ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => ODES => Ämnet startat av: Gordon skrivet 16 september 2008 kl. 23:19:09
-
Ja man vill ju kolla om det finns fler som åker Odes här.
Själv åker jag en Odes 400 -07 av den bleka kulören röd.
Som sagt någon som har erfarenheter av växellådorna på dom här mopederna? Mvh Gordon
-
Hej
Jag har en Odes Finnstar 400cc
Den erfarenheten jag har om växellådårna är att motorn som driver växlarna när man växlar med knapparna, kan gå sönder, och på min så går 3:ans växel inte i riktigt när man växlar ner från 4:an, den går i så den driver hjulen men de rycker till efter några meter efter att man växlat. Detta undviker man genom att man ger lite gas när man växlar ner.
Men du menar väl mekanisk erfarenhet?
/Martin
-
Okej ja jag har bara fotväxel på min. Men de känns som att de är ett mekaniskt fel på min iom att femman är borta. Men det som stör mig är att de blir bara friläge när jag lägger i femman och inte ett enda spännande missljud uppenbararsig! Plus att den läcker olja i cylinderfoten. Jag har sökt en sprängskiss på motorn. Dock utan framgång. *suck*
Annars funkar din bra då? Mvh G
-
Min läcker också olja i cylinderfoten, det hör väl till modellen ;D
Det har även varit andra fel på den (monteringsfel) t.ex kardan axel va ihopsatt fel, så den förde oljud (Knutkorsen va inte balanserade i förhållande till varandra). Och skräp har uppenbarat sej i flotörhuset, med resultat att förgasaren flödade över, dränerings slangen var plaserad åvanpå cylindern.
Så det kanske inte är den besta maskinen, men för dom felen tycker jag inte det är värt att köpa en märkesmaskin för 3 gånger högre pris, i allafall inte om man kan fixa felen själv. Jag har kört 170mil med min nu.
Men i övrit har den fungerat bra.
Du kan kanske testa att leta en sprängskiss till en Honda TRX350
http://bgmotorcycle.com/pics/honda04rancher.JPG
Eftersom jag tror att motorn är en kopia av den.
-
Hehe ja lite får man räkna med iof. Men ja tror att om man lägger ner lite energi så kommer de bli en kanon atv. Min har ju gått 65 mil så den e ju inte inkörd. Dock skulle jag hällst vilja ha en automat. Men de får fungera så länge.
Ja jag tror att en skift gaffel är krökt i lådan på min motor. Med tanke på att det inte är några missljud i motorn. Du vet inte om de sitter några magiska strypningar? Ja den e ju inte så pigg direkt ;)
-
Det finns en katalysator på den, min råkade låssna när vinkelkapen va i närheten av den, men det blev ingen dramatisk ökning kanske bara 5km/h i topp hastighet och inget i acc. Min toppar i allafall lite över 80.
Men de kan ju även finnas andra strypningar.
-
Hehe i bland e de lätt o slinta. Nja iom att ja saknar femman så gör den inte mer en 65 km/h. Skulle som sagt inte vara fel med lite mera drag i den. Den axelirerar som en pormask nu tycker ja. Men ska kika lite på avgassystemet i veckan.
-
Om du har tid kan du ju även kolla förgasarsidan... ifall det finns någon strypning där.
-
Jo jag tänkte att jag skulle köpa lite packningar o grejer i morgon. Och börja kolla över motorn snarast. Bara ja får den ur ramen. Skulle vara trevligt med en extra motor o små trimma lite. Skulle vilja skicka kammen på om slipning och porta toppen lite. Ja varför inte balansera veven också. De spårar ur så lätt O0
-
Vet du om det är samma Honda kopia motor i alla odes, eller är det en annan modell på din, som är utan elektroniska växlar?
Kanske du har modellen med stel bakaxel?
Är den vägreggad?
-
Ja motorn ser identisk ut me Hondan. Jo min är stel bakaxel på. Jag har ju tyvärr ingen annan odes o jämföra med. Men jag skulle kunna ta lite fotografin på min motor nästa gång. Så kan vi ju jämföra dom om du har lust?
Jo då min är vägreggad.
-
Min ser ut som den här, bara att den har vägdäck
http://www.chinaodes.com/400cc-ATV-B.html
Men jag har sett att det finns modeller som även har rak bakaxel.
+att jag har bytt framlycktan på styret, skulle även behöva byta dom andra. Det verkar som kineserna inte vet hur man tillverkar strålkastare som lyser :)
-
Kollade man modellkoderna på motorerna så fanns det två olika motorer.
Antar att det har med växellådan att göra. Iom att den ena hade elektronisk växling på styret o den andra hade enbart fotväxel.
Jo jag har kollat lite efter ett snyggare och mer funktionabelt lyse till den. Men det får ju inte se ut hur som hällst. Där i mot kommer hel ljuset ersättas med ett par små Hella extraljus med xenon. Hade jag tänkt för de
-
var såg du att det är olika modellkoder? Jag skulle tro att dom använder samma motor oavsett om det är med knappar eller utan, min har för tillfället bara fotväxlar eftersom motorn som styr växlarna är söndär. Men jag tycker att de går gämnare att växla med foten, när man får släppa "kopplingen" mjukt. Med knapparna så släpper kopplingen på en milli sekund vilket resulterar i att de rycker.
Har du hittat några strypningar ? ;D
Har du lagt märke till om fläkten till oljekylaren har varit igång på din? Min har jag aldrig sett ha varit igång.
-
Motorerna hade två koder. Den ena heter 179A och den andra 179B. Det såg ja i tabellerna när man kolla på dom olika modellerna. Antar att det har med servot till knapp växlingen att göra.
Nja inga strypningar funna. Men det verkar som att motorn är väldigt snålt bestyckad i förgasaren. Så det ska jag ta mig en titt på.
Ja fläkten till oljekylaren startar rätt snabbt efter en liten stunds åkning. Skulle vara intressant o montera en olje temp på den.
-
Tack för en intressant tråd!
Försöker frenetiskt identifiera min egen knarr. Råkade köpa den av min morbror i Tornedalen, och vet väl egentligen inte vad jag har. ()p I registreringspappren står det Odes 400 etc men knarren har Rolley-dekaler. Hmmm. :dntknow:
Enligt honom är det en -06 uttagen -07, och i regpappret står det kort och gott årsmodell 2007.
Den har elektronisk on/off för 4wd på styret hö sida, den är automatväxlad med vxlspak på vä sida med D-N-R.
Färgen är kamouflage-ljusbrun (motsv 400 ATV-A på chinaodes.com)
Please advice.
Har haft den exakt en vecka nu. Den har väl sina små detaljmissar men i det stora hela verkar den lagom kul för rätt pengar. Det lilla är väl att den har packat ihop en gång redan (det rör sig nog om ett litet reläfel, som Martin nog känner till från annan Odes-tråd), just när vi skulle ut och köra gödselstack-hill-climb i lördags. :banghead:
Plus att hastighetsmätare/kilometerräknare verkar leva ett eget liv. Ska diagnostisera detta närmare och återkommer - you better believe it...
Det verkar som det råder evigt dagsljus i Kina för strålkastarna är en komplett katastrof. Höll ett hyggligt landsvägstempo i 70-80 på 90-väg nu på kvällen och får väl medge att det var en otäck upplevelse ljusmässigt. Min saknar dessutom den övre strålkastaren. Läge för en liten justering av ljusbild och ev upphottning av materialet. Xenon, anyone??
/Mika
-
Precis som du säger så lyser dom två ljusen bakom "hjortfångaren" uselt.
Mina lyser bättre på halvljus, på helljus blir bara spridningen större men samma ljusmängd, vilket leder till att man ser sämre. Du har inte lyckats komma på vilken sorts brännare som sitter i dom?
-
Nope! Inte än, det blir överkurs under helgen. Däremot ersatte jag en trasig glödlampa till ena halv/helljuset av märke Philips som kostade tre gånger så mkt som kina-skiten som sitter i den andra, och nu är ljusbilden om möjligt ännu ojämnare. Längre/starkare på ena, och dåligt på den andra. Kan vara läge att byta ut den andra och, så att säga, belysa frågan objektivt (he-he).
-
Med brännare(finlandssvenska) menade jag såklart glödlampa ;D
Du satt i en H4?
-
Ahh, så... Trodde du menade insatser/reflektorer e dyl... Man kanske kan hitta nåt från bilvärlden, kanske Celica-insatser från mitten 90-tal? Skarva med en tub Plastic-Padding... Hehe.
Nej, det är ju faktiskt nåt annat än H4 som sitter i, kommer inte på benämningen.
-
Du sa att du bytte glödlampa till en Philips, var den av samma sort som sitter i original? var fick du tag på den? Du vet inte vilken benemning den har? Varken biltema eller någon annan verkar ha den sorten som sitter i originallysen.
-
Hej .
Har inte hängt med riktigt men jag har i min Cf iaf 12v 55w ( tror jag)
Köper mina philips hos en mopedhandlaren som säljer eu moppar .
Prova de
mvh
Martin
-
Jag tror jag hittat modelln http://danmobility.se/product.asp?c=2160494472&n=1686300741&pn=1686300875 men det är ganska länge sen jag kollade på den men kanske Fugesi kan säga om det är rätt modell.
-
Någon som vet service intervall + service åtgärder på en ODES 400??
-
Gordon, hur har det gått med växellådan, och har du hittat några strypningar?
-
Hej 1 jag har en femväxlad halvautomat inga problem
-
Gordon, hur har det gått med växellådan, och har du hittat några strypningar?
Hej. Ja har varit lite risig så de har inte hänt så mycke. Men några strypningar har inte på träffats. Men motorn ska plockas ur i dom närmsta dagarna. Har kikat lite o de lutar åt att topen blir lite smått portad "inga stora ingrepp dock" o så ska ventilerna slipas o sätena fräsas. Eventuellt ska veven balanceras. Avgassystemet ska snyggas till o göras en mindre ljustering på. Kan endå inte köra nå på den så det kommer nog ske en del med den i vinter hoppas jag. Ja o så skaden sänkas ner en del. Den e ju hög som ett hus. Kommer ju inte upp på den. haha
Har ni några planer för era Odes? Mvh G
-
hej..
jag har en kompis som nyligen köpt en rolley 400cc , och när man växlar med knapparna på styret så smäller typ växlarna i , ska det verkligen vara så ?? den är sprillans ny så det kanske går bort under inkörningen tro ??? någon som vet ...
tacksam för svar
verkar vara en i övrigt grym maskin :)
-
hej..
jag har en kompis som nyligen köpt en rolley 400cc , och när man växlar med knapparna på styret så smäller typ växlarna i , ska det verkligen vara så ?? den är sprillans ny så det kanske går bort under inkörningen tro ??? någon som vet ...
tacksam för svar
verkar vara en i övrigt grym maskin :)
Man kan ljustera kopplingen så den blir snällare på växlarna. Vart har han köpt den? Iof är det ju inget ingrepp på motorn o ljustera kopplingen. Det aitter en ljustering på kåpan den som är framåt oljekylaren. Det är en m10 mutter som låser en skruv. Släpp muttern o skruva in den ett kvarts varv o pröva om den blir lugnare på växlingen. Ja givetvis ska du låsa den med muttern innan du prövar. Mvh
-
Gordon, hur har det gått med växellådan, och har du hittat några strypningar?
De är en skiftgaffel som gått sönder. Brottanvisningarna tyder på att den hade varit spruken från början. Med tanke på att motorn inte gått något nämnvärt så var de högst troligt ett fabrikationsfel.
Inte hittat några strypningar. Men där i mot så ska toppen få frästa säten och slipade ventiler. Givetvis ska den snyggas till i insug och avgas kanalerna också. Ska bli intressant o se hur pass bra man kan få den här motorn att gå. Sen tänkte jag att ja skulle byta alla packboxar i motorn. Inte för att dom läcker nu. Men då är det gjort. Avskyr motorer som läcker olja!
-
Någon som vet service intervall + service åtgärder på en ODES 400??
Serviceintervaller framgår av den tvivelaktiga instruktionsboken första service efter 150 km sen var 1000:de km. Skulle inte våga vänta 150 km med första service baserat på egen erfarenhet med en maskin som gått 40 km o saknade 80% av oljan i främre slutvxl samt olja i bakre slutvxl som liknade skärvätska. Börja med att byta samtliga oljor!!!!
Intervaller för luft- o oljefilter, ventiljust m.m framgår inte men 1000 km är nog inte fel beroende på körförhållanden. Har ju tendens att bli mycket kall starter o förhållandevis korta sträckor. Med andra ord: Use your brain, hellre en service för mycket än en för lite.....
/micke
-
Angående strypningar.... 1. Så är det ett galler (katalysatorn) i avgasröret framför ljuddämparen, man ser det bra när man har loss avgasröret att en del av röret är rostfritt. Hela den rostfria delen är strypt, ca 10 cm !!! Så avgasröret blir glöd het precis invid cylinderväggen = inte bra den kan värmeskära cylindern i värsta fall.. 2. I nyare förgasare ( dom som inte har elkabel ) finns en gummi plugg inne i förgasaren som stryper bränslet ..
Min gick 75 km/h med strypningarna utan går den 86 km/h
Mvh Tommy
-
Jag tog bort katalysatorn på min, men ja märkte ingen skillnad så jag satte tillbaka den.
Min förgasare har elkabel, har inte den förgasaren gummistrypningen?
Du menar alltså att om den har elkabel är den gammal, jag som tycker att allting blir mera å mera elberoende ju nyare det blir :)
Hur är den förgasaren isåfall strypt?
-
Tyckte du inte att den blev mycket starkare, när katalysatorn var borta ?? det blev min i allafall...
Jag rekommenderar i allafall att ta bort katalysatorn för att det glöder avgasröret framför katalysatorn pga av att avgaserna inte slipper ut, det är också därför det är en avgasventil på avgasröret som skall släppa ut när det blir tryck i avgasröret.. Du kan ju testa att köra och belasta 4-hjulingen ordentligt och kör in den i mörker så ser du att det glöder hela röret, och det är precis vid cylinder väggen..
Jag har tyvärr så lite erfarenhet av de äldre förgasarna så jag vet inte var strypningen är i dem, men jag tror att det skulle räcka med större munstycke
Vet inte vad elektroniken har för uppgift på de gasarna heller , men den är i allafall borta på de nyare karosserna...
-
Var exakt sitter gummipluggen i förgasaren?
Jag har nu trott att elen i föggen är till för något slag av automatchoke, eftersom den går på högre varv i några minuter efter kallstart.
När jag hade bort katalysatorn så upplevde jag att det kom avgasknallar när jag släppte gasen.
Och nu när jag står en stund på tomgång och trycker gasen i båtten, så stannar motorn. Är detta ett tecken på att bränsle blandningen är för mager?
-
Nu har även jag slängt bort katalysatorn, och bestyckade upp den till 140 munstycke. men jag tycker att den går sämre än förut. Kanske ska byta till 135 munstycke, men jag får ju lite avgassmällar när jag släpper gasen så jag borde ju ha större munstycke då?
Min Odes gör inga 80 km/h som jag läser här, har mätt med gps å den maxar 74 å uppför sjunker den till under 60.
Är det nån som har lite tipps på å få den att gå lite bättre?