ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Ruben77 skrivet 27 oktober 2008 kl. 18:29:46
-
hejsan
jag har precis kommit över en Linhai ATV årsmodell 2005 ruskigt billigt ATV allroad 300 står det på den ATV 260 säger manualen, jag är helt ny på detta här.
jag fick den ruskigt billigt pga att bälgen eller vad det nu heter på avgasröret har rostat sönder och hastighetsmätaren fungerar inte.
kan man köpa bälgen lös eller är det komplett avgassystem som gäller ?
hastighetsmätaren är tydligen elektronisk, den fungerar ibland enligt han som sålde den.
var kan man beställa delar till dessa ATVs på nätet ??
mvh Ruben
-
Det finns flera bra återförsäljare men dom jag använder mig av är funride.se dom kan fixa det mesta men det kan
finnas någon bra närmare dig. Om du skriver vart du bor så kan någon som bor i dina trakter hjälpa dig
med en seriös återförsäljare som håller med delar till din maskin.
-
hejsan
jag bor mellan uddevalla och strömstad.
-
hej
om man beställer nytt grenrör är det då komplett med denna bälg ??
när jag tittar på mitt avgasrör ser det ju ut som den är svetsad i båda ändar ?
finns det något annat man kan använda sig av ?? eller någon universal bäld som passar ???
-
Tjena.
skit i bälgen. på de nya avgas rören finns inte denna bälg.
Om du "måste" ha en så kolla på biltema det gjorde jag.
Sedan får man modda lite för att få dit den. MEN.. den
kommer att gå sönder. Dessa bälgars livstid är inte så
lång.
-
glömde hastighets mätaren.
Kolla att det inte bara är kablen som gått sönder vid bak axeln.
jag har lyckats köra av min ett par gånger. kabeln kommer längs
svingen och går ut på vänster sida för att sluta under en liten
plast kåpa.
Lycka till med maskinen
du skrev att du fått den billigt. Hur billigt då? (kul att veta vad maskinen är värd
efter som jag har samma årsmodell).
-
hejsan
vet inte riktigt om du verkligen vill veta hur billigt jag fick den :)
men jag köpte den för 3000:- då hade den rullat ca 80 mil stämmer nog ganska bra
hastighetsmätaren hade varit trasig i ca 2 månader.
kabeln till hastighetsmätaren var hel så jag tog isär o smörjde i kontakten med 5-56 som jag läste att man kunde göra i ett annat inlägg.
så om jag beställer nytt avgasystem så finns det ingen sådan bälg ?
vad rekomenderas ett orginal system ?
eller ett rostfritt effektsystem ?
-
en avgasfråga till.
är det någon ide att köpa komplett effekt system ? är det någonskillnad på kröken o själva röret fram till ljuddämparen ?
eller blir det lika bra att köra med orginalkrök då denna är ganska billig, o sedan komplettera med en effekt dämpare ??
många frågot nu i början.
-
en avgasfråga till.
är det någon ide att köpa komplett effekt system ? är det någonskillnad på kröken o själva röret fram till ljuddämparen ?
eller blir det lika bra att köra med orginalkrök då denna är ganska billig, o sedan komplettera med en effekt dämpare ??
många frågot nu i början.
3000 spänn? Har du kollat så den inte är stulen? Originalröret funkar inte om du vill ha ut max effekt ur en effektdämpare, original röret är smalt på några ställen vilket effekt röret inte är.
/Blizzter
-
Om inte stulen :hmmm: :hmmm: GRATTIS till Sveriges billigaste Linhai ()p ()p
-
en avgasfråga till.
är det någon ide att köpa komplett effekt system ? är det någonskillnad på kröken o själva röret fram till ljuddämparen ?
eller blir det lika bra att köra med orginalkrök då denna är ganska billig, o sedan komplettera med en effekt dämpare ??
många frågot nu i början.
3000 spänn? Har du kollat så den inte är stulen? Originalröret funkar inte om du vill ha ut max effekt ur en effektdämpare, original röret är smalt på några ställen vilket effekt röret inte är.
/Blizzter
hej
nej den är inte stulen samma som sålde den som stog reggad på ägarbeviset från vägverket.
jag beställde ett orginalrör idag var inte så dyrt.
så blir det komplett effektsystem lite senare, det är ju lite andra viktigare saker som hastighetsmätare o ett glapp i tändningslåset som skall fixas och bromsljus
men sedan är den fit for fight.
-
Om inte stulen :hmmm: :hmmm: GRATTIS till Sveriges billigaste Linhai ()p ()p
tackar.
ja det var så billigt så jag kunde inte låta bli..........
hoppas nu bara den rullar o går som den ska.
skall göra service på den nu i vinter smörja alltingen byta olja o luftfilter mm
så är det bara att tuta o köra till våren.
-
Ruben77
()pen bild på den vore bra att se då
-
lite bilder
-
2 till
-
sista
-
3000 kr!!! Ja, är det inge allvarligt fel på den
så har du gjort ett jävla fynd. O0
-
hej
dom felen som jag vet om är ju avgasröret, beställde ett orginal idag räckte med bara kröken. kostade 820:- riktigt billigt
sedan är det hastighetsmätaren och glapp i tändningslåset samt inget bromsljus med fotbromsen.
bromsljuset är fixat sprayade med 5-56 i kontakten som åker in o ut.
glappet i tändningen verkar ha löst sig med 5-56
kröken är beställd
så bara hastighetsmätaren kvar nu då, får meka mer med den när jag har fått den körklar.
-
Lite blek i plasten fast det får man väl ta,ett riktigt klipp tycker jag. Välkommen in i atv världen! :)
-
Lite blek i plasten fast det får man väl ta,ett riktigt klipp tycker jag. Välkommen in i atv världen! :)
80 mil och så blek i plasten, det måste ju vara något fel..? Min har gått över 300 mil/1.5år och ser sprillans ny ut i plasten. Blek plast är i och för sig lätt att fixa men ändå.
/Blizzter
-
Den kan ju ha stått ute i solen hela tiden också,
inte bra det heller ifs.
Men för det priset...
-
Lite blek i plasten fast det får man väl ta,ett riktigt klipp tycker jag. Välkommen in i atv världen! :)
80 mil och så blek i plasten, det måste ju vara något fel..? Min har gått över 300 mil/1.5år och ser sprillans ny ut i plasten. Blek plast är i och för sig lätt att fixa men ändå.
/Blizzter
kanske vart tvättad med avfettning, och endast avfettning, då blir den ful fort.
men 80mil....hmmm :hmmm:
-
Man får en liten tår i ögat när man ser dom fina bilderna, det var tider det ()p
-
hej
nu har jag monterat ny orginalkrök på den, smörjt tändingen och kontakten till hastighetsmätaren.
nu funkar den nästan felfritt, det som är nu är att den hackar/hugger eller dör när man backar.
tips på vad man kan göra med den solblekta plasten tas gärna emot oxå.
den har tyvåär stått en del utomhus därav den bleka plasten.
-
Skit i milen, kolla skicket istället för dom pengarna!! :)
Köp någon utav Sonax olika produkter, finns nån för plast som är riktigt bra!
Grattis till en grymt bra köp iaf ()p
-
hej
nu har jag monterat ny orginalkrök på den, smörjt tändingen och kontakten till hastighetsmätaren.
nu funkar den nästan felfritt, det som är nu är att den hackar/hugger eller dör när man backar.
tips på vad man kan göra med den solblekta plasten tas gärna emot oxå.
den har tyvåär stått en del utomhus därav den bleka plasten.
Är det inte backspärren då?
Kolla, det sitter nog en knapp vid vänstra handtaget
som du övermannar spärren med.
Är det inte backspärren då?
Kolla, det sitter nog en knapp vid vänstra handtaget
som du övermannar spärren med.
-
hej
nu har jag monterat ny orginalkrök på den, smörjt tändingen och kontakten till hastighetsmätaren.
nu funkar den nästan felfritt, det som är nu är att den hackar/hugger eller dör när man backar.
tips på vad man kan göra med den solblekta plasten tas gärna emot oxå.
den har tyvåär stått en del utomhus därav den bleka plasten.
Är det inte backspärren då?
Kolla, det sitter nog en knapp vid vänstra handtaget
som du övermannar spärren med.
Är det inte backspärren då?
Kolla, det sitter nog en knapp vid vänstra handtaget
som du övermannar spärren med.
hej
sitter många knappar på den :) jag får kolla på det när jag kommer hem, skall man bara trycka in knappen
när man backar då eller ??
tackar alla för alla bra tips o all hjälp riktigt bra sida detta.
-
Jupp, bara att trycka in den.
Det är en elektronisk varvstopp, för att man inte ska flyga
över styret om man står och backar.
Det ska sitta en backsummer under dynan också tror jag,
låter den för illa så kan du linda tejp runt den.
-
Jupp, bara att trycka in den.
Det är en elektronisk varvstopp, för att man inte ska flyga
över styret om man står och backar.
Det ska sitta en backsummer under dynan också tror jag,
låter den för illa så kan du linda tejp runt den.
Ännu enklare är att bara dra ur kabeln så blir det tyst, finns inget värre än pipandet när man plogar.
/Blizzter
-
Jag har varit med om folk som farit över huven på snöskotrar pga att dom
glömt att backen legat i, det skadar inte att man hör summern tycker jag.
-
blinkar alla blinkerslampor samtidigt som man trycker ner knappen ?
isådanna fall har jag hittat den, trodde det var typ varningsblinkers innan....... hahha man lär sig något hela tiden.
finns det svensk manual någonstans på nätet till en allroad 300 ???
-
blinkar alla blinkerslampor samtidigt som man trycker ner knappen ?
isådanna fall har jag hittat den, trodde det var typ varningsblinkers innan....... hahha man lär sig något hela tiden.
finns det svensk manual någonstans på nätet till en allroad 300 ???
Det är varningsblinkersen.
Här är manualen/rna: http://www.maxmekker.com/atv.asp
-
Jag har varit med om folk som farit över huven på snöskotrar pga att dom
glömt att backen legat i, det skadar inte att man hör summern tycker jag.
låter det så fort man lägger i backen eller låter det först när mqan trycker på knappen ?
-
Det skall ljuda så fort du lägger i backen ja.
-
min låter ingentingen när man lägger i backen.
men det går inte att gasa fullt eller fort när man lagt i backen för då dör den.
-
hej igen.
efter lite körning här idag så har jag konstaterat att atvn hackar bara på backen när den är kall.
tips på vad det kan vara, det är precis som den inte orkar backa när den är kall men man kan köra framåt utan problem, känns som något liksom bromsar eller tar emot.
när ATVn väl är varm kan man backa hej villt utan problem.
-
WD 40 brukar jag använda på plasten på familjens cross och endurohojar. Fungerar super. Sprayar även över hela motorn som skydd. Luktar lite om grenröret första 30 sekunderna man använder den men allt blir så mycket lättare att tvätta då. Knappen som nämns om backen skall vara märkt override, vet ej om alla har den.
Per
-
hej igen
hastighetsmätaren fungerade fint i 2 turer med ATVn det märliga är att mil mätaren fungerar felfritt medans hastighetsmäataren helt stilla.
går mil/hastighetsmätaren på samma givare/sensor i bakaxeln ??
gör dom det borde felet inte sitta i sensorn utan kankse glapp i kabel eller kontakten.
jag har smörjt kontakten nogrant o gjort rent men det hjälper inte.
-
Har för mej att det är en induktiv givare, och funkar
endast kilometerräknaren så måste det va fel i mätaren tycker jag.
-
hej
är det någon som vet ?
vill helst inte köpa en givare för 720:- om det inte är den det är fel på.
vad menas med en induktiv givare ??
tar jag isär kontakten bak så fungerar varken hastigheten eller milen, sättter jag ihop den så fungerar milen.
hastigheten fungerade 2 ggr efter sist gång jag hade haftisär kontakten o smörjt den.
hastihgetsmätaren kostar hela 1200:- så vill inte chansa på den eller.
-
En induktiv givare är en beröringslös givare som
känner av metall, och skapar ett magnetfält
för varje varv bakaxeln gör.
Men funkar den och km-mätaren så måste det va fel
på hastighetsmätaren tycker jag.
-
En induktiv givare är en beröringslös givare som
känner av metall, och skapar ett magnetfält
för varje varv bakaxeln gör.
Men funkar den och km-mätaren så måste det va fel
på hastighetsmätaren tycker jag.
eller kankse kabeln ?
får ringa min återföräljare i morgon igen han sa att det kunde vara kabeln eller givare eller mätaren.
ni kanvi utesluta givaren iaf, så får man se om signalen till mätaren går till samma som till milräknaren, har dom var sin kabel kan det vara kabelbrott (hoppas det)
-
om det är en äldre linhai finns det ingen over-ride knapp för varvtals begränsningen på backen. Framför styret sitter det som en "motorhuv". under den sitter en tel relän och säkringar. på en av dem står det speed limiter. Dra ur den kabeln så är problemet löst. Då har du full fart även på backen.
Ang hastighets mätaren så är det nog knas i den om trip mätaren funkar men inte hastighets mätaren. Den går inte att skruva isär men om man bänder isär en falsad kant kan man få isär den. Och om du ändå är tvungen att köpa en ny kan du lika gärna försöka att bända isär den och kolla så inte det bara är nålen som fastnat.
Hoppas det hjälper.
-
om det är en äldre linhai finns det ingen over-ride knapp för varvtals begränsningen på backen. Framför styret sitter det som en "motorhuv". under den sitter en tel relän och säkringar. på en av dem står det speed limiter. Dra ur den kabeln så är problemet löst. Då har du full fart även på backen.
Ang hastighets mätaren så är det nog knas i den om trip mätaren funkar men inte hastighets mätaren. Den går inte att skruva isär men om man bänder isär en falsad kant kan man få isär den. Och om du ändå är tvungen att köpa en ny kan du lika gärna försöka att bända isär den och kolla så inte det bara är nålen som fastnat.
Hoppas det hjälper.
hej
har monterat loss hastighetsmätaren och tagit isär den och nålen sitter inte fast,
ang back så är min linhai tillverkad 2005 och uttagen 2006 vet inte om det räknas som en äldre, problemet med att den stannar när man skall backa
finns bara när den är kall när man kört den varm så backar den helt utan problem. den beter sig nästan som att bromsarna ligger på känns som den går tungt o sedan där maskinen.
-
Min har samma tendens med backen när den är riktigt kall. När man försöker backa så "nyper" den lite och gasar jag mycket så dör den. Dock så fungerar det fint när den har varit igång ca 30 sek, så jag upplever det inte som något problem.
-
I alla fall min Linhai var kinkig när den var kall,
särskilt när det var kallt ute. Jag fick stå på
tomgång ett tag innan jag kunde gasa.
Backen är ju rätt högt växlad på Linhai också,
så det kan ju va därför den dör när du ska backa.
-
hej
har nu kört 5 mil med min linhai 8) på 1 vecka ::)
men nuj verkar det som problemet med backningen har löst sig själv på något sätt........ den hade ju stått stilla ganska länge när jag köpte den pga lite små fel som avgasrör mm
så kankse bara var något som kärvade.
alla felen är nu åtgärdade förutom hastighetsmätaren, har beställt en ny
sådan 1200:- kostade den, då har jag totalt lagt ut i delar 2020:- på den o köpte den för 3000:- blir alltså en fullt fungerande linhai för 5020:-
billigare går det nog inte att få.......
hoppas bara den håller några år för mig nu bara, kommer mest köra släpkärror med diverse bröte hemma på gården o sedan givetvis nöjjeskörning.
-
Tror du kommar att få mycket nöje med din maskin. Jag har kört det mesta efter min (älgar, släp fulla med får i hagar och skog, Släpat ut ved etc etc) och det funkar förvånansvärt bra. Men snö och gegga är ett elände med 2wd. Och jag har nog aldrig varit med om att maskinen inte orkat (på låg växeln) utan den tappar greppet. Det du bör tänka på är använd låg växeln om du skall dra tungt. Det är "lätt" att bränna koppling etc om man slirar runt på hög växeln. Använd gasen... När man skall släpa något så ge lite gas direkt så kopplings backarna slungar ut, då det annars finns risk att man sliter på kopplingen i onödan. Försök att planera din körning så du slipper backa. Den korkade kinesen som stoppade i dreven för backen borde skjutas. backen är på tok för högt växlad vilket gör att det är lätt att slira på koppling etc när man backar. Annars tycker jag att linhai är en mycket prisvärd maskin, och jag betalade full pris. Så din som kostade 5 lax är mer än prisvärd.
Lycka till med maskinen !!
-
I alla fall min Linhai var kinkig när den var kall,
särskilt när det var kallt ute. Jag fick stå på
tomgång ett tag innan jag kunde gasa.
Backen är ju rätt högt växlad på Linhai också,
så det kan ju va därför den dör när du ska backa.
Hon vill fortfarande gosas varm först men sen är hon alltid pigg och glad.
HAr dragit en hel del tungt som sura stockar, vagnar med sten och fyllningsmassor, cementsäckar och mer därtill och en mer praktisk pryl finns inte :)