ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hyosung => Ämnet startat av: Narmasil™ skrivet 23 september 2007 kl. 16:23:59
-
Vad är det för skillnad på Yamaha Raptor 700 och Hyosung Rapier 450 - Dom går ju typ precis lika bra, bara att Rapiern får man varva lite mer än Raptorn...
så ser ju Raptorn lite coolare ut, men så kostar den 40.000kr mer... vad mer finns det att jämföra och så ?
-
Andra aspekter man kan räkna in när man jämför olika produkter är som alltid även kvalité och andrahandsvärde.
Och i detta fall kanske även tillgången till tillbehör/trim/styling, mm...
Tex...
-
jo sant, men om man inte ska göra stort med den så... breddning, nerfbars och så.
Visst är Rapiern värd mindre än Raptorn men å andra sidan så sjunker dom säkert lika mycket så om säg 5 år är Rapiern värd 35.000kr och Raptorn 80.000kr...
Och just kvalité... det är så att min bror köpt en Rapier så fundera jag på att köpa sån eller Raptor... och det verkar vara bra kvalité på Rapiern faktiskt, inte bara ramlar isär som en kompis som köpte en Yamoto 150cc för ett tag sen.
Kom gärna med mer saker som är bra/dåliga på dom
-
Eftersom jag tyvärr saknar erfarenhet om Hyosung, så kan jag inte uttala mig om detaljer.
Däremot kan jag garantera dig att Raptorn lär skjunka till 80k långt tidigare än efter fem år.
-
YAMAHA säg de o folk förstår säg HYOSUNG o folk ser ut som frågetecken, det är de du betalar för :lol:
-
nja fick lära mig för 5 år sedan att om man känner till det eller inte spelar mindre roll... Köpte en stereo av märket Onkyo som jag aldrig hört talas om, helt sjukt bra är den...
Köpte stereo till bilen för nån vecka sen från Zenec, hade jag aldrig hört om heller och den är super!...
så just på namnet struntar jag i :)
-
Hehe... NU känner jag igen märken!
Onkyo...
Det är möjligt att du eller dina bekanta inte hört om dem innan, men det är ett märke som gjort mycket fina saker genom åren!
Min anläggning är numera visserligen några år på nacken men består till största del utav Onkyo, och jag valde mycket noga innan den köptes, och det utan större koll på prislappar.
Deras tyngre saker låg då i prisklasser som en EATV eller VLS nu... alltså typ dubbelt som en Raptor.
;-)
Men som sagt, just Hyosung kan jag inte uttala mig om.
-
Jag skulle vilja se den på hyosung 450 som kör ifrån raptor 700.
Då snackar vi inte bara rakt fram race utan, på varierande underlag, där chassie och fjädring får jobba lite.
-
jag körde en raptor 700 o kompisen körde goes 450 (samma motor rapier) o jag kan ju bara säga att han fick ganska rejält med stryk :twisted:
sen provade vi en asvalterad uppförsbacke (12graders lutning) o man märker ju att raptor har rejält mer med VRID. 8)
Står överallt att rapiern har 51 hk, men detta tycker jag är överdrivet mycket. Raptorn har ca: 50-52 hk o dom känns iaf verkliga..
men jag tycker goes/rapier är mycket quad för pengarna
-
jo så sant så sant... Rapier är mycket quad för pengarna... men sen med andrahandsvärde får man nog tillbaka procentuellt ungefär lika mycket kanske :)
Men jag har 2 kompisar som har en Raptor och en Rapier... och dom gjorde rent dragrace och i början så drog Raptorn ifrån men efter ca 70-100m kom Rapier ikapp och hade smått högre toppfart.... toppfart är i och för sig ganska ovesäntligt om det är 130 eller 140kmh eftersom man aldrig behöver köra så fort...
men bäst vore nog att få testa och jämföra själv en Rapier mot Raptor, för att låta 2 personer köra mot varandra tror jag det är mer skillnad på förare än på maskin... för dom 2 kompisarna jag har tycker jag kör rätt så lika.
-
Raptor 700 har en speedsensor som bryter tändningen vid c:a 127km/h.(originaldrevat) kanske den som gör att rapier har högre toppfart...
Prova ryck isär den så har nog inte den så mkt att hämta där heller.
-
Hyosung är inget okänt märke! byggts bla massa olika MC utförande. även en mindre hjuling 100cc .. märket är alltså Stort men har typ knappt kommit till sverige förens nyligen
-
Mellan Rapier och Raptorn så skiljer det minst 25kg också ska tillägas.
-
Mellan Rapier och Raptorn så skiljer det minst 25kg också ska tillägas.
åt vilket håll ?
Raptorn borde ju va tyngre eftersom den har större motor... men den kanske har mer aluminium i chassit ?
Hehe jo när jag säger okänt så jämför jag med Yamaha så sett
-
Mellan Rapier och Raptorn så skiljer det minst 25kg också ska tillägas.
åt vilket håll ?
Raptorn borde ju va tyngre eftersom den har större motor... men den kanske har mer aluminium i chassit ?
Hehe jo när jag säger okänt så jämför jag med Yamaha så sett
om ja fattat rätt så :?: :roll: är raptorn 30-32 kg lättare det motsvarar 7hkr om man räknar kg/hkr
-
säljs rapier bara som reggad?
-
nej den säljs även som oreggad men samma pris dock.
-
Jag åker Hihong "hyosung Rapier 450 TE" kusinen har köpt en Raptor 700 nyligen.
När jag testat den en liten vända och satte mig på min hihong så kändes det med en gång att det var en väldig skillnad på rustiken i maskin och chassi, hihongen sänns mycket billigare att åka på.
DET GÅR INTE ATT GÄMFÖRA DESSA MASKINER, INTE PÅ NÅGON PUNKT!!!
Jag som ägare av en Rapier kan säga att man får vad man betalar för.
-
Ska tillägga att hihongen funkar utmärkt att smiska grusvägar med, :wink:
-
Haha.
Det där med att Rapier ska ha 51 hk. Bullshit. Man kan ju undra hur grymma dom är på att bygga motorer, då INGET annat märke har mer än 41 hk original på sin 450.
Yamaha yfz har 38, och den piskar en Rapier lätt!
Och Ktmen ska vi inte ens nämna.
Så att en Rapier ska gå bättre än än Raptor.. Inte en chans, Visst raptor är bara stort klumpigt skit, men den har ju en stor motor. visserligen trött. men.
-
jag har kört min goes 450X (orginal ostrypt) mot en raptor 700 (orginal ostrypt) både rakt fram och på olika vägar både grus och asfalt
måste säga att maskinerna är väldigt jämnlika rakt fram upp till 125km/h sen går varvsensorn in och bryter raptorn min brytet vid 142km/H
fast totalt olika kör stilar där raptorn har bättre vrid medans jag får varva skiten ur min motor :)
både på asfalten och på grusvägarna hängde jag av raptor utan problem
men det har nog mest med att jag är betydligt vildare änn killen som körde raptorn (han vågade inte ens ställa upp den på torr asfalt 8O)
fick tyvärr inte chansen att provköra den då han sa att han var för rädd om maskinen :roll:
men jag klämde å kände en hel del på den å jag måste säga att det både syns och käns att det är bättre grejer i raptorn än i Goes/hyosung 450 men å andra sidan så får man vad man betalar/(har råd med) för
så välj hoj på känsla vilken som känns bäst för dig helt enkelt :)
själv hadde jag nog hellr valt en yfz 450 ist för raptorn men men de tär jag det :)
-
Rapiern är ju som ett möte när jag kör om med Raptorn :lol:
-
Måste tänka på kubik också. 51 hk 450cc & 51hk 700cc är skaplig skillnad.
700 har troligen mycket mer Nm (vridmoment) & därmed känns som mer HK.
-
Rapiern är ju som ett möte när jag kör om med Raptorn :lol:
det är kul att se hur stolta vissa är över sin maskin ;) som inte kan ta att man inte lyckas hänga av en maskin som är betydligt billigare :P
-
Rapiern är ju som ett möte när jag kör om med Raptorn :lol:
det är kul att se hur stolta vissa är över sin maskin ;) som inte kan ta att man inte lyckas hänga av en maskin som är betydligt billigare :P
Skäms ju inte direkt över maskinen. Hehe.. De är ju precis vad jag gjort, hängt av en maskin som är betydligt billigare 8)
-
Rapiern är ju som ett möte när jag kör om med Raptorn :lol:
det är kul att se hur stolta vissa är över sin maskin ;) som inte kan ta att man inte lyckas hänga av en maskin som är betydligt billigare :P
Skäms ju inte direkt över maskinen. Hehe.. De är ju precis vad jag gjort, hängt av en maskin som är betydligt billigare 8)
:lol:
-
Måste tänka på kubik också. 51 hk 450cc & 51hk 700cc är skaplig skillnad.
700 har troligen mycket mer Nm (vridmoment) & därmed känns som mer HK.
Läste på goes hemsida att den skulle ha 48Nm. Om jag inte har helt fel så har Raptorn mindre?
-
Rapiern är ju som ett möte när jag kör om med Raptorn :lol:
det är kul att se hur stolta vissa är över sin maskin ;) som inte kan ta att man inte lyckas hänga av en maskin som är betydligt billigare :P
Det handlar nog tyvärr om föraren, inte maskinen.
-
som Olle Deak sa. 51hk? Knappast.... eller? Vet inte riktigt vad YFZ'an har men jag tror KFX'en har 42hk i motorn och Raptorn har 49hk MEEEEN! en viktig sak till vet ni väl?
VIKT
YFZ450: 155kg / 42hk - 0.29hk per kilo
YFM700: 190kg / 49hk - 0.25hk per kilo
HYO450: 220?kg / 51hk - 0.23hk per kilo
är inte helt 100% på vikterna men det ligger nånstans där, så har ju som sagt NM endel med saken att göra, störst skillnad såklart på 700'an
Så visst kan det stämma, för dom gånger vi rejsat så ligger en original raptor inte så jääävla långt före, det handlar väl om ptsss... 3-6 längder kanske ?. Är absolut inget fel på motorn i en Hyosung, bara förgasaren som är dålig och allt som inte är motor :)
-
som Olle Deak sa. 51hk? Knappast.... eller? Vet inte riktigt vad YFZ'an har men jag tror KFX'en har 42hk i motorn och Raptorn har 49hk MEEEEN! en viktig sak till vet ni väl?
VIKT
YFZ450: 155kg / 42hk - 0.29hk per kilo
YFM700: 190kg / 49hk - 0.25hk per kilo
HYO450: 220?kg / 51hk - 0.23hk per kilo
är inte helt 100% på vikterna men det ligger nånstans där, så har ju som sagt NM endel med saken att göra, störst skillnad såklart på 700'an
raptor 660, 40,4 hp, raptor 700 45,3 hp. Hyosong har fuji motor, mycket bra maskiner. Sitter i subarobilar, Polaris äldre skotrar, (dom har liberty snurra numer) Har ingen uppgift på effekt i 450, som är en nerfodrad 500. Men jag misstänker att finland vinner melodifestivalen, hockey vm, allt i os, ungefär samma stund som en hyosong har 51 standard. inte en suck. Att dom skrivigt det i specifikationer, gör inte att det är sant. Om någon bänkat en standard maskin, skulle det vara kul att veta vad den hade.
Så visst kan det stämma, för dom gånger vi rejsat så ligger en original raptor inte så jääävla långt före, det handlar väl om ptsss... 3-6 längder kanske ?. Är absolut inget fel på motorn i en Hyosung, bara förgasaren som är dålig och allt som inte är motor :)
-
Hej
Ser att ni disskuterar lite effekt här.
Nu är det väl så att hongsången/goes 450x har en sukka kopia som motor och inte en fujitillverkad motor(det är dinli och nån mer som har det)
här är det någon som har gjort lite tester på olika (inte så många, och om dem är pålitliga får vi bedömma själva. men jag tror det ligger mycket sanning i dessa siffror)
http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html
/henke
-
Motorn dålig på Hyosung 450 ? tsss Motorn är faktiskt bra, det som är dåligt är motorfästen och förgasaren, men motorn är det inget fel på
-
Tycker motorn fungerar bra på Hyosung maskinerna, när jag köpte min så blöddrade den till emellanåt när man åkte på låga varv och jämn gas.
Detta har slutat nu efter jag kört med och mer med den, har inte gjort några förändringar mer än ventilkoll för 20 mil sedan, och vid det tillfället bytte jag stiftet, som såg fint ut.
Maskinen har nu gått närmare 450 mil, och jag har aldrig haft något motorproblem med den, startar hur fint som helst, går väldigt bra, den börjar väll bli inkörd nu antar jag.
Det som jag använder den till och bemästrar på en quad så räcker den gott och väl till för, och kommer nog ha denna maskinen i många år till.
-
Hej
Ser att ni disskuterar lite effekt här.
Nu är det väl så att hongsången/goes 450x har en sukka kopia som motor och inte en fujitillverkad motor(det är dinli och nån mer som har det)
här är det någon som har gjort lite tester på olika (inte så många, och om dem är pålitliga får vi bedömma själva. men jag tror det ligger mycket sanning i dessa siffror)
http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html
/henke
Dinli har fuji motor, ja. Men jag har för mig att goes/hyosong har samma motor? Om det inte är honkong/goes, vilken är det då? Kan mycket väl ha fel här, det kan vara något jag fått för mig bara. Jag vidhåller dock, att goes, hyosong, eller vad man vill döpa dom till, inte har mest effekt av sportquads på marknaden idag, eventuellt bortsett från ktm 525.
Jag har hört något om att ktm xc525 skulle ha haft 53 hp, dock ej sett mer pålitliga siffror på det. tycker personligen det låter mycket.
bänkningarna ser ut att stämma ganska bra med verkligheten tycker jag, synd att det var så gamla.
Sen kan man ju tänka på, att en kopia alltid är en kopia. Det är skillnad att utveckla en produkt, och få bort småsaker, barnsjukdommar, fel i tillverkningsprocess osv, mot att bygga likadant. Även om allt är precis likadant, är det ändå en outvecklad produkt. Därmed inte dålig, men inte heller lika bra, som originalet.
Att en motor är bra, eller dålig, kan väldigt sällan ses på effektsiffror. Då skulle alla 450 snurror lätt ha över 100 hp.
Det går faktist att få över 1000 hp i en volvo b-20 motor. (tävling i amerika, mest effekt i bänken, med olika motorer. Behöver holla ihop ca 15 sek.)
-
Instämmer helt med Narmasil
Motorn är det inget fel på. Men förgasaren är under all kritik särskilt tillsammans med den usla kammar ljuddämparen.
Flera DYNO optimerings försök visar att bränsle blandningen mist sagt är fladdrig.
En perfekt kurva som ena stunden senare flera magra eller feta punkter.
Jag har pratat med CTracing i USA om detta och de verkar ha liknande problem på den amerikanska varianted UM MTX450R
Lösningen är ett fullfödes system. Keihin FCR MX förgasare med R/D accpump.
Någon som funderat på en högkomp kolv?
Undrar om bocket håller för det. Annars kan JE piston fixa kolvar om man beställer minst 4 st, orginal måste skickas in.
Jag kommer att bygga om min i alla fall.
-
Jag var hur nöjd som helst med min hyosung när jag fick den, men jag ville egentligen ha en raptor, så när jag haft min korearaket i ca 6 månader for jag till en avlägsen kompis och provade hans raptor 700, det var inte snack om saken, en sån skulle jag ha!. tycker det är trevligt när chassit hänger med lite så säga :D
väntar som sagt på en bit till min raptor nu när den ska trimmas så jag var ute och körde lite med min hyosung, var ju såklart tvungen att prova lite bakhjulsåka, ligger man på 4-5'an och den faller lite så finns det inget i världen som kan rädda den :) på raptorn är det bara att gasa lite, även original. och skillnaden att kunna dra upp på bakhjulen utan ryck på 2'an eller 4'an.
hade jag bara kört väg kunde jag nog nöjt mig med en hyosung, men allt som oftast kör jag på en hel del annat... slutligen från mig
Raptor 700 Dubbelt så dyr, Dubbelt så bra (och jo det är den)....Eeeer enda som hyosungen var bättre på än raptorn var att balansera den sakta på bakhjulen :) raptorn är jobbig på det den järnkladden!
-
Hej
Ser att ni disskuterar lite effekt här.
Nu är det väl så att hongsången/goes 450x har en sukka kopia som motor och inte en fujitillverkad motor(det är dinli och nån mer som har det)
här är det någon som har gjort lite tester på olika (inte så många, och om dem är pålitliga får vi bedömma själva. men jag tror det ligger mycket sanning i dessa siffror)
http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html
/henke
Dinli har fuji motor, ja. Men jag har för mig att goes/hyosong har samma motor? Om det inte är honkong/goes, vilken är det då? Kan mycket väl ha fel här, det kan vara något jag fått för mig bara. Jag vidhåller dock, att goes, hyosong, eller vad man vill döpa dom till, inte har mest effekt av sportquads på marknaden idag, eventuellt bortsett från ktm 525.
Jag har hört något om att ktm xc525 skulle ha haft 53 hp, dock ej sett mer pålitliga siffror på det. tycker personligen det låter mycket.
bänkningarna ser ut att stämma ganska bra med verkligheten tycker jag, synd att det var så gamla.
Sen kan man ju tänka på, att en kopia alltid är en kopia. Det är skillnad att utveckla en produkt, och få bort småsaker, barnsjukdommar, fel i tillverkningsprocess osv, mot att bygga likadant. Även om allt är precis likadant, är det ändå en outvecklad produkt. Därmed inte dålig, men inte heller lika bra, som originalet.
Att en motor är bra, eller dålig, kan väldigt sällan ses på effektsiffror. Då skulle alla 450 snurror lätt ha över 100 hp.
Det går faktist att få över 1000 hp i en volvo b-20 motor. (tävling i amerika, mest effekt i bänken, med olika motorer. Behöver holla ihop ca 15 sek.)
måste bara påpeka att Goes/hyosung inte har någon Fuji (honkong motor) det sitter en "suzuki" motor i den det är i stort sett idendisk med ltz 400 fast goes/hyosung är upptagen till 450cc ist
sedan till allt tjafs om efekt siffror det beror ju även pricis på hur tilverkarna mäter och vart en del mäter efekten på bakhjulen (vilket är det mest intresanta värdet) och andra på motorn
alla som vet något om detta vet ju åxå att man tappar ca 10% lr mera i drivlinan !
-
Hej
Ser att ni disskuterar lite effekt här.
Nu är det väl så att hongsången/goes 450x har en sukka kopia som motor och inte en fujitillverkad motor(det är dinli och nån mer som har det)
här är det någon som har gjort lite tester på olika (inte så många, och om dem är pålitliga får vi bedömma själva. men jag tror det ligger mycket sanning i dessa siffror)
http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html
/henke
Att Ktm 525 har runt 50 hk stämmer nog ganska bra.
Alla, Japanska 450 fyrhjulingar har mellan 38 och 42 hk, Yamahan minst och Kawasakin mest. Dock finns det inte en ända som hänger på Ktm Xc 450. Som jag uppskattningsvis tror har runt 45-48 hk original.
Så jag tror inte direkt att en Fyrhjuling som är en kopia på en redan grymt trött Suzuki 400 som har 28 hk skulle ligga på 51 hk.
Aldrig i livet att det stämmer.
Kommer någon med korrekta bänkingspapper på en original hongskikabloing fyrhjuling och dom då visar 51 hk så ska jag vara tyst. Men innan dess så skrattar jag bara åt dom siffrorna.
Dinli har fuji motor, ja. Men jag har för mig att goes/hyosong har samma motor? Om det inte är honkong/goes, vilken är det då? Kan mycket väl ha fel här, det kan vara något jag fått för mig bara. Jag vidhåller dock, att goes, hyosong, eller vad man vill döpa dom till, inte har mest effekt av sportquads på marknaden idag, eventuellt bortsett från ktm 525.
Jag har hört något om att ktm xc525 skulle ha haft 53 hp, dock ej sett mer pålitliga siffror på det. tycker personligen det låter mycket.
bänkningarna ser ut att stämma ganska bra med verkligheten tycker jag, synd att det var så gamla.
Sen kan man ju tänka på, att en kopia alltid är en kopia. Det är skillnad att utveckla en produkt, och få bort småsaker, barnsjukdommar, fel i tillverkningsprocess osv, mot att bygga likadant. Även om allt är precis likadant, är det ändå en outvecklad produkt. Därmed inte dålig, men inte heller lika bra, som originalet.
Att en motor är bra, eller dålig, kan väldigt sällan ses på effektsiffror. Då skulle alla 450 snurror lätt ha över 100 hp.
Det går faktist att få över 1000 hp i en volvo b-20 motor. (tävling i amerika, mest effekt i bänken, med olika motorer. Behöver holla ihop ca 15 sek.)