Har hört detsamma från annat håll. Men har ingen aning om varför.... :roll:
Citat från: "QL"Har hört detsamma från annat håll. Men har ingen aning om varför.... :roll:Här kommer det ...läs o begrunda.....http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm/Roadkill
Citat från: "roadkill"Citat från: "QL"Har hört detsamma från annat håll. Men har ingen aning om varför.... :roll:Här kommer det ...läs o begrunda.....http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm/RoadkillOjdå vilken sida!!!Men jag fattar fortfarande inte varför man ska använda mineral istället för syntet.och kan man gå tillbaka till syntet efter man har kört mineral???
Citat från: "hurtig"Citat från: "roadkill"Citat från: "QL"Har hört detsamma från annat håll. Men har ingen aning om varför.... :roll:Här kommer det ...läs o begrunda.....http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm/RoadkillOjdå vilken sida!!!Men jag fattar fortfarande inte varför man ska använda mineral istället för syntet.och kan man gå tillbaka till syntet efter man har kört mineral???Japp man "sliter" in ringarna bättre med mineralolja och får där med en"Tätare" cylinder-rar,med tanke på att "inkörningen" är över på ca 1-3 timmar så är det inga som helst problem att gå tillbaks till syntet igen, har själv tillämpat denna teknik på min BF utan några problem alls...effektiviteten kan jag dock inte svära för då jag inte har några gemförelseobjekt för stunden men de e ju nåra BF på gång så man får väll bjuda till dans senare under sommaren /Roadkill
The best thing you can do for your engine is to change your oil and filter after the first 20 miles. Most of the wearing in process happens immediately, creating a lot of metal in the oil. Plus, the amount of leftover machining chips and other crud left behind in the manufacturing process is simply amazing !! You want to flush that stuff out before it gets recycled and embedded in the transmission gears, and oil pump etc...
What's The Best Way To Break-In A New Engine ?? The Short Answer: Run it Hard !
Syntetojan sabbar lamellerna och är mycket dyrare än gammal hederlig mineral olja, dessutom är den elak mot gummi och packningar. Syntet eller matolja har man i stekpannan inte i motorn punkt slut.mvh Boshboo
Syntet kan innehålla friktionsreducerande tillsatser vilket gör att motorn inte slits in riktigt. Men å andra sidan, kommer den med den oljan från fabrik så funkar det med all säkerhet att köra in motorn på den. Men vill du vara 102% säker så byt till en bra mineralolja under inkörningsperioden.För övrigt är syntetolja överlägset mineralolja på alla punkter. Att den skulle förstöra packningar var aktuellt för decennier sen, gäller inte på en modern motor. Lamellerna vet jag inte vart det är taget ifrån då alla sporthojar går uteslutande på syntet. Däremot har det varit några fall där man blandat i egna tillsatser, som Slick50, där kopplingen börjat slira. Men det är inte syntetoljans fel...Syntetolja har även den sitt ursprung i mineralolja, det är inget kemiskt hopkok utan en förfinad mineralolja. Om vi inte pratar Esterbaserade syntetoljor som är ett annat kapitel (om än inte lika vanligt).Kör själv Yamalube (helsyntet) i min rätt hårt trimmade Raptor och det fungerar lysande./J/J