Tänkte byta olja idag efter jag passerat 10mil...Men oljan som jag köpt på kawasaki i Umeå är inte den som rekommenderas, nån som vet?Oljan jag fått heter Motul Gear 300 SAE75W90Vågar inte byta förrän jag vet....
japp glömde skriva att det var bak jag menade...men det ser ut att vara rätt så jag har bytt, men det gick inte i 9dl utan bara 8...
Citat från: "Redcreek"japp glömde skriva att det var bak jag menade...men det ser ut att vara rätt så jag har bytt, men det gick inte i 9dl utan bara 8...Enligt Tintin säger verkstadshandboken:MOBIL Fluid 424 or CITGO TRANSGARD TRACTOR HYDRAULIC FLUID or EXXON HYDRAUL 560Lowest kör med denna:Duells 55-150, CastrolMTX helsyntetDetta skrev Biltema när jag frågade om dom hade nån bra:Hej Johan,En tummregel är att alltid använda den olja som rekommenderas av tillverkaren. Vår olja har bland annat API GL-5 certifiering medan de oljorna som krävs till kundes bakaxel har API GL-4 certifieringAPI GL-5 kan inte ses som en typ av förbättring av API GL-4 oljan. Man kan använda API GL-5 olja där API GL-4 krävs och det fungerar bra under förutsättning att det inte finns några gula metaller i växelhuset då dessa bryts ner. API GL-5 oljan innehåller 1/3 API GL-4 olja och 2/3 addetiv för att få bättre egenskaperna. Om man byter oljan var tredje år så ska man kunna köra med API GL-5 olja (Biltemas olja) men det är alltid bra att använda det som rekommenderas av tillverkarenLite lurigt det här?
Har han det på lager så är det ju inga problem. Det jag menar med att det är snårigt är att om man inte har en ÅF i närheten som har det på lager så är det svårt att hitta. Det är också svårt att veta vad man kan ta istället. Har funderat på att köpa på mig ett litet lager, men å andra sidan så går det åt knappt en liter om året, så det är inte riktigt värt det.
Har för mig att det är samma olja som ska vara i bakaxeln på Brute Force, så om han har sålt några såna så är det säkert rätt.