Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...  (läst 503 gånger)

Utloggad ATV-Lasse

Jag är på gång att köpa min första ATV men har reagerat på dåliga serviceintervall. Nu menar jag inte första servicen under inkörningsperioden utan alla servicar när ATVn är inkörd. Hur kan det vara så täta serviceintervall på ATVer? T ex TGB har 50h, 150 mil eller 12 månader, det som inträffar först. Det är först och främst tiden jag reagerar på, 50 timmar kan man ju köra på väldigt kort kalendertid. 150 mil i terräng tar längre tid att komma upp i men kör man på vägar med vägreggad ATV så blir det lite också, speciellt om man jämför med en motorcykel (100mil, 600 mil, 1200mil, 1800 mil eller 1 ggr /år). Är ATV-motorer sämre byggda jämfört med en MC? Eller har branschen bestämt sig för att tjäna mer pengar?
Alla ATV-kunder borde kräva mer av tillverkarna!!!
Hur gör alla ni som använder ATV t ex i skogsbruk och har dem i arbete dagligen? Servar ni dem varannan vecka? 50 h är lite i yrkesarbete.
T ex CF-moto är i detta fall dubbelt så bra som TGB, 100h, 300 mil och 12 timmar (det som inträffar först). Hur kan det vara på detta sätt? Eller kostar en service hos TGB bara hälften så mycket?

Som jag uppfattat det så har åtminstone de flesta ATV-tillverkare samma tidsintervall 50 eller 100h.
Dessutom: Jag skulle helst önska en vägreggad  ATV, då de har katalysator och måste uppfylla EURO4 avgaskrav, jag vill inte i dessa miljötider köpa en ny "miljöbomb", (få verkar vara medvetna om att som jag förstått att de flesta ATVer saknar katalysator (som tar bort cirka 80 - 95 % av de skadliga ämnena i avgaserna)) vilket innebär att en ATV utan katalysator släpper ut lika mycket som cirka 5 - 10 medelstora bilar. Därför avstår jag CF-Moto som har bäst serviceintervall men saknar katalysator medan TGB som har katalysator bara har 50h mellan servicar vilket är pest det också ...  pest eller kolera ...
Det är endast dessa jag kollat på ännu.
Alltså, jag upplever det svårt att hitta en bra ATV som uppfyller rimliga krav, antingen dåligt serviceintervall eller stora utsläpp, pest eller kolera. Jag har förstått också att dessa båda saker är lite känsliga.

Mina önskemål på en ATV är följande:
Bra kvalitét
Turfmode tiilgänglig
Bra avgasrening - katalysator - Euro4
Bra serviceintervall, bra driftsekonomi
Tvåsitsig med bra passagerarsits
Stark motor 600cc eller större

Har också stött på ett par säljare som skönmålar antalet timmar gällande serviceintervallen men sanningen kryper fram i instruktionsboken.

Tack snälla för bra råd och tips om en lämplig ATV!!!
 :help:

Bästa hälsningar från en tvekande ATV-köpare.
Edit: Förtydligat.
« Senast ändrad: 15 september 2019 kl. 10:07:42 av ATV-Lasse »

Utloggad skogsbonne

Vad ska du ha den till?
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H


Sålda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

Utloggad Hydro

Ytterst få har turf, en som har (hade?) är Polaris och de har även elektriska varianter i sitt modellprogram.
Då slipper du oljebyte mm i tid och otid.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad skogsvarelse

Cf moto har kattalysator på alla nyare modeller. Sitter precis innan ljuddämparen. Tror inte det fins många fordon idag utan katt pga alla avgaskrav.  Cf 450 och 520 finns i de nya vägreggade reglerna som har ännu strängare avgaskrav. har för mig det är euro 4 reglerna

Körsjälv en traktor reggad 520 och den har katt som standard.

Om du inte köper ny maskin och bryr dig om garanti så behöver du inte följa intervallerna. jag servar min ca var 500 mil då jag kör mycket väg.
En atv får sämre intervaller då de motorerna alltid jobbar på högre varv sen så är intervallerna tänkta mer för de som jobbar med dom och kör hårdare eller lekkörning.

Dock finns bara 450 och 520 som vägreggad.

Cf 850 och 1000 finns som t3b (den har kattalysator och turf mode på diffen)

 denna 520 är vägreggad enligt de nya kraven och har bättre avgasrening än övriga traktorregade modeler. Har även Turf mode https://www.4speed.se/sv/artiklar/cf-moto-c-force-520-efi-eps-vag-lang-rod.html 
släppa gasen
- Vad är det ???

Utloggad ATV-Lasse

Hej igen!

Tack för de första svaren!   :-)
Skall titta på Polaris (har inte kommit till dem ännu då återförsäljare finns längre bort).
Nej, enligt de besked jag fått har inte CF MOTO CForce 850 och 1000 katalysator då de bara finns som terräng och traktorregistrerade. Dessa registreringar har inga avgaskrav alls vad jag förstått och då monteras sällan någon katalysator, bara om modellen också går att få som vägregistrerad då Euro4 krav krävs. Men om jag fått fel besked vore det mycket trevligt om någon som vet 100% säkert kan bekräfta rätt besked.

Utloggad skogsvarelse

Vet att folk har tagit ur katten ut traktorregade cf 520 och 850 för att bli av med en del av värmen. Därför kan jag säga att de garanterat har det. På tex 520 så syns det utifrån om den har katt eller ej (de som har katt har en extra ”korv” innan ljuddämparen dom är tjockare än avgasröret men tunnare än ljuddämparen)  har själv sett katten i en traktorregad 520

Även traktorreggat har avgaskrav och kattalysator numera (iallafall cf) möjligt att nya vägreggade maskiner har bättre avgasrening ändå men katt finns på båda.

Tillochmed mopeder har katalysator numera (enligt körkortslärare iallafall) 
släppa gasen
- Vad är det ???

Utloggad ATV-Lasse

Hej igen!

Nej, CF Moto C-Force 1000 (och 850) har ingen katalysator enligt min säljare. Så det är en viss nackdel.
Dock så kan man börja fundera på hur stor betydelse en katalysator har på en ATV. En katalysator fungerar inte så bra vid motorvarvtal > 3000 ppm. Den hinner helt enkelt inte med att förbränna de skadliga ämnena i avgaserna. Vad jag förstår så sker en hel del körning över detta varvtal vid terrängkörning. Dessutom så fungerar katalysatorn heller inte när den är kall. Ofta kan det också bli så att man kör korta sträckor med en ATV, t ex när man använder den som arbetsredskap vid vissa typer av jobb då man stannar mycket. Så nyttan med en katalysator är inte riktigt så stor som man skulle hoppas.

Missade att svara på ett inlägg, kanske 80% nöjesåkning och 20 % jobb (skogsjobb, trädgårdsjobb, byggjobb, ploga snö etc ...)


Utloggad skogsvarelse

över 3 tusen varv hamnar du fort varatorn brukar vilja ha någera tusen varv innan den börjar växla ut något märkbart. på min 520 på hög växel så når jag 4000 varv i ca 20km/h sen börjar variatorn dra mer) En katalysator behöver nå en viss temp innan den börjar jobba (och utvecklar en jävla värme) så körs maskin aldrig längre stunder så vaknar aldrig katten. Men tex vid plogning så kommer en katt eller andra anledningar när du kör på låg och anstränger motorn lite så blir det en del värme och katten startar fortare än lugn körning på högväxel men tar fortfarande sin tid

Funderar över om din åf verkligen vet om det finns katt eller ej (åf har inte alltid superkoll på allt i maskinerna). Var ett inlägg för någon vecka sedan i cf moto kategorin om en som tog bort katten ur en 850 https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=59041.0  så vissa har katt iallafall. Gamla cf 800 har katt med, så tycker det låter jäkligt konstigt att dom slutat med katt i de nyare modellerna helt plötsligt när reglerna blir strängare och strängare :hmmm: :hmmm:   Hade gamla euro 2 vägreggade maskiner katt för och möta avgaskraven så lär nyare maskiner ha det med om dem inte kommit på något magiskt sätt att sänka utsläppena så lär de nya garanterat ha katt för att klara avgaskraven.

släppa gasen
- Vad är det ???

Utloggad ATV-Lasse

Stort tack för tipsen! 
Spännande att reda ut vem som har rätt, om säljaren missat att det sitter en katalysator på 1000, då det verkar sitta en katalysator i 800 och 850, eller om det som verkar vara en katalysator bara är en mellanljuddämpare?
Men det låter ju som 1 - 0 till katalysator ... ()p

Utloggad skogsvarelse

märks att det är katt och inte bara för att dämpa ljudet. Tunn metall som inte ser ut som "vanlig" metall och farsan gjorde misstaget att försöka borra i en, startade reaktionen precis vid boret och smälte spetsen på det  :banghead:   bara metall skulle inte göra sån värme heller, märks en bra skillnad med eller utan katt hur varmt avgassystemet blir, Om det bara var vanlig metall för ljuddämpning skulle det inte göra sån värme.

En av anledningarna att det sitter lambasond är för att katten ska få avgaser med vissa värden så den inte tar onödig skada, insprut behöver inte lambasond men gör så bränsleblandningen anpassas till temp på luft o motor etc.   

Vanliga säljare brukar inte alltid ha koll fullt ut på hur alt funkar när det kommer till avgassystem motor mm de kan läsa vad det tår på specen men har inte alltid så mycket mer kunskap. Inte ens alltid mekanikerna vet hur sakerna är fören de plockat isär och kollat. detta har jag märkt på mer än fyrhjulingar.

Alla maskinerna ska möta avgaskraven på något sätt och katalysator brukar vara svaret.
 
Är i vissa delar av USA och Kanada de fortfarande finns vissa modeller utan katt pga deras helt annorlunda regler mot Europas. Vet från när jag kollat och läst om tester som gjorts på tex avgassystem i USA och Europa så nämns det då och då att det skiljer då Europa har katalysator och dom ej, å andra sidan har dom lite andra konstiga regler där om gör att maskinerna ofta ställs snålt och går väldigt varma för att bränna avgaserna rena (can am är ett bra exempel där)
släppa gasen
- Vad är det ???

Utloggad ATV-Lasse

Hej igen!

Tack för svar och alla motiveringar. Det är märkligt att de som säljer ATV inte vet om detta, trots allt miljöfokus.
Tack att du informerade så mycket "Skogsvarelse"! Det känns roligare att köpa en ATV när det finns en katalysator, även om de inte kanske är lika optimerade för ATV som för bilar pga högre varvtal hos ATVer.
Så då får det nog bli en traktorregistrerad CFMOTO CForce 1000 ändå då den har bättre serviceintervall och är väldigt snygg att titta på! Den har mycket bra passagerarsits och Turf-mode! Hoppas kvalitén är bra också.
Det skall bli ett rent nöje att få åka ut och köra med den framöver samt ha den som arbetshäst dessutom! Den är stark så man får ta det lite lugnt, precis som med min 1000cc MC.

Tack för alla bra tips och svar i denna tråd, de var mycket värdefull information för mig som nybörjare.

Utloggad skogsvarelse

Jag tycker cf håller hyfsad kvalité. Min 520 har jag kört över 2200 mil med och 770 timmar drygt och det allvarliga felet som var på den är att kammkedje spännarn gick sönder vid 250 mil. Sen bromsslangarna har jag bytt några (ett problem på cf 450 och 520 som ska vara åtgärdat på vissa 17 och 18 och nyare är det inte problemet kvar på)  de nya slangarna är tåligare och så ska de monteras i lite annan vinkel så är det problemet borta. har bytt oljetrycksgivare då den gav upp. Den jag har på nu var lite annan färg på och har hållit betydligt längre. Sen sy har jag bytt hjullager fram och bak samt styrleder och spindelleder, en anledning till detta är att jag kör på steniga och bergiga endurospår vilket slår och påfrestar maskinen enormt, Betydligt mer än vad normal körning i skog och väg gör. Så jag klandrar inte cf för det mer min körning. Har kört sönder en drivaxel fram med. Ska byta packboxarna för utgående drivaxlar i diffen fram då de börjar fukta ut lite olja. Bromsbelägg har jag bytt med men det räknar jag som slitage delar.
Jag kör året om sol regn snö, då jag pendlar med den, sen så några lekörningar på endurospår eller liknande lite då och då.

Visst en Yamaha Honda eller Suzuki har säkerligen bättre kvalité, dock så har dom inte supermycket effekt och kostar mycker förhållande till effekten. De är sällan värst eller best med något men de brukar göra en maskin som funkar.

Sköts servicen på maskinen (de menar jag inte alltid att du ska byta allt enligt manualen utan när det behövs, jag servar min efter behov inte manualen) kör med bra oljor så håller det bättre. "Maskin är sällen bättre än mekanikern som skruvar med den"

Jag servar min själv då jag inte tycker det är värt det att serva hos åf, kostar mycket och tycker inte de alltid gör det bästa jobbet. gör jag det själv väljer jag när hur jag servar den med vilka oljor jag vill ha, passar då på att inspektera maskin generelt, så jag kan upptäcka eventuella fel innan de orsakar mer problem. Jag rekommenderar att köra med bra kvalitets oljor även om det inte alltid krävs av manualen.
släppa gasen
- Vad är det ???

 


Online just nu.

200 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
ÖrjanL, Högdahl, MSP,
Flest online idag: 267. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • [navy]: Nån inne? Ska serva min can am outlander 570 -16. Men har blivit osäker på vad jag ska ha för motorolja i den.  Vad kör ni på för oljor? Vanlig bilolja? Eller måst man ha en jaso klassad olja?
    4 oktober 2019 kl. 09:06:22
  • Högdahl: Provat ladda batteriet?
    3 oktober 2019 kl. 10:48:08
  • Snorphills: Grizzly 700. års 2011 startmotorn pajade som jag böt till en ny, bör även startreält. Felkod 12 försvann och allt funkade. Va sen ute och åkte en sväng och kom tillbaka hem. Provade att starta och relät bara klickade igen.. gick inte att bygla heller.. va fan är det som händer, maskinen har bara 54 timmars gångsida, måndagsexemplar?, hjälp vad kan ha hänt???
    29 september 2019 kl. 23:17:33
  • jasprojektet: tacksam för svar,,
    22 september 2019 kl. 15:35:46
  • jasprojektet: Hej, har en Yamaha Kodiak som inte orkar dra riktigt. Man måste ha höga varv innan den börjar röra på sig, att dra en liten släpvagn i uppförsbacke är bara att glömma. Är det kopplingen det är fel på? Lamellerna?
    22 september 2019 kl. 15:35:36
  • tatto9709: Vet någon om en kabel matta från en polaris predator 500 passar på en polaris outlawn 500
    17 september 2019 kl. 02:57:04
  • Atheos: Skål!
    13 september 2019 kl. 17:24:37
  • jonas78: Vad ska jag köpa för vinsh?
    27 augusti 2019 kl. 16:34:06
  • Zakaria: Jag beh. Hastighet sensor till adly 500
    17 augusti 2019 kl. 04:57:31
  • Zakaria: Hjälp
    17 augusti 2019 kl. 04:56:43
  • Högdahl: Nja ebay är inte värt att handla på längre då kronan är låg samt frakten dyr.....
    11 augusti 2019 kl. 10:29:40
  • rally nizze..: ebay
    5 augusti 2019 kl. 23:10:25
  • prinsen1386: Var köper man den billigaste styrboxen till en CF moto 520 årsmodell 2019? (Ostrypt)
    4 augusti 2019 kl. 11:39:50
  • robineng: gjort ett inlägg angående broms hjälp på en atv. ni som kan gå in och kommentera! :)
    27 juli 2019 kl. 20:28:33
  • Jocke83b: Arbetsbelysning
    6 juli 2019 kl. 15:32:17
  • SunnySideUp: Här var det aktivt! :P Någon som har erfarenheter av polaris spotsman 570 x2 eps?
    1 juli 2019 kl. 21:16:22
  • Thomas ahola: Glykol
    24 juni 2019 kl. 20:50:34
  • Emil Eriksson: Nej det gör det inte men jag har tästat att bytt relä men funkar inte heller
    6 juni 2019 kl. 23:03:06
  • Cummins: Klickar det i startrelät.
    27 maj 2019 kl. 00:06:32
  • Emil Eriksson: Hej skulle vela ha lite hjälp med en ATV 110cc loncin motor det är att när jag klickar på startknappen så snurrar inte motorn runt har testat att hålla inne bromsen choke och har ett nytt batteri som är laddat. Jag har kollat igenom kablar det ser fint ut men vet inte vad felet är SNÄLLA KAN NÅN GE TIPS VAD DET KAN VAR FÖR FEL
    24 maj 2019 kl. 20:11:22
  • gunnell: Hej Pontus! Jag har det! Kom hem till mig så fixar vi det. Bor i Uppsala, Flogsta.
    15 maj 2019 kl. 14:51:00
  • PontusN: Vem har CDI box till min Linhai 520 vtwin förgasare???? Finns ju inte att få tag i!
    22 april 2019 kl. 20:41:22
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nån aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: Någon körning i uppland i vår?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögväxlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: Fartbegränsningen på en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra så den inte spärrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme