När jag tog ut slutröret på min Z6:a så satt det ingen nät "DB killer" utan nätet hade trillat in i avgassystemet, så det kan ju vara så på din med. Jag fiskade upp nätet med det såg inte så hemskt mycket ut för världen så vet inte om de gjort någon nytta...
[Jag sitter på min nyinköpta Z6 Terracross och plågas av det starka ljudet när jag drar på i uppförsbackar. På marknaden finns flera så kallade Db killers.Fungerar de verkligen? Man trär på en liten snutt på ändan av ljuddämparen och sedan skall den gå tystare Kan någon som prövat förklara för mig?!!?Tackar på förhandBwanamdogo
På min Z6 satt en strut av metallnät som jag uppfattade var en gnsist fångare. Har nu fått hjälp att svetsa dit en bricka för att strypa.Det blev lite mjukare ljud men det skall finnas en annan dämpare som används när man skall jaga!??? som jag skall sätta dit. Har inte namnet på den ännu....Jagar man från Quadar? ? [size=78%] Folk är inte kloka!![/size]
Nu har jag studerat ljudproblemet och kommit fram till att det finns inga färdiga ljuddämpare att köpa i handeln. Vem kan tänkas bygga en rostfri ljuddämpare som verkligen dämpar ljudet.??
Kolla med Robin på RJWD han kan säkert fixa det till dig
Min z6 smattrade lite också, bytte ju sedan avgas så då försvann det mesta och blev lite mer dovt ljud
Här kan du läsa lite om min projekttråd http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45815.0Men lite kortfattat så tog jag bort det gamla avgassystemet och monterade en reflektionsdämpare istället.Anledningen var att jag ville ha bort lite strypningar så den kan varva ut lite mer! Men hade jag varit dig hade jag gjort som de andra säger ang. en noisekiller (dB killer) jag gjorde en så kallad dieselkrök och monterade i slutet det gjorde skillnad då ljudet slår i marken och därmed tunnas ut.
Om du tycker det känns ok med en till stor dämpare där bak så blir nog det tystast, lite rör och en bildämpare på tvären är nog rätt billigt och rätt tyst. Men inte så snyggt, men man får ju prioritera. Många byter dämpare för att få trevligare ljud, mindre gräsklippare och mer mulligt ljud. Har dock inte hört någon z6 i verkligheten.
TACK alla ni som svarat, kommit med tips och förslag. Jag har lärt mig mycket och hoppas en dag att få min Groda att gå tyst som en mus!