ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Kawasaki (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?  (läst 8635 gånger)

Utloggad CrozOver

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1987
  • Total likes: 40
  • Kön: Man
  • Honda TRX500FE
    • Visa profil
CrozOver
SV: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?
« Svar #12 skrivet: 4 augusti 2013 kl. 14:08:06 »
Det var det jag menade  ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Lowest

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2558
  • Total likes: 45
  • Kön: Man
  • Södra-Dalarna
    • Visa profil
Lowest
SV: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?
« Svar #13 skrivet: 12 augusti 2013 kl. 17:48:40 »
Citat från: Pe_Er skrivet  2 augusti 2013 kl. 23:39:20
Nån som kan ta tag i fråga nr 3?

Är däcken lika stora så driver det 50-50 annars driver det största däckparet mest.

Har man större däck fram driver det mera fram och i snö är det jobbigt att åka för då hoppar maskinen.

Det optimala är större däck bak och det är det orginal på många maskiner.

Har man olika breda däck fram och bak så skiljer det på höjden.

Jag la alltid ur och i 4wd när den rullade sakta utan motstånd annars kuggar den inte i riktigt och diffen rasar.
« Senast ändrad: 12 augusti 2013 kl. 17:52:31 av Lowest »
Anmäl till moderator   Loggat
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Hakerik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hakerik
SV: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?
« Svar #14 skrivet: 1 september 2013 kl. 23:35:23 »
Lite teori om Kawa front diffen.
Enligt verkstadshandboken.
Kawan har en spak med vajer styrd LSD (lamell diff) som rätt justerad och med rätt olja omedelbart vid fullt drag i spaken låser framaxeln till max 160Nm
ca:16kg vridmoment skillnad mellan hjulen. Det blir aldrig 100% stum låsning.
Vid kraft skillnader mellan hjulen större än 160Nm (16kg) kommer lamell diffen att börja slira.
Slira betyder inte att diff låsningen upphör helt, det betyder just slira.
Spaken ansätter lamell paketet steglöst, ungefär som en kopplingspedal i en bil fast tvärtom, om ni fattar.
Kawa chauffören kan alltså själv omedelbart bestämma när diffen skall gå i ingrepp och när den skall släppa och det utan minsta fördröjning.
Kawan har dessutom 20Nm (2kg) förspänd lamell diff, Det betyder att det vid 4wd alltid är lite,, lite,, lite,, drivning på alla hjulen. Man skulle kunna säga 3 hjuls drift plus 2kg vridmoment på 4'de hjulet.
Lyfter man upp bägge fram hjulen på en Kawa och roterar ena hjulet så skall det andra hjulet rotera i samma riktning utan påverkad diff spak.
För att då stoppa ett hjul krävs 20Nm kraft.
Vid fullt indragen diff spak krävs 160Nm innan diffen börjar slira/släppa.
Vad jag vet är Kawasaki ensam på ATV marknaden med en sådan front diff låsning
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad Pe_Er

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Frågan är: Köpa BruteForce750 eller nåt annat...
    • Visa profil
Pe_Er
SV: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?
« Svar #15 skrivet: 5 september 2013 kl. 23:41:00 »
Citat från: Hakerik skrivet  1 september 2013 kl. 23:35:23
Lite teori om Kawa front diffen.
Enligt verkstadshandboken.
Kawan har en spak med vajer styrd LSD (lamell diff) som rätt justerad och med rätt olja omedelbart vid fullt drag i spaken låser framaxeln till max 160Nm
ca:16kg vridmoment skillnad mellan hjulen. Det blir aldrig 100% stum låsning.
Vid kraft skillnader mellan hjulen större än 160Nm (16kg) kommer lamell diffen att börja slira.
Slira betyder inte att diff låsningen upphör helt, det betyder just slira.
Spaken ansätter lamell paketet steglöst, ungefär som en kopplingspedal i en bil fast tvärtom, om ni fattar.
Kawa chauffören kan alltså själv omedelbart bestämma när diffen skall gå i ingrepp och när den skall släppa och det utan minsta fördröjning.
Kawan har dessutom 20Nm (2kg) förspänd lamell diff, Det betyder att det vid 4wd alltid är lite,, lite,, lite,, drivning på alla hjulen. Man skulle kunna säga 3 hjuls drift plus 2kg vridmoment på 4'de hjulet.
Lyfter man upp bägge fram hjulen på en Kawa och roterar ena hjulet så skall det andra hjulet rotera i samma riktning utan påverkad diff spak.
För att då stoppa ett hjul krävs 20Nm kraft.
Vid fullt indragen diff spak krävs 160Nm innan diffen börjar slira/släppa.
Vad jag vet är Kawasaki ensam på ATV marknaden med en sådan front diff låsning

Intressant! Tycker det låter bra dessutom.. Tror också att Kawa är ensam om den här lösningen..
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hakerik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hakerik
SV: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?
« Svar #16 skrivet: 6 september 2013 kl. 22:18:56 »
Mer lamell diff funderingar. Can Am har en visco diff som också är en typ lamell diff. I viscon är det en silicon baserad olja som vid temperatur stegring (= tidsfördröjning) ökar friktionen mellan lamellerna och "låser" diffen.
Samma grej alltså som på Kawan fast Kawan har en mekanisk vajer som ansätter lamellerna när chauffören vill det. Jag har försökt finna info om Can Am viscon vid fullt ingrepp kan överföra mer kraft än Kawan's 160Nm. Jag har inte lyckats finna ut detta.. Kanske någon vet?
Min gissning är att Can Am's visco kan det när visco oljan har kommit upp i korrekt temperatur.
Honda ATV t.ex har en "fixed" förspänd lamell diff som chauffören inte alls kan påverka annat än trixa med bromskrafter som kan påverka överfört moment mellan framhjulen.
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad Ace

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1082
  • Total likes: 195
  • Kön: Man
    • Visa profil
Ace
SV: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?
« Svar #17 skrivet: 6 september 2013 kl. 22:34:18 »
Jag är 100% säker på att visco-loken har betydligt mer kraft än 160nm,då 160nm inte ens räcker till att driva ett par 28"mudlite xl när man står illa till och behöver låsa diffen.Men jag ska göra mitt test så får vi det på film,problemet med mitt test är att om det låser helt så kommer nått att gå sönder,jag måste komma på nån typ av "brytpinne" som löser vid tex 250 nm  :hmmm:
« Senast ändrad: 6 september 2013 kl. 22:54:49 av Ace »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hakerik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hakerik
SV: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?
« Svar #18 skrivet: 7 september 2013 kl. 09:51:32 »
Ace ta av bägge framhjulen och använd en momentnyckel/dragskaft på centrum muttern.
Med rörförlängning till golvet eller nått annat som stoppar nyckeln från att snurra runt.
Då hör du när nyckeln klickar vid inställt moment.
Den metoden är beskriven i Kawas verkstadshandbok fast då skall man med handkraft dra momentnyckeln och axeln skall stå stilla upp till 160Nm vid fullt indragen spak.

Kawan's 160Nm kanske inte spinner runt ett stort däck i mudden, men det betyder inte att de saknas kraft, det drar "pushar på" med 160Nm fast det kanske inte ser ut så bara för att hjulet inte spinner.
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad Ace

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1082
  • Total likes: 195
  • Kön: Man
    • Visa profil
Ace
SV: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?
« Svar #19 skrivet: 7 september 2013 kl. 12:18:50 »
Ok det är på muttern det är 160nm och inte på radien på däcket  :hmmm: då funkar inte mitt test som jag tänkt det.Men momentnyckel är ju lättare att testa,har ju tänkt på sån men trodde det mättes själva drag kraften på den del som ligger i marken på däcket.
Sen håller jag inte med dig om att det är liknande lamelldiff som can-am´s visco.Lamellerna som egenligen är "plåtskivor" i viscon kommer aldrig i kontakt med varandra.Utan det är viscositeten i silicon oljan som blir så seg att den "låser" lamellerna när den utsätts för vispande och inget med temperatur att göra,det skulle ta för lång tid och bli alldeles för årstids beroende konstruktion.Så när visco-lok QE kom som är snabbare än dom äldre,är det bara att dom fått fram en olja som reagerar snabbare.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hakerik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hakerik
SV: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?
« Svar #20 skrivet: 7 september 2013 kl. 12:47:55 »
Det är drivaxelns vridmoment man pratar om. Man utrycker det 1m ut från hjul centrum. Gamla mät begreppet hette kp/m. Tänk en 1m lång horisontell stång som fäst i drivaxel centrum (muttern) och med en 16kg tung vikt ute i änden på stången så ska Kawans diff klara att hålla den vikten uppe eller orka lyfta den vikten.
Halva avståndet 50cm från centrum kräver dubbla vikten för samma mätning.
Ett hjuls radie är ofta inte mer än 35cm.

Allt jag har läst om Visco kopplingar säger att viskositeten i oljan ändras p.g.a temperatur ändring. Kanske Can Am har en egen uppfunnen visco design ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Viskokoppling
Viskokoppling även kallad viskodifferential, är en typ av koppling som fördelar kraften mellan drivaxlarna och som används på fyrhjulsdrivna bilar.

Viskokopplingen ser ut som en diffbroms med lameller. Vätskan i kopplingen är en silikonolja som har den egenskapen att den kan ändra sin trögflutenhet även kallat viskositet. Det används i viskokopplingen, när det är varvtalsskillnad mellan lamellerna rörs oljan om och blir varm. Värmen som uppstår höjer oljans viskositet (trögflutenhet). Oljan blir därmed trögare och en bromsverkan uppstår mellan lamellerna.

Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad Ace

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1082
  • Total likes: 195
  • Kön: Man
    • Visa profil
Ace
SV: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?
« Svar #21 skrivet: 7 september 2013 kl. 13:10:57 »
Hann inte läsa länken innan den togs bort ,stod det nått årtal på artikeln.Kanske va så förut tänkte jag,då det krävdes många och höga varv för att få ingrepp.På c-a viscoQE kan du ju snurra sakta för hand om du vill,för att få den att greppa.Men har ändå svårt att se hur en temperatur beroende visco skulle fungera  :hmmm: .vid vilka grader är nollpunkten?fungerar väldigt dåligt när framdiffen håller 25 minusgrader en morgon du ska ploga?,och hur hanterar den hettan som uppkommer naturligt i en diffrential växel ? höjs nollpunkten då?,och hur hinner den kylas ner på en sek när du släpper på gasen och difflåset upphör?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hakerik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hakerik
SV: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?
« Svar #22 skrivet: 7 september 2013 kl. 22:19:58 »
Det finns massor med info på nätet om hur en visco  funkar, det är bara att googla.
Här en länk med massor av tung text men med en bra chematiskt bild av en typisk visco.
http://www.rallycars.com/Cars/4wd_turbo_cars.html
Vi behöver inte fördjupa oss i detta ämne för mycket, tråden är inte avsedd för det.
Vad vi borde kunna bli överens om är att Kawans diff lameller låses (kläms i hop) med en vajer som föraren sköter om och Can Ams lameller låser till varandra därför att oljan blir mer trögflytande när ett hjul roterar fortare än det andra.
Sen om lamellerna är av olika typ,, stål eller annat material spelar ingen roll i sammanhanget.
Den stora skillnaden är att Kawa föraren kan själv kontrollera sin front diff låsning helt oberoende av hastighet på hjulen och utan tids fördröjning, det kan inte Can Am föraren.
Om det upplevs som en fördel eller nackdel är upp till var och en att själv avgöra.

Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Kawasaki (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: KVF750 - Hur arbetar fyrhjulsdriften?
 


Online just nu.

595 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 605. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info