ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Service intervall på Terralander 800?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 7 [8]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Service intervall på Terralander 800?  (läst 22603 gånger)

Utloggad MikeLeaf

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 396
  • Total likes: 6
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
MikeLeaf
SV: Service intervall på Terralander 800?
« Svar #84 skrivet: 15 februari 2015 kl. 11:14:20 »
Citat från: Fenrisulven skrivet 13 februari 2015 kl. 17:07:29
Ingen ide att serva en cf hos verkstad eftersom atvsweden skiter i sina garantiärenden.

Den här diskussionen uppstår ju titt som tätt och jag har jobbat i många herrans år med just reklamationer så jag tänkte ge min åsikt om garantierna. Har även jobbat i bilbranschen just med garantier och reservdelar.

ÅF kan köpa sina maskiner hur dom vill med eller utan generalagentens 'garanti' som följer maskinen eller ej

ÅF är lagstadgad att ge 6 mån garanti  vid försäljning till konsument (ej företag)  dessutom har konsumenten skydd av konsumenköplagen i 2.5 år till mot sk 'ursprungsfel'.

Åf säljer i detta fall CF Moto med generalagentens 3-års garanti, syftet är såklart att erbjuda ett tryggt köp även på en 'kinamaskin'.  Garantin är villkorad, huvudakliga krav för att den ska gälla är

1 Använts enl intruktionsboken , körd inom 'normala förhållanden'
2 Ej modifierats
3 Servats hos auktoriserad verkstad enl serviceboken.
4 Garantin gäller ej för vissa komponenter

Alla dessa 3 punkter är ju föremål för tolkning , punkt 1 åberopas tydligen en hel del då kunder nekas garanti då man 'kört sönder' något. Kan ju kännas befogat eller hur?  Men hur och var får man köra en fyrhjuling då? och vad är 'normala förhållanden' när CF själva gör en reklamfilm där man kör 1200 mil genom öknen, ÅF säljer hasplåtar och annat. maskinen ska vara kontruerad för att kunna användas för vad den är tänkt för!

Punkt 2 , vad anses  vara 'modifierad' ?  , tex trimning av motorn byte av drivdelar etc kan ju direkt anses göra hinder för att garantin ska gälla men bara på delar som har direkt med modifieringen att göra. Även här uppstår ju dilemma om tex ÅF säljer trimdelar själva utan att upplysa om att garantin ej gäller om de monteras.
konsumentens egna kunskaper här får tas väldigt lätt på enl rättsfall, det är ÅF som har ansvar att informera

Punkt 3  , här är det självklart så att garantiärendea finansieras genom att kundentvingas till minst 3 dyra märkesservice inom garantitiden. Enl dom i EUrätten har vilken fackmannamässig verkstad som helst rätt att serva maskinen med orginaldelar och stämpla i boken , och det ska då gälla för garantin lika bra som om märkesverkstad servat.
Jag är inte säker på detta riktigt har fått gehör i 4-hjulingsbranschen, det är såklart skrämmande för dom då det sätter konkurrens på servicepriser och delar kan importeras utanför generalagentens lager.

Punkt 4, 'garantin gäller ej vinsch , batteri samt bla bla....
Självklart gäller inte garantin för slitagedelar men man kan inte generellt under den lagdstadgade rätten samt 6-månaders garanti ÅF måste ge,  göra ett sånt villkor, det måste prövas i varje fall.

Konsumentköplagen är förresten tvingande, går inte att förhandla bort något ur den.

Det är ÅF som säljer den 3-åriga garantin, nekas man ersättning en l den på ett sätt man inte tycker är korrekt bör man i första hand kontakta generalagenten då denne måste kunna kliva in när relation mellan Konsument- ÅF inte fungerar som den ska. I andra hand bör man om man tycker det är värt pga en dyrare reklamation, kanske förstörd motor, göra en anmälan till ARN som får pröva det , och beslutet bör ju både ÅF och kund följa även om det är en rekommendation.

Detta ställer ju såklart till det för relationen mellan kund och ÅF , man kanske måste byta tom. 

Med tanke på allt detta utrymme för tolkningar så tycker jag inte man kan generalisera så att det är si eller så för ett märke, det måste utvärderas fall för fall, jag har hört mycket illa om CF men också fall där man verkligen fått bra hjälp. Mycket verkar ju handla om hur ÅF sköter det också.

Det fallet som nämns  med drevet i motorn så är det inget man kan neka garanti för om maskinen inte trimmmats och servats regelbundet , kan inte tänka mig dom kan vinna det.

Det har varit några som fått hört att man 'kört för långt'  men det är ju heller inte hållbart, om delar slits ska de bytas inom denna intervall i serviceprogrammet, har man servat enl boken kan man inte ha 'kört för långt' om det inte finns en milbegränsning i garantin.

Generalagenten har säker någon intern praxis för vad man 'tar och inte tar'  men även där måste varje fall tas i beaktning, tex  om maskinen gått väldigt lite och vad kunden har för felanmälan.

Trasig damask är ju typiskt ett sånt fall, har man bara kört 25 nil och endast på vägen så ser jag det som ett garanti/materialfel, trots att det säkert nekas per automatik pga att 'damasker tar vi inte på garantin'

Sen kanske det inte är värt att dra det vidare då det endast handlar om mindre kostnad.

Att serva själv och strunta i garanti är ju ett beslut som kan passa den som kan och vill skruva själv, iofs kostar ju materialet  som oljor mm ,  men man sparar säkert in runt 5000 :-  på de 3 år garantin omfattar.

Man kan inte sälja en 3-årsgaranti som en del av köpet och sen hävda att den inte gäller för något, det strider mot konsumentköplagen.
Anmäl till moderator   Loggat
(2 people liked this)
CF Moto  500 Black Edition -13
Loncin Offroad  150 -13

Utloggad Fenrisulven

  • Lite större, lite bättre!
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4820
  • Total likes: 118
  • Kön: Man
  • Wargön Finest!
    • Visa profil
Fenrisulven
SV: Service intervall på Terralander 800?
« Svar #85 skrivet: 15 februari 2015 kl. 11:48:27 »
Min fars x8 skar en vecka efter att han bytt in den.
Nya ägarna nekades garanti.
Trots servad efter det sjukt täta schemat.
342 mil. Enbart asvalt. Samtliga stämplar.


Bekant 1.
X8 havererade variatorn på, ej garanti.
350-400 mil, bekosta ny variator,rem och arbete själv.
Avgasrör gick av, fick laga själv.

Bekant 2.
X8 kokade och nöp, var körd för hårt först.
Efter raseriutbrott och antal telefonsamtal senare så gick det på garantin och han fick ny motor efter några månader.
Med förmaningen att det inte skulle bytas något mer om det gick sönder då han kört för hårt.
Variatorn gick sönder. Fick bekosta en ny själv.
450 mil någonting.


Nä jag ger inget för Atv Sweden och deras garantier
Anmäl till moderator   Loggat
1000R

Utloggad Skojaren

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 570
  • Total likes: 137
  • Kan skoja brallan av dig
    • Visa profil
Skojaren
SV: Service intervall på Terralander 800?
« Svar #86 skrivet: 15 februari 2015 kl. 13:57:10 »
Citat från: Fenrisulven skrivet 15 februari 2015 kl. 11:48:27
Min fars x8 skar en vecka efter att han bytt in den.
Nya ägarna nekades garanti.
Trots servad efter det sjukt täta schemat.
342 mil. Enbart asvalt. Samtliga stämplar.


Bekant 1.
X8 havererade variatorn på, ej garanti.
350-400 mil, bekosta ny variator,rem och arbete själv.
Avgasrör gick av, fick laga själv.

Bekant 2.
X8 kokade och nöp, var körd för hårt först.
Efter raseriutbrott och antal telefonsamtal senare så gick det på garantin och han fick ny motor efter några månader.
Med förmaningen att det inte skulle bytas något mer om det gick sönder då han kört för hårt.
Variatorn gick sönder. Fick bekosta en ny själv.
450 mil någonting.


Nä jag ger inget för Atv Sweden och deras garantier

Konkret, bra exempel. Men det är ju liksom inget som är unikt för just ATV Sweden.
Det finns ju exempel där de tagit garantiärenden fastän de egentligen inte behövt också, Pakkas X8 är ju ett exempel på en maskin som varit/är modiferad utanför vad som skulle innefattas av garanti.

Min kusin har en X8 som variatorn rasade på, han körde då med eftermarknads avgas + 30" däck + variatorkit. Maskinen lämnades in precis så och det byttes utan knussel.

Tar jag min Polaris som exempel, så frågade jag ÅF och generalagent om vad som gäller, däck större än 27" /variatorkitt/bränslebox/ändra i map/effekt avgas. = Ingen garanti.

Precis som MikeLeaf skrev, ett rent garantiärende på en maskin som inte är modifierad kan de aldrig neka. Första året på konsumentgarantin är bevisbördan på säljaren, dvs de måste då bevisa att maskinen varit modiferad, onormalt körd eller vad de nu skyller på. Detta är ju mera eller mindre omöjligt att bevisa. Från och med år 2 så är bevisbördan på köparen, dvs det är då betydligt svårare att hävda en garanti, då kan ju säljaren skylla på allehanda saker.
Anmäl till moderator   Loggat
Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience

Utloggad Persson-

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1979
  • Total likes: 53
    • Visa profil
Persson-
SV: Service intervall på Terralander 800?
« Svar #87 skrivet: 15 februari 2015 kl. 14:09:35 »
Ibland är det ju så enkelt att återförsäljaren och ofta tillika personen som utför garantiärendet helt enkelt skiter i om det är modifierat. Då GA inte får se maskinen så är det ju helt enkelt upp till åf att avgöra.
Vissa åf gör ju maskinerna olagliga osv utan problem (tex tar bort spärrar från traktorreggade).

Men frågar man så får man med stor sannolikhet det rätta svaret: Modifierar du så får du stå för konsekvenserna. Sägs det annat så är det egentligen rätt ologiskt.

Ska man ha en vägreggad maskin för en vettig summa så är cf kanon... Men jag är ju personen som hellre köper en begagnad vw tiguan än en ny dacia duster, om ni förstår.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Service intervall på Terralander 800?
« Svar #88 skrivet: 15 februari 2015 kl. 14:45:46 »
Finns ju många sorgliga exempel här på forumet där det strulat med garantier på flera märken.
En 4wd atv är ju ändå en arbetsmaskin som är någorlunda anpassad för vägkörning.
Att då neka garantier för att den körts hårt eller använts i skogen tycker jag är bedrägeri, sen beror det ju på vilka saker som gått sönder såklart.

Personligen ger jag inte mycket för handlarnas garantier, helst inte på prispressade kinamaskiner. Det finns nog för lite vinst kvar för att dom ska vilja/kunna sköta allt sånt på ett bra sätt.
Nöjda kunder som återkommer verkar inte vara prio ett...

Med cf 800 har dom ju tagit ett stort steg närmare dom större märkesmaskinerna, både prestandamässigt och prismässigt. Verkar ju tyvärr fortfarande vara varierande kineskvalitet och även hänga mycket på vilken handlare du köper och servar hos.

Man skulle ju kunna önska att atv sweden gick in och styrde upp en del garantiärenden och även läxade upp dåliga handlare, men något sånt verkar vara väldigt sällsynt. Dom säljer ju ändå många maskiner så man tycker dom borde försöka bättra på sitt rykte.

Ett grundproblem tror jag dock är att det är för många nybörjare utan krav som köper deras modeller, att folk accepterar alla möjliga fel på en maskin bara för att den var "billig".
Många förstagångsköpare köper först en ny budgetmaskin och senare en begagnad märkesmaskin, det finns skäl till varför det blir så.

Skulle det gnällas och ställas krav så kanske dom skulle börja göra bättre grejer och inte bara sätta lågt pris först.

Jag är glad att det finns mycket begagnat så man slipper fundera över garantiärenden.
Även riktigt skönt att kunna serva efter eget huvud och skita i sanslöst täta intervall som en del har i boken.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad MikeLeaf

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 396
  • Total likes: 6
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
MikeLeaf
SV: Service intervall på Terralander 800?
« Svar #89 skrivet: 15 februari 2015 kl. 15:36:15 »
Citat från: Pv544 skrivet 15 februari 2015 kl. 14:45:46

Jag är glad att det finns mycket begagnat så man slipper fundera över garantiärenden.


Håller med om detta fullständigt, hela marknaden hänger dock ihop så det krävs starka generalagenter och ÅF som kan
hålla igång nyförsäljningen som i sin tur föder begagnatmarknaden, där spelar garantierna in också.  Det ska vara ett antal personer som lockas att köpa nytt av de fördelar det innebär (förutom själva känslan av att vara första ägare) när de sen köper nytt nästa gång efter några år så släpps ytterligare en maskin fri på begmarknaden, för det styrs ju med fyrhjulingar mer av inhemsk försäljning än tex annan elektronik där det finns en del direktimport

ÅF och leverantörer måste leva upp till det dom lovar, om ingen vill köpa nytt så kommer man få en obalans i tillgång och efterfrågan även på begagnat.
Anmäl till moderator   Loggat
CF Moto  500 Black Edition -13
Loncin Offroad  150 -13

Utloggad Lillbjörken

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Full gas spar tid!
    • Visa profil
Lillbjörken
SV: Service intervall på Terralander 800?
« Svar #90 skrivet: 22 mars 2015 kl. 22:25:34 »
Eftersom jag är nybörjare på detta med ATV
Så har jag köpt mig en CF Moto x8 terralander.

Jag fick inte med något service häfte vid köp så
får beställa ett men min fråga...

Går det på nåt vis att få fram körda timmar på maskinen?
Anmäl till moderator   Loggat
CF Moto X8

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 7 [8]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Service intervall på Terralander 800?
 


Online just nu.

616 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 634. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info