ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Nicki skrivet 3 november 2008 kl. 10:49:10
-
Vad säger ni gubbar ,, ska man köra turbo eller ska man trimma traditionellt med kam i kolv avgas mm
-
Jag hade nog kört på det vanliga kam,kolv m.m ...... tror det håller bättre i längden. Är väl en del som har haft problem med sina turbo maskiner :hmmm:
-
Köper du prylarna i Sverige så är det ju inte SÅ stor skillnad i pris mellan turbo och "traditionellt trim", om det är Yakahosus kit du funderar på, där ingår ju helsystem, mm.
Och du får garanterat mest hästar för pengarna med turbo.
...men, deras system är nog inte riktigt färdigutvecklat, varken gällande hård- eller mjukvara.
Men när väl allt lirar, då är det BRA med effekt!
...så pass att kopplingen inte orkar hålla emot, och då krävs det alltså ett kopplingsbyte (komplett, inte bara lameller och/eller fjädrar), och det ligger på Yakahosus planeringsbord för tillfället.
Men då har du en ytterligare kostnad på typ 5000...
-
Hur blir körbarheten med turbo tro.
Ev värmeproblem?
-
...så pass att kopplingen inte orkar hålla emot, och då krävs det alltså ett kopplingsbyte (komplett, inte bara lameller och/eller fjädrar), och det ligger på Yakahosus planeringsbord för tillfället.
Men då har du en ytterligare kostnad på typ 5000...
Kopplingen håller inte emot konventionellt trim heller, har nyss beställt ny från ATV Unlimited :headbang:
-
enda gången min koppling inte pallar är om man försöker köra upp den på bakhjulen på 5'an MED koppling, då slirar den. men det går utan koppling så säga :)
Jag skulle helt klart valt Sugmotor trim, du får mer kräm över hela registret. Skulle jag vilja ha ännu mer kräm skulle jag smäckt i en R6 motor, ligger på ca 130hk, visserligen ingen back och en helt annan motorkaraktär, men det får du med turbo också.
Du får gött mos om du handlar från USA för samma pengar som en turbo kostar
-
Jag skulle helt klart valt Sugmotor trim, du får mer kräm över hela registret.
Hur vet du att Yakahosus turbo inte ger just detta?
-
därför att jag vet hur något som är turbomatat fungerar gentemot något som inte är
Turbo raptor ska enligt dom jag hört gå som original tills turbon börjar ladda, jag vet inte vilket varv men så är det med vad som helst som är turboladdat, har du inte turbotryck har du noll hästkrafter.
Vad jag vet så kör dom med original kolv.
låt säga en turbobil kan ju gå från att ha 150hk på 1500rpm till 700hk på 7000 rpm, ta en jänkebil t.ex en riktig sugmotor v8. den går kanske från 300hk till 500hk över samma varvtal.
ja ungefär så
-
Turbo raptor ska enligt dom jag hört gå som original tills turbon börjar...
...ja ungefär så
Att "tro" och att "höra" saker är många på detta forum duktiga på, vissa mer än andra.
Ett rätt har du dock, det ang originalkolv.
Min ERFARENHET av en turboraptor är knappast att den är slö på låga varv, eller att den börjar ladda sent.
Den laddar från LÅGT varv, och "turbo-kick" saknas helt... effekten kommer jämnt och aggressivt, och börjar på en betydligt högre nivå än en originalmaskin.
Sen får var och en tro vad dem vill, och jämföra med precis hur många bilar som helst.
()p
-
jo visst en turbo ger nog mer effekt över hela registret än en som är original, men jag tror inte det ger lika mycket som trim utan turbo
Jag har inte kört en turboraptor så jag vet faktiskt inte, men jag har kört det ena och det andra med turbo och det är alltid mer eller mindre effekt lag så säga
sen att den är slö och slö, en raptor är inte slö i standardutförande, beror på om du har kört en original raptor eller inte, för har du BARA kört raptor med turbo och tycker den går bra på låga varv så är det inte säkert den går bättre än original för det. säger bara :dntknow:
Sen motsäger du dig själv väl ? :D
Den laddar från LÅGT varv, och "turbo-kick" saknas helt... effekten kommer jämnt och aggressivt, och börjar på en betydligt högre nivå än en originalmaskin.
laddar på lågt varv, men "effekten börjar på högre nivå än oringalmaskin" ? :D menar du att det är mer effekt eller att effekten ligger högre upp i registret? det sistnämnda är ju inte bra i såna fall.
säger bara...
-
menar du att det är mer effekt eller att effekten ligger högre upp i registret? det sistnämnda är ju inte bra i såna fall.
säger bara...
Om du skulle gissa en gång, vilket alternativ gissar du på då i så fall... då särskilt med tanke på just det jag skrev i mitt inlägg?
-
Det fanns tidigare ett filmklipp där man startar på 3:ans växel med en Turboraptor, det drar iväg utav helvete så kraften finns redan från lägsta botten....
-
Efter typ 100 mil med turbo så har inte smuts, lera, damm, värme, vatten eller något annat yttre ställt till det... däremot är som sagt systemet som sådant långt ifrån färdigutvecklat, effekten finns där helt klart, men även felen och osäkerheten gällande hårdvaran.
Så ett mer konventionellt trim är nog mer driftsäkert och tillförlitligt, jag har dock inte åkt med tex bigbore osv, så kan inte uttala mig ang effekt mm.
-
ja skoja ju med dig hydrolift :) ja kör med 50cc extra mot original och vet inte om det gör så värst mycket. Vet inte med turboraptor men t.ex lägger jag i 3'an på säg 2000 varv och ger full gas så reser den sig vid typ 5000 utan att rycka eller nått
sen hurvida lera och sånt ställer till det beror ju helt på hur man använder maskinen, jag tvivlar starkt på att folk som kör turbo kör på samma sätt som jag gör, det händer att man häver sig ut i 40cm djupt lervatten så det sprutar åt alla håll.
Verkar som dom som kör med turbo håller sig till sänkningsats och kör enbart på vägen, har inte sett någon som kör riktigt offroad med sin än vad jag vet. Men jag skulle ju tro att turbon inte är dålig på något vis, men om den lämpar sig så bra för offroad köra vet jag inte
-
många inlägg men ingen som kört en tirbo raptor som skrivit synd skulle vara kul o höra från turbodriver
-
många inlägg men ingen som kört en tirbo raptor som skrivit synd skulle vara kul o höra från turbodriver
Vad anser du att jag skrivit om då?
-
hehe jag skulle då tro att Hydrolift sitter på en Turbomaskin :)
-
Hydro.. Samlar du på hjulingar eller? Räcker det inte med en :D
-
därför att jag vet hur något som är turbomatat fungerar gentemot något som inte är
Turbo raptor ska enligt dom jag hört gå som original tills turbon börjar ladda, jag vet inte vilket varv men så är det med vad som helst som är turboladdat, har du inte turbotryck har du noll hästkrafter.
Vad jag vet så kör dom med original kolv.
låt säga en turbobil kan ju gå från att ha 150hk på 1500rpm till 700hk på 7000 rpm, ta en jänkebil t.ex en riktig sugmotor v8. den går kanske från 300hk till 500hk över samma varvtal.
ja ungefär så
Gillar du Ketchup-effekt på turbobilar :)
Verkar så då du skriver att en motor med turbo har NOLL hästkrafter innan laddet kommer!
Ketchup vet vi alla är till för "Fjortisar" och volvo 240 raggare, dessutom är ketchup inte skonsamt för vxl-lådan på något sätt!
Laddet kan man styra genom val av turbinhus,
Då raptorns turbo har ett litet hus så vill jag säga att man har fullt flås rätt fort där! Jag har själv en Mc-turbo liggandes eller rättare sagt sittandes på raptorn nu, Dock inte " Eld i nattens" /Yakahosu system! ::) ::)
-
har en kompis som kört 380 nästan problemfria mil med sin 700t nu. bytte dock koppling när vi konverterade den. det ända problem som funits är att plenum kammaren spruckit en gång, men då kör han på rätt mycket mer ladd än rekommenderat. han kör som f-n med den och alla är väldigt överaskade över att den håller, han kör nämligen sönder allt han kommer över. han kör i allt från lera till vatten och grus o asfalt, men den håller! sen att det ska vara dåligt vrid i en turbo gentemot sug stämmer inte heller. har en annan kompis som köpte sin 700 samtidigt som turbo ägaren, och har lagt ner mer pengar på sin maskin (trim mm). och han har inte en chans, varken på höga eller låga varv!!! sen vilken växel den går upp på slangarna har väl inte så mycket med effekt att göra då det finns väldigt många andra faktorer som spelar in tex. utväxling. kan tillägga att hans maskin håller samma varv på motorn i trean som jag har i femman med min outlaw 500 med en kugg större fram drev! ska sen tillägga att han kör med denna drevning på bana med och det finns ingen som har någon chans ändå!
-
jo visst kan man styra laddtrycket genom att välja mindre hus... men då får du mindre effekt istället
går inte att få extremt mycket effekt utan turbolag, ju mer effekt ju mer lag
har kört bil som laddar 1.1 bar vid 3000rpm och har kört bil som först fått upp 2.3 bar vid ca 5500 varv
"ketchup" effekt finns på allt med turbo, mer eller mindre ta Audi RS2 t.ex orkar inte mer än en vanlig svensson bil under 4000 varv... över det går den 3 ggr så bra.
-
jo visst kan man styra laddtrycket genom att välja mindre hus... men då får du mindre effekt istället
går inte att få extremt mycket effekt utan turbolag, ju mer effekt ju mer lag
har kört bil som laddar 1.1 bar vid 3000rpm och har kört bil som först fått upp 2.3 bar vid ca 5500 varv
"ketchup" effekt finns på allt med turbo, mer eller mindre ta Audi RS2 t.ex orkar inte mer än en vanlig svensson bil under 4000 varv... över det går den 3 ggr så bra.
Tycker inte de är någon ketchupeffekt alls på lättrycks turbo
-
men nu snackar vi inte 1kg!!
-
jo visst kan man styra laddtrycket genom att välja mindre hus... men då får du mindre effekt istället
går inte att få extremt mycket effekt utan turbolag, ju mer effekt ju mer lag
har kört bil som laddar 1.1 bar vid 3000rpm och har kört bil som först fått upp 2.3 bar vid ca 5500 varv
"ketchup" effekt finns på allt med turbo, mer eller mindre ta Audi RS2 t.ex orkar inte mer än en vanlig svensson bil under 4000 varv... över det går den 3 ggr så bra.
Det kallas ketchup på grund av att det blir en ketchup effekt, Ta en flaska ketchup och tryck tryck gärnet på den så allt kommer fort.
Tycker du att alla bilar med turbo har denna effekt?
Ketchup är! Kommer inget, kommer inget och helt plötsligt kommer allt, Tänk om alla standard turbo bilar skulle bete sig så, Jösses vad hjulspinn vi skulle ha på sveriges gator :)
Säger någon ketchup effekt så tänker jag inte alla turbobilar!
Ang lagg! Det har inte med mycket annat och göra också? Tryckrör, plenium, mm.
Hus anpassat efter runt-om-kring saker, Visst kan du ladda fan med en T.ex 15T från volvo men risken är att du stressar ihjäl den stackarn, Dock så tror jag inte det är någon risk på raptorns turbo, Vad kan den vara anpassad till för max Hk? 100-130Hk?
Den jag har är max 120hk och då är det en Mc turbo
Den bil som du kört på 2,3bar, Kom ALLT över 2.3bar?
-
ja men självklart spelar plenum, avstånd till det, storlek på intercooler etc också roll men har du redan den biten BRA så är enda sättet att få bättre respons ett mindre hus men då förlorar du effekt istället (om du nu pressar turbon) finns ingen mening med att köra lastbilsturbo och 200hk t.ex på BIL
Men det funkar väl inte samma på raptor kan jag tänka mig, och angående lätttrycks turbo så finns det visst en så kallad turbokick bara att den är så liten så du märker det antagligen inte eftersom det just är LÄTT tryck, pressar du in 0.3 bar jämfört med 1.3 bar är det en rejäl skillnad såklart.
Bilen jag körde med 2.3 bar laddtryck var bra klen innan du fick något tryck, kunde ligga på 4'an och köra full gas och den accade ungefär som en vanlig bil och när turbotrycket kom så släppte bakänden.
Diskuterar bara lite hur turbo fungerar och det tenderar väl lite till off-topic men jag vet
Men du kan aldrig få bra respons med jätteturbo om du inte kör med anti-lag system och det funkar ju mest i start när man kör utan last.
Skulle bra gärna villa prova en med turbo för att se om dom går så fyttirakkarn som folk säger. Och det där med bakslangarna på vilken växel osv, jag tog det ju bara som ett exempel mot original, för visst finns det folk som tycker raptorn går helt sjuuuuukt original, inte för den är dålig eller så men
Hur som helst så har jag aldrig nytta för min effekt mer än när jag ska åka bakhjul på 4'an - 5'an eller rejsa med någon
Hur mycket laddar turbo raptor rekomenderat jämfört med max vad det håller "någålunda" för i alla fall? äre inte typ 0.4 typ som är rekomenderat?
-
Laddtrycket ska vara 0,8bar orginal! Jag har en turbo Raptor och den har fullt flås från tomgång till fullgas. turbon är med DIREKT från början! Man märker inte av att den börjar ladda helt plötsligt, som vissa verkar tro! ()p Det största problemet yakahosu har med kittet är att få mapningen rätt på bränsleboxen. skiljer ju lite från maskin till masin. Men efter några breväxlingar med boxar så blir det bra! ()p ()p
-
Turbo verkar ju vara det bästa sättet. Fast båda är ju inte helt gratis. Men vart ligger det största virdet på trim/turbo ? Ett maskin trim ligger väl runt 5000-6000 varv? En turbo borde väl få snurr på maskineriet vid ca 6000-7000 ? :hmmm:
-
Turbo ger alltid det högsta vridmomentet vs en sugmotor. Den får
effekten genom ett högt varv medan en turbomotor får det
på ett mycket lägre, eftersom den får luften serverad sas.
Effekt är ju resultatet av vridmomentet vid ett visst varvtal,
så en motor som har 50nm vid 6000rpm ger samma effekt
som en motor med 100nm vid 3000rpm.
-
Detta med vrid, ja...
Hur många vet egentligen vad det är, och skillnaden/sambandet med effekt?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment
http://patric.20m.com/effekt.html
De fem nedre punkterna i sista länken sammanfattar ju fint... men nu blir det väl massa OT om detta också kanske?
:-\
-
Detta med vrid, ja...
Hur många vet egentligen vad det är, och skillnaden/sambandet med effekt?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment
http://patric.20m.com/effekt.html
De fem nedre punkterna i sista länken sammanfattar ju fint... men nu blir det väl massa OT om detta också kanske?
:-\
Precis! När folk pratar bilar så pratar man oftast hur mycket Hk bilen har men det pratas aldrig vrid,
Varför är det bra klös i raptorn!
Många förstår nog inte att vridet spelar in lika mycket om inte mer än Hk!
Är GLT på turbo raptorn 0,8Bar? :-\
-
jo visst glöms ofta NM och Vikt bort i alla "vilken går bäst" grejer. Turboraptor är kanske bra, det låter ju iallafall som det är super. Med bil tänker ju jag om man börjar trimma och så så har ju Sugmotor/skruvkompressor mycket bredare register än något med turbo eftersom dom flesta turbo saker med kräm i faktiskt inte har någon effekt runt 2000-3000 varv för det är först vid ca 3000 som du faktiskt får något tryck
Kompressor är egentligen bättre på många vis, visst snor den effekt men så länge du inte ska ta ut 100% av vad motorn klarar av så är faktiskt kompressor bättre, men dyrare etc så folk tar hellre turbo.
Hade plan om att bygga skruv på min raptor men fick inte tag på någon såpas liten, fanns bara centrifugalkompressor :(
Låter som om trådskaparen ska köpa sig turbo och jag har gått på en nit :)
-
jag har funderat på turbo men jag kör ganska mycket och vet inte om det är rätt för mig ,, täker på hållbarheten O0
-
vet inte vad som sliter mest men all form av trim sänker ju hållbarheten, inte för det direkt kommer skjuta ut kolven eller så men service blir ju lite tätare om du utnyttjar effekten ofta.
bäst vore ju om du fick prova en trimmad, för egentligen behöver man inte trimma :) det är bara roligt ibland så typ. jag har nog ingen direkt nytta av mitt trim. Men mycket vill ju ha mer :(
-
...jag har nog ingen direkt nytta av mitt trim...
Nytta?
Hehe, vem har egentligen NYTTA av en Raptor?
Inte jag iaf...
:headbang:
-
Jag har nytta av min, den är rent av livsviktig.... ()p btw jag har nöjt mig med konventionellt trim, tror det räcker ganska långt :headbang:
-
...jag har nog ingen direkt nytta av mitt trim...
Nytta?
Hehe, vem har egentligen NYTTA av en Raptor?
Inte jag iaf...
hehe ja egentligen kan man dra ett strå länge och inte ha nån quad alls :)
-
vet inte hur mycket man ska blanda sig men har byggt endel både trimade sugmotorer,
kompressor konvertering och turbo konverteringar. alla på hondas bilmotorer.
och har då så klart lärt mig ett o annat. både inlärning via böker och egen erfarenhet.
en sugtrimad motor slits ALLTID mer än en turbo motor med samma effekt
då du måste gå hårt på kammar/kam o komp med en sugmotor för att få
samma effekt som en turbo, detta ger då att en motor som är sugtrimad och körs "lungt"
får jobba hårt då oxå. hårda ventiler, höga nockar på kammar mm.
en likadan turbo motor går snällt då den körs "lungt" efter som där sitter just orginal saker.
sen är turbo vs sug(NA) väldigt beroende på vad man ska ha motorn till.
kör jag gata med min bil så kör jag hälldre turbo än NA men på bilar jag
brukar på bana (asfalt typ mantorp, knutstorp mm) så kör jag hälldre NA
just för att de ger gämnare och likadant var gång kurva efter kurva
men framförallt mindre värme. turbomotorer utväcklar en enorm värme
som i en bil drar med sig så mycket då där är begränsat med luft till motorumet.
tubonbyggen innehåller desutom fler "lösa" hårdvarudelar som kan lossna eller gå sönder
de där med ketchup beror till 100 på vad man har för kompresor-/avgashus.
och helt var man vill ha effekten. så att säga att alla har ketchup är totalt fel
men JA ska man ha MASSOR av effekt typ 500hk i 240 så blir de stort agregat
för att "lura" till sig volymen, och då så klart massa ketchup/lag.
att de sen skulle lsita mer på lådan vid ketchup är nog de jag blev mäst förvånad över.
då det finns inget som dödar lådor så mycket som för mycket vrid på låga varv.
så enkelt sagt:
ta en cykel lägg i högsta växlen o trampa, kedjan belastas som hel*ete....
ha en lägreväxel och växla upp med farten, kedjan skonas o håller längre.
precis likadant kan man säga lådanfunkar..
så ja till trådskaparen.
kör på turbo och då med rätt agregat.
skulle du trötna eller ska sälja så kan man bara hänga av sakerna
och allt är som innan du börja. lika så avgasvärden inför ev bes mm
skruva bort o bes...
-
de där med ketchup beror till 100 på vad man har för kompresor-/avgashus.
och helt var man vill ha effekten. så att säga att alla har ketchup är totalt fel
Ekar det här eller?? :hmmm: :)
Bra skrivit ()p
-
Hmm Nu är jag rätt novis egentligen men har haft lite turbo bilar. impreza mm..
Så här har jag upplevt detta med turbo kontra sugmotorer
Turbo= Mer vrid.
Turbo = bra mycket mer "bang for the buck".
Ju större turbo desto slöare är bilen utan ladd.
så liten turbo = lite "ketchup effekt"
Och raptorn lär ju inte ha nån monster snigel direkt misstänker jag =)
Rå trimmade sugmotorer låter å andra sidan riktigt elakt ;)
Det var mina högst amatörmässiga åsikter i frågan.
-
bör väl även tilläggas att kammar och sånt skulle slita mer är bara nonsens... Hotcams kammarna lyfter inte HÖGRE utan bara längre, vilket inte sliter mer på någonting, fjädrar behöver man inte hårdare heller... gällande hur mycket själva kompressionen sliter så visst sliter en sugmotor lite lagomt jämnt... en turbomotor borde slita mer på högre varven och mindre på lägre varven gentemot sugmotorn, eftersom du får mer tryck i cylindern med överladdning mot vanlig kompression
Sen vill jag fortfarande se någon som grisar riktigt ordentligt med en turbo raptorn... alla jag sett är spegelblanka och puttrar mest runt och tycker den är fin *peak* *peak* :headbang:
-
Sen vill jag fortfarande se någon som grisar riktigt ordentligt med en turbo raptorn... alla jag sett är spegelblanka och puttrar mest runt och tycker den är fin *peak* *peak* :headbang:
Håller med. Är tveksam om ic och turbo håller för lite tuffare terräng. Speciellt ic:n den sitter ju helt oskyddad. Ligger man bakom någon och får en grus kaskad mot sig då är den garanterat trasig. Borde åtminstone sitta ett galler framför som skyddar mot flygande stenar. Sen att den sitter där framme gör ju att den blir slaktad väldigt lätt om man kör i skogen. en pinne eller gren förstör den lätt. Samt om man skulle ta sig över ett brant dike. VAd tycker turbon om att åka i lera/vatten? Den blir väl galet varm sen om man badar lite så kyls den ju av snabbt vilket aldrig kan vara bra.
Jag tror inte på turbo om man skall köra lite tuffare terräng.
-
Sen vill jag fortfarande se någon som grisar riktigt ordentligt med en turbo raptorn... alla jag sett är spegelblanka och puttrar mest runt och tycker den är fin *peak* *peak* :headbang:
Håller med. Är tveksam om ic och turbo håller för lite tuffare terräng. Speciellt ic:n den sitter ju helt oskyddad. Ligger man bakom någon och får en grus kaskad mot sig då är den garanterat trasig. Borde åtminstone sitta ett galler framför som skyddar mot flygande stenar. Sen att den sitter där framme gör ju att den blir slaktad väldigt lätt om man kör i skogen. en pinne eller gren förstör den lätt. Samt om man skulle ta sig över ett brant dike. VAd tycker turbon om att åka i lera/vatten? Den blir väl galet varm sen om man badar lite så kyls den ju av snabbt vilket aldrig kan vara bra.
Jag tror inte på turbo om man skall köra lite tuffare terräng.
word
-
Sen vill jag fortfarande se någon som grisar riktigt ordentligt med en turbo raptorn... alla jag sett är spegelblanka och puttrar mest runt och tycker den är fin *peak* *peak* :headbang:
Håller med. Är tveksam om ic och turbo håller för lite tuffare terräng. Speciellt ic:n den sitter ju helt oskyddad. Ligger man bakom någon och får en grus kaskad mot sig då är den garanterat trasig. Borde åtminstone sitta ett galler framför som skyddar mot flygande stenar. Sen att den sitter där framme gör ju att den blir slaktad väldigt lätt om man kör i skogen. en pinne eller gren förstör den lätt. Samt om man skulle ta sig över ett brant dike. VAd tycker turbon om att åka i lera/vatten? Den blir väl galet varm sen om man badar lite så kyls den ju av snabbt vilket aldrig kan vara bra.
Jag tror inte på turbo om man skall köra lite tuffare terräng.
Ang att köra in en gren i ic:en!
Råkar du kröka gaveln på ic:en så att det spricker, Ja då får du en läcka,
Kör man in en gren eller får en sten mitt på ic:en så beror det helt och hållet på vart den träffar, Hela området (Ej gavel) på ic:en är inte trycksatt, Den delen som är trycksatt skulle jag tippa på är rätt svår att spräcka med en sten eller en gren!
När man pratar om vad en ic klarar så menar man oftast (Självklart effektmässigt) men även hur högt laddtryck skarven mellan cellpaket och gavel klarar av!
-
Just intercoolern på Yakahosus kit sitter lite oskyddat, ja.
Stenskott och elaka grenar utgör en risk helt klart, smärre ungträd tar dock bumpern fint, likaså om man doppar nosen i ett dike.
Det blir nog till att TIG:a fast nåt nät eller ribbor av något slag i bumpern framför ic:n...
Vatten, lera och annat kladd har ännu inte orsakat några problem, och angående att alla med turbo har superputs så vet jag iaf EN som sänker det genomsnittet rätt rejält.
:lol:
-
hehe jo mest farliga för IC'n tänker jag är att bröta sig över ett kalhygge eller liknande. Roligt om någon grisar med turbo, hade vart roligt att se HUR grisigt dock, endel anser sig ju inte grisat förrän hjulingen är helt borta under nån sankmark och andra anser ju julingen som jättegrisig bara man fått lite ljusbrunt vattenstänk på bakskärmarna :dntknow:
Plocka upp filmkameran och grisa ner turbon! :D
-
Vissa är intresserade av att köra, andra av att filma.
Vi filmar inte.
Och vissa älskar att tro massa.
Vi tror inte.
Tex så snackar vi här om den skogsmark i gränsbygderna Småland-Skåne-Blekinge som drev "Karl-Oskar och Kristina" till USA för X antal år sen, så värre terräng finns knappast.
Sen att inte maskinen dagligen är dränkt så endast backspegeln sticker upp är ju en annan sak, men det "brötas" en del både på kalhyggen, "vägar", diken, ALLT.
Och det handlar INTE om lite ljusbrunt vatten på insidan av en bakskärm...
Bla så byts nu däcken (Maxxis Razr1) ut mot dem med grövre mönster, just för att framkomligheten dämpats lite bla pga det (mot min Renegade med 27:or tex...) så imorgon monteras Razr2.
-
Ständigt detta tjat om att turbo raptor inte klarar av att köras i terräng...
Håller med Hydrolift helt när det gäller den frågan... Jag vet en som helt klart lever upp till det vissa verkar tro är omöjligt med en turbo raptor... man blir lika imponerad varje gång... ()p
Och när man provkör den blir man nästan rädd... obeskrivligt drag... och det kommer bli värre när Razr2:orna kommer på :headbang:
Problemet med intercoolern löser man lätt genom att svetsa på ett nät där fram... det behövs då ägaren blev lite tjurig när jag spruta grus/sten på hans maskin ::)
-
tja det kanske funkar hur fint som helst, bara att jag alltid varit skeptiskt för jag har sett 6 olika turbo raptorer live och ungefär 10 olika på film och allihopa har verkat vara folk som har massor med pengar och inte varken vågar eller kan köra för fem öre, det där med intercoolern har jag inte tänkt något på faktiskt och det går ju att dra ett nät framför så är det ju inga problem.
men Aulawabel som jag tror ni tänker på kanske använder sin maskin riktigt ordentligt... det vet ju bara ni och han :)
-
Mycket kanske och antaganden? Vi vet som sagt, tror inte!
Det är helt klart individuellt hur man kan köra eller inte kan köra, det får ju stå för dom som kör... Finns det ingen utan turbo som inte "kan köra för fem öre" menar du? Det har knappast med turbon att göra!...
Och massor med pengar vet jag inte om man behöver... när det handlar om pengar så är ju vad jag vet inte turbo dyrare än "vanligt" trim, och även om så skulle vara fallet så ger turbo Mycket mer än "vanligt" trim... och i så fall får man mer för pengarna!, priser och så har jag ingen koll på.
Och ja... han använder sin maskin ja.
-
jag har trimmat min maskin och använder precis alltihopa i stort sett jämnt, jag älskar att gasa så mycket det går. däremot dom turbo raptorerna jag har sett dom har bara fiskört runt. dom hade klarat sig lika bra utan turbon så säga. det handlar inte om att jag sett en med turbo komma körandes förbi mig bara heller.
men om man inte kan eller vill gasa mycket förstår jag inte varför man skaffar en turbo så jag tror inte det ligger där heller.
Ni har säkert aldrig sett en yamaha R1 vara ute och sladda på en grusväg... för det är ju inte riktigt vad den är skapt för... samma som jag har aldrig sett en grisande turbo raptor och då får man ju den uppfattningen att dom inte är skapta för det.
-
i ett tidigare inlägg skriver du: "Hur som helst så har jag aldrig nytta för min effekt mer än när jag ska åka bakhjul på 4'an - 5'an eller rejsa med någon" Men i ditt senaste har du fullgas alltid?
Hur dom du sett klarar sig lika bra utan turbo vet inte jag, men du påstår ju mer eller mindre att en turbo raptor kan man inte använda någonstans förutom på väg? för att du inte sett det?
Att nämna en R1a ihopa med en raptor e ju lika dumt som att nämna en bil med turbo i samma mening som en raptor med turbo, vi pratar om raptor med turbo, inte varken R1a eller bilar som du alltid kommer in på.
Men om inte en raptor (med eller utan Turbo) är skapad för grusväg/terräng så vet jag inte vad den är skapad för?
-
nytta och nytta. jag brukar alltid gasa mycket men om jag verkligen har nytta för den extra effekten på så vis vet jag inte... men jag menar att alla turbo raptorer jag har sett har på sin höjd gått på grusvägar och det är klart man funderar på vad det beror på? att alla som kör turbo raptor inte tål lite gegg eller att själva raptorn inte gör det? därmed sammanliknandet med r1'an osv
jag tror inte på gud för jag har inte sett han men jag vet att andra gör det för dom påstår sig ha gjort det på ett eller annat vis... samma med turbo raptor, jag tror inte dom är bra att gegga med för jag har inte sett det även om andra påstår sig ha gjort det... jag vet att jag kan få se en geggig turbo raptor men hurvida det är BRA eller inte osv är ju det som är frågan... t.ex då om man kör turbon bra varm och sen geggar massa lera och vatten på den etc etc.... jag tror inte på att det är bra på något vis, och jag har heller inte sett någon göra så även om folk säger det. Ni tar väl högst troligen sanning och vilket ni gör eller inte spelar ju ingen roll egentligen
och angående jämförelsen med r1'an är ju bara en jämförelse om att r1'an har lika lite på grusväg att göra som en turbo raptor har i ett lerhål att göra... eller hur? för visst behöver du 100hk i lerhålet? just precis.
Dessutom tror jag visst att man KAN använda en turbo raptor i ett stort äckligt lerhål men hur bra det är mot grejerna jämfört med en vanlig sugmotortrimmad är ju det som är själva frågan.. och jag tror turbo raptorn lider mera då
Min granne har 1000 hk i sin gräsklippare, tror ni mig? antagligen inte
-
Hmmmmmm,,,,,om man nu ska ner i ett det värsta surhålet karnske man skulle fundera på en 4*4 maskin.. ;) ;)
-
4x4 är ju ingen utmaning! 8)
-
Hehe,,,,,,så sant så sant,,,, O0
-
Denna tråd har ju tyvärr spårat ur totalt... nu handlar den endast om vad Narmasil tror på, och han inte tror på.
Undra hur många här i världen som ärligt talat bryr sig just om DEN saken.
Jag orkar inte svara på mera här, då allt dödas med korkade jämförelser och en extremt troende åt alla konstiga håll.
Jag låter härmed var och en vara saliga i sin TRO.
-
tråden handlar ju lite om vad som är bra och inte bra.... och jag tror inte att turbo är lika nyttigt för motorn som en NA trimmad motor är, just för att turbon, Ic'n och filtret sitter mycket mera utsatt på en turbomaskin för yttre skador, grenar, lera, vatten etc etc.
Jag vet många som tror precis som mig och jag skulle gärna vilja säga att jag VET detta men jag har inga konkreta bevis, att det håller för aulawabel är ju bra, eller kanske tur.... det är ju en jävligt svår fråga att svara på rakt upp och ner egentligen
Ni verkar inte förstått hur jag ser på saken... det handlar inte om att turboraptor är värdelös och inte tål vatten eller liknande enligt mig själv... men den tål det säkerligen inte lika bra som en ICKE turbo raptor
nu vet inte jag exakt hur varm en turbo på en sån här maskin blir men den blir säkert inte så kall... kör du säg på asfaltsväg med lite vattensamlingar och bränner igenom där lite fort, det sprutar vatten upp på turbon.. kanske mest om man svänger mycket åt höger? ja den sitter utsatt hur som helst
-
angående turbo kittet från dahlbäck... har han höjt priset på kittet igen? var inte det nere i 20.000kr ? kollade precis och det ligger på 35.000 nu?? 20.000 skulle jag kunna ge men inte 35!
-
fan va sugen jag är på överladdning nu :cry:
-
tråden handlar ju lite om vad som är bra och inte bra.... och jag tror inte att turbo är lika nyttigt för motorn som en NA trimmad motor är, just för att turbon, Ic'n och filtret sitter mycket mera utsatt på en turbomaskin för yttre skador, grenar, lera, vatten etc etc.
Jag vet många som tror precis som mig och jag skulle gärna vilja säga att jag VET detta men jag har inga konkreta bevis, att det håller för aulawabel är ju bra, eller kanske tur.... det är ju en jävligt svår fråga att svara på rakt upp och ner egentligen
Ni verkar inte förstått hur jag ser på saken... det handlar inte om att turboraptor är värdelös och inte tål vatten eller liknande enligt mig själv... men den tål det säkerligen inte lika bra som en ICKE turbo raptor
nu vet inte jag exakt hur varm en turbo på en sån här maskin blir men den blir säkert inte så kall... kör du säg på asfaltsväg med lite vattensamlingar och bränner igenom där lite fort, det sprutar vatten upp på turbon.. kanske mest om man svänger mycket åt höger? ja den sitter utsatt hur som helst
Inte sliter turbo mer än en vanlig sugis, Snarare tvärtom!
Om nu man vill köra slask med maskinen så får man väl sätta ett skydd framför filtret så att inte vattnet flyger rakt in i filtret från däcket! Eller varför inte bara montera en avskiljare mellan filter och kompressorhuset!
Varför ska man ens dra ner den i vatten/surhålor! Den är ju inte byggd att gå så, Köp en drivapåallahjul maskin istället!
Ang själva turbon så får man väl sätta ett skydd där också! Kanske måste öka på ávgassystemets rör mått något för att sänka tempen på turbon vid högre belastning! även montera oljekyl är en god ide!
-
"och jag tror inte" "Och jag tror" "Jag vet många som tror" bla bla bla.... nej, detta blev för mycket...
-
som jag sa jag kan ju inte påstå mig veta... och det kan nog inte ni heller till 100% och ska du undvika vatten på den så begränsar du körningen ganska mycket, det är väl inte direkt tänkt att man ska köra i skogen, lera, vatten och allt det där med turbokittet men det fungerar väl kanske bra ändå, men som sagt med största sannolikhet inte LIKA bra som sugmotor... och visst kan man sätta skydd och sånt så man minskar marginalerna.
Och visst håller jag med om att en sugmotor sliter mer så sett inuti och sådär... men jag menar det är inte bra för en turbo att bli genomblöt när den är varm och allt det där, en sugmotor har inga såna vitalare delar... även om det går att minska marginalen som sagt med massa skydd och sånt
-
Kör du en raptor med turbo riktigt hårt, då menar jag riktigt så turbon nästan glöder och du då tar en 10L hink med kallt vatten och slänger över turbon... vad händer då tror du??... den kanske exploderar?... :banghead:
Varför skulle den inte tåla det? Jag VET att en turbo på en raptor tål det, jag har sett det många gånger nu. (dock inte en hink vatten utan då från en 20 cm djup vattenpöl, men liknelsen är nog som en hink med vatten rakt på turbon)
-
ja jag skulle tro att den tål det... men om det är så bra det vet jag inte, plötslig nerkylning av metaller är inte bra i några fall....
nu till en annan grej.
Hur mycket DB gör en turbo raptor ifrån sig?
En annan sak... ja tycker det virras med priser hit och dit från dahlbäck.... kittet kostade 39.000 från början väl? och sen har det väl kostat 20.000 har jag för mig? och nu 35.000?.... kostar det 35.000kr så är det ju INTE mer back for the buck än sugmotor trim i alla fall. Jag har gett runda slängar 15.000 för mitt och det ska ge ungefär 65hk... så det blir många tusenlappar för 10hk till i såna fall
-
Vad skulle hända då????.... det den inte mår bra av däremot e om man kör ner i ett vattenhål så hela turbon står under vatten, men det är inte bra för någon raptor!...
Ljudnivå vet jag inte, låter betydligt mindre än en raptor med HMF utan insats iaf... kör man lugnt med turbon, som alla gör enligt dig så behöver man inte oroa sig för ljudet, turbon slår sönder det bra!...
Priset har varit lite upp och ner ja, men de siffror du skriver stämmer inte... kan inte den exakta upp och nergången på priset.
Om du har 65Hk i din och så pratar du om 10Hk till, det blir 75Hk... det är ju en bit under vad en turboraptor ligger på ut på bakaxeln!...
-
min ligger på 65hk CIRKA... det kan vara 60 eller 70 också...ut på bakaxel och yakahosu skriver 76hk..... 11hk då för att vara petig likaväl väldigt dyrt...
Jag har hört folk gasar och så med turbo men då har det varit på väg jag tänkte mest om någon visste så gott som exakta siffror på vad dom ger ifrån sig
och när jag kollade från början kostade kittet 39.000 utan montering.... sen kostade som cirka 20-25.000 efter en sänkning jag såg... men nu såg jag det låg på 35.000 och då är det inte så intressant längre. Det är ju inga dyra grejer direkt, kostar nog mest att utveckla det hela så det fungerar
Turbo, avgasrör, ic och lite slangar och rör går väl av på 10-15.000kr blir ju dock jobbigt om man ska göra det själv.
Hurvida det är bra och inte bra har varken jag eller du bevis för att det skulle vara bra eller dåligt, men jag vet att många metaller beter sig annorlunda när dom haft hög temp och sen blir plötsligt nerkylda
-
Styrbox ingår med i kittet... med den ger det 82Hk vid ett ladd på 0,8... så 76 stämmer inte! Dessutom håller dom på att utveckla ännu en box som säkert kommer att ge lite mer... Säger vi då att du har 60Hk så handlar det om minst 22Hk till, och först då börjar det bli lönt att trimma... jag skulle inte lägga 15000 på något som bara ger 10 Hk.... Dessutom så om jag inte har fel för mig så har du rasat din motor?? :dntknow:
Nej det är väl inga dyra saker så sett, men blir inte billigt om man själv ska plocka ihopa det...
Visst att metaller krymper och sväller med värme och kyla, men att få vatten på sig det tål en turbo det har jag fått bevisat för mig... sen som sagt, det som inte är bra är om man kör ner den helt under vatten! Men det är inte bra för någon maskin!...
-
jo visst är min "motor" rasad... cylindern har skurit, men det kunde lika gärna hänt på vad för maskin som helst... anledningen vet ingen heller, det ser ut som motorn gått torr på olja men det finns ojletryck, tillräckligt med olja etc etc.
och jag har inga 10hk mer än original... har sett folk som har samma setup som mig förutom att dom inte har big-bore... så jag har 50cc mer och dom har bänkat till 65hk... mitt bränsle är inte 100% otimalt så jag har minimum 63hk skulle jag tro
och originalt är dom på cirkus 42... det blir då 21hk... men det blir ju lite skillnad om det nu ger 82hk... var du nu fått det ifrån, men som yakahosu själva skriver så ger det 76hk... jag vet inte alls för jag har inte sett någon bli bänkad men dom borde ju vara dumma om dom "ljuger" i underkant, för vad jag vet har dom alltid kört på 0.8 bar
men det är fortfarande brutal skillnad på 15.000kr och 39.000kr = 24.000kr
skulle turbo kittet kosta runt 20.000 som jag har för mig jag sett det göra så är det allt värt varenda öre och jag skulle nog handla ett kit direkt... men för 39.000 är det allt bra dyrt tycker jag. visserligen klarar man inga 100hk med sugmotor men man borde nog veta det före man trimmar om man vill ha så mycket då är det ju bara dumt att köpa högkomp och big bore
-
Med den nya boxen har dom bänkat till 82HK, Viktor på Dahlbäck ljuger inte!... och troligtvis kommer det att ge mer med nya boxen som kommer i sommar... då blir kittet värt pengarna :rtfm:... 0,8 ska det ladda ja... men min brors laddar 0,9, och det ger viss skillnad! Så nu dubblar man HK mot original med 39 000:-... låter som en bra affär tycker jag... visst, bättre när det kostade runt 20.. men dom måste ju ta betalt för det.
-
Jag skulle köra på turbo. Dahlbäck får det ju att funka och den mannen vet en del om överladdning.
Turbolaggen borde nästan vara obefintlig när man pratar om en såpass liten turbo.
-
Jag skulle köra på turbo. Dahlbäck får det ju att funka och den mannen vet en del om överladdning.
Turbolaggen borde nästan vara obefintlig när man pratar om en såpass liten turbo.
Håller med... och ja, den är obefintlig...
-
Jag skulle köra på turbo. Dahlbäck får det ju att funka och den mannen vet en del om överladdning.
Turbolaggen borde nästan vara obefintlig när man pratar om en såpass liten turbo.
Håller med... och ja, den är obefintlig...
Lite OT, men har inte Dahlbäck sålt sin verksamhet?
-
Jo... han jobbar kvar där men Viktor är ägare nu...
-
där ser man :) hade jag ingen aning om. roligt det finns kvar i alla fall, duktigt folk