Jag tror du menar CVT, Constantly Variable Transmission. Systemet är samma som du finner på snöskotrar och består av två koniska trissor förbundna med en drivrem. Den ena trissan trycks isär med en fjäder så att remmen ligger i konans innersta del och därmed ger lägsta möjliga utväxling. När man ökar motorvarvet kastas genom centrifugalkraften vikter utåt som i sin tur trycker ihop fjädern och därmed trissan så att remmen klättrar uppåt på trissan och därmed får en högre utväxling. Samtidigt som detta sker dras den andra trissan ihop och remmen klättrar nedåt på den trissan. Lite flummig förklaring och om det hade funkat att lägga upp en bild så hade jag gjort det. Om du vill kan du skicka över din mailadress till mig via PM så mailar jag en förklarande bild till dig.
Har för mig att det är Polaris som brukar stoltsera med "äkta fyrhjulsdrift". Utan att ens försöka definiera hur det fungerar tekniskt så brukar man då mena att man verkligen får drivning på alla fyra hjulen även om det bara är ett hjul som har grepp. Polaris brukar i sina filmer visa hur "alla" andra maskiner står och spinner med tre hjul medan det fjärde står still, medan Polaris levererar kraft även på det fjärde.