Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Slirande koppling på Quadrunner LT-F250  (läst 2960 gånger)

Utloggad patrik_82

Slirande koppling på Quadrunner LT-F250
« skrivet: 5 september 2015 kl. 12:02:49 »
Hej!

Köpte en beggad quadrunner med nybytt olja. Tydligen så har de haft i vanlig fyrtaktsolja så nu slirar kopplingen när man gasar lite hårdare.
Den har alltså bara gått några minuter med felaktig olja då jag bytte direkt när jag upptäckte vad som skett.
Frågan är nu, måste jag byta flera gånger eller kommer kopplingen börja greppa bättre med tiden eller är kopplingen förstörd då den fortfarande slirar vid kraftigare gaspådrag?

Mvh Patrik

Utloggad Jupiter

SV: Slirande koppling på Quadrunner LT-F250
« Svar #1 skrivet: 5 september 2015 kl. 12:44:45 »
Säkraste sättet är att ta av lamellerna och tvätta dem, kan gå med enbart oljebyte. Mät gärna tryckfjädrarnas längd så att de inte blivit förbrukade. Vanlig motorolja ger sällan kopplingsslir såvida den inte varit helsyntet eller innehållit Friction modifiers.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad patrik_82

SV: Slirande koppling på Quadrunner LT-F250
« Svar #2 skrivet: 5 september 2015 kl. 13:08:02 »
Ok. Tack för info! ()p
Oljan som var i var swedol sae10/40 delsyntet.. vet ej om den inehåller något Friction modifiers?

Utloggad Jupiter

SV: Slirande koppling på Quadrunner LT-F250
« Svar #3 skrivet: 5 september 2015 kl. 13:26:51 »
Troligtvis inte.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Micke_c

SV: Slirande koppling på Quadrunner LT-F250
« Svar #4 skrivet: 5 september 2015 kl. 20:56:42 »
Hej.

Vet du vilken av kopplingarna som slirar?

Slungkopplingen (start-kopplingen) är inte så noga med oljan, faktiskt, utan det är lamellerna  (åk-kopplingen)som mår sämst.
Du kan ju alltid kolla om åk-kopplingen är rätt justerad.
Det sitter en plugg på sidan av motorn, där justeringen utförs.
Släpp muttern, och vrid skruven innåt tills lätt motstånd. Släpp 1/4 varv.

Slirar det ändå, så är lamellerna skräp.

Micke.
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad Jupiter

SV: Slirande koppling på Quadrunner LT-F250
« Svar #5 skrivet: 5 september 2015 kl. 21:10:01 »
Kolla annars i forum på nätet om maskinen, där står samma som ovan.

Här är länk till lite verkstadshandböcker:

http://www.suzukiatvforums.com/forums/repair-maintenance/3644-suzuki-manuals-i-have-updated-05-28-12-a.html
« Senast ändrad: 5 september 2015 kl. 21:17:19 av Jupiter »
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad patrik_82

SV: Slirande koppling på Quadrunner LT-F250
« Svar #6 skrivet: 7 september 2015 kl. 19:34:49 »
Kanon!

Kopplingen fungerar perfekt efter justering! ()p
Tack! ()p ()p
Nu efter oljebyte, justering av kamaxel (stod ett kugg fel) ventiljustering (spel=3mm) och ultraljudstvätt av förgasare så går den nästan perfekt! ;)

Det enda som inte är riktigt bra är när man ger lite försiktigt med gas så liksom snarkar den till eller nyser till nästan som att den hämtar andan på något sätt...är väldigt svårt att förklara men jag tror ni förstår vad jag menar om ni har varit ute för det själva, annars är det nog bara en inspelning som kan förklara:)
Ger man mer bestämt med gas så går det bättre...
Nån som har en gissning på vad det kan vara eller hur man kan justera det??

Mvh

Utloggad Jupiter

SV: Slirande koppling på Quadrunner LT-F250
« Svar #7 skrivet: 7 september 2015 kl. 19:53:03 »
Har den vaccum förgasare?
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad patrik_82

SV: Slirande koppling på Quadrunner LT-F250
« Svar #8 skrivet: 7 september 2015 kl. 20:45:24 »
Ja, det tror jag.. det är en orginal -88 med Mikuni förgasare...
« Senast ändrad: 7 september 2015 kl. 21:02:35 av patrik_82 »

Utloggad Jupiter

SV: Slirande koppling på Quadrunner LT-F250
« Svar #9 skrivet: 7 september 2015 kl. 20:54:45 »
Ok, kolla då membranet som lyfter trotteln, är det hål eller en spricka kan de ge det fenomen du beskrev.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad patrik_82

SV: Slirande koppling på Quadrunner LT-F250
« Svar #10 skrivet: 7 september 2015 kl. 21:17:35 »
Ok...får se, jag kanske har en annan typ ändå..för min trottel lyfts av gaswiren eller är jag helt ute och cyklar på vad du menar??

Utloggad patrik_82

SV: Slirande koppling på Quadrunner LT-F250
« Svar #11 skrivet: 7 september 2015 kl. 21:25:06 »
..efter lite googlande på vacuumförgasare så är det ju uppenbart att jag inte har det! ;)

Mvh

 


Online just nu.

143 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Fraggler, tbd52,
Flest online idag: 175. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme