ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Jimbo66 skrivet 17 september 2008 kl. 18:14:01

Titel: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 17 september 2008 kl. 18:14:01
Nu har jag fått vevstaken från Falicon och det är betydligt mer material i
den veven än den som sitter där orginal.
Det är även bronsinlägg där kolvbulten ska gå igenom!
Till vintern så blir det vevstaksbyte, men jag ska först skaffa ett 560cc
Big Bore Kit innan jag sätter igång så jag slipper en massa onödigt
skruvande.
Om den här veven smäller av så kommer jag nog att gräva ner Dinlin på
10m djup och plantera taggbuskar ovanför  ;D
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: bulten_al skrivet 17 september 2008 kl. 20:24:41
Detta karnske kan vara något,,,, O0 O0 O0

http://www.hotseatperformance.com/psp/showdetl.cfm?&DID=29&Product_ID=2883&CATID=248
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 17 september 2008 kl. 20:50:44
bulten_al, den cylindern skulle man verkligen haft, det är bara synd att den är så dyr :(
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: bulten_al skrivet 17 september 2008 kl. 21:08:24
Ja den är lite dyr :cry:,,,men ack va grymm...

Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: MrGoose skrivet 18 september 2008 kl. 10:17:20
Detta karnske kan vara något,,,, O0 O0 O0

http://www.hotseatperformance.com/psp/showdetl.cfm?&DID=29&Product_ID=2883&CATID=248


Sådana här gånger drömmer man sig iväg.... Tänk om pengar inte var ett problem...  :djump:
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 18 september 2008 kl. 14:01:31
Det bästa med 600cc cylinder är att den är belagd med nikasil i loppet.
Dinli´n har  ett "vanligt" stålfoder och det är lite stenålder idag, men det
är väl för att hålla ner priset.
Jag trodde ett tag att det skulle gå att pressa ur fodret och skicka in cylinder
till England för borrning (560cc) och nikasilbehandling.
Men det går tyvärr inte, man kan bara borra upp cylindern till drygt 520cc, borrar
man mer så blir väggarna till vattenkanalerna för tunna.
Så enda lösningen är ett stålfoder för att få den på 560cc.

Nikasil är helt suveränt, man kan ha mindre tolerans mellan kolv och cylindervägg.
Dessutom så blir det mindre friktion vilket gör att motorn inte blir lika varm som den
blir med stålfoder.

Men man kommer väldigt långt med ett vanligt "Stål" 560cc Big Bore, dessutom så
är priset rätt ok!
På Ebay så kostar 560cc kit ca 2114 inkl frakt + eventuell tull och moms, så man
hamnar väl på drygt 2600/2700:- innan man har det hemma!

 


Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: 4wheel skrivet 18 september 2008 kl. 15:52:39
Ett sådant 600cc Big Bore Kit har jag på min Polaris 04a
Dyrt är det, men den går som fan....
Är ju som sagt en helt ny cylinder, fördelen med de är att dom har gjort vattenkanalerna större!
Lyckades med bragden att skada låsblecket till kolvbulten, med resultat två krokiga ventiler, sprucken kol och nikasilen blev skadad, men cylidern har varit en sväng till England för om nikasil!
Men vevstaken satte jag dit orginal och den håller bra, men det är kanske inte samma på Dinli?

Stefan"Quaden"Åberg
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 18 september 2008 kl. 19:24:19
4wheel, det är samma vevstake på Dinlin som på Predator/Outlaw 500!
Jag har snackat med några på Predatorowners forum och det är inte helt
ovanligt att veven sticker, flera där hade varit med om samma elände
som mig.
Om man har högre effekt och högre kompression än orginal så är ju risken
ännu större pga av den högre påfrestningen som veven får stå ut med.
Då är det bättre att byta till en vev som tål effekten i längden och inte mattas ut
i materialet som orginalveven gör.
Det är en billig försäkring som kan rädda en motor från ett framtida total haveri som
kan kosta skjortan.
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 18 september 2008 kl. 20:14:55
Största risken att den kan haverera är väl om man kör på övervarv (typ ökar varvskyddet från original)

Dinli är bra grejer
Hoppas du får ihop din nu så du kan gasa igen Jimbo66.
Tycker det är kul med lite Dinli entusiaster här på forumet dem växer konstigt nog inte på träd  :headbang:
Men det är ju bra, finns nog med träskallar här ;D


Helt klart skulle det vara skoj att testa bigbore grejer till dinlin (Är lite sugen på det faktiskt)
Får se vad framtiden får utvisa

/Henke

Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 18 september 2008 kl. 21:16:23
Onlyhenke, helt klart så är risken för ett motorhaveri mycket stor om
man ökar varven.
Enligt entusiasterna på predatorowners forum så sticker den vid drygt
10000 varv, men den kan även sticka på betydligt lägre varv om man
har höjt kompressionen!
Om man höjer från orginal 11.5:1 till 12.5:1 (560cc) så blir det  högre
belastning på veven vilket orsakar materialutmattning i längden.
Men gör man som mig och köper en maskin med en plågad motor, så får
man nog räkna med att veven eller någonting annat kan sticka vid vilket
varv som helst och det har ingenting med dålig kvalité att göra.
Dinlin har en väldigt bra motor med hög potential och bra kvalité, det är det
inget snack om.
Men det är vissa saker som jag tänker åtgärda i motorn så att den håller
i längden för betydligt högre effekt.

En sak som verkligen kommer att åka ur motorn är kamkedjan, jag tror
att Roffes Motor har en Regina-kedja som passar.
Det enda man får göra är att kapa den till rätt längd och nita ihop
den med ett nitlås.
Det har ju som sagt varit lite bristfällig kvalité på kamkedjorna på vissa
maskiner och jag tänker inte riskera att den tar slut efter några ynkliga
hundra mil!

Men det ska bli intressant att se hur den går med 560cc när jag är klar,
det lär nog bli betydligt bättre vrid under tanken än tidigare  :D


 

Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: 700++ skrivet 27 september 2008 kl. 13:43:01
600 cc skulle smaka fågel. Undrar hur många hästar det gör??/Är det ett helsike att byta själv tror ni om man inte är helt hemma i ett garage/men inte helt borta heller??   :P :P
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 27 september 2008 kl. 18:51:48
450 ss, det blir en stor skillnad med en 600cc cylinder.
Bottenvridet kommer med all säkerhet att bli betydligt bättre, dessutom så
blir det en hel del hk´s upp, man får helt enkelt en roligare maskin  ()p
Det är inte alls svårt att byta cylinder om man har lite erfarenhet av
motorer och det finns ju en hyfsad servicemanual till Dinlin!
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 27 september 2008 kl. 19:03:23
usch fågel snakar inte värst bra bättre med oxe ()p ()p ()p
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 27 september 2008 kl. 21:28:12
Jimbo66: när får du igång ditt DINLI-monster?
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: 700++ skrivet 28 september 2008 kl. 03:57:36
mackan det kan bli ett fall för dig garaget vill minnas att du inte är helt borta på o skruva  ;D  ;D ska du med till sandlycke 18/10??
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: 700++ skrivet 28 september 2008 kl. 11:19:29
Finns det inga svenska återförsäljare eller måste man beställa själv från usa?? Det verkar lite bökigt
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 28 september 2008 kl. 14:08:05
Jimbo66: när får du igång ditt DINLI-monster?

En kompis till mig fick en lysande idé som vi ska testa under hösten/vinter.
Han har tidigare smackat på en turbo på en XR650 och bike gjorde ett
reportage om monstret.
Dakar gurun PG Lundmark var dit och provkörde, han ansåg att det var
den värsta offroad hoj han någonsin kört.
Men tyvärr så har nållagret i veven gått i bitar ett antal gånger pga av att han har
laddat på för mycket med turbon.
I vinter så ska han skicka i veven och byta till glidlagrat istället, förhoppningsvis
så kommer han att kunna plocka ur "massor" med kusar ur XR´n utan att vevlagret sticker.
Här är en film på Youtube med Xr650 turbon:
http://www.youtube.com/watch?v=Tdh-phC8UDk

När jag har bytt vev i motorn så ska han hjälpa mig att sätta dit en turbo på Dinlin, vi tänker sikta på ca
80 - 90 hk´s för det bör Falicon veven och lagret tåla hur bra som helst i längden.
Men vi får väl se i bromsbänken sen hur mycket vi måste ladda på för att för att hamna där, blir
det för högt tryck få vi väl sänka ribban lite för det viktigaste är att motorn håller ihop.
Det ska i alla fall bli väldigt intressant och se hur resultatet blir i slutändan, jag kommer att starta en
tråd här på forumet med bilder när vi sätter igång med bygget.




Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: 700++ skrivet 28 september 2008 kl. 21:22:29
Det kommer att bli ett nöje att föjla det arbetet.
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: Hirsch skrivet 28 september 2008 kl. 22:11:55
Jimbo66: när får du igång ditt DINLI-monster?

En kompis till mig fick en lysande idé som vi ska testa under hösten/vinter.
Han har tidigare smackat på en turbo på en XR650 och bike gjorde ett
reportage om monstret.
Dakar gurun PG Lundmark var dit och provkörde, han ansåg att det var
den värsta offroad hoj han någonsin kört.
Men tyvärr så har nållagret i veven gått i bitar ett antal gånger pga av att han har
laddat på för mycket med turbon.
I vinter så ska han skicka i veven och byta till glidlagrat istället, förhoppningsvis
så kommer han att kunna plocka ur "massor" med kusar ur XR´n utan att vevlagret sticker.
Här är en film på Youtube med Xr650 turbon:
http://www.youtube.com/watch?v=Tdh-phC8UDk

När jag har bytt vev i motorn så ska han hjälpa mig att sätta dit en turbo på Dinlin, vi tänker sikta på ca
80 - 90 hk´s för det bör Falicon veven och lagret tåla hur bra som helst i längden.
Men vi får väl se i bromsbänken sen hur mycket vi måste ladda på för att för att hamna där, blir
det för högt tryck få vi väl sänka ribban lite för det viktigaste är att motorn håller ihop.
Det ska i alla fall bli väldigt intressant och se hur resultatet blir i slutändan, jag kommer att starta en
tråd här på forumet med bilder när vi sätter igång med bygget.


Fränt  :headbang: :headbang:

Lycka till  ()p
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: 700++ skrivet 1 januari 2009 kl. 21:07:56
Jimbo66: när får du igång ditt DINLI-monster?

En kompis till mig fick en lysande idé som vi ska testa under hösten/vinter.
Han har tidigare smackat på en turbo på en XR650 och bike gjorde ett
reportage om monstret.
Dakar gurun PG Lundmark var dit och provkörde, han ansåg att det var
den värsta offroad hoj han någonsin kört.
Men tyvärr så har nållagret i veven gått i bitar ett antal gånger pga av att han har
laddat på för mycket med turbon.
I vinter så ska han skicka i veven och byta till glidlagrat istället, förhoppningsvis
så kommer han att kunna plocka ur "massor" med kusar ur XR´n utan att vevlagret sticker.
Här är en film på Youtube med Xr650 turbon:
http://www.youtube.com/watch?v=Tdh-phC8UDk

När jag har bytt vev i motorn så ska han hjälpa mig att sätta dit en turbo på Dinlin, vi tänker sikta på ca
80 - 90 hk´s för det bör Falicon veven och lagret tåla hur bra som helst i längden.
Men vi får väl se i bromsbänken sen hur mycket vi måste ladda på för att för att hamna där, blir
det för högt tryck få vi väl sänka ribban lite för det viktigaste är att motorn håller ihop.
Det ska i alla fall bli väldigt intressant och se hur resultatet blir i slutändan, jag kommer att starta en
tråd här på forumet med bilder när vi sätter igång med bygget.


Fränt  :headbang: :headbang:

Lycka till  ()p
 
Nu är jag nyfiken på om de händer någe i garaget???? ;)
Titel: SV: Falicon Vs Orginal!
Skrivet av: gniden skrivet 5 januari 2009 kl. 17:28:04
Vad fick du betala för vevstaken :)