Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Nybörjarmisstag?  (läst 6246 gånger)

Utloggad Almo

Nybörjarmisstag?
« skrivet: 14 maj 2013 kl. 21:14:42 »
Hej, lika färsk som jag är på att köra fyrhjuling är jag här på forumet. Jag funderade på allt som kan gå galet när man kör fyrhjuling både med fyrhjulingen och sig själv. Ett bättre ställe än här för att samla tips om misstag som man ofta gör som nybörjare med den erfarenhet som alla har finns nog ej. Frågorna är alltså vad bör man inte göra för att köra sönder hjulingen eller sig själv eller annat omkring sig? P.S. Även det som är en självklarhet för en erfaren kan va en ny erfarenhet för någon annan så spara inte på tipsen.

Utloggad Fraggler

SV: Nybörjarmisstag?
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2013 kl. 21:21:24 »
Är väl när man kört för fort i en rundell och nästan tippat omkull ()p 
Yamaha Raptor 700R -2012
Suzuki LTZ 400 - Såld

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Nybörjarmisstag?
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2013 kl. 21:24:56 »
Som med det mesta.
Hitta en avsides plats och testa dina och maskinens gränser.
Det gör dig till en bättre och säkrare förare.

Dessutom är det jätteroligt ;)
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad ATVeeler

SV: Nybörjarmisstag?
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2013 kl. 21:30:18 »
Du skrev inte vad du har för hjuling?
Men många med manuell växellåda har en finess som gör att du inte kan starta om du har växel i. Lätt händer det att du imisstag skuffar i växeln och står där på en p-plats och "sågar" slut på batteriet. Eller så glömmer du att öppna bränslekranen och får soppatorsk mitt i en korsning, och inte fan kommer man på felet dirikt heller :knupple:
Loncin LX300ST ATVeeler BlackEdition

If you got everything under control, you´re not going fast enough

Utloggad Almo

SV: Nybörjarmisstag?
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2013 kl. 21:35:58 »
Du skrev inte vad du har för hjuling?
Men många med manuell växellåda har en finess som gör att du inte kan starta om du har växel i. Lätt händer det att du imisstag skuffar i växeln och står där på en p-plats och "sågar" slut på batteriet. Eller så glömmer du att öppna bränslekranen och får soppatorsk mitt i en korsning, och inte fan kommer man på felet dirikt heller :knupple:
Jag ska hämta en Can-Am 650 XT nu på fredag.  :djump:

Utloggad Pv544

SV: Nybörjarmisstag?
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2013 kl. 21:42:05 »
Välta eller tippa bakåt i terräng är väl bland det farligaste, inte så trevligt att hamna under.
Åker man 4x4 så blir maskinen mer följsam och mindre stegringsbenägen om man ser till att ha 4wd inkopplat även om det kanske inte behövs för fästets skull.


Annars är det som Pelle skrev att det är bra att åka till något avskilt ställe och testa gränserna lite. Men helst med kompis och se till att vara beredd på att det kan gå galet.
Man får ju parera lite med kroppen för att få bättre viktbalans ibland, och det kan vara bra att åka med ena knät på sadeln ibland så man lättare kan hoppa av. En rulltårta med maskinen är ju tråkig, men mycket bättre om man själv inte hamnar under.


Ryggskydd är också väldigt bra att ha!
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Hydro

SV: Nybörjarmisstag?
« Svar #6 skrivet: 14 maj 2013 kl. 21:46:09 »
De vanligaste nybörjarmisstagen är nog att missbedöma risker och att ha skydd.
Jag är verkligen inte den bästa när det gäller detta heller, men ofta ser man de som är än mer slarviga!

Kollar man bland mc-folk så har mer eller mindre ALLA handskar medan fyrhjulingsfolk har handskar när det är kallt.
Mc-folk har ryggskydd och mc-ställ... fyrhjulingsfolk har foppatofflor och Adidasbyxor.

Även om man själv skall "köra försiktigt" så är man inte ensam på vägarna.
Om man ligger på en landsväg och det kommer upp en bil på en sidoväg, hur många fyrhjulingsförare mer eller mindre stirrar då på den bilens fälgar?
...för att se om den kanske helt plötsligt släpper bromsen och rullar ut i vägen.

En sak till (som hör ihop med ovanstående) är att en fyrhjuling generellt har en löjligt lång stoppsträcka.
Dels pga att flertalet däck inte är anpassade för asfaltskörning och dels för att väldigt många fyrhjulingar har kass bromsar.

Sen ser man ofta en del som bla här på forumet klagar på att deras bakbromsar inte funkar och de kan inte köra hit eller dit osv.
Bakbromsen använder man i terrängen vid extrema nedförslut, inte annars.
Jo, som komplement eller för att motionera den lite kanske.
Men ALL bromseffekt finns annars fram.
Och om man vänjer sig vid att använda bakbromsen kan det vid en tråkig trafiksituation bli så att reflexen säger åt en att bromsa... bak... och kroppen glömmer då fram... med en extrem bromssträcka som resultat.
Bromsa fram.

Ovanstående gäller vägreggad maskin som skall framföras i trafik.

Men två avslutande tips som gäller alla maskiner oavsett reggning är att dels inte vara löjligt rädd om maskinen, ANVÄND den!
Sladda, busa, gasa och lek, åk in på stigar och grusvägar osv, det är det som är hela grejen!
De som är så rädda om sina grejer tröttnar snabbt och säljer sen med förlust, utan att ens haft roligt för pengarna.

Och tips två, lita inte FÖR mycket på det som står på internet och forum osv.
Det finns alltid en risk att saker analyseras sönder på forum av oss som saknar liv och hänger på forum för mycket.

Det spelar liksom inte JÄTTESTOR roll vilka däck man har (trycket spelar större roll) osv, det viktigaste är att man KÖR!

Det är det som är kul och som ger erfarenhet, inte teoretiska "forum-fakta".
  ()p
 
Att tex hålla på och serva i tid och otid är trams, smörja fettnipplar efter varje tvätt, eller ens tvätta efter varje runda...
KÖR istället.

De som åker i lera eller kör cross är det annat med, men för vanlig svenssonåka så kör...

Inte tvättar man väl bilen efter varje ärende på byn?
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Almo

SV: Nybörjarmisstag?
« Svar #7 skrivet: 14 maj 2013 kl. 21:56:21 »
Jag har för mig att det var någon som skrev att man inte skulle leka på isar med fyrhjulsdriften inkopplad, vet inte om jag missuppfattade eller är det skadligt för hjulingen?
Måste berömma för snabba och kloka svar.  ()p

Utloggad Hydro

SV: Nybörjarmisstag?
« Svar #8 skrivet: 14 maj 2013 kl. 21:59:45 »
Om det skulle vara skadligt för en hjuling har man en skithjuling och då är det bara bra om den går sönder så man slipper köra med den.

Det är ju med AWD som isåka blir KUL!
 :headbang:
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Nybörjarmisstag?
« Svar #9 skrivet: 14 maj 2013 kl. 22:00:43 »
Jag har för mig att det var någon som skrev att man inte skulle leka på isar med fyrhjulsdriften inkopplad, vet inte om jag missuppfattade eller är det skadligt för hjulingen?
Måste berömma för snabba och kloka svar.  ()p

Det är ju då man behöver 4x4 :)
Körde mycket is med min Renegade  i vintras (bara bus) va inga problem :)

Men kanske missat nåt ?
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Hydro

SV: Nybörjarmisstag?
« Svar #10 skrivet: 14 maj 2013 kl. 22:03:58 »
Vissa Polarisar har väl haft lite trassel med fyrhjulsdriften om man busat med RWD, men vad jag förstått så har det varit fabrikationsfel och gått på garantin.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Gunnarsson

SV: Nybörjarmisstag?
« Svar #11 skrivet: 14 maj 2013 kl. 23:04:57 »
Börja med att läsa instruktionsboken ett par gånger. Redan där har du nyckeln till att undvika många potentiellt dyra och farliga fel.  ()p  Sunt förnuft tar hand om många andra potentiella fel.
There is no such thing as material failure, all failures are human in origin.

 


Online just nu.

168 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
rogun, Slider, Jonesy,
Flest online idag: 186. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme