ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Joppson skrivet 5 september 2008 kl. 19:53:30
-
För det mesta startar och går den utmärkt men....
Efter ett para dagars stillestånd i garaget vägrar den starta, startmotorn går, motorn snurrar men den tänder inte. Choke eller inte spelar ingen roll.
Kopplar jag en lina och drar den bakom en bil startar den efter bara en kort bit och sedan går den som vanligt. :banghead:
Fattar inte vad det är och alla tips, råd, ideér eller Raptor 700 mottages tacksamt :hmmm:
-
ok.. är det nån skillnad om den står 1 timme eller 2 dagar?
-
ok.. är det nån skillnad om den står 1 timme eller 2 dagar?
har inte testat men skulle tro det, när jag kör och stannar är det inga probs att starta ens efter ett par timmar... det lustiga är att den ibland startar hur enkelt som helst efter veckor stillastående...
-
oki. om det är olika från gång till gång så måste det väl nästan vara nått elfel?
men när den väl startar så lägger den aldrig av?
-
tippar på elfel av något slag med..
när den väl startat så går den som klockan... ()p
-
startmotorn går ju säger han och det borde väl märkas om den inte går runt som den ska
den gången den inte startar ta ur stiftet eller sätt på ett nytt på tändhatten och kör runt motorn och kolla gnistan
-
Jag tror att du behöver ladda batteriet.
det står faktiskt på laddning nu, tyckte oxå att det borde märkas... alla lampor lyser osv men det är ju AMP man behöver inte volt... värt att testa
-
Fulladdat batteri hjälpte inte.... :knupple:
-
Nähä, då är det nog bara att kasta den och köpa en Suka.
:lol: :lol: :lol:
Eller så vattnar jag den under sol-lampa hela vintern så är det en 700a i vår ()p
-
vattna i för mycket så får du en RIKTIG drake en 450.... ()p....verkar som du har glapp nånstans i elsystemet... :-\
-
vattna i för mycket så får du en RIKTIG drake en 450.... ()p....verkar som du har glapp nånstans i elsystemet... :-\
det lutar väl åt det men hur f**n ska jag hitta det då och varför uppträder det bara ibland och då när den stått still?? :hmmm:
-
jo glapp i elsystemet men då måste den ju vara glapp även när den bara stått 1 timme tycker jag
ta ur alla kontakter du kommer åt spraya med elektronic spray kolla gnistan på stiftet
-
jo glapp i elsystemet men då måste den ju vara glapp även när den bara stått 1 timme tycker jag
ta ur alla kontakter du kommer åt spraya med elektronic spray kolla gnistan på stiftet
det borde ju glappa utav bara h-vete när man kör med stopp som resultat men.... värt ett försök iaf
-
Kollade om det är gnista på stiftet vilket det inte verkar vara, men hur kommer det sig då att den startar om man drar igång den? :hmmm:
Verkar onekligen som ett elfel men vart skall jag börja leta, mäta osv för att rätta till det?
-
hej prova att koppla startkablar till batteriet då kan du utesluta före lite ström i batteriet.
det känns som för lite spänning. eller mät 1,2 och 3
1 mät batteriet ~12-13 v
2 slå på tändningen ~12-13 v
3 gnag med starten det skall ej gå under 12 v
-
hej prova att koppla startkablar till batteriet då kan du utesluta före lite ström i batteriet.
det känns som för lite spänning. eller mät 1,2 och 3
1 mät batteriet ~12-13 v
2 slå på tändningen ~12-13 v
3 gnag med starten det skall ej gå under 12 v
Har försökt med att starta den kopplad med startkablar till bilen, samma resultat... motorn går runt men startar inte. :banghead:
Läste i en annan tråd om pulsgivaren till tändspolen och om jag nu förstod Stenes resonemang rätt så verkar det som att jag inte får fram puls och därmed ingen gnista... nu försöker jag hitta i servicehandboken vart jag hittar eventuell felaktig utrustning och hur jag ser att den är ok/paj...
-
när du drar igång den startar den på en gång då?
-
när du drar igång den startar den på en gång då?
ja inte behöver man dra många meter för att den skall gå igång...
Har idag tillbringat en massa tid med att försöka se över alla kablar och kontakter men hittar inget som verkar galet :(veryangry):
-
Jag hade ett H E L V _ _ _ att få igång min Raptor 350 varje gång den hade stått ett tag.... det var chocken som hade fastnat i fullt chockat läge.. ta av choken där den går in i förgasaren och kolla så att den inte sitter fast :hmmm: Min satt ordentligt.......... tog ett bra tag innan jag fick ut den och efter detta har den startat direkt varje gång jag försökt 8)
Har inte en aning om detta hjälper dig men det är väl värt ett försök i alla fall :-\
-
Jag hade ett H E L V _ _ _ att få igång min Raptor 350 varje gång den hade stått ett tag.... det var chocken som hade fastnat i fullt chockat läge.. ta av choken där den går in i förgasaren och kolla så att den inte sitter fast :hmmm: Min satt ordentligt.......... tog ett bra tag innan jag fick ut den och efter detta har den startat direkt varje gång jag försökt 8)
Har inte en aning om detta hjälper dig men det är väl värt ett försök i alla fall :-\
Verkar löpa fritt, inte plockat isär helt dock... Vad jag kunnat se så kommer det ingen gnista och jag har inte heller lyckats hitta någon potentiell orsak till detta bland kablar och kontakter... och så fort jag försöker bogsera igång den så startar den direkt :-\
-
Spelar det någon roll om du håller in kopplingen när du försöker starta?
-
Spelar det någon roll om du håller in kopplingen när du försöker starta?
Nope! samma sak händer, INGET :banghead:
-
verkligen mysko problem är du verkligen 100% säker på att den inte får nån gnista när den står still?
för du vet att du måste jorda stiftet mot toppen eller ramen eller nått??
-
verkligen mysko problem är du verkligen 100% säker på att den inte får nån gnista när den står still?
för du vet att du måste jorda stiftet mot toppen eller ramen eller nått??
stiftet skall ha jord mot toppen och jag ser ingen gnista :cry:
hämtar vinkelkapen snart :(veryangry):
-
Nytt stift inhandlat, ingen gnista när jag försöker försöker starta men däremot kommer det en liten-liten-pyttegnista när jag vrider på tändningen... :hmmm: hur kan det komma sig??
får bli att leta bland alla säkringar, kontakter och kablar men det är ju inte roligt direkt... :cry:
-
Dax att köpa en riktig yamma.
En 700 startar alltid :DV :DV
-
Dax att köpa en riktig yamma.
En 700 startar alltid :DV :DV
...Fast den orkar visst inte hela vägen till pålamalm på en söndag :lol:
-
Körde vilse :D
Det har blivit ett jävla supande nuförtiden, å gammal som man e så mår man som ett vrak på Söndagen :banghead:.
Hoppas det blir nått på Söndag då.
-
Körde vilse :D
Det har blivit ett jävla supande nuförtiden, å gammal som man e så mår man som ett vrak på Söndagen :banghead:.
Hoppas det blir nått på Söndag då.
Om jag puttar dit aset ( :help: ) kan du dra runt mig i gropen med din riktiga Yamma då? ^-^
-
Ny spole beställd...
Inte för att jag vet om det gör någon skillnad mer än att helgens nattklubbsbudget sjunker drastiskt... ( den andra visar iofs tecken på överhettning efter "kunnig experts" råd om testmetod så jag lär väl få byta i vilket fall nu.
Får snart utlysa en tävling med fin-fina priser till den som löser problemet..
-
Körde vilse :D
Det har blivit ett jävla supande nuförtiden, å gammal som man e så mår man som ett vrak på Söndagen :banghead:.
Hoppas det blir nått på Söndag då.
Om jag puttar dit aset ( :help: ) kan du dra runt mig i gropen med din riktiga Yamma då? ^-^
Du kan lita på mig.
-
Problemet löst! ()p
Ny pick-up coil monterades idag och nu startar den som den skall.
Söndagen helt vikt åt åkning :headbang:
-
Grymt!
Det gick bra att byta osv?? O0
-
Grymt!
Det gick bra att byta osv?? O0
Jag är ingen stjärna på att löda men fick lite hjälp där, annars var det bara en skruv som var gjord av kexchoklad eller nåt så den klarade inte att man skruvade på den. Fick ta till en hel del våld för att få bort den och sen ödsla en massa tid på att rensa kåpan från metallspån.
Annars var det faktiskt inga probs alls.
Måste påpeka att den killen jag hade kontakt med i USA om problemet utklassade alla svenska verkstäder i service många gånger om, naturligtvis fick han ordern på delen. Det var kanske dyrare men kändes rimligt med tanke på all hjälp jag fått att reda ut felorsaken.
-
vad bra att de löste sig
vad är en pick up coil?
-
vad bra att de löste sig
vad är en pick up coil?
Pick up coilen är den delen som med hjälp av svänghjulet i motorn ger impulsen som ger gnista på stiftet. En liten magnet med kablar typ.
Min var dålig vilket ledde till att den inte orkade ge gnista vid start med startmotor men däremot när man bogserade... Förmodligen blir det bättre fart på grejjorna då och även en dålig pick up coil ger då tydligen gnista.
Nu sitter jag bara och väntar på att folk skall vakna så att jag kan dra ut och köra igen, har ju abstinens efter två veckors stillastående. :D
-
du som har haft problem med tändningen kanske kan hjälpa mig litegranna. Jag undrar nämligen vart och hur man ställer i tändningen, för visso på en 660 men det borde ju vara uppbyggt ungefär likadant.
Är det på vänster sida vid vevhuset eller vad man ska säga?
-
du som har haft problem med tändningen kanske kan hjälpa mig litegranna. Jag undrar nämligen vart och hur man ställer i tändningen, för visso på en 660 men det borde ju vara uppbyggt ungefär likadant.
Är det på vänster sida vid vevhuset eller vad man ska säga?
Jag kanske är ute och cyklar på djupt vatten nu men sköts inte allt det där i CDIboxen?? iofs kan det väl kanske ha med timingen på kammen och sånt att göra och då borde det vara på vänstersidan du skall fippla, ett hett tips är att ladda hem en servicemanual för din modell så får du alla sprängskisser och beskrivning av alla steg i demontering och tillbaks igen..
Lycka till och hoppas att det går vägen