Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Hjälp med service  (läst 415 gånger)

Utloggad Hoffmeister2

Hjälp med service
« skrivet: 12 januari 2019 kl. 16:01:53 »
Hej!

Har precis kööt mig en beggad Linhai 260 -12 års modell

Tänkte byta motoroljan, men har aldrig ägt någon atv förr så behöver lite hjälp.

Vilken olja ska jag ha, och vilken av pluggarna släpper ut motoroljan? Sitter iaf två olika som ser ut att vara avtappning..
Finns det inget oljefilter?

Om någon har en verkstadshandbok skulle jag gärna vilja ha en sådan också!

Något annat jag borde se över nu när jag köpt denna? Den har gått 46 timmar/60 mil.

Mvh Johan

Utloggad foenik

SV: Hjälp med service
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2019 kl. 16:30:46 »
Hej!

Har precis kööt mig en beggad Linhai 260 -12 års modell

Tänkte byta motoroljan, men har aldrig ägt någon atv förr så behöver lite hjälp.

Vilken olja ska jag ha, och vilken av pluggarna släpper ut motoroljan? Sitter iaf två olika som ser ut att vara avtappning..
Finns det inget oljefilter?

Om någon har en verkstadshandbok skulle jag gärna vilja ha en sådan också!

Något annat jag borde se över nu när jag köpt denna? Den har gått 46 timmar/60 mil.

Mvh Johan

På min är det hylsa 19, avtappningen sitter rakt under motorn, längst fram så att säga.
Själva pliggen du lossnar är väl ungefär 5cm i diameter om det är samma på din.
Oljefiltret består i av en sil som kommer trilla ut när du lossnar pluggen, den är fjäderbelastad.
Du ska ha 4T olja för motorcykel. Biltemas är bra nog (OKQ8).

Är du osäker sök på youtube.. 'linhai atv oil change" tex. finns massor!

Kolla över lösa bultar och efterdra, köp en fettspruta och fett och smörj upp alla leder, det sitter nipplar, så gör du dig själv en tjänst lite längre fram!
Sålda:

Linhai 260 -06
Linhai 300 -07
TGB 550 -11

Utloggad Hoffmeister2

SV: Hjälp med service
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2019 kl. 18:35:59 »
På min är det hylsa 19, avtappningen sitter rakt under motorn, längst fram så att säga.
Själva pliggen du lossnar är väl ungefär 5cm i diameter om det är samma på din.
Oljefiltret består i av en sil som kommer trilla ut när du lossnar pluggen, den är fjäderbelastad.
Du ska ha 4T olja för motorcykel. Biltemas är bra nog (OKQ8).

Är du osäker sök på youtube.. 'linhai atv oil change" tex. finns massor!

Kolla över lösa bultar och efterdra, köp en fettspruta och fett och smörj upp alla leder, det sitter nipplar, så gör du dig själv en tjänst lite längre fram!

Ok, men ska det verkligen vara mc-olja? Sae 10-40 står det i manualen såg jag nu.. en vanlig biloja måste väl funka? Är ju inga högvarviga motorer precis.

Och tänkte byta växellådsoljan också. Det är en liten skruv under själva växellådan, eller hur? Typ hylsa 10 eller nåt?

Duger biltemas transmissionsolja? Den verkar iaf uppfylla dom krav som står i manualen( sae 80/90 GL5) och ska det vara mineral eller syntet?
« Senast ändrad: 12 januari 2019 kl. 18:56:07 av Hoffmeister2 »

Utloggad foenik

SV: Hjälp med service
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2019 kl. 19:35:02 »
Ok, men ska det verkligen vara mc-olja? Sae 10-40 står det i manualen såg jag nu.. en vanlig biloja måste väl funka? Är ju inga högvarviga motorer precis.

Och tänkte byta växellådsoljan också. Det är en liten skruv under själva växellådan, eller hur? Typ hylsa 10 eller nåt?

Duger biltemas transmissionsolja? Den verkar iaf uppfylla dom krav som står i manualen( sae 80/90 GL5) och ska det vara mineral eller syntet?

En bilmotor arbetar runt 2500-3000varv, en ATV runt 5-8, alltså mer motorcykel än bil  ()p
En 10a stämmer bra till lådan.

Jag kör feltemas i mina, som sagt är det OKQ8's olja.
Jag valde mineral till min men den är mycket äldre, ibland vill gamla packboxar inte hålla tätt med för tunn olja (helsyntet).
« Senast ändrad: 12 januari 2019 kl. 19:37:55 av foenik »
Sålda:

Linhai 260 -06
Linhai 300 -07
TGB 550 -11

Utloggad Hoffmeister2

SV: Hjälp med service
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2019 kl. 21:25:28 »
En bilmotor arbetar runt 2500-3000varv, en ATV runt 5-8, alltså mer motorcykel än bil  ()p
En 10a stämmer bra till lådan.

Jag kör feltemas i mina, som sagt är det OKQ8's olja.
Jag valde mineral till min men den är mycket äldre, ibland vill gamla packboxar inte hålla tätt med för tunn olja (helsyntet).




Ok gött! Tackar för svaren! Kan säga att när jag lossade pluggen till växellådsoljan så kom det ingen olja.. låg som en klump eller tjock olja framför hålet och blockade.. fick peta hål med en mejsel, och knappt då började det rinna.. fick köra lätt med tryckluft från påfyllningshålet för att få lite fart på det. Hoppas man inte skadat något nu bara efter mycket tid fick jag ut skiten.. en brun sörja.. jisses, den var nog aldrig bytt sen tidigare.

Föresten, kan du säga vilket artikelnr på Biltema jag ska köpa av transmissionsolja? Finns några olika.
Ska vara 80/90 GL5, men kan du säga exakt vilken jag ska ha tror du?
« Senast ändrad: 12 januari 2019 kl. 21:32:49 av Hoffmeister2 »

Utloggad foenik

SV: Hjälp med service
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2019 kl. 10:54:19 »



Ok gött! Tackar för svaren! Kan säga att när jag lossade pluggen till växellådsoljan så kom det ingen olja.. låg som en klump eller tjock olja framför hålet och blockade.. fick peta hål med en mejsel, och knappt då började det rinna.. fick köra lätt med tryckluft från påfyllningshålet för att få lite fart på det. Hoppas man inte skadat något nu bara efter mycket tid fick jag ut skiten.. en brun sörja.. jisses, den var nog aldrig bytt sen tidigare.

Föresten, kan du säga vilket artikelnr på Biltema jag ska köpa av transmissionsolja? Finns några olika.
Ska vara 80/90 GL5, men kan du säga exakt vilken jag ska ha tror du?

Man brukar köra med maskin så oljan blir varm så rinner den ut lättare, den är seg som tuggummi!
Oljan är brun men ska inte vara klumpig, då är den vattenskadad, det har samtliga mina varit så inget ovanligt...

80/90 växellådsolja , den du nämner är rätt

Byt i fram och bakaxel också när du ändå håller på, gå in på min tråd här under 260 så finns det film på hur du byter dom.
Sålda:

Linhai 260 -06
Linhai 300 -07
TGB 550 -11

 


Online just nu.

214 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
ÖrjanL, Diesel Nordlöf,
Flest online idag: 243. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Jocke83b: Arbetsbelysning
    6 juli 2019 kl. 15:32:17
  • SunnySideUp: Här var det aktivt! :P Någon som har erfarenheter av polaris spotsman 570 x2 eps?
    1 juli 2019 kl. 21:16:22
  • Thomas ahola: Glykol
    24 juni 2019 kl. 20:50:34
  • Emil Eriksson: Nej det gör det inte men jag har tästat att bytt relä men funkar inte heller
    6 juni 2019 kl. 23:03:06
  • Cummins: Klickar det i startrelät.
    27 maj 2019 kl. 00:06:32
  • Emil Eriksson: Hej skulle vela ha lite hjälp med en ATV 110cc loncin motor det är att när jag klickar på startknappen så snurrar inte motorn runt har testat att hålla inne bromsen choke och har ett nytt batteri som är laddat. Jag har kollat igenom kablar det ser fint ut men vet inte vad felet är SNÄLLA KAN NÅN GE TIPS VAD DET KAN VAR FÖR FEL
    24 maj 2019 kl. 20:11:22
  • gunnell: Hej Pontus! Jag har det! Kom hem till mig så fixar vi det. Bor i Uppsala, Flogsta.
    15 maj 2019 kl. 14:51:00
  • PontusN: Vem har CDI box till min Linhai 520 vtwin förgasare???? Finns ju inte att få tag i!
    22 april 2019 kl. 20:41:22
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nån aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: Någon körning i uppland i vår?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögväxlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: Fartbegränsningen på en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra så den inte spärrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme