I de flesta länder får man varken gå, springa, campa eller befinna sig i andras skogar utan särskilda tillstånd.Det får vi här.Till fots.Och något många verkar missa är att marken/skogen faktiskt har en ägare, som oftast bryr sig mer om sin skog än om sin fru.Så om det förstörts en massa tycker jag inte det är ett dugg konstigt att markägaren blir förbannad, oavsett om en markberedare plöjt rundor nån annanstans eller ej, den är ju beställd dit, av markägaren.Lite ungefär som mitt-och-ditt i ämnet stölder...Kör man sönder något hos en markägare så stjäl/förstör man ju hans egendom.Om han sen själv vill "förstöra" något genom modernt skogsbruk är ju det hans sak och inget vi kan ha som skäl till att legitimera oss i andras skogar....än mindre reservat mm.Sen är det faktiskt rätt sällan som skogsbruket går in i våtmarker och myrar mm.Jag är varken biolog, markägare eller Miljöpartist men detta eviga juckande i diverse klethål är knappast något som någon markägare skulle uppskatta, och jag förstår dem.Körs många fyrhjulingar på led i våtmark så brister ofta underlaget och spåren vattenfylls och man kan då ha skapat en dränering.Sådant kan ändra en biotop minst sagt rätt radikalt.Att åka igenom ett normalt skogsparti i sansat tempo utan att lämna mer än böjda grässtrån efter sig väcker sällan vrede hos någon markägare.Möter man någon kan man ta av hjälmen och visa vem man är och hälsa.Visst kan man då kanske bemötas av skäll, men det är smällar man får ta....man har ju trots allt kört på fel ställe...Det cirkulerar mycket löst folk i skogarna, de rekas tjuvgömmor och det kollas flyktvägar, båtplatser lokaliseras och sommartorp rekognoseras... så självklart är flertalet landsbygdsbor misstänksamma mot all rörelse de inte känner igen, och jag förstår dem.
Markägare och kommuner slår "bakut mot marodörerna".
Och ett sådant beteende kommer heller aldrig leda till nåt vettigt.Enda lösningen på problemet är lagliga alternativ.Personligen hade jag tidigare en grannunge som sprang genom min häck vilket ledde till skador på häcken. Var i början sur och skällde på ungen men efter ett tag satte jag en ny planta där det blivit förstört och tänkte att denna ville jag inte ha förstörd. Grejen var ju den att ungen hade sin lekkamrat på andra sidan av min tomt och såg fortfarande att min häck var i fara. Erbjöd då ungen en alternativ väg över min tomt och efter detta används den vägen och min häck får frodas. Hade jag fortsatt skälla och inte erbjudit alternativ så hade häcken inte varit lika fin som den är idag.....
Det var bra och pedagogiskt i ditt fall, självklart förstår dom flesta din poäng.Självklart skulle lagliga lede minska problemet.Jag bodde tidigare i ett område där mopedmarodörer härjade vilt på innergården trots att det ju var helt lagligt att köra på vägen.På ett möte bestämde vi oss för att stoppa "ligisterna" och efter en veckas engagemang från i stort sett alla var det slutåkt, alltså, lagliga alternativ måste varvas med aktivt motstånd mot tjyvåkning, dykbranchen har som jag tidigare skrev lyckats ytterst väl att stoppa vrakplundring, funnes inte engagemanget mot, då skulle plundringen fortfarande fortgå.Detsamma gäller hjulingåka, reservatsåkarna måste betraktas som "parior" bland övriga skötsamma hjulingåkare för att få ett ()pslut på otyget.
Såja, såja, nu skjuter du på budbäraren.Jag är ingen kommunal tjänsteman som tar några beslut, jag arbetar bara åt kommunen och får ju reda på vad som händer, du påstår att skadorna skulle vara begränsade, du har ingen aning om vad du talar om.Du vet ingenting, du antar och gör antaganden till sanning, problemet ÄR grupper och enskilda som kör sönder.Dom måste ha kört i ett 20 år gammalt spår, vad vet du om det?.Hjulingar HAR på senare tid tagit sig längre ut i våtmarkerna.Du föringar problemet, du talar om hetsjakt, känner du dig träffad?,man får lätt uppfattningen att du egentligen tycker att det är helt ok att svarva runt i markerna.Som sagt en liten minoritet ser på ett effektivt sätt till att förstöra för en majoritet.
Eftersom alla terrängkörning i princip är olaglig så är ju valet lätt, man är inte mer olaglig om man kör på egen mark för nöjesskull eller nån annans.Jag tycker att lagen är föråldrad och tills den ses över så kommer jag inte direkt ställa in min maskin och vänta .Sen att det finns en massa folk på forumet som pekar fingrar och hävdar att de minsann kör som ska och följer lagar och regler är bara löjligt.Har du inte skriftligt tillstånd från myndighet så är de precis lika olaglig som den som kör sönder ett naturreservat.Moraliskt sett är det något annat, men lagen har inte hunnit anamma det där med Moral...Min åsikt är att det här kanske inte är rätt sorts forum utan några kanske ska vända sig till ett mer miljörelaterat forum och strunta i att sitta och försöka få medlemmarna på detta att få dåligt samvete, jag tror att de flesta här vet vad lagen säger om vår hobby .Mer lagliga körområden! det är det enkla svaret på ett problem som bara ökar.Och kom ihåg att inför lagen är vi alla lika...
Så du tycker att eftersom det i allafall är olagligt, så kan man lika gärna fara fram som ett svin?
Sen att det finns en massa folk på forumet som pekar fingrar och hävdar att de minsann kör som ska och följer lagar och regler är bara löjligt.