Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: CF Moto till skogsbruk  (lĂ€st 263 gĂ„nger)

Utloggad Per I Byn

CF Moto till skogsbruk
« skrivet: 23 september 2018 kl. 09:36:06 »
Detta Àr förmodligen en av de vanligaste frÄgorna som dyker upp men jag stÀller den Àn en gÄng, tillsammans med lite tankar bakom.
Jag har planer pÄ en CF Moto, antingen en 450 eller 520. Det lutar mest Ät 520 dÄ Servo Àr standard pÄ denna, köper jag 450 sÄ kostar det 7000:- extra vilket gör slutpriset endast 2000:- mindre Àn 520.
Honda, Suzuki, Yamaha m.m i all Àra men dessa har inte nÄgon ÄterförsÀljare inom vettigt avstÄnd, CF Motos ÄterförsÀljare finns "runt knuten" och dÀrav planer pÄ just en sÄdan.
Det den kommer att brukas till Àr att köra ut ved, gallring ca 30m2 om Äret samt plogning pÄ vintern och vid jakt. SÄ nu till frÄgan:
MÄnga sÀger att CF Moto inte Àr att rÀkna med i skogen till att dra tunga lass med ved, den kommer snabbt att haverera, sÄ ni med erfarenhet kanske kan svara pÄ om det Àr nÄgot att ha? FörsÀljaren sÀger givetvis att den fungerar utmÀrkt och sÀljer vagnar och hela kitet för just skogen, marknadsför den som en stark konkurrent till dubbelt sÄ dyra maskiner.

Utloggad ra

SV: CF Moto till skogsbruk
« Svar #1 skrivet: 23 september 2018 kl. 16:26:06 »
Jag tror den gÄr för fort pÄ lÄg vÀxeln för skogs körning

Utloggad doggcrap

SV: CF Moto till skogsbruk
« Svar #2 skrivet: 23 september 2018 kl. 18:20:54 »
Hejsan har en Goes 520 2012. Det Ă€r ju i stort sett samma maskin som CF. Jag har anvĂ€nt den i 6 Ă„r till skogsarbete. Dra lunningsvagn samt timmervagn. Har bekanta som ocksĂ„ kör Goes el CF. Dom Ă€r nöjda. Har satt skogsdĂ€ck pĂ„ min och hasplĂ„t under. För pengarna jag lagt pĂ„ maskinen Ă€r jag nöjd. Är inte o kör i lerhĂ„l o misshandlar den. AnvĂ€nds som skogs o gĂ„rdsmaskin.

Utloggad Hasse H

SV: CF Moto till skogsbruk
« Svar #3 skrivet: 23 september 2018 kl. 20:30:22 »
Jag anvÀnder min CF Moto 450 t3B 2017 i skogen, för att köra hem gallrings ved och Àven grövre trÀd. Funkar hur bra som helst., riktigt nöjd med maskinen. Plogar snö pÄ vintern och lite nöjeskörning.
Dragkroken Àr lite för lÄgt monterad, men Àr enkelt ÄtgÀrdat.
https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=57906.0/

Utloggad Per I Byn

SV: CF Moto till skogsbruk
« Svar #4 skrivet: 24 september 2018 kl. 20:35:13 »
Tack för era svar! DÄ verkar det inte helt hopplöst med en sÄdan. DÄ fÄr vi se hur det blir framöver.

Utloggad skogsvarelse

SV: CF Moto till skogsbruk
« Svar #5 skrivet: 7 oktober 2018 kl. 00:25:08 »
ska allt funka till att arbeta i skog med. draget kan du kanske vilja modifiera lite men det gÄr rÀtt lÀtt finns flera som gjort det. tycker 520 funkar fint att krypköra med och vill man sjustera variatorn sÄ den hÄller kvar pÄ lÀgre varv lÀngre sÄ gÄr det. kan tillÀgga att hasplat/hasplast Àr vettigt att sÀtta pÄ innan man hÀngt maskin pÄ nÄgon sten eller stubbe
« Senast Ă€ndrad: 7 oktober 2018 kl. 00:27:17 av skogsvarelse »
slÀppa gasen
- Vad Àr det ???

 


Online just nu.

174 gÀster, 5 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
monster, MSP, Jens vestberg, sjuntorparn, PerGrein,
Flest online idag: 221. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    Idag kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme