ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: atviggesund skrivet 22 november 2008 kl. 17:41:41
-
Var ute på en liten tur i dag när maskinen plötsligt började slira på remmen och vibrera som fan. Vågade inte köra längre så jag ringde efter bogsering.
Väl hemma så rev jag bort kåpan vid variatorn, vilket inte var det lättaste eftersom stödlagret satt fast på axeln och brickan som sitter över packboxen gick därför sönder (fästörat gick av). Det jag såg var inte så kul. Hälften av alla "tänder" på remmen var borta.
Remmen har gått max 30 mil. Bytte den samtidigt som jag bytte fjäder och lager på variatoraxeln. Tycker inte att jag har plågat maskinen direkt. Visst har jag kört en del med skjuts men man tycker att remmen ska hålla mer än 30 mil, särskilt med bytt fjäder. Kan tillägga att jag borrade också ett nytt hål för fjädern för att få till rätt vridning och den har gått kanon i skogen efter det, tills i dag dvs :(.
Kan tillägga att jag lagt i lågen så fort jag kommit ut i skogs och inte haft passagerare då heller.
Måste ju vara fabrikationsfel på remmen. Ska ringa å snacka med Benny på trech få se om det går att lösa på nåt vis. Åtminstonde reducerat pris med tanke på milen som remmen är körd.
Nån som haft samma problem?
-
Satte du remmen åt rätt håll
-
Satte du remmen åt rätt håll
Japp. Pilen i rotationsriktningen. Eller är jag fel ute kanske? :hmmm:
-
jag skulle ta det med dom du köpte remmen av måste va garanti!
30 mil e ju ingenting remmen till cf e ju rätt dyr
-
jag skulle ta det med dom du köpte remmen av måste va garanti!
30 mil e ju ingenting remmen till cf e ju rätt dyr
Jo tänkte snacka med trech så får vi se vad dom säger. Var ju iofs ingen orginalrem för 2000 spänn men ändå. Ingen höjdare att punga ut 1000 spänn för en ny rem var trettionde mil ;)
-
nej det håller jag med om
-
Tjeena!
Det var trist att du blev ståendes!
Jag skickar dig en ny rem, normalt är det ingen garanti på remmar men en CF-rem som rullat 30 mil byter jag utan knussel :)
Du har den på tisdag-onsdag!
MVH / benny
-
Tjeena!
Det var trist att du blev ståendes!
Jag skickar dig en ny rem, normalt är det ingen garanti på remmar men en CF-rem som rullat 30 mil byter jag utan knussel :)
Du har den på tisdag-onsdag!
MVH / benny
Men d e ju underbart :-* ;). Det är vad jag kallar kundservice O0. Skulle behöva en sån där låsbricka till packboxen också ( se mitt första inlägg ). Nåt jag kan beställa här eller ska jag ringa till veckan?
Tackar, tackar :)
Behöver du min adress?
-
Tjena!
()p
För enkelhetens skull, maila din adress och skriv med den där låsbrickan så fixar jag det i veckan :)
/Benny
-
verkar ju lösa sig bra ()p ()p ()p
-
verkar ju lösa sig bra ()p ()p ()p
Ja inga problem :) och ingen är ju gladare än jag :djump:
-
Tjena!
()p
För enkelhetens skull, maila din adress och skriv med den där låsbrickan så fixar jag det i veckan :)
/Benny
Nu finns det ett mail på info@trech.se med adress samt artnr på brickan :)
Tack igen
-
Tjo!
Det är fixat, tack för artikelnr, underlättar alltid ()p
Du bör ha grejerna senast onsdag.
MVH / Benny
-
Tjo!
Det är fixat, tack för artikelnr, underlättar alltid ()p
Du bör ha grejerna senast onsdag.
MVH / Benny
Men d e ju guld :). Hade jag inte bott så långt bort så skulle jag ha låtit er fixa min 250 mils service. Vore fan värt att åka 30 mil enkel resa för det. Sånt stort förtroende har jag för kunskapen och kundservicen på trech. Annat än vad man kan säga om min åf på orten
-
Man tackar och bockar allra ödmjukast!
:)
-
Instämmer, även om jag inte har nåt att klaga på hos dom här på orten så borde det finnas en Trech i varje by.. ()p
Snabba ryck å inget tjafs, det är bra det.
-
ja det är ju lite så man får nya o behålla gamla kunder ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p ()p
-
()p Äntligen en återförsäljare som visar sig i spalterna.
Det har jag verkligen saknat här all heder till dig må affärerna gå riktigt bra.
Säljer ni fälgar och däck oxå ?
-
Jag får tacka och bocka igen :)
Ja, vi har däck o fälgar, i alla dess sorter!
Alla sorter finns visserligen inte i shoppen men hittar du några nånstans som är snygga så är det bara o fråga mig om vi kan greja fram dom, vilket vi troligen kan :)
MVH / Benny
-
()p
-
Historien fortsätter :-\
Fick dit den nya remmen och det gick smidigt å bra. Tog bort allt damm som blivit i kåpan efter den gamla remmen.
Problemet nu är att den slirar till ca 40-45 km/h sen hugger den i som den ska sen så har jag nästan ingen motorbroms kvar heller.
Kan det vara remmen som slirar eller slirkopplingen som är dålig? Verkar nästan som om den inte växlar som den ska i variatorerna.
Nån som har nån idé?
-
Tjena!
Bra att grejerna kom fram!
Illa att det fortsätter... :hmmm:
Jag tycker att du ska dubbelkolla att du fått dit den yttre metallplattan som håller vikterna på plats.
Om den inte går på dom splines som finns där så blir det så här, remmen blir slapp.
Fortsätt meddela!
MVH / Benny
-
Låter som att det är läge att lämna in den till någon som kan skruva. Alt be någon vän som kan skruva om hjälp.
Etfersom problemen kom efter första gången du bytte rem. Är du säker på att splinesen "stavning" hamnade på plats. Håll emot remslivan när du demonterar så skall du se att splinesen är synliga bakom muttern.
-
Det låter ju inte bra om det är så att splinesen inte
gått i, kör inte en meter till med maskinen! :nono:
-
Skruva kan jag så d e inga problem och jag har bytt rem ett par ggr tidigare utan att felet har uppstått.
Hur som helst. Var ut och mekade lite nu och upptäckte en väldigt konstig grej. Kan börja med att säga att det var ubsolut inget fel på några splines utan allt satt perfekt. Tog bort variatorerna och remmen. Gjorde rent främre variatorn ordentligt i fall att det skulle vara nåt sånt som spökade. Satte ihop skrotet igen och den växlade kanon. Upptäckte att jag hade råkat vända remmen åt fel håll. Inga problem tänkte jag och vände på remmen igen men då växlade den konstigt igen :hmmm:. Bort med remmen igen och dit med den. Tänkte om den hamnat fel på nåt sätt men fortfarande lika. Gör om samma sak för tredje gången men hjälper inte.
Testar då bara för kul att vända remmen åt fel håll igen och vips så växlar den kanon igen.
Så min slutsats är att antingen går det troll i maskinen eller så är det en väldig slump att det blir så här. Vad göra? Blir inte klok på d här alltså :banghead:
-
Kan vara så att remmen behöver "köras in" också. Det här gäller i princip alla CVT-transmissioner, moped som snöskoter som fyrhjuling. Under ca 20 mil så ska remmen köras lugnt och sansat, utan några hårdare belastningar (inga vedlass genom träsken, mao). Remmen kan annars bli "glasad" på greppytorna, och det är därför det blir bättre när du vänder på den. Alla remmar "glasar" (blir hala) något när de är nya, men det försvinner med inkörningen. Som det var sagt i någon annan tråd, så kan även variatorskivorna bli "glasade", och då får man putsa dom med fin våtslip 400 eller 600 för att få bort den glatta beläggningen som de inte har från fabrik.
-
Konstigt. Jag tänkte just på variator vikterna. Det kan ju vara skit där om man har kört i djup lera mm vilket leder till att den inye driver som den ska. Men nu skrev du att allt är ren gjort. Har inga tips eller ideér till dig tyvärr. Lycka till och skriv gärna om du hitta felet.
-
Tänkte också på att skivorna måste putsas. Gjorde det samtidigt som jag bytte fjäder förut. Grejen är den att när remmen sitter åt rätt håll så är den väldigt slapp men vänder jag den så är den spänd och fin :hmmm:
-
Trech har återigen visat sin hjälpsamhet och troligtvis hittat problemet. Visade sig att remmen antagligen var felmärkt och att rotationsriktningen inte stämde. Nu sitter remmen åt "fel" håll och då funkar allt kanon. Ska testa ett tag får vi se.
Tusen tack till Benny och Mika på trech. Ni är kanon ()p
-
Hahahah! Jag lider med dig! Hoppas det fungerar nu! Du är ju garanterat snabbast på forumet på att byta rem iallafall.
Lycka till! ()p
-
Ja man har ju fått in snitsen på att byta ;D. Nu går bettan kanon iaf. Bättre än någonsin faktiskt. Växlar perfekt. Har beställt ett DAJ som kommer i morron. Ska monteras omgående. Hoppas på bra resultat ()p
-
den kanske sitter fel på fler cf
-
den kanske sitter fel på fler cf
Ja det är ju risken :(. Troligen därför den förra remmen gick sönder för mig. Om nån har samma problem som jag hade så kan det vara värt att kolla hur remmen sitter
-
Jag har svårt att förstå hur fel rotationsriktning på remmen
kan göra så stor skillnad. :hmmm:
-
Jag har svårt att förstå hur fel rotationsriktning på remmen
kan göra så stor skillnad. :hmmm:
Ja samma här. Borde ju inte spela nån roll alls men alla gånger jag satt remmen åt rätt håll (8 gånger)så har det inte funkat alls men så fort jag vänder på den (4 gånger) så funkar det fint :hmmm:
-
Min rem slitits sönder också. Surt. Tur att man bara var 150meter från hemmet. Vart orolig att det var något annat.
Kom med ingen förvarning. körde i skogen. så det gick inte fort.
Bytte den för ca 15mil sedan. Man undrar ju varför.
Den satt rätt.
fick klippa den för jag skulle få bort den.
Det är en Dayco HP2032 rem.
(http://i535.photobucket.com/albums/ee355/nr1strange/IMG_0099.jpg)
(http://i535.photobucket.com/albums/ee355/nr1strange/IMG_0100.jpg)
-
Fan så såg min rem ut också :(veryangry):. Måste ju vara tillverkningsfel på ett parti remmar. Jag fick ut en ny rem av Trech och efter det har allt gått som smort (peppar,peppar) :)
-
Då har det hänt igen. Remmen helt jävla slut :(veryangry):. Har kört 35 mil den här gången vilket iofs är bättre än dom 20 milen som jag körde med den förra men ändå helt åt helvete.
Måste ja vara nåt fel på variatorerna eller nåt. Har ju inte misshandlat remmen heller utan felet kom plötsligt i dag när jag var ute och åkte. Precis lika som förra gången. Börjar misstänka att det beror på variatorfjädern eftersom det har blivit så här efter bytet.
Blir att ringa till trech till veckan och höra sig för
-
Då har det hänt igen. Remmen helt jävla slut :(veryangry):. Har kört 35 mil den här gången vilket iofs är bättre än dom 20 milen som jag körde med den förra men ändå helt åt helvete.
Måste ja vara nåt fel på variatorerna eller nåt. Har ju inte misshandlat remmen heller utan felet kom plötsligt i dag när jag var ute och åkte. Precis lika som förra gången. Börjar misstänka att det beror på variatorfjädern eftersom det har blivit så här efter bytet.
Blir att ringa till trech till veckan och höra sig för
Jag tror att måtten på den remmen är felet.
Jag har satt på org-remmen igen och inga problem. Har belastat den mycket och kört fort m.m.
Då jag satte dit Dayco HP2032 och provkörde så märkte jag att den var mycket lättare att trä på fram än vad org var. och att Dayco remmen följde med en bit på främre skivan. när jag testade växlingen.
Man ska nog kolla hur lång och bred org och jämföra med måtten på Dayco HP2032. Finns på deras hemsida.
Jag kan tänka mig att det inte är exakt samma.
Stora problemet är ju om Dayco HP2032 är lite längre för då blir den slapp i slutet av växlingen och följer med runt en bit, och sen släpper blir stora påfrästningar.
Detta är mina idéer, kan ha fel. Något är ju galet då tre remmar har gått sönder. (vad jag vet om) Och inte org.
-
Hej!
Detta är ju riktigt mystiskt...! :hmmm:
Vi har sålt massvis med fjädrar och en hel del remmar men aldrig stött på detta problem.
(Förutom just er två då)
Jag ska kolla upp om det kan bero på något tillverkningsfel eller nått annat.
Hör gärna av er i veckan, detta styr vi upp!
MVH / Benny
-
Då har det hänt igen. Remmen helt jävla slut :(veryangry):. Har kört 35 mil den här gången vilket iofs är bättre än dom 20 milen som jag körde med den förra men ändå helt åt helvete.
Måste ja vara nåt fel på variatorerna eller nåt. Har ju inte misshandlat remmen heller utan felet kom plötsligt i dag när jag var ute och åkte. Precis lika som förra gången. Börjar misstänka att det beror på variatorfjädern eftersom det har blivit så här efter bytet.
Blir att ringa till trech till veckan och höra sig för
Jag tror att måtten på den remmen är felet.
Jag har satt på org-remmen igen och inga problem. Har belastat den mycket och kört fort m.m.
Då jag satte dit Dayco HP2032 och provkörde så märkte jag att den var mycket lättare att trä på fram än vad org var. och att Dayco remmen följde med en bit på främre skivan. när jag testade växlingen.
Man ska nog kolla hur lång och bred org och jämföra med måtten på Dayco HP2032. Finns på deras hemsida.
Jag kan tänka mig att det inte är exakt samma.
Stora problemet är ju om Dayco HP2032 är lite längre för då blir den slapp i slutet av växlingen och följer med runt en bit, och sen släpper blir stora påfrästningar.
Detta är mina idéer, kan ha fel. Något är ju galet då tre remmar har gått sönder. (vad jag vet om) Och inte org.
Kanske stämmer att det är fel längd. Nåt jag tänkt på nu är att remmen har klättrat högre upp på bakre variatorn när maskinen står stilla, vilket borde betyda att den är längre än orginalremmen.
-
Hej!
Detta är ju riktigt mystiskt...! :hmmm:
Vi har sålt massvis med fjädrar och en hel del remmar men aldrig stött på detta problem.
(Förutom just er två då)
Jag ska kolla upp om det kan bero på något tillverkningsfel eller nått annat.
Hör gärna av er i veckan, detta styr vi upp!
MVH / Benny
Tjena
Låter ju kanon det ()p. Jag ringer nåt på tisdag så får vi språka lite
Tack på förhand
-
En längre rem som klättrar längre ut ger högre toppfart/bättre krypförmyga.
Den går inte sönder bara för att den är längre.
Denna rem passar Vinson 500 och det är den modellen som CVT:n är tagen från.
Nä, det måste bero på nått annat!
Jag funderar vidare.
MVH / Benny
-
Måste låna tråden lite :)
Jag åker ju på Iggensunds 27"are nu, Sjuuukt bra fäste. Fick ju även med vikterna från dig Benny som Daniel köpt av dig, dock så har jag inte bytt dom än.
Är det nån risk med att köra med orginalvikterna, innan eller rättare sagt medans hjulingen stog upp-pallad så ställde jag på fjädringen till hårdaste på alla 4. Nu med 27orna så känns hjulingen liite rappare än innan, borde ju vara tvärs om men jag tycker att den känns piggare.
Kan det vara så att jag lurar mig pga att fjädringen är hårdare o att hjulingen inte niger så mkt när man kör iväg?
Har kört i 3-4dm snö idag o hjulingen verkar vara hur stark som helst, inte alls i närheten av o kännas orkeslös. Ska jag byta vikterna ändå för att eleminera kommande problem med remmen, kan det bli så att den slits snabbare så som jag kör nu?
Till er andra som kör CF ED kan jag rekomendera BKT Wing 27", dom funkar suveränt bra. Fick såga ur hörnet nere på fotbaljan baktill, där var det lite tajt. Har testat lite halvdan offroadkörning idag, tex snabb fart över en snövall. Där borde lyktkåpan slagit i när hjulen fram slår upp i hjulhuset men det funkar superbra :)
//Janne
-
Fick såga ur hörnet nere på fotbaljan baktill, där var det lite tajt.
Tog det i där för dig? Var inget jag märkte av på min maskin :hmmm:. Kan det skilja nåt på långa och korta modellen?
Kul att du är nöjd med däcken iaf och hoppas att ditt "problem" löser sig annars får du höra av dig ()p
-
Tjena!
Kan det vara så att jag lurar mig pga att fjädringen är hårdare o att hjulingen inte niger så mkt när man kör iväg?
Ja, det där fenomenet har jag märkt själv, till o med på min gamla jänkare jag hade :)
När fjädrarna är hårdare går det inte åt någon kraft i dämparna, så det är helt riktigt att den känns piggare.
Däremot så tycker jag du ska byta vikterna, remmen slits oavsett.
PS: BKT Wing 27" är tydligen ett bra däck vad jag hört på annat håll :)
/Benny
-
Lite bilder på eländet
http://rides.webshots.com/album/570104442qHPBMd
-
Ja däcken funkar super, bogserade en KFX700 igår som inte kom nån stans pga snömängden. Märks stoor skillnad på både driv o framkomligheten nu med Wingdäcken :)
Då ska jag ta o byta vikterna, synd bara att det är så kallt i garaget. Måste kolla om jag får låna ett varmgarage o mecka lite!
En annan sak! Min har börjat smälla vid gasminskning, tror dämpullen börjat släppa o farit ut. Den har börjat bröla ganska mkt tycker jag, blir dämparen tom så kan ju det vara förklaringen till smällarna. Undar va man ska göra åt det, är det nån garantisak tro?
//Janne
-
tror dämpullen börjat släppa o farit ut. Den har börjat bröla ganska mkt tycker jag, blir dämparen tom så kan ju det vara förklaringen till smällarna. Undar va man ska göra åt det, är det nån garantisak tro?
//Janne
Packa om dämparn. Tror inte ullen är en garantisak. Då det är slitage som ex bromspads
-
Om det ens finns någon ull i dom. Är väl bara en massa kammare som ska dämpa ljudnivån
-
Det var bara en slang som lossnat framme vid grejen som sitter framme vid kröken, det pruttade en hel del när jag kollade lite mer nogrant. Slangen har torkat lite så den hade gått av, nu sitter den på igen o den låter som vanligt igen. Antar att det är detta som orsakar smällarna oxå, hoppas jag :)
//Janne
-
Japp det va det som gjorde att det smällde.
-
Eftersom du har stora problem hur är det ställt med linjeringen av variatorerna. Hade själv liknande skador på remen av ett hpd jag hade.
-
Bytte tillbaka till orginalremmen i dag. Blev som en ny maskin. Starkare och rappare. Enda negativa är väl att remtjutet efter inbromsning har kommit tillbaka men det löser man nog med en ny rem.
Ska ut och hårdtesta i helgen
-
Det kan ju ha att göra med att remmen är gammal och hård på ytan som det tjuter.
Likväl som att hårda Hollywooddäck tjuter på blöt asfalt.
Har haft 2 snöskotrar som också tjutit. Lika där, har kört med för gamla remmar.
Min rem tjuter också lite grann ibland, men så har den ju gått 700 mil också.