Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Olja  (lĂ€st 4738 gĂ„nger)

Utloggad HenkeM

Olja
« skrivet: 6 februari 2007 kl. 07:49:19 »
Vilken typ av olja kör ni med i motor & lÄda?, just för körning pÄ vintern??

Rekomenderar ni att jag byter ut oljan som Àr med frÄn fabrik?

Utloggad STENE

Re: Olja
« Svar #1 skrivet: 6 februari 2007 kl. 09:47:42 »
Citat frÄn: "HenkeM"
Vilken typ av olja kör ni med i motor & lÄda?, just för körning pÄ vintern??

Rekomenderar ni att jag byter ut oljan som Àr med frÄn fabrik?


Jag körde min ca 5-10 mil pÄ orginal oljan innan jag bytte. Men vad jag hört sÄ Àr det de som förordar att byta den innan man Àns startat maskinen. Jag har kört med allt frÄn svindyra helsyntet till den jaf har nu delsytet 10-40 frÄn jula. Eftersom maskinen tenderar att skvÀtta ut olja i luftburken allt som oftast sÄ har jag fan inte rÄd att köpa olja för 200:- litern stup i kvarten. Och vad jag hört sÄ Àr de dyra oljorna dyra för alla tillsatser inte för att sjÀlva oljan skulle vara finare filtrerad etc. Om det stÄr att en olja uppfyller sae,kgb,cia eller nÄgon annan standard sÄ gör den det Àven om den kostar 20 eller 200 kr litern. OBS!! detta Àr min personliga uppfattning och jag kommer sÀkert att fÄ en massa svar om att en olja för 200 Àr millioner gÄnger bÀttre Àn den jag anvÀnder med det skiter jag i.
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Borg

Olja
« Svar #2 skrivet: 6 februari 2007 kl. 17:16:54 »
Jag tycker att du ska se vad plÄnboken orkar med. Min maskin dricker lite olja, sÄ för dyr olja blir det inte för mig. Vid varje tankning fÄr jag fylla pÄ lite .
B

Kymco 500 MXU  4x4
Mud bug 26x12x12

Utloggad atvpatrik

Olja
« Svar #3 skrivet: 6 februari 2007 kl. 21:40:20 »
Det stÄr nÄgot om oljefilterbyte i manualen. Vatr stitter detta filter?

Utloggad STENE

Olja
« Svar #4 skrivet: 6 februari 2007 kl. 21:58:57 »
Det sitter ingen filter som man byter utan bara rengör. Det sitter under olje pluggen. Först olje pluggen sen en fjÀder sen filtret.
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Blizzter

Olja
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2007 kl. 12:56:37 »
Citat frÄn: "STENE"
Det sitter ingen filter som man byter utan bara rengör. Det sitter under olje pluggen. Först olje pluggen sen en fjÀder sen filtret.


Var dum och inte tittade hur mycket olja det var i motorn nÀr jag fick den, kollade efter 2 mil och sÄg att det var alldeles för lite olja i den. Fyllde pÄ över en halvliter och dÄ Àr det ÀndÄ bara upp pÄ ungefÀr halva stickan.

Enligt manualen ska stickan skruvas upp innan man torkar av den, stoppar ned den och mÀter, kan det verkligen stÀmma? Vanligtvis pÄ brukar jag pÄ mina dirtbikes skruva ur stickan, torka av och sedan skruva i den innan jag skruvar upp den igen för att kolla nivÄn.

Om det ska vara sÄ att man mÀter nÀr stickan inte Àr nedskruvad sÄ kommer det att visa att min maskin nÀstan mÄste ha varit tom pÄ olja, nÄgon som vet vilket som Àr det rÀtta sÀttet att mÀta?

/Blizzter/

Utloggad STENE

Olja
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2007 kl. 13:57:11 »
Jag skruvar ur. Torkar. sticker i och drar ur för att kolla. försöker se till att ligga pÄ mitten pÄ stickan för om det skulle vara sÄ att den skall skruvas i sÄ ligger jag ÀndÄ inte över max.
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad benring

Olja
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2007 kl. 15:07:51 »
Det Àr ungefÀr sÄ jag gör oxÄ, och jag kan sÀga att ha INTE för mycket olja i den.
Inte för att den direkt gÄr sönder, Àven om risken finns men den gÄr riktigt tungt och söligt :)

Jag brukar ha olja i sÄ det syns pÄ stickan, men bara straxt under halva.


Sen kör du pÄ den olja som kÀnns bra för plÄnboken :)

Utloggad Blizzter

Olja
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2007 kl. 09:34:28 »
Citat frÄn: "STENE"
Jag skruvar ur. Torkar. sticker i och drar ur för att kolla. försöker se till att ligga pÄ mitten pÄ stickan för om det skulle vara sÄ att den skall skruvas i sÄ ligger jag ÀndÄ inte över max.


Tackar sÄ mycket för hjÀlpen!
FÄr hoppas att det var nog med olja frÄn början sÄ att maskinen fick smörjning i alla fall.

/Blizzter

Utloggad kala

Olja
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2007 kl. 09:56:22 »
Jeg har et par ganger opplevd at Linhaien er nesten tom for olje. Har fylt pÄ sikker en halv liter ved de tilfellene. Jeg forstÄr ikke hvor olja forsvinner, for det er ikke noe olje i luftfilteret, og det drypper ingenting under motoren. Det nÄ vel ha kommet via sylinderen og ut eksosen pÄ et eller annet vis.

Utloggad Hanen

Olja
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2007 kl. 10:46:41 »
Jag har ocksÄ upptÀckt det, att oljan försvinner. Inga flÀckar under, inget i luftfiltret och ingen blÄrök, vart fan tar det vÀgen?
Linhai 257cc -04.
CFMoto 500 camo edition -2015

Utloggad benring

Olja
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2007 kl. 14:38:34 »
Oljan kommer ut i vevhusventilationen och speciellt vid skogskörning sÄ vinklar man ju hojjen kraftigt dÄ o dÄ.

SÄ, den hamnar i luftburken och en del sugs vÀl in. Kolla dÀr.

Jag tog bort min slang sĂ„ den hĂ€nger i det fria, miljövĂ€nligt o bra  :?  :lol:
Men motorn fÄr bara luft o förbrÀnna.

Vid min första tur i Arlanda Skog sÄ gick det en halv liter, o det va bara i skogen det.

 


Online just nu.

125 gÀster, 0 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 179. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme