Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Oljebyte - gick sådär  (läst 824 gånger)

Utloggad Jocke_lkpg

Oljebyte - gick sådär
« skrivet: 16 juni 2014 kl. 20:03:33 »
Hej.

Med risk för att vara tjatig, har ställt mycket nybörjarfrågor så ber om överseende.

Har utfört byte av olja och filter på min Dinli 450 -10.

Dock lyckades jag med bedriften att överfylla den med olja vilket jag körde med i säkert närmare 10 mil innan en kompis tipsade om att kika i luftburken.

Det var rejält med olja i luftburken men filtret kändes torrt.
Har nu sugit ut olja så att det nu ligger på en bra nivå och efter det är det inte längre olja i luftburken.

Problemet är bara att efter oljebytet så låter maskinen annorlunda.
Den låter mer metalliskt och ger vibrationer vid gaspådrag och jag upplever den som lite segare än innan mitt försök till oljebyte, det är dock inget knack av något slag och den är väldigt lättstartad.

Under oljebytet hällde jag i 2.5 liter olja men det syntes ändå inte på oljestickan så jag valde att starta motorn i två omgångar i ca 20sek per gång för att få igång cirkulationen tänkte jag, var detta dumt?

Jag kan fixa en film imorgon på ljudet, men rent spontant, vad skulle kunna ha hänt?

Stort tack på förhand!

/ Jocke



« Senast ändrad: 16 juni 2014 kl. 20:05:16 av Jocke_lkpg »
Dinli 450 Lightning - 2010

Utloggad Pluskas

SV: Oljebyte - gick sådär
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2014 kl. 21:03:03 »
Det finns utförliga instruktioner i instruktionsboken för hur man ska göra. Läs i den. Har du ingen så kan jag nog scanna in bilder från min och maila dig. Men jag gör som så att jag har i 2 liter olja. Kör sedan motorn på tomgång ett par min (GASA EJ!) sen pyttsar jag i 0,5 liter till. Kör maskin varm sen kollar oljan direkt efter att jag stängt av den och fyller på vid behov. Kollar du oljan när den stått en stund finns det risk att den visar fel då olja rinner ner i tanken från motor. Instruktionsboken säger 2,8 liter vid byte och 3 liter vid torrfyllning.

Pluskas

Utloggad Jocke_lkpg

SV: Oljebyte - gick sådär
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2014 kl. 21:41:35 »
Det finns utförliga instruktioner i instruktionsboken för hur man ska göra. Läs i den. Har du ingen så kan jag nog scanna in bilder från min och maila dig. Men jag gör som så att jag har i 2 liter olja. Kör sedan motorn på tomgång ett par min (GASA EJ!) sen pyttsar jag i 0,5 liter till. Kör maskin varm sen kollar oljan direkt efter att jag stängt av den och fyller på vid behov. Kollar du oljan när den stått en stund finns det risk att den visar fel då olja rinner ner i tanken från motor. Instruktionsboken säger 2,8 liter vid byte och 3 liter vid torrfyllning.

Pluskas

Jag har en instruktionsbok, momenten står där, men jag kan för mitt liv inte hitta mängden den ska fyllas med, därav gjorde jag en chansning efter mycket forumsökande, men det gick ju sådär somsagt :) Nu har den olja på en bra nivå, men jag undrar fortfarande om det är något som kan ha tagit skada :/
Dinli 450 Lightning - 2010

 


Online just nu.

43 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 96. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme