... slänga upp några polare på bakluckan å sen in i garageväggen å gasa utav bara f*n?... det ska jag prova... men INTE i mitt garage... och inte med min bil heller...
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Hydro skrivet 15 januari 2009 kl. 22:38:55
har inte kollat så noga på turbo raptorn men varför finns det ett plenum över huvud taget?  den är ju 1 cyl ?. kan man inte bara köra ett rör rakt in i trotteln ?

Jag är inte så insatt i sånt här... men var sitter trotteln på en sprutmaskin? :whip:
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: gurra-g skrivet 15 januari 2009 kl. 22:44:34
har inte kollat så noga på turbo raptorn men varför finns det ett plenum över huvud taget?  den är ju 1 cyl ?. kan man inte bara köra ett rör rakt in i trotteln ?

Jag är inte så insatt i sånt här... men var sitter trotteln på en sprutmaskin? :whip:
Bara ett spjäll ist för förgasare.

Plenumet ja, är inte den till bara för att alla cylindrar ska få lika mycket luft?
Låter onödigt på en enstånka.
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 15 januari 2009 kl. 23:01:59
som sagt, dahlbäck har haft några burkar som de har behövat svetsas om, nuförtiden så är dom tydligen bättre gjorda! dock så berättade Viktor på dahlbäck att dom kommer ut med en ny styrenhet om cirka en månad som ska ge cirka 15hp mer :) och tydligen ett mkt bättre register!


anyways, "burken" är skickad till dahlbäck, ska bli kul att testa den sen när den går som den skall!


tack alla för hjälpen och framförallt Aluwabel som hjälpt mig via tele! tack som fan
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 15 januari 2009 kl. 23:54:38
har inte kollat så noga på turbo raptorn men varför finns det ett plenum över huvud taget?  den är ju 1 cyl ?. kan man inte bara köra ett rör rakt in i trotteln ?

Jag är inte så insatt i sånt här... men var sitter trotteln på en sprutmaskin? :whip:


ja originalt så har du ju Luftfilter, Trottel (bara ett spjäll) sen toppen på motorn. och i trotteln sitter även spridaren precis på insidan, så varför det finns ett plenum bak under sadeln tycker jag är märkligt... det borde bara ha negativa effekter eftersom turbon får mer utrymme att bygga tryck på vilket ger lite segare laddtryck... verkar skumt tycker jag :D
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: shivaxl skrivet 16 januari 2009 kl. 06:25:25
Pleniumet är väl mest till för att jämna ut "luftpulsen" som blir av 1cyl, Desto större desto bättre, Lika så grenröret som helst ska lindas för att inte tappa för mycket energi genom godset
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 16 januari 2009 kl. 08:16:33
Pleniumet är väl mest till för att jämna ut "luftpulsen" som blir av 1cyl, Desto större desto bättre, Lika så grenröret som helst ska lindas för att inte tappa för mycket energi genom godset
tack för tipset, Linda it is!
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: _Firm skrivet 16 januari 2009 kl. 13:02:59
som sagt, dahlbäck har haft några burkar som de har behövat svetsas om, nuförtiden så är dom tydligen bättre gjorda! dock så berättade Viktor på dahlbäck att dom kommer ut med en ny styrenhet om cirka en månad som ska ge cirka 15hp mer :) och tydligen ett mkt bättre register!


anyways, "burken" är skickad till dahlbäck, ska bli kul att testa den sen när den går som den skall!


tack alla för hjälpen och framförallt Aluwabel som hjälpt mig via tele! tack som fan

Aluwabel???... har han hjälpt till???... jag får nästan aldrig hjälp när jag frågar :cry:
han blir bara tjurig när jag ställer upp å skitar ner i hans garage!!!  :headbang:
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: shivaxl skrivet 16 januari 2009 kl. 13:42:41
Pleniumet är väl mest till för att jämna ut "luftpulsen" som blir av 1cyl, Desto större desto bättre, Lika så grenröret som helst ska lindas för att inte tappa för mycket energi genom godset
tack för tipset, Linda it is!
Tipset med vadå? :)
Med linda menar jag avgastbadage :)
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 16 januari 2009 kl. 16:29:11
man lindar väl bara med avgasbandage för att förhindra att saker kring turbo/grenrör etc ska smälta saker som är i närheten?  finns väl ingen fördel direkt med att så säga behålla energi'n inuti avgasröret eller?
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 16 januari 2009 kl. 18:35:19
Pleniumet är väl mest till för att jämna ut "luftpulsen" som blir av 1cyl, Desto större desto bättre, Lika så grenröret som helst ska lindas för att inte tappa för mycket energi genom godset
tack för tipset, Linda it is!
Tipset med vadå? :)
Med linda menar jag avgastbadage :)

självklart förstod jag att du menade avgasbandage, och det är det jag ska fixa, linda på lite baandage! :)
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Lind-800 skrivet 16 januari 2009 kl. 19:22:10
man lindar väl bara med avgasbandage för att förhindra att saker kring turbo/grenrör etc ska smälta saker som är i närheten?  finns väl ingen fördel direkt med att så säga behålla energi'n inuti avgasröret eller?


En liten effekt ökning kan fås på mycket trimmade motorer när man har avgasbandage. Inte enbart för att hålla borta värmeutvecklingen alltså.
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 16 januari 2009 kl. 20:09:09
man lindar väl bara med avgasbandage för att förhindra att saker kring turbo/grenrör etc ska smälta saker som är i närheten?  finns väl ingen fördel direkt med att så säga behålla energi'n inuti avgasröret eller?
vad beror effektökning av då?

En liten effekt ökning kan fås på mycket trimmade motorer när man har avgasbandage. Inte enbart för att hålla borta värmeutvecklingen alltså.

vad beror effektökning på då?
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: shivaxl skrivet 16 januari 2009 kl. 20:20:39
Värme = energi
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 16 januari 2009 kl. 20:47:12
jo iofs... men värmen är ju ingenstans där den gör nån nytta... den är ju på vägen UT ur motorn... borde ju bara göra nytta runt turbo'n om man nu har det
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: shivaxl skrivet 16 januari 2009 kl. 22:29:59
jo iofs... men värmen är ju ingenstans där den gör nån nytta... den är ju på vägen UT ur motorn... borde ju bara göra nytta runt turbo'n om man nu har det

Läs lite om turbo konvertering på 1cyl, För mycket att skriva i ämnet, Det jag kan säga är att premären har en väldig betydelse på 1cyl då 1cyl ger pulser ifrån förbränningen, Lindas görs det på grend av att man vill ha en jämn tempratur hela vägen, Tappar rören värmen så tappas energin = Svajig luftström,
Skulle man T.ex ha samma tempratur på luften ut i turbon som det är på insugsluften, Ja då skulle det inte lira något bra!

Ang slitage på en raptor med turbo så tycker jag inte man ska oroa sig så värst, Man kan säga att en turbomotor är mindre utsatt för slitage än en vanlig sugmotor med samma effekt, Allt detta på grund av att turbomotorn uppnår effekten på lägre varvtal än en sugis med samma effekt gör! Turbo motorn utsätts för den högre belastningen endast under den tid då den extra effekten behövs!
Sen kan man ju skruva ladd utan ställa in bränslet och allt runt omkring till det nya laddet, Bla kompet, Detta medför oftast att man till slut spikar sönder motorn, Men det är väl självfövållat och en helt annan 5a :)
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 26 januari 2009 kl. 21:35:59
fick tillbaka burken av dahlbäck idag, Viktor hade svetsat den mycket bra :)
hade lite brottom så jag startade den bara lite snabbt,
ska ta en tur imorgon för att se om det går bättre nu...
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 27 januari 2009 kl. 12:32:19
kom upp i 0.7bar, och då var jag tvungen att släppa av gasen, (110km/h) på isig väg är ingen höjdare... framsteg med andra ord!
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: _Firm skrivet 27 januari 2009 kl. 13:15:36
Ryker den något och luktar olja när du står på tomgång?
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: Brooklyn skrivet 27 januari 2009 kl. 14:08:12
Ryker den något och luktar olja när du står på tomgång?
bara när den är kall så ryker den, vanlig "vit" rök dvs.
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: _Firm skrivet 27 januari 2009 kl. 14:16:40
Fint det... aulawabel hade lite problem med det... luktade olja med...
Titel: SV: raptor turbo, undertryck?
Skrivet av: wirre skrivet 5 februari 2009 kl. 13:15:12
kom upp i 0.7bar, och då var jag tvungen att släppa av gasen, (110km/h) på isig väg är ingen höjdare... framsteg med andra ord!


vad ligger undertrycket på nu då?

lågt undertryck brukar tyda på luftläckage på trycksidan