ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: lassen skrivet 6 december 2007 kl. 12:38:33
-
jag undrar vad era maskiner toppar och vad ni har för modds??
sj har jag fått upp min i 155kmh på mätaren=) men jag har inte varvat ur den så den gör nog lite mer innan jag satte dit polaris 500 boxen toppade den 146km/h då gick varvstoppet in..
och mina modds är ;
15/38 drev
procom highrev box
unifilter
160 munstycke
-
260 ungefär när ja hade en
-
Med tanke på att mätarna brukar visa helt galet på vissa maskiner så säger det egenligen ingenting att mätaren visade 150 knyck, det kan lika gärna visat 140.
Ta och kontrollmät/kallibrera mätaren med en GPS.
Oftast känner man någon som känner någon som har en GPS.
Då får man svart på vitt (eller andra kulörer) hur fort den går samtidigt som man får reda på hur fel (rätt) ens egen mätare visar. Kan vara bra om man själv vill hålla hastighetsbegränsningarna.
-
Med tanke på att mätarna brukar visa helt galet på vissa maskiner så säger det egenligen ingenting att mätaren visade 150 knyck, det kan lika gärna visat 140.
Ta och kontrollmät/kallibrera mätaren med en GPS.
Oftast känner man någon som känner någon som har en GPS.
Då får man svart på vitt (eller andra kulörer) hur fort den går samtidigt som man får reda på hur fel (rätt) ens egen mätare visar. Kan vara bra om man själv vill hålla hastighetsbegränsningarna.
jag har mätt den slog 5kmh fel.. visade 146 när den riktiga farten var 141 så 5 för mycket är rätt acceptabelt
-
Drygt 130 på 4:an sen vinglar det så jehfligt eftersom jag har 5mm utstick på dubben men när det blev isbana på vägen och man höll runt 100 blås o gasade till var den kvickt upp i 160 utan att varvstoppet slog i och eftersom man har dubbat orkar den nog med de hastigheterna. Har jmf med polarens LTZ upp till 120 som är provmätt den visar lika som min mätare.
Har revbox, 15 drev, DJ, uni, 160 men har inte fått det förb%&(!ade avgass:et än på 6 veckor...
-
Drygt 130 på 4:an sen vinglar det så jehfligt eftersom jag har 5mm utstick på dubben men när det blev isbana på vägen och man höll runt 100 blås o gasade till var den kvickt upp i 160 utan att varvstoppet slog i och eftersom man har dubbat orkar den nog med de hastigheterna. Har jmf med polarens LTZ upp till 120 som är provmätt den visar lika som min mätare.
Har revbox, 15 drev, DJ, uni, 160 men har inte fått det förb%&(!ade avgass:et än på 6 veckor...
En liten fråga som inte hör till här meeeeen... Va har du för dubb å pris? Funderar på å slå i ett par själv....
-
Skruva.. Inte slå.. Maxi Grip.. 150st 995.- Minst 2 satser kör 200st bak och 100 fram totalt.. Jag chansade och drog i 15mm eftersom de är grövre och ligger på samma pris.. Gick bra bak men fram gick de igenom gummit med multipla punkteringar.. Får pumpa en gång i månaden så det läcker inte så mkt.. Tänkte prova limma dem annars får man slipa ned dem och sätta i slang..
Det finns 11mm men de är mkt tunnare, du slipper iaf punka.. Mina däck hade endast rullat 20 mil så de var snudd på nya..
-
Tillräckligt :D
-
fan det är tydligen dinli man ska ha, 150- 160km/h?? Hur lång tid tar det att komma dit då? Måste ju gå grymt segt på slutet, eller?
Har inte provat min 700 utan speedsensorn, men gissar på runt 140.
-
fan det är tydligen dinli man ska ha, 150- 160km/h?? Hur lång tid tar det att komma dit då? Måste ju gå grymt segt på slutet, eller?
Har inte provat min 700 utan speedsensorn, men gissar på runt 140.
det tar inte så lång tid ,det är segast att få ut dom sista 5km/h
-
märkligt vad lite trim det behövs för att få dinli att gå 40-50km/h fortare än original ostrypt för jag vet hur fort en dinli original går. för en sån kan jag köra ifrån på 4ans växel men era 155-160 skulle jag inte ha en chans att hänga med...
-
Lite syrligt i inläggen.. Avis? :twisted: :wink:
Får väl se till att mäta upp med gps eller radar..
Men jag har 4-filig 110 väg till jobbet och man vill gärna köra om bilarna med Dinlin ända sen den endast var orginal avstrypt och jag vet att bilarna håller ändå rätt bra fart på motorvägen.. Nu drar man om de redan på 4:an..
Framflyttat varvstopp med 1200 rpm med revbox gör ca +25km/h från orginal avstrypt 125km/h och en tagg fram gör ytterligare ca 7%, = 10km/h dvs tot 160km/h sen med ombestyckning, DJ, filter och avgass orkar den mer så det är väl inte så konstigt att det funkar även i praktiken att man får minst 40km/h till när det funkar i teorin oxå.
Kan tänka mig mätaren visar 10-15km/h fel baserat på jämförelser med andra fordon och trafikrytmen på vägarna men det är fortfarande en uppskattning.. Återkommer med konkreta resultat (=
-
152 km/h uppmätt med gps, ostrypt+ procombox och drevat. :D
-
260 km/h skrev någon, gör min TGB 425 också om man kör ut för ett stup... :D
-
137 enligt mätaren hehe
-
152 km/h uppmätt med gps, ostrypt+ procombox och drevat. :D
Då är det inte omöjligt pina ur sig närmare 160 blås då om man utöver det du har även har ombestyckat, UNI och DAJ..
-
Lite syrligt i inläggen.. Avis? :twisted: :wink:
Får väl se till att mäta upp med gps eller radar..
Men jag har 4-filig 110 väg till jobbet och man vill gärna köra om bilarna med Dinlin ända sen den endast var orginal avstrypt och jag vet att bilarna håller ändå rätt bra fart på motorvägen.. Nu drar man om de redan på 4:an..
Framflyttat varvstopp med 1200 rpm med revbox gör ca +25km/h från orginal avstrypt 125km/h och en tagg fram gör ytterligare ca 7%, = 10km/h dvs tot 160km/h sen med ombestyckning, DJ, filter och avgass orkar den mer så det är väl inte så konstigt att det funkar även i praktiken att man får minst 40km/h till när det funkar i teorin oxå.
Kan tänka mig mätaren visar 10-15km/h fel baserat på jämförelser med andra fordon och trafikrytmen på vägarna men det är fortfarande en uppskattning.. Återkommer med konkreta resultat (=
Nja, syrligt vet jag inte men det låter osannolikt, men har ni mätt upp med gps så tror jag självklart er. Anledningen till misstron är att jag kört mot lite olika dinlis och ingen av dessa har haft ngt att hämta, vare sig toppfart eller ax. Trodde inte den skulle orka med drevning, men det kanske finns gott om effekt att hämta på de sista 1200rpm:en.
Sen kommer man ju till frågan: hur fan vågar ni... jösses. Skulle nog inte vilja nå dessa farter. är ju så kort hjulbas så de blir lätt vingliga när man inte har gaspådrag.
-
Lite syrligt i inläggen.. Avis? :twisted: :wink:
Får väl se till att mäta upp med gps eller radar..
Men jag har 4-filig 110 väg till jobbet och man vill gärna köra om bilarna med Dinlin ända sen den endast var orginal avstrypt och jag vet att bilarna håller ändå rätt bra fart på motorvägen.. Nu drar man om de redan på 4:an..
Framflyttat varvstopp med 1200 rpm med revbox gör ca +25km/h från orginal avstrypt 125km/h och en tagg fram gör ytterligare ca 7%, = 10km/h dvs tot 160km/h sen med ombestyckning, DJ, filter och avgass orkar den mer så det är väl inte så konstigt att det funkar även i praktiken att man får minst 40km/h till när det funkar i teorin oxå.
Kan tänka mig mätaren visar 10-15km/h fel baserat på jämförelser med andra fordon och trafikrytmen på vägarna men det är fortfarande en uppskattning.. Återkommer med konkreta resultat (=
Nja, syrligt vet jag inte men det låter osannolikt, men har ni mätt upp med gps så tror jag självklart er. Anledningen till misstron är att jag kört mot lite olika dinlis och ingen av dessa har haft ngt att hämta, vare sig toppfart eller ax. Trodde inte den skulle orka med drevning, men det kanske finns gott om effekt att hämta på de sista 1200rpm:en.
Sen kommer man ju till frågan: hur fan vågar ni... jösses. Skulle nog inte vilja nå dessa farter. är ju så kort hjulbas så de blir lätt vingliga när man inte har gaspådrag.
-
Min gör ungefär 130km med trimmsystem, moddad fögasare, öppet filter, 15 drev det är tillräkligt tycker jag :lol: :lol:
-
Det kan aldrig gå tillräckligt fort :D :D :D :D :D :D
-
har inte haft en fungerande mätare sedan jag köpte den men den blinkade till på 85 mph en gång vad det nu e i km
-
har inte haft en fungerande mätare sedan jag köpte den men den blinkade till på 85 mph en gång vad det nu e i km
-
Min toppar 134kmh enligt mätaren
Har procom cdi box och 160munstycke UNI skumfilter.
Är orginal drevad.
-
Vart köpte ni Procom boxen ?
-
www.atvgalaxy.com
-
Min svarta djävul gör 124km/h på mätaren med 15 drev..verkar stämma om ja jämför me bilarna på motorvägen men gps rules som sagt - så får återkomma me exakta siffror senare i livet :wink:
mvh,
the mysterious mr joe
-
124km/h mätarhastighet. 15 Drev anrs helt original.
Joe
-
130+ enligt mätaren...
-
123kmh original exkl. öppet filter och crossdäck.
-
115 på varvtalsstoppet. Ombestyckad, öppet filter, rullgas med fullgas ;)
annars helt orginal i motorn.
Går rätt fort upp dit iaf, å de e ju enligt hastighetsmätarn oxå. Tror de e orginaldäcken som sitter på bak.
-
135 enligt GPS
152km/h enligt mätaren
-07:a med Procom box och ombestyckad + unifilter. omdrevad både fram och bak. I övrigt original
-
Vill också ha möjligheten till GPS...Kan man koppla in dom i hojen eller finns det externa på batteri..??
-
Vill också ha möjligheten till GPS...Kan man koppla in dom i hojen eller finns det externa på batteri..??
går ju å använda en helt vanlig bil gps å bunta fast på styret! sånna brukar ju ha en egen strömförsörjning/batteri som brukar räcka en timme eller två
-
Min 450 SS gör 115 orginal, vad skulle man kunna få upp den i med 15 fram, 36 drev bak tro....? nån som har monterat det? :)
-
Som nybliven "28/5" Dinli ägare till en 450 ss 08 har jag en liten fråga.
Vilken av boxarna är det som gäller,kan inte så mycket om detta.
Står ju inte direkt att den är till Dinli
Men självklart vill man ha ut så mycket fart som möjligt då man kör en hel del motorväg mellan Göteborg och Stenungsund.
Kan någon kunnig skriva vilken som gäller.
Tack på förhand.
Saint
-
Min 450 SS gör 115 orginal, vad skulle man kunna få upp den i med 15 fram, 36 drev bak tro....? nån som har monterat det? :)
Kör själv med 15/38 och den hänger med bilarna på motorvägen. Mätaren visar 137km på max, sant eller falskt vet jag inte. Finns oftast att ta av när man är i behov att bränna om nån som kör på bromsolja iallafall. :D
450cc
-
450cc...Kör du med crossdäck eller gatdäck? Kör själv med två uppsättningar. Tyckte den blev väldigt "orolig " på vägen med crossdäcken på. Bytte till gatdäck och upplevde maskinen som mycket mer stabil och mindre nervös i högre farter.
-
450cc...Kör du med crossdäck eller gatdäck? Kör själv med två uppsättningar. Tyckte den blev väldigt "orolig " på vägen med crossdäcken på. Bytte till gatdäck och upplevde maskinen som mycket mer stabil och mindre nervös i högre farter.
Skakar runt på crossdäcken fortfarande, tyvärr! Är inte mycket kvar baktill så det är bara att hoppas på lite extra stålar till semestern så man kan inhandla vägdäck, för det skall visst bli en VISS skillnad har jag hört :) både i stabilitet och komfort!!
450cc
-
Har en 904:a och min går 143km/h enligt gps.. har på 15/36 drev, yoshimura helrör, dj nål och 180 munstycke, k&n luftfilter...
-
Har en 904:a och min går 143km/h enligt gps.. har på 15/36 drev, yoshimura helrör, dj nål och 180 munstycke, k&n luftfilter...
143km/h låter ganska ok. Har funderat länge på att sänka kuggen bak till 36. Surar lite för att jag inte gjorde det med en gång istället för att välja 38 drevet. Ett nytt drev bak samt ny kedja + vägdäck hägrar, ( frugan blir galen, men,men hehehehe)
Sen har jag lurat lite på om jag skall ge mig på att bygga nått kul av en sån här :
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/79/Large/79-442_l.jpg
eller :
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/79/Large/79-444_l.jpg
Vad tror ni??
450cc
-
Tjena. Dämparen som du visar på biltema har jag på min maskin och det låter lagom. Jag har den borstade därför att det är lättare att svetsa i. Man kan göra en jämförelse, med insats i så är folket dom vet att jag kommer. Utan insats så är dom helt vilda av raseri. 8)
-
Tjena. Dämparen som du visar på biltema har jag på min maskin och det låter lagom. Jag har den borstade därför att det är lättare att svetsa i. Man kan göra en jämförelse, med insats i så är folket dom vet att jag kommer. Utan insats så är dom helt vilda av raseri. 8)
Hehehe, kul. Hur ser det ut? Nån bild att visa? Gav det mer kraft eller bara sound?
450cc
-
Ja bild går att ordna, men det är ingen dinli den sitter på. Ja den ger power men jag kör med hemmabyggt system till + portning med mera. Det är roligt att se vad man kan klara att få ur en badboy 300. Kommer du till hynboholms gropen imorgon så kan du se den live. 8)
-
Och hur får man upp bilder då?. Jag ger upp, har du nån msn så man kan skicka dom dit, eller nån annan.
-
Och hur får man upp bilder då?. Jag ger upp, har du nån msn så man kan skicka dom dit, eller nån annan.
Inte en aning hur man gör!! Nä, MSN har jag klarat mig utan länge.
Var bara nyfiken. Får försöka hålla mig tills jag får dit en själv :)
450cc
-
min går med unifilter o 160 högfarts+ 15 drev och andra däck än orginal sänkta o breddade framskärmar
140++ på gps mont på styret, vobblar ng i dessa hastigheter,
väntar på sänkning sats
helt ok
-
Händer det något med den där procomboxen?
Tänkte beställa en, men blev avrådd att det skulle vara nå bluff.
-
Händer det något med den där procomboxen?
Tänkte beställa en, men blev avrådd att det skulle vara nå bluff.
Inte mycket tydligen.
He He He
-
Händer det något med den där procomboxen?
Tänkte beställa en, men blev avrådd att det skulle vara nå bluff.
Inte mycket tydligen.
He He He
för att komma på det klara med denna box..
1: där finns rykten om motorer som krashat vet en , (men) det är inte säckert att det var boxens fel
2: hade själv en procom box på min dinli körde över 250 mil med den inga problem .. och nej det var ingen lugn körning sånt sysslar inte jag med :lol:
3; köp inget som heter magic box lr liknande .. det är då ni blir lurade
-
Händer det något med den där procomboxen?
Tänkte beställa en, men blev avrådd att det skulle vara nå bluff.
Inte mycket tydligen.
He He He
för att komma på det klara med denna box..
1: där finns rykten om motorer som krashat vet en , (men) det är inte säckert att det var boxens fel
2: hade själv en procom box på min dinli körde över 250 mil med den inga problem .. och nej det var ingen lugn körning sånt sysslar inte jag med :lol:
3; köp inget som heter magic box lr liknande .. det är då ni blir lurade
Tackar för svaret.
Det blir och kolla noga innan man bestämmer sig helt klart. :D
-
Hej !
Jag kan avråda dig från att inskaffa en procom cdi box !
Har själv hafft en och har råkat ut för kamaxel ras.
Insugs kammaxeln i två delar efter ca 200mil.
Det som kan vara mer intressant för oss med lite tunade Dinlisar är följande box !
http://store.atvgalaxy.com/product_info.php?cPath=27_138_150&products_id=185
Polaris Predator Dynatek Ignition
The Dyna FS for quads is our hottest new product this year. Direct Plug in Performance. As used by winning pro racers worldwide. Now available to you! Available with features that will let you customize your quad, and make it the trickest, fastest, baddest one around.
Programmable Ignition Features: Replaces your stock CDI box. It has 4 different curves preprogrammed that can be adjusted on the fly. The Dyna FS for quads is our hottest new product this year. Direct Plug in Performance. As used by winning pro racers worldwide. Available with features that will let you customize your quad, and make it the trickest, fastest, baddest one around.
Features:
Improved Timing Curves
Higher Rev Limit
Increased Spark Energy
Improved Throttle Response
Easier Starting
and Plug-In Module Replacement (Easy Mounting)
-
min gör 147 enligt mätaren.. men jag har lågprofilsdäck på min så verkligheten kanske är 125 - 130
omkresten på mina orginal är 1360 mm och på lågprofilarna är den 1260 mm
36 drev bak och 15 fram samt filter och ombestyckning..
mvh Peter
-
Gammal tråd som kan må gott av att lyftas ()p
Min nyinköpta 450 SS toppar 130kmh enligt mätaren. 90kmh verkade i stort stämma innan när jag låg efter en bilkö.
Nu är det så att jag köpte min beg på firma och den ska vara drevad bak (och fram). Så min fråga är om det går att justera hastighetsmätaren så den stämmer med drevningen bak. För om man drevar bak så ska väl det göra så mätaren inte stämmer egentligen? Men sen läste jag nån annan tråd där det verkade som att några hade justerat sina mätare efter att ha drevat eller bytt omkrets på sina hjul. Så min mätare kanske är kalibrerad isåfall men nån som är insatt får gärna ge mer info i ämnet.
Mvh Joe
-
Gammal tråd som kan må gott av att lyftas ()p
Min nyinköpta 450 SS toppar 130kmh enligt mätaren. 90kmh verkade i stort stämma innan när jag låg efter en bilkö.
Nu är det så att jag köpte min beg på firma och den ska vara drevad bak (och fram). Så min fråga är om det går att justera hastighetsmätaren så den stämmer med drevningen bak. För om man drevar bak så ska väl det göra så mätaren inte stämmer egentligen? Men sen läste jag nån annan tråd där det verkade som att några hade justerat sina mätare efter att ha drevat eller bytt omkrets på sina hjul. Så min mätare kanske är kalibrerad isåfall men nån som är insatt får gärna ge mer info i ämnet.
Ett tips montera och kalibrera in en cykeldator, det är enkelt och visar exakt km/h
Mvh Joe
-
Gammal tråd som kan må gott av att lyftas ()p
Min nyinköpta 450 SS toppar 130kmh enligt mätaren. 90kmh verkade i stort stämma innan när jag låg efter en bilkö.
Nu är det så att jag köpte min beg på firma och den ska vara drevad bak (och fram). Så min fråga är om det går att justera hastighetsmätaren så den stämmer med drevningen bak. För om man drevar bak så ska väl det göra så mätaren inte stämmer egentligen? Men sen läste jag nån annan tråd där det verkade som att några hade justerat sina mätare efter att ha drevat eller bytt omkrets på sina hjul. Så min mätare kanske är kalibrerad isåfall men nån som är insatt får gärna ge mer info i ämnet.
Mvh Joe
Nu vet jag inte om jag är dum men sitter inte speedsensorn på bromsskivan .
Meen om den nu sitter på bakdrevet så sätt den på samma radie så funkar det so m det ska väl.
-
Radie?
Den räknar ju varv per tidsenhet... och med annan hjuldimension blir ju sträckan olika på varje varv.
Eventuell drevning borde väl knappast ha med saken att göra.
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=19081.msg169166#msg169166
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=16119.0
Enligt dessa trådar så verkar magneten sitta på bakdrevet. Någon som vet om drevning bak påverkar om hastighetsmätaren visar rätt eller inte?
Mvh Joe
-
Som Hydrolift skrev så har drevningen ingen betydelse för visning av hastigheten, det bara sänker motorvarvet. Annan storlek på däck däremot gör skillnad. :rtfm: ;)
-
Ok då är jag med i matchen igen. Skönt att du tolkade åt honom då hehe ;) ;)
-
Radie?
Den räknar ju varv per tidsenhet... och med annan hjuldimension blir ju sträckan olika på varje varv.
Eventuell drevning borde väl knappast ha med saken att göra.
Precis vad jag menar
men om det inte finns ngn givare på det nya drevet måste den sättas på samma radie.
-
Det får du nog förklara lite bättre... för jag förstår verkligen inte vad det har för betydelse.
-
Jag väntar åxxå med spänning på ett uttömmande svar :hmmm:
-
Idag så verkade min SS toppa 140 enligt en bil som följde bakom. Får prova igen för o vara säker. Har ingen gps att mäta med tyvärr. SS:en är utrustad med Dial-a-jet och drevad fram och bak för högre fart. (en tagg fram.. och bak vet jag inte ännu)
-
Det får du nog förklara lite bättre... för jag förstår verkligen inte vad det har för betydelse.
Sorry tänkte fel självklart snurrar drevet ett varv när däcket har surrat ett varv.
Jag är inte dum,
Jag har bara otur
när jag tänker.
-
123 km/h m. 15 drwv fram o fet förare. I nerförsbackar och med vind 123 km/h
-
90 km/h efter 9 timmars gångtid, strypt Dinli 700 :)
-
105 km/h efter 6 timmars gångtid. (ostrypt givetvis)
-
135km/h idag på mätarn ;) ;) de va en saab som mätte upp mig till 140km/h när jag hade 130 på mätarn en annan vända men ska försöka med gps snart så får vi se om det kan stämma eller inte ()p. 450 med endast dial-a-jet och 15/38 drev. edit: just ja.. öppet filter oxå ;)
mvh joe
-
min toppar 124 km/h sen går varvskyddet i 15 drev fram öppet filter ombestyckad eget sportsystem :djump: :djump: :djump:
Snart även 38 drev bak!!!!!
-
137km/h på mätaren med lite medlut ;)
Joe