Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Suzuki 750 svårstartad. dåligt batteri?  (läst 5743 gånger)

Utloggad Tornberg

Suzuki 750 svårstartad. dåligt batteri?
« skrivet: 27 december 2013 kl. 20:25:47 »
Har en ny kingquad 750 som jag är toknöjd med! Har varit väldigt skeptisk till batteriet då maskin gå så trögt på startmotorn och påpekat det till ÅF och sagt att jag ej tror maskin kommer starta när det blir minus grader. Nu har jag för andra gången denna vecka fått monterat laddare för att maskin ska starta. Tror ju inte det är maskin det är fel på utan att min ÅF lovade mig 2 st kvalitets winchar och sen vart det en Warn monterad fram och en billig skräp kina winch m fjärr bak som resulterade i att jag efter 10 mil blev stående mitt ute i skogen med kortsluten winch som gjorde så fyrhjulingen la av.

Ja påpekade detta och fick en ny winch monterad och efter det så verkar det som om fyrhjulingen drar ur strömmen ur batteriet. Frågan är om det är skit winchen m fjärr som drar ur eller om batteriet fick stryk av förra kortslutningen.
Skall ladda upp batteriet nu och sedan felsöka vad som drar ur batteriet. Det är ingen extra utrustning på maskin, jag har inte plogat och heller ej kört korta sträckor samt att det är noll gradit ute, efter förra laddningen körde jag ca 3 mil innan jag parkerade maskin igen.

Så jag undrar helt enkelt hur era maskiner är när ni skall starta dom? Efter jag laddade batteriet i Måndags så var det sådan fart i startmotorn så det går inte o jämnföra med hur det är i "vanliga fall"
Suzuki Kingquad 750 EPS -14
CF 800 -12 Såld
CF 500 -11 Såld

Utloggad Persson-

SV: Suzuki 750 svårstartad. dåligt batteri?
« Svar #1 skrivet: 27 december 2013 kl. 20:28:13 »
Mät hur många volt du har på batteriet.
Ta bort pluspolen (antar jag) och mät mellan batteriet och polen och kolla om det kryper igenom ström när atvn är av.

En början iaf :) (jag är sämre på el).

Utloggad Tornberg

SV: Suzuki 750 svårstartad. dåligt batteri?
« Svar #2 skrivet: 27 december 2013 kl. 20:34:10 »
 jo jag ska göra det, fast jag tror jag mäter ström. o har jag då en ström genomgång så är det bara ta bort kabel på kabel tills ja kan ringa in vilken kabel som drar ström.. men gissningsvis är det till bak winchen.

Hade en Cf moto tidigare med liknande problem. förstå frustation när man varit på sjön hela dagen och skall hem på kvällen och det ej finns tillräckligt med ström för o starta maskin.
Blir nästan gråtfärdig.
Suzuki Kingquad 750 EPS -14
CF 800 -12 Såld
CF 500 -11 Såld

Utloggad Mattismarkus

SV: Suzuki 750 svårstartad. dåligt batteri?
« Svar #3 skrivet: 27 december 2013 kl. 23:12:49 »
kolla så att vinscharna e kopplade på nyckeln så dom inte är direkt kopplade, då drar de ju ström i onödan.
men det är nog ett trasigt batteri i din hjuling också..
är viktigt att ladda dom efter man syrafyllt dom med en bra laddare
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

Utloggad Putter

SV: Suzuki 750 svårstartad. dåligt batteri?
« Svar #4 skrivet: 28 december 2013 kl. 12:30:22 »
Min startar hur bra som helst. Har inte haft en fundering på att ladda. Står alltid ute under tak. Åker mycket korta turer typ 300 meter till soptunnan etc

Utloggad Tornberg

SV: Suzuki 750 svårstartad. dåligt batteri?
« Svar #5 skrivet: 28 december 2013 kl. 13:24:33 »
Ska bara ladda batteriet igen så den startar. Sen ska jag felsöka.

Skönt att höra att det ej är problem i vanligafall.

ser nu att båda wincharna är kopplad direkt på batteriet men har endast 8mA strömförbrukning när maskin är avstängd. Så lutar åt batteribyte.
Surt när maskin är ny.
« Senast ändrad: 28 december 2013 kl. 13:45:51 av Tornberg »
Suzuki Kingquad 750 EPS -14
CF 800 -12 Såld
CF 500 -11 Såld

Utloggad Hala

SV: Suzuki 750 svårstartad. dåligt batteri?
« Svar #6 skrivet: 28 december 2013 kl. 15:51:34 »
Kan vara kärvande dekompressionsmekanism. Hade ungefär samma tendens på en Honda. Symtomen samma som nästan urladdat batteri.

Utloggad Tornberg

SV: Suzuki 750 svårstartad. dåligt batteri?
« Svar #7 skrivet: 29 december 2013 kl. 11:06:24 »
Jag tror att batteriet tog stryk när första winchen blev kortsluten. var så allvarlig kortslutning så batteriet tömdes helt och hållet så hjulingen la av. Man är ju orolig att fler saker kan ha tagit skada.

Förutom detta problem så är jag toknöjd med hjulingen.
« Senast ändrad: 29 december 2013 kl. 11:13:59 av Tornberg »
Suzuki Kingquad 750 EPS -14
CF 800 -12 Såld
CF 500 -11 Såld

Utloggad Tornberg

SV: Suzuki 750 svårstartad. dåligt batteri?
« Svar #8 skrivet: 9 januari 2014 kl. 12:26:09 »
Så här har man det som Nybliven Suzuki ägare när maskin är kall. Får hoppas Åf kan hjälpa mig, trots att importören påpekade att det ej är garanti på Batteriet. Annars blir det min första reklamation av en fyrhjuling (borde även gjort det med CF)
1 månad gammal och 10 mil på mätaren..


« Senast ändrad: 9 januari 2014 kl. 12:31:58 av Tornberg »
Suzuki Kingquad 750 EPS -14
CF 800 -12 Såld
CF 500 -11 Såld

Utloggad Persson-

SV: Suzuki 750 svårstartad. dåligt batteri?
« Svar #9 skrivet: 9 januari 2014 kl. 14:36:14 »
Inte importörens fel utan återförsäljarens...?  Om de inte är samma.
Lite lite till anledning att reklamera något enligt mig :)

Utloggad Tornberg

SV: Suzuki 750 svårstartad. dåligt batteri?
« Svar #10 skrivet: 9 januari 2014 kl. 15:17:15 »
Åf skall ge mig ett nytt Batteri så det skötte han snyggt

Liten anledning att reklamera? Ja vi är väll alla olika. Själv är jag bara trött på nya saker som krånglar.
Jag tycker ju det är fel att köpa en ny fyrhjuling för över 100 000:- och sedan efter en månad / 10 mil gå och köpa ett nytt batteri för 2500:- ?

Men det verkar ju som ATVbranchen är en grå zon där man ska bara bita ihop om sakerna krånglar.

Anledningen att jag blir irriterad kan bero på mina år med CF Moto








Suzuki Kingquad 750 EPS -14
CF 800 -12 Såld
CF 500 -11 Såld

Utloggad Persson-

SV: Suzuki 750 svårstartad. dåligt batteri?
« Svar #11 skrivet: 9 januari 2014 kl. 19:28:00 »
2500 för ett batteri...? :o

Ja det var väl inte importörens fel att din ÅF kopplade dit dåliga saker.
Det är ju helt och hållet ÅFs fel. Exakt samma sak hade ju hänt på en yamaha, canam, cf osvosvosv.

Kul att det löser sig iaf! Suzuki har nog bäst rykte på forat.

 


Online just nu.

138 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 162. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme