Hej, det gäller en dinli 06. Märkte att de gnislade och rasslade när jag körde. När jag sen kollade så var hela magneten på drevet fullt i metallspån och jag antar att det är lagret vid drevet som var helt i flisor. Jag har skruvat upp nu för att försöka "rensa" där inne och sätta dit nya grejjer. De ja undrar är då, måste jag ta bort hela bakaxeln för att byta de som ska bytas? och vad är det jag behöver byta/köpa för grejjer? vilka lager och annat krimskrams är det jag ska beställa?Jag har tagit bilder på hur det ser ut så ni kan se om det nu är till någon hjälp. Det är på drevsidan, sidan vid bromsskivan verkar vara i bra skick iallafall. Jag har även sätt att det finns endel andra trådar angående att byta lager osv men jag vill gärna veta vad jag behöver och behöver göra för just min dinli. Tack på förhand :=)
Citat från: sukke2k skrivet 25 juni 2010 kl. 16:36:58Hej, det gäller en dinli 06. Märkte att de gnislade och rasslade när jag körde. När jag sen kollade så var hela magneten på drevet fullt i metallspån och jag antar att det är lagret vid drevet som var helt i flisor. Jag har skruvat upp nu för att försöka "rensa" där inne och sätta dit nya grejjer. De ja undrar är då, måste jag ta bort hela bakaxeln för att byta de som ska bytas? och vad är det jag behöver byta/köpa för grejjer? vilka lager och annat krimskrams är det jag ska beställa?Jag har tagit bilder på hur det ser ut så ni kan se om det nu är till någon hjälp. Det är på drevsidan, sidan vid bromsskivan verkar vara i bra skick iallafall. Jag har även sätt att det finns endel andra trådar angående att byta lager osv men jag vill gärna veta vad jag behöver och behöver göra för just min dinli. Tack på förhand :=)När du har isär för att byta ett lager så se till att byta på andra sidan också så slipper du att de kanske att de ger upp om några hundra mil eller så...Här finns info hur du plockar bort bakaxelnhttp://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29118.0Och här finns info om lagrena och priser.http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=27704.msg242609#msg242609Testa sök om du undrar om något mer (eller så kan du ju fråga)
Jo men ja tänkte mest ifall de var nån som kunde se på mina bilder jag lagt upp och se ifall det bara är lagrerna som behöver bytas eller om hela skiten har rasat undrar också ifall lagret som sitter på sidan vid bromsoket är samma lager som vid drevet för isof kan jag köpa ett likadant om jag får tag på det här vart jag bor då dom har ett ställe som tillverkar lager. (så man har ena lagret då att jämföra med)
Citat från: sukke2k skrivet 26 juni 2010 kl. 16:53:06Jo men ja tänkte mest ifall de var nån som kunde se på mina bilder jag lagt upp och se ifall det bara är lagrerna som behöver bytas eller om hela skiten har rasat undrar också ifall lagret som sitter på sidan vid bromsoket är samma lager som vid drevet för isof kan jag köpa ett likadant om jag får tag på det här vart jag bor då dom har ett ställe som tillverkar lager. (så man har ena lagret då att jämföra med) Okej Det sitter totalt 4 st lager i bakaxeln (2 på vardera sidan)Sedan behöver du kanske en ny packbox (1 st på varje sida) om dom nu inte ser hela och fina ut Vad jag kan se av bilden så ser det ut som "Axle Eccentric" har klarat sig (det är den silverfärgade klumpen som lagrena sitter i)Inne i den där "axle eccentric" så ska det finnas ett rör som sitter mellan lagrena och den kallas "spacer tube".Vad jag kan se av bilden så verkar den vara borta ?Annars om du plockat ut det så ser du nog om röret är skadat;)Så i ditt fall skulle jag nog bara köpa nya lager och packboxar.Dock kommer du ju måsta isär allt för att kunna byta lager, så det kanske är lika bra att göra det för att vara 100% säker
Har ju fått mkt bra med hjälp med min bakaxel men nu är det ju en sak till som återstår, att sätta tillbaks allt. Jag har sökt runt och det står ju faktiskt bara om hur man plockar isär allt, jag förstår att det är samma sak i stort sätt att sätta tillbaks allt, men det är ju alltid bra att veta hur ni andra har gjort. Framförallt i vilken ordning ni har satt tillbaks allt ? och då menar jag när man har bytt ut rubbet ?
Citat från: sukke2k skrivet 28 juni 2010 kl. 00:40:07Har ju fått mkt bra med hjälp med min bakaxel men nu är det ju en sak till som återstår, att sätta tillbaks allt. Jag har sökt runt och det står ju faktiskt bara om hur man plockar isär allt, jag förstår att det är samma sak i stort sätt att sätta tillbaks allt, men det är ju alltid bra att veta hur ni andra har gjort. Framförallt i vilken ordning ni har satt tillbaks allt ? och då menar jag när man har bytt ut rubbet ?Fann ingen bra guide skriven på hur man får ihop sakerna.Men om du bara tog det lite försiktigt när du plockade isär allt så ska det inte vara så svårtDet enda jag kan komma på som kan jäklas lite är de 2 bitar som ser ut som halvor av en metallring typ som visst kallas "preload retainer"Samt den stora låsringen.Annars är det bara att kolla tex denna sprängskiss o tänka efter lite http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29118.0En bit ner på denna sidan så skriver nexus om hans problem med de 2 bitarna http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24048.msg209826#msg209826Det var faktiskt rätt enkelt och sätta ihop.Jag tycker det var svårare att plocka isär sakerna eftersom man inte visste hur pass mycket sakerna satt ihop, och om man gjorde rätt.Lycka till