ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Tobiaspet skrivet 9 augusti 2008 kl. 16:09:42
-
Är Kawa's strypning vid vägreg svårt att ta bort, någon som känner till detaljer om hur ingreppet ser ut? Frågan har bollats i andra trådar men inte besvarats.
/T
-
Är det Kawas egen eller dresel eller någon annan vägreggad.
-
Är det Kawas egen eller dresel eller någon annan vägreggad.
Kawa's, alltså inte Dressel, Borile.
-
på min kfx var det en data box dom sätt dit extra som går in och ändrar bränslet och täningen så mam får kopla bort den och sätta tillbaks all orginal kablar från orginal boxen i stället sen var det bara en strypning vid tum gasen som gjorde att man inte kunde gasa fult + prop i avgas röret allt inget svårt att fixa...
-
boxen alla handlare snackar om som man måste byta vilken e det ?
alltså på kawas egna vägreggade!
-
boxen alla handlare snackar om som man måste byta vilken e det ?
alltså på kawas egna vägreggade!
det är väl en cdi-box, eller?
-
men en del säger att man ska koppla ur nån box o koppla in orginalboxen.
kan man altså inte strypa av den själv ??
-
men en del säger att man ska koppla ur nån box o koppla in orginalboxen.
kan man altså inte strypa av den själv ??
Hör med Kongo på QS... har för mig att han köpte den första som kom till sverige....
-
qs=quadsweden ?
-
qs=quadsweden ?
Japp... ska du köpa en kawa "original" ??? ???
-
finns inga andra svarta
-
å det skiljer inte så mycket har fått ett bra erbjudande
-
å det skiljer inte så mycket har fått ett bra erbjudande
Kolla ordentligt vad som gäller om du stryper av den..... med din ÅF... kan tänka mig att kawa original inte är lika välvilligt inställda som sidoimportörerna om du får problem med hojen...
-
finns inga andra svarta
Finns väl en svart färg på sprayburk på statoil kanske :hmmm:
-
undrar egentligen vad som e bäst åka strypt eller ej alltså för maskinens bästa den ej ju byggd med det hästkrafts antal o vrid som man får när man tar bort en strypning. ja menar det är ju löjligt ur den synpunkten om man har strypt av o det pajjar skulle ju va likadant som man köper terrängreggat o det pajjar :hmmm:
-
undrar egentligen vad som e bäst åka strypt eller ej alltså för maskinens bästa den ej ju byggd med det hästkrafts antal o vrid som man får när man tar bort en strypning. ja menar det är ju löjligt ur den synpunkten om man har strypt av o det pajjar skulle ju va likadant som man köper terrängreggat o det pajjar :hmmm:
Maskiner som är strypta i avgassytemet blir inte långlivade.... bränner avgasventiler....
-
Just fixat detta!!
En racing cdi box,borttagning av Decibel sänkaren i avgassystemet och utbyte av vajerlänk vid tumgasen så är det klart.......Ååååå jävlar va han går nu.
-
Nu vet jag precis vad man ska göra om någon e intresserad skicka ett PM :djump: :djump: :djump: :djump:
-
klart maskinerna ska gå helt ostrypta... på KFX t.ex deras insugsböj, jag jämförde den mot den på raptorn och hohojaja! man undrar ju om det har varit fylleslag på ingenjörskontoret på kawasaki (säkert andra 450's också) när dom konstruerat den.
Det är väl kanske för att spara maskinen, men den är ju byggt för tävling ändå så man undrar ju :D
Nova66 aka Grodanboll :lol: :lol: :lol: tog bort sin böj och satte dit en mycket rakare, och jädrar asså vilken skillnad det blev, den lär ha fått minst 5hk av det
-
Ni som har tagit bort strypningarna på era kfx450, fick ni köpa en ny box från Kawa eller tog ni bara bort nån extra box som kl satt dit?
Min återförsäljare säger att jag måste byta box men kan jag slippa betala 1800:- för boxen så gör det ju inget;)
-
vill du få billigt krut i den så kolla in insugsröret runt dämparen, det är skitsmalt där, fixar du ett redigt rör där så får du mycket mer kräm, det är ju som en strypning
-
verkar lite olika vad boxarna kostar men på min kvf 750 tog jag bort extraboxen
-
Narmasil, jag håller på att kolla på ett bättre insugningsrör men kommer inte fixa det innan jag har köpt nått att kontrollera bränslet med först. Tror chansen att den går snålt är stor.
Har du nått förslag på rör som passar hyffsat? LTR:ens är ju ganska nära men tyvärr lite för långt om man vill har kvar boxen.
Mackan, vad jag kan se så sitter det tyvärr inte nån extra box på min.
Dock ett kl klistermärke på CDI boxen så jag antar att dom bytt den eller pillat med den.
-
ok vet ej hur dom gjort på 450in men på 750in har KL satt en extrabox
-
till 450 kl´s versjon så byter man ut extra boxen och den kostar 69euro så om handlarn vill ha mer betalt så skulle jag gnälla det kan hända att dom måste betala moms på summan men det ska inte kosta 1800 spann
-
vet att man kan köpa för 700
-
Narmasil, jag håller på att kolla på ett bättre insugningsrör men kommer inte fixa det innan jag har köpt nått att kontrollera bränslet med först. Tror chansen att den går snålt är stor.
Har du nått förslag på rör som passar hyffsat? LTR:ens är ju ganska nära men tyvärr lite för långt om man vill har kvar boxen.
den går antagligen snålare, men troligen inte FÖR snålt, ja vet att alla som tävlar å har sig byter ju denna böjen för den är ju en riktig flaskhals.
kompisen tror ja fick sitt rör från en Hyosung/goes 450. passade rätt bra, tror han fick göra ett hål för luftgivarn bara å limma dit. men det blev bra mycket mer vrid i den
-
MuppRacing, tack för mycket bra info där! Du menar alltså att man byter CDI boxen för det sitter väl ingen extra box, eller har jag lyckats missa den?
Narmasil, Tack till dig med för bra info, ska genast kolla upp det röret.
-
det sitter en extrabox på 450 som man byter ut kittet man beställer innehåller allt man behöver + en beskrivning på hur man går till väga när man ska byta den :headbang:
-
det sitter en extrabox på 450 som man byter ut kittet man beställer innehåller allt man behöver + en beskrivning på hur man går till väga när man ska byta den :headbang:
men om det nu sitter en extrabox går kabelhärvanin i den först o sedan till orginal boxen???
-
det sitter en extrabox på 450 som man byter ut kittet man beställer innehåller allt man behöver + en beskrivning på hur man går till väga när man ska byta den :headbang:
men om det nu sitter en extrabox går kabelhärvanin i den först o sedan till orginal boxen???
Sitter ingen orginal box på den e borttagen å ersatt med en annan som är inställd för maskinen me alla strypningar, rekomenderas EJ att plocka bort vissa strypningar å sen köra, blir fel luft,bränsle m.m. Maskineriet tar skada.
Plockade bort mina strypningar på min Kawa kfx 450 r förra veckan. Började me att plocka bort 1:a strypningen i dämparen, smidigt som tusan bara å plocka bort "stryp röret", sen andra strypningen va i "huset" där gas vajern går upp. Där hade kl satt en annan "bricka" eller va man ska kalla de för, den sågade ja av på mitten å då får man
automatiskt full gas.
Detta va det enda ja gjorde sen började ja köra, märkte ganska så snart att den misstände å gick orent OBS OBS kan ta skada i maskin om man kör så.
Då kontaktade ja en Kawa handlare å beställde den "cdi box styr box" va den nu kallas som skall sitta på orginal.
Bara å plocka bort den gamla, å i med den nya inga konstigheter alls. Om man beställer detta "kitt" vilket man ska göra direkt så får man fullständig info om hur man gör. Men som sagt inga kontigheter tog väl en 15min å plocka bort allt.
Nu går den som en dröm...........
-
Tack Pjungling för ett mycket bra inlägg!!!
Precis detta jag misstänkt hela tiden.
Ska dock tillägga att jag kört med KL boxen och dom andra strypningarna borta ett tag nu och inte haft några större problem, även om jag misstänkt att den gått lite magert ibland.
Min återförsäljare gav mig ett löfte om att garantin fortfarande skulle gälla även om jag tog bort dom, annars hade jag nog inte vågat köra så.
-
Narmasil, jag håller på att kolla på ett bättre insugningsrör men kommer inte fixa det innan jag har köpt nått att kontrollera bränslet med först. Tror chansen att den går snålt är stor.
Har du nått förslag på rör som passar hyffsat? LTR:ens är ju ganska nära men tyvärr lite för långt om man vill har kvar boxen.
den går antagligen snålare, men troligen inte FÖR snålt, ja vet att alla som tävlar å har sig byter ju denna böjen för den är ju en riktig flaskhals.
kompisen tror ja fick sitt rör från en Hyosung/goes 450. passade rätt bra, tror han fick göra ett hål för luftgivarn bara å limma dit. men det blev bra mycket mer vrid i den
Vill me byta ut den böjen! Kan du visa exkt vilken du menar?? BILD??
-
Tack Pjungling för ett mycket bra inlägg!!!
Precis detta jag misstänkt hela tiden.
Ska dock tillägga att jag kört med KL boxen och dom andra strypningarna borta ett tag nu och inte haft några större problem, även om jag misstänkt att den gått lite magert ibland.
Min återförsäljare gav mig ett löfte om att garantin fortfarande skulle gälla även om jag tog bort dom, annars hade jag nog inte vågat köra så.
Vill inte göra dig nervös eller så, men ok om du har din åf ord på de så är det ju bra, men när
jag frågade min åf så sa han att alla garantier m.m rycker direkt när man börjar pilla. Men va fan, de e en race hoj som skall köras som en, inte en race hoj som e nerstrypt till 15hk de tar den mer skada av.
Bara man gör någa å täta service intervaller. Ja kör på 5tim olja varanangång olje filter.
-
Drar upp denna tråden lite igen då jag fortfarande inte fått ordning på skiten.
KL verkar inte vilja skicka nån box till mig men jag fick tag på en i USA som jag tog hem.
Men när jag började skruva så ser jag att det är två boxar som har en KL klibba på sig... Dom sitter ovanpå varandra. Båda är inkopplade och kontakterna ser inte lkadana ut. Jag antar att den ena är bränsle och den andra är tändning. Jag har bara köpt CDI boxen, alltså tändning. Ska båda bytas?
Snälla hjälp mig!!!
-
Drar upp denna tråden lite igen då jag fortfarande inte fått ordning på skiten.
KL verkar inte vilja skicka nån box till mig men jag fick tag på en i USA som jag tog hem.
Men när jag började skruva så ser jag att det är två boxar som har en KL klibba på sig... Dom sitter ovanpå varandra. Båda är inkopplade och kontakterna ser inte lkadana ut. Jag antar att den ena är bränsle och den andra är tändning. Jag har bara köpt CDI boxen, alltså tändning. Ska båda bytas?
Snälla hjälp mig!!!
Beställ en "orginal crossquad" box, det är allså den som sitter på ALLA 450R orginal, sen vad det e för box dresel,kl sätter dit vet ja inte. Men med den boxen på
går maskinen orent, å dåligt. Tror att den boxen du köpt från usa e inställt på deras luft,bränsle,insprutning m.m. fungerar nog inte 100%
Och det e bara en box som skall bytas ut, den e den stora svarta som sitter under kåpan åvanför lyserna, sitter med en stor sockerbit den e väl 10cm*5cm i storlek. Kontakta din närmaste åf, där hjälper dom
dig att beställa hem de "KIT" som behövs för att "strypa av" din kawa.
-
Efter att ha kollat igenom elschemat så kan jag konstatera att boxen KL har satt dit är en extra box och inte ersatt någon orginalbox.
Vägrar köpa en fullflödesbox från KL som antagligen bara bryggar pinsen i kontakten dom har satt dit.
Ska se om jag inte kan utläsa hur man kopplar om det till orginal.
Återkommer när det är gjort.
-
Så nu är det klart. Som jag misstänkte så är kl:s box bara ett ytterligare sätt att få ut mer pengar av oss.
På en halvtimme kan man ta bort boxen och kabelhärvan som kl har satt dit och återställa den till orginal. HELT GRATIS!
Om nån är intresserad så kan jag skriva ihop nån liten guide.
-
är helt klart sugen på en sådan guide skicka den till mig så är du vänlig
-
En fråga Rosholm..
ELschema som du skriver att du har kollat genom..? äre ett orginal till KFXen.. eller äre för KL`s ombyggnation..? söker ett elschema till min.. :)
-
ja det skulle inte va så dumt att få ta bort KL,s extrabox så en förklaring hur man gör skulle inte skade :headbang:
-
Nu ska vi se om jag kan hjälpa er.
Först och främst så hittade jag elchemat på kfxhq.com har jag för mig. Kan ha varit kfxcentral.com också. Det var ett orginal elchema.
Jag böjade med att skruva bort framskärmarna och lossade skruvarna till tanken för att komma åt bättre.
Alla kablar som går in i kontaktstycket till KL boxen ska bort.
Allt eftersom du tar bort denna härva så blir det kontakter över och det är ganska så självklart var dom ska sitta.
En är till spridaren, en till tändspolen tex. Men som sagt så det är väldigt självklart var dom ska sitta och dom passar bara på ett sätt.
Till slut stod jag med en box och en liten kabelhärve i handen och allt var återställt till orginal med lite bättre plats under huven.
Detta kanske låter lite komplicerat men det var väldigt lätt och är gjort på max en timme.
-
smidigt var och testade en kfx igår fan vad go den var blir allt en sådan ni som kör dessa hur beter de sej på bana såg lite smal ut.
-
jag har beställde orginal cdiboxen från holland och fick bra mycke mer drag i min och fick bort 90 av de orena som den gick tidigare.
nu tänkte jag ge mig på ett bättre avgassystem då den i nuläget blir varm ut av helvette och inte kastar ut alla avgaser som den ska där av stryper den bra mycke va ja tro iaf.
någon hade skrivit tidigare här att den hade pluggat ut orginal- avgassystemet hur gör man det? så kanske man kan tjäna lite på att skippa köpa nytt :)
sitter det någon plugg i röret från cyllen eller är de bara i dempen?
Tacksam för svar :P
-
9hk till kanske?
http://www.fuelcustoms.com/shop/product_info.php?products_id=45&osCsid=c838a917eb1f264d216ce9ab8983d20a (http://www.fuelcustoms.com/shop/product_info.php?products_id=45&osCsid=c838a917eb1f264d216ce9ab8983d20a)
har ett test av produkten på pdf som jag kan maila till intresserade..
-
mer än gärna =)
-
så dblir 9hk till med luftfiltret alltså??
-
mailat! ()p
-
det är väl inte själva filtret som stryper orginal utan böjen och tratten in i filtergrunkan...det var det jag förstod av min skumläsning av artikeln...det kanske du kan svara bättre på när du läst? :hmmm:
-
ok =) du har inga andra erfarenheter om att få den piggare? du vet inget om plugget i avgassystemet?
-
sorry! men jag är ju kungen av OT..... :D
-
de va ju själva fan då :hmmm: ;D
-
KL ska tydligen har monterat 3st pluggar en för gasen sen vart är dom andra? och hur tar ja bort dom va dom nu sitter?
PLZ HJÄLP :)
-
har en kawa 450 kl -08
det sitter 2 boxar ovan på varandra undrar om det bara är att byta den undre boxen med den stora kontakten
tycker det är lite osäkert med infon
-
Angående den böjen som Atvnerd prata om så är det inte omöjligt att den ger 9hk. Kompisen byggde som sagt en egen sån böj och det blev rusktigt mycket mer vrid i den. Original böjen är ju sjukt smal runt dämparen.
Angående strypningar så kopplade han bara ur KL boxen längst fram, Så satt det en tutt i avgasröret och så var skruven inskruvad vid tumgasen.
KFX'en är riktigt nice, fast ändå inte. Originalt så för tävlings sett så är dom riktigt bra för XC körning som vi i stort sett inte har här i sverige. För MX är den nog en av dom sämsta på marknaden förutom att den har back vilken man inte använder så ofta i MX. Dämparna fram är ganska sunkiga, den är en av dom klenare quadsen med sina runda 37hk... dock väldigt lite mindre än dom andra då dom ligger mestadels mellan 37-40hk
Sen den smala framvagnen och bakaxeln är väl största nackdelen, Framvagnen är ju dyr att ordna till för riktigt bra MX men funkar helt suveränt för XC.
Kompisen har lagt ner några kronor på sin och den är riktigt nice nu, men då har det ju kostat dessutom :dntknow: