Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Köpråd Grizzly 550 eps -15  (läst 476 gånger)

Utloggad Pineridge8

Köpråd Grizzly 550 eps -15
« skrivet: 10 juli 2018 kl. 15:12:28 »
Hej
Mitt första inlägg här så ledsen om ämnet kanske är uttjatat.

Letar min första fyrhjuling och fått korn på en 2015 grizzly 550 eps med få timmar och en hel del extragodis. Kommer att köra 90% nöjesåkning och resten skogskörning, dra timmervagn mm. Är 550 ett bra köp? Budget är runt 70k.

Alt är en äldre 660 eller 700. Ni som vet, vilka är de största skillnaderna mellan modellerna? Jag gillar tanken på en lite nyare, modernare maskin med garanti men kan jag komma ned i pris och få mer eller lika mkt ”bang for the buck” så är det def värt att överväga.

Har kollat in kingquad, outlander, Rubicon mfl men fastnat för Yamman.

Tack på förhand

Mvh
Marcus


Utloggad GeFeldz

SV: Köpråd Grizzly 550 eps -15
« Svar #1 skrivet: 10 juli 2018 kl. 18:43:15 »
550 och 700 mellan 07 och 13 är identiska förutom cylindervolymen. Vet inte om 550 fick nya chassiet 14 när grizzlyn blev bredare. Gillar du effekt så är självklart 700 roligare, 660n fanns aldrig med servo så vitt jag vet, men det är fina maskiner. Jag rekommenderar en maskin med servo hursomhelst, stor skillnad i låg fart i terrängen. 700 07 kunde bränna statorn, men går att uppdatera med oljeledningarna som sitter på de nyare maskinerna.
Polaris Sportsman 500 ho 2012 Dinli Centhor 700 2013 Arctic Cat 700XT T3 2013 CF Moto Cforce 800 EPS 2015 stulen Yamaha Grizzly 700 SE 2016

Utloggad skogsbonne

SV: Köpråd Grizzly 550 eps -15
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2018 kl. 19:10:33 »
Eftersom du ska till 90 % nöjesköra så skulle jag inte köpa en slö 1 cylinders 550.

Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13


Avestavagnen 4.2 H

Can-am Renegade 1000 xxc -15 såld
Yamaha Grizzly 700 Eps -11 såld
Sprint 150 cc kina skit såld
Yamaha Raptor 700 - 07 såld
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13 såld
Yamaha Yfz 450 - 04 såld
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10 såld
Polaris outlaw 500 -06 såld
Yamaha Raptor 700 -08 såld
Yamaha Yfz 450 - 07 såld
Yamaha Grizzly 350 -08 såld
Massey ferguson 400(arctic cat) såld - 07

Utloggad raptor350

SV: Köpråd Grizzly 550 eps -15
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2018 kl. 20:52:20 »
Tänk på vilken registrering du behöver, Yamaha har väl mest haft terrängreggade fyrhjulingar.

För mig är registreringen viktigare än vilken maskin jag kör.

Går bra att ha roligt med mindre motorer med, effekten är inte allt.


Utloggad Pineridge8

SV: Köpråd Grizzly 550 eps -15
« Svar #4 skrivet: 11 juli 2018 kl. 14:04:01 »
550 och 700 mellan 07 och 13 är identiska förutom cylindervolymen. Vet inte om 550 fick nya chassiet 14 när grizzlyn blev bredare. Gillar du effekt så är självklart 700 roligare, 660n fanns aldrig med servo så vitt jag vet, men det är fina maskiner. Jag rekommenderar en maskin med servo hursomhelst, stor skillnad i låg fart i terrängen. 700 07 kunde bränna statorn, men går att uppdatera med oljeledningarna som sitter på de nyare maskinerna.

Tack för bra info.

Ok så små förändringar mellan 07 och 14? När försvann 660 ur programmet?

Visst är effekt kul men jag priar just nu körbarhet och att grejorna håller. Jag kommer inte att smiska grusväg utan mest ta barnen på åktuter. Den måste vara hanterbar för frugan också

Utloggad Pineridge8

SV: Köpråd Grizzly 550 eps -15
« Svar #5 skrivet: 11 juli 2018 kl. 14:12:31 »
Eftersom du ska till 90 % nöjesköra så skulle jag inte köpa en slö 1 cylinders 550.

Slö jämfört med vad? Inser att den inte går som en Raptor eller Renegade men det är inte det jag är ute efter. Med nöjeskörning menar jag inte grussmisk -inte just nu iaf ;-)

Kör mkt skoter vintertid och en massa effekt som du inte kan nyttja är helt meningslöst

Utloggad Pineridge8

SV: Köpråd Grizzly 550 eps -15
« Svar #6 skrivet: 11 juli 2018 kl. 14:13:48 »
Tänk på vilken registrering du behöver, Yamaha har väl mest haft terrängreggade fyrhjulingar.

För mig är registreringen viktigare än vilken maskin jag kör.

Går bra att ha roligt med mindre motorer med, effekten är inte allt.

Ok. Denna är mkt riktigt terrängreggad vilket är helt ok för mig. Är traktor a eller b att föredra?

Utloggad Honda-Robban

  • Kyrkvaktmästare samt Honda power produkter åf mm mm.!!
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 880
  • Totalt antal gillanden: 96
  • Kön: Man
  • HONDA NÖRD...!!!!
    • Visa profil
SV: Köpråd Grizzly 550 eps -15
« Svar #7 skrivet: 11 juli 2018 kl. 14:14:55 »
Eftersom du ska till 90 % nöjesköra så skulle jag inte köpa en slö 1 cylinders 550.

Nöjeskörning är ju inte bara att hålla full gas på brehäng och åka på bakhjulen. 😜

För mig o min slöa encylindriga 420 är nöjesåkning så mycket mer än det. 👍😉
Honda Rancher 420fpm -15
Apollo Renegade 125cc -16
Suzuki Vitara S Turbo - 16
Honda Civic Eu7 - 2001
Honda Nsc50r - 2018
mm..
Plus lite annat som Honda gräsklippare, röjsåg, elverk, Honda kalsonger mm mm.  ()p

Utloggad Högdahl

SV: Köpråd Grizzly 550 eps -15
« Svar #8 skrivet: 11 juli 2018 kl. 15:44:22 »
Har haft Grizzly 550 och det var en trevlig och smidig maskin överallt sen att den är "slö" kvittar om man ska åka mycket i terrängen dessutom vem vill åka grusväg med arbetsmaskiner? :dntknow:
Kör: Yamaha Grizzly 700Eps-14
Utrustning: 28tums mega mayhem
 Flyttbar vinsch+radiostyrning
Hand+Tumvärme
Hasplåt
Variatorkitt
Handmuffar I camo
Låda
Röjsågsfäste
Xenon
2st 48w Lampor (Fram)
2st 15w lampor (Bak)
Plog
Kranman T700
Slaghack
Tidigare Ägda: Grizzly 550eps-11
Grizzly 450-09

Utloggad Pineridge8

SV: Köpråd Grizzly 550 eps -15
« Svar #9 skrivet: 11 juli 2018 kl. 17:41:48 »
Har haft Grizzly 550 och det var en trevlig och smidig maskin överallt sen att den är "slö" kvittar om man ska åka mycket i terrängen dessutom vem vill åka grusväg med arbetsmaskiner? :dntknow:

Ok tack. Så det är stor skillnad mellan 550 och 700?

Hur känns 550 vs 660? 550 känns ju som en modernare maskin.

Utloggad Högdahl

SV: Köpråd Grizzly 550 eps -15
« Svar #10 skrivet: 11 juli 2018 kl. 21:05:27 »
Upplever inte så stor skillnad mot 700 möjligen i accelration då ^-^ 660 har väl förgasare medans 550 har insprut
Kör: Yamaha Grizzly 700Eps-14
Utrustning: 28tums mega mayhem
 Flyttbar vinsch+radiostyrning
Hand+Tumvärme
Hasplåt
Variatorkitt
Handmuffar I camo
Låda
Röjsågsfäste
Xenon
2st 48w Lampor (Fram)
2st 15w lampor (Bak)
Plog
Kranman T700
Slaghack
Tidigare Ägda: Grizzly 550eps-11
Grizzly 450-09

Utloggad Micke_c

SV: Köpråd Grizzly 550 eps -15
« Svar #11 skrivet: 12 juli 2018 kl. 17:30:25 »
En sen 660 ska vara den mest problemfria modellen enl lokala Yamaha verkstaden mekaniker.
Har en 660 2005 själv.

Lite för stor för mig, som inte leker.
En 450 hade nog passat mig bättre då den är lägre att kliva på. Skall vara lägre växlad enl hörsägen.
660 och 700 är löjligt högt växlad. Toppfart över 100km/h helt i onödan. Backen är också fruktansvärt hög. Känns inte bra när det går tungt.
Låg kunde vara lägre, men ok.
4km/h går att köra utan kopplingsslir. Låter sakta, men i lite teknisk körning eller med lass i skogen är det för fort. Då får kopplingen släppa och slira.
En 700 är lika växlad som 660 enl hörsägen
Knappast lägre iaf.
Då har jag ändå shimsat 2mm i premiären och har orginalhjul.
Jag vet inte om dom lyckats bättre med 550 utväxlingen.

Plussidan är att den är rejäl, kul att köra, och problemfri. Servo känns bara som en kostsam potentiell felkälla jag klarar mig bättre utan.
Insprutning likaså. Servo och insprutningen är dock inte känt för att krångla.
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

 


Online just nu.

124 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 179. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme