Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Blade 550i stendöd  (läst 2228 gånger)

Utloggad micke_011

Blade 550i stendöd
« skrivet: 22 juli 2016 kl. 14:25:02 »
Behöver hjälp att felsöka min stackars Blade som efter laddning av batteri över natten nu vägrar att ge ett ljud ifrån sig. Batteriet är fulladdat, men det händer inte ett smack när jag vrider på nyckeln. Tycker att det ser ut som att plasten runt relät till Warn-winschen har smält, kan ett brunnet relä innebära att maskinen inte vill starta? Har väl inte så väldigt goda mek-kunskaper (vilket väl är väldigt tydligt med tanke på frågan här), så all form av hjälp mottages tacksamt!
Återfalls-åkare x2

Utloggad Mattismarkus

SV: Blade 550i stendöd
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2016 kl. 09:42:16 »
koppla bort warn relät och testa, men låter mest som att ditt batteri har gett upp
men warn relät är bra om du kopplar bort, har det smält kan det vara kortis i det, och så blev batteriet överbelastat.
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

Utloggad micke_011

SV: Blade 550i stendöd
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2016 kl. 11:13:15 »
Tackar för svar! Jag har inte kommit mig för att skruva bort relät än men är bara lite osäker på batteriets status - jag har mätt upp det och det verkar ge full utspänning, 12,7v eller däromkring..finns det ändå anledning att tro att batteriet är skrot?
Återfalls-åkare x2

Utloggad micke_011

SV: Blade 550i stendöd
« Svar #3 skrivet: 26 juli 2016 kl. 18:41:46 »
Tror mig ha funnit fel(et), men har ingen aning om vad det är för komponent - se bifogade bilder. Den sitter under sadeln precis intill batteriet, säkringen har helt smält in i den omgivande plasten och säkringshållaren - frågan är väl bara vad orsaken är, att bara byta är väl inte att rekommendera..?
Återfalls-åkare x2

Utloggad Tripod

SV: Blade 550i stendöd
« Svar #4 skrivet: 26 juli 2016 kl. 23:36:29 »
Det är startreläet ( http://www.atvhuset.se/atv-reservdelar/startrela/starter-relay.html ).
Kortis i startmotorn kanske orsakat det?
Can-Am Outlander 570 PRO -18
Polaris Sportsman 500 H.O. Forest -11
Polaris Outlaw 500-07 - Såld
Linhai 300 2x4-06 - Såld

Utloggad micke_011

SV: Blade 550i stendöd
« Svar #5 skrivet: 28 juli 2016 kl. 18:55:07 »
Stort tack! Synd att byta om det går sönder direkt - någon som kan tipsa om hur jag kollar startmotorn?
Återfalls-åkare x2

Utloggad Christersv

SV: Blade 550i stendöd
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2016 kl. 18:25:10 »
Kan vara ladd.relät som är defekt - då kan det bli så med start reläet

Utloggad micke_011

SV: Blade 550i stendöd
« Svar #7 skrivet: 31 juli 2016 kl. 14:18:58 »
OK vore ju trevligt om det inte är startmotorn! Tack iaf, ska riva lite mer och kolla..
Återfalls-åkare x2

Utloggad Decson

SV: Blade 550i stendöd
« Svar #8 skrivet: 14 december 2016 kl. 21:23:33 »
För att göra ett litet trådlyft, hur gick det?
Min blev likadan i somras men jag trodde det berodde på dålig kontakt i den något udda konstruktionen så jag ersatte den säkringen med en hängsäkring och frid och fröjd sedan dess, tills jag mätte batterispänning häromdagen, på något hög tomgång 10-11v, kröp upp 0,1v då och då, ska det va den där laddregulatorn då?
men jag har mer fel, startmotorn min drar 300A men det tar jag i en egen tråd
Mvh David
TGB Blade 550 -11

Gustav Giertz

  • Gäst
Gustav Giertz
SV: Blade 550i stendöd
« Svar #9 skrivet: 10 juli 2018 kl. 08:37:20 »
Hej.
Har du fått klarhet i vd felet var? Jag har samma bekymmer som dig.

Utloggad Palmis91

SV: Blade 550i stendöd
« Svar #10 skrivet: 28 juli 2018 kl. 15:37:32 »
sådär ska det absolut inte se ut vid startreläet, testa och se om det går att byta säkringen först kanske?
Om inte blir det nog att köpa en ny, ATVhuset säljer sådana: https://www.atvhuset.se/atv-reservdelar/startrela/startrela-atv-universal.html

Den ska passa!

 


Online just nu.

105 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MSP
Flest online idag: 179. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme