ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: reetard skrivet 2 november 2008 kl. 16:03:08

Titel: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: reetard skrivet 2 november 2008 kl. 16:03:08
Hej.

Skulle byta olja i helgen och upptäckte till min förskräckelse att det hade börjat läcka olja vid oljeledningen uppe vid topplocket (oljan till ventilspelet antar jag) trodde först att ledningen hade sagt upp sig så jag tog lös den och kontrollerade den men upptäckte inga fel. Därefter köpte jag nya kopparbrickor och monterade tillbaka skiten igen. när jag hade dragit åt allting och startade så rann det ännu mer olja från samma ställe. Då visar det sig att det är en spricka i toppen eller om man ska säga att det är ventilkåpan eller vad den heter. sprickan går från gängorna och ner mot cylindern så att säga och är väl cirka 1.5 - 2 cm lång. :banghead:
Ska lägga upp en bild så fort jag kan.

jag vet inte hur den har kunnat spricka men min gissning är att den måste ha vibrerat sönder och sprickan vidgade sig när jag drog åt skruven för oljeledningen.  :tickedoff

Vad tror ni om att lämna in det för svetsning? kommer det att hålla för vibrationerna? det borde gå rätt så enkelt att komma åt att svetsa men frågan är om det håller. :dntknow:

Vet inte vad nya delar kostar men jag antar att det är riktigt dyrt. om det är någon som har ett bra tips på nån sida som säljer reservdelar till raptor så hör av er.

Är mycket tacksam för svar. :-\
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: klotsvenne skrivet 2 november 2008 kl. 17:59:42
svetsa!!!!... ()p...lämna in den till nån som KAN svetsa så borde det inte vara nått problem.. ()p sen får dom säkert fräsa ev borra o gänga om den mm... :)
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 2 november 2008 kl. 18:27:58
svetsa!!!!... ()p...lämna in den till nån som KAN svetsa så borde det inte vara nått problem.. ()p sen får dom säkert fräsa ev borra o gänga om den mm... :)

BYT!

oftast är det gjutet gods i såna grejer, det är ingen höjdare att svetsa, samt det är en jävla procedur att laga sprickor i gjutgods, vare sig det är aluminium eller vanligt gjutgods. man måste borra i slutet på sprickan annars flyttar man bara med spricka efter svetsning.
Finns många sorters aluminium kan vara svårt att hitta rätt tillsatsmtrl.
Sen vill man väl undvika svetsning om det slår sig, då kanske du måste köra om alla bearbetade ytor...

Tror det blir svårt att hitta nån som vill ta sig an ett sånt projekt till en liten peng.
Skulle tro att endast bearbetningskostnaden är dyrare än en utbytt del!
Jag vet vad vi timdebiterar för våra maskiner.....  ;D
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: klotsvenne skrivet 2 november 2008 kl. 19:31:47
visa upp den för nån kunnig svetsare... ()p
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 2 november 2008 kl. 19:34:46
visa upp den för nån kunnig svetsare... ()p

kolla priset på en ny innan, också ber du om ett fastpris med garanti att sprickan inte flyttar sig hos svetsaren. :)

Ring och kolla pris!  http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html (http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html)

eller http://www.szk.nu/index/html/svetsa.html (http://www.szk.nu/index/html/svetsa.html)


Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: reetard skrivet 2 november 2008 kl. 20:23:57
tack ska ni ha grabbar!

Det är ventilkåpan och inte topplocket. har tittat närmre på det nu :D

pratade med en kompis förut som är utbildad svetsare och han trodde att det skulle gå att svetsa, han skulle ta med sig kåpan till skolan han gick på förut. .
Även om det spricker upp senare så är det ju värt ett försök i alla fall. man får väl hålla koll och se så det inte spricker.
Det borde ju inte vara så högt tryck där men det är väl mer för vibrationer som det ska hålla för.
Nån som har hört talas om nån som har haft liknande problem?
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: shivaxl skrivet 11 november 2008 kl. 19:34:44
tack ska ni ha grabbar!

Det är ventilkåpan och inte topplocket. har tittat närmre på det nu :D

pratade med en kompis förut som är utbildad svetsare och han trodde att det skulle gå att svetsa, han skulle ta med sig kåpan till skolan han gick på förut. .
Även om det spricker upp senare så är det ju värt ett försök i alla fall. man får väl hålla koll och se så det inte spricker.
Det borde ju inte vara så högt tryck där men det är väl mer för vibrationer som det ska hålla för.
Nån som har hört talas om nån som har haft liknande problem?

Inte på MC, Dock så har jag svetsat några grenrör till bil som spruckigt,
Det viktiga är att fasa ur sprickan innan svetsning, Och ännu viktigare på gjutet matriel är att förvärma innan svets, När man har lagt svetsen så får det inte svalna för fort för då kryper svetsen ifrån gärnet, Ett sätt att få en järn nerkylning långsamt är att kasta det man svestat DIREKT ner i fin sand, täck allt också, Sanden gör så att värmen går ur långsammare
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 11 november 2008 kl. 20:16:08
tack ska ni ha grabbar!

Det är ventilkåpan och inte topplocket. har tittat närmre på det nu :D

pratade med en kompis förut som är utbildad svetsare och han trodde att det skulle gå att svetsa, han skulle ta med sig kåpan till skolan han gick på förut. .
Även om det spricker upp senare så är det ju värt ett försök i alla fall. man får väl hålla koll och se så det inte spricker.
Det borde ju inte vara så högt tryck där men det är väl mer för vibrationer som det ska hålla för.
Nån som har hört talas om nån som har haft liknande problem?

Inte på MC, Dock så har jag svetsat några grenrör till bil som spruckigt,
Det viktiga är att fasa ur sprickan innan svetsning, Och ännu viktigare på gjutet matriel är att förvärma innan svets, När man har lagt svetsen så får det inte svalna för fort för då kryper svetsen ifrån gärnet, Ett sätt att få en järn nerkylning långsamt är att kasta det man svestat DIREKT ner i fin sand, täck allt också, Sanden gör så att värmen går ur långsammare

Man kan även knacka (purra) svetsen efteråt så krymper man stålet när det är varmt, då minskar risken för att svetsen spricker när den kyls ner.
I gjutjärn ska man svetsa korta sträckor och sen purra, fortsätt inte svetsa förän du kan hålla i svetsstället med handen.
fogbered.
Detta gäller kallsvetsning av gjutgods, om du inte har möjlighet att svetsa i ugn.
Smart det där med sanden...  ()p
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: gurra-g skrivet 11 november 2008 kl. 20:38:45
Jag fick transmissionshuset uppsvetsat till min gamla skoter.
Kedjan hade gått av så det var rent på aluminium på vissa ställen.
Fick det uppsvetsat, och efter lite fräsning och slipning så var det som nytt.

Svetsaren la rostfri plåt på insidan som form, och byggde upp det som fattades
av huset. ()p
Ingenting är omöjligt.
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 11 november 2008 kl. 20:47:20
Jag fick transmissionshuset uppsvetsat till min gamla skoter.
Kedjan hade gått av så det var rent på aluminium på vissa ställen.
Fick det uppsvetsat, och efter lite fräsning och slipning så var det som nytt.

Svetsaren la rostfri plåt på insidan som form, och byggde upp det som fattades
av huset. ()p
Ingenting är omöjligt.

Nä var nog lite för pessimistisk i mina tidigare inlägg i denna tråden, komiskt nog så hade Stora Enso stopp under helgen,
under en renovering så tappade de en vinkelväxel från tredjevåningen, den gick i 20 bitar (gjutgods) höll på i 12 timmar med att pussla ihop och svetsa den.
Dagarna efter mitt senaste inlägg här.  ;D
Där fick man så man teg...

Tyvärr kan man inte lägga stöd under endel gjutgods när man svetsar, om man använder Castolin elektroder, de är nämligen så överlegerade att de "fäster" i nästan alla mtrl, inkl MÄSSING  :o

Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: gurra-g skrivet 11 november 2008 kl. 20:50:07
Vet ej vad han svetsade med, bara att det var med en tig.
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 11 november 2008 kl. 20:55:29
Vet ej vad han svetsade med, bara att det var med en tig.

Det går även att tig svetsa gjutgods, men det är känsligare mot föroreningar (tänker då på svartgjutgods)

Tig i alu är ...intressant,   man får passa sig så att värmen inte sprider sig för fort, det blir ju helvetiskt varmt över hela arbetsstycket.

man vill helst slippa reparera nåt nu förtiden, allt är så tunnt för att spara vikt och mtrl.
Då kan man säga att det var bättre förr!  ;D

Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: shivaxl skrivet 11 november 2008 kl. 21:16:27
tack ska ni ha grabbar!

Det är ventilkåpan och inte topplocket. har tittat närmre på det nu :D

pratade med en kompis förut som är utbildad svetsare och han trodde att det skulle gå att svetsa, han skulle ta med sig kåpan till skolan han gick på förut. .
Även om det spricker upp senare så är det ju värt ett försök i alla fall. man får väl hålla koll och se så det inte spricker.
Det borde ju inte vara så högt tryck där men det är väl mer för vibrationer som det ska hålla för.
Nån som har hört talas om nån som har haft liknande problem?

Inte på MC, Dock så har jag svetsat några grenrör till bil som spruckigt,
Det viktiga är att fasa ur sprickan innan svetsning, Och ännu viktigare på gjutet matriel är att förvärma innan svets, När man har lagt svetsen så får det inte svalna för fort för då kryper svetsen ifrån gärnet, Ett sätt att få en järn nerkylning långsamt är att kasta det man svestat DIREKT ner i fin sand, täck allt också, Sanden gör så att värmen går ur långsammare

Man kan även knacka (purra) svetsen efteråt så krymper man stålet när det är varmt, då minskar risken för att svetsen spricker när den kyls ner.
I gjutjärn ska man svetsa korta sträckor och sen purra, fortsätt inte svetsa förän du kan hålla i svetsstället med handen.
fogbered.
Detta gäller kallsvetsning av gjutgods, om du inte har möjlighet att svetsa i ugn.
Smart det där med sanden...  ()p


A glömde det där med att smida svetsen  O0
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: bulten_al skrivet 12 november 2008 kl. 06:48:10
Jag byggde en bit motorkåpa i gjutaluminium med tisvets och fräste upp ett nytt hål för växelaxeln och packboxen till den,,,det var hur fint som helst att svetsa i.. O0
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: mr irving skrivet 15 november 2008 kl. 22:18:30
Ligger en 660 motor på blocket med rasad topp och kolv. Ring o kolla om ventilkåpan e hel
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: Gregemo skrivet 26 november 2008 kl. 00:20:36
Som utbildad svetsare så avråder jag från dig att svetsa.
Det är oftast en kortsiktig lösning. Om det håller, så håller det inte så länge.
Hur du än gör så kommer området i materialet omkring svetsfogen att bli härdat.
Det skulle vara om du provar om det håller tills du har råd att köpa nya saker. (rekomenderas dock inte)
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: gurra-g skrivet 26 november 2008 kl. 11:44:54
Det går väl att avspänningsvärma i ugn efteråt?
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: Gregemo skrivet 26 november 2008 kl. 12:00:24
Ja visst går det och det förbättrar saken. Med det område som är mer härdat försvinner inte ändå.
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 26 november 2008 kl. 13:19:51
Ja visst går det och det förbättrar saken. Med det område som är mer härdat försvinner inte ändå.

Man värmebehandlar inte Aluminium eller Gjutgods, det är ganska "döda mtrl" , man kan göre en behandling av aluminium men det är sällsynt och då i syfte att öka motståndkraft mot rost och syror, inget som påverkar mtrl. på strukturell nivå.

Svart gjutgods värmebehandlar man under svetsning, inte efteråt. Svetsning av gjutgods är ju ofta en nödlösning, vid sprickor i stora eller invecklade detaljer som annars krävt långa bearbetnings timmar.
Gjutgods blir ju ofta klent i den värmepåverkade zonen.

Tycker att man ska lägga krutet på att hålla bra värme före och under svetsning, samt långsam svalning, skippa värmbehandlingen, risken är att ev. toleranser ryker åt skogen.  ()p

Svart stål: avspänningsglödgning
Rf: Normalizering ( noga med temp. annars kan man råka ut för interkristalincorrision )  "besserwisser Varning va?"



Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: Nonne skrivet 26 november 2008 kl. 17:25:52
Många förslag ........ Men när det gäller alu så finns det en metod som inte kräver så mycket värme (hög värme är som sagt förstörande för all metall)  och det är Alutite http://www.alutite-world.com/swe/bruks/index.htm (http://www.alutite-world.com/swe/bruks/index.htm)

När det gäller tig och reparations svetsning i aluminium så beror resultatet i stort sett bara på en sak och det är renheten i materialet. Det är här problemen alltid uppstår.......   :rtfm:

Som licens svetsare har man genom åren provat många olika sätt och metoder men i alu-rep... så föredrar jag alutite  8)

P.s ren alu är vit till färgen  ;) besserwisser varning här med kanske  :DV

//Nonne
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 26 november 2008 kl. 18:36:38
Många förslag ........ Men när det gäller alu så finns det en metod som inte kräver så mycket värme (hög värme är som sagt förstörande för all metall)  och det är Alutite http://www.alutite-world.com/swe/bruks/index.htm (http://www.alutite-world.com/swe/bruks/index.htm)

När det gäller tig och reparations svetsning i aluminium så beror resultatet i stort sett bara på en sak och det är renheten i materialet. Det är här problemen alltid uppstår.......   :rtfm:

Som licens svetsare har man genom åren provat många olika sätt och metoder men i alu-rep... så föredrar jag alutite  8)

P.s ren alu är vit till färgen  ;) besserwisser varning här med kanske  :DV

//Nonne
Har aldrig provat, men kanske kommer tillfälle.
Man blir aldrig fullärd inom sånt här, det kommer nya grejer hela tiden, när jag började på firman så fanns det inte hälften av de grejer som finns nu.

Tack för länken!  ()p
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: Nonne skrivet 26 november 2008 kl. 23:26:42
Har aldrig provat, men kanske kommer tillfälle.
Man blir aldrig fullärd inom sånt här, det kommer nya grejer hela tiden, när jag började på firman så fanns det inte hälften av de grejer som finns nu.

Tack för länken!  ()p

Visst kommer det nya grejor hela tiden men oftast kör man på det gamla beprövade  :hmmm:

Första gången jag kom i kontakt med Alutite så sa säljaren att det funkade till all alu..... så jag tog fram en kåpa till en gammal husqvarna motorsåg som jag försökt laga tidigare utan resultat..... snacka om att jag blev förvånad när det gick att laga den med alutiten  ???
Numera provar man nyheter med lite mer öppet sinne  ;)

//Nonne

 

Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: gurra-g skrivet 27 november 2008 kl. 07:22:44
Går det att laga tex en spricka med Alulite, eller måste
man öppna upp och göra rent?
Titel: SV: Hjälp! Spricka i topplock på yfm 660, svetsa eller byta?
Skrivet av: Nonne skrivet 27 november 2008 kl. 18:47:42
Går det att laga tex en spricka med Alulite, eller måste
man öppna upp och göra rent?

Man bör alltid göra en fogberedning oavsätt metod för bästa hålfasthet  :rtfm:

//Nonne