Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Orimliga servicekostnader  (lĂ€st 7367 gĂ„nger)

Utloggad Montan

Orimliga servicekostnader
« skrivet: 13 februari 2012 kl. 10:15:44 »
Hej.

Har kört 200 mil med min Dinli 800 och ska nu göra andra servicen. Till min stora förvĂ„ning kostar denna service ca 2000 kr precis som 50mila servicen gjorde. SĂ„ jag frĂ„gade min ÅF och han sa att en vanlig service gĂ„r pĂ„ runt 2000 kr.
Service 2000 kr
Serviceintervall 150 mil

Om vi rÀknar pÄ 6 st servicar pÄ 900 mil sÄ landar vi 12000 spÀnn!!!
Det Àr ju billigare att serva en Lamborghini!!

Och servar man inte enligt boken sÄ upphör garantin!
Nu förstÄr man ju varför dom kan sÀtta 3 Ärs garanti, det Àr ju fan utpressning och ocker!

Ni som servar sjÀlva:Vad brukar ni göra pÄ en "normalservice"?
DINLI 800 CENTHOR 2011
Oxford hotgrips
Innova freedom VÀgdÀck 25/8-12 och 25/10-12
Powermadd Rullgas
Powermadd handtagsskydd
Rox Styrhöjare antivibe
Duells 100 grams styrÀndsvikter
Ostrypt X3

Utloggad Sper

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:00:13 »
Mm pÄ min goes Àr de 50 tim eller 150 mil, Liten och stor service varannan gÄng.

Liten landar pÄ 2300 och stora pÄ 3500 (Ventiljustering)

Sinnesjuka priser hos de ÅF jag talat med.


Utloggad Montan

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:14:37 »
JÀmför man med min Volvo XC70 08:a som har service med 3000 mils intervall:

Service Dinli = 12000 kr för 900 mil

Service Volvo = 4000 kr för 3000 mil

Dinlin Àr alltsÄ mer Àn 3 gÄnger sÄ dyr som min Volvo att serva,logiskt? Knappast!
DINLI 800 CENTHOR 2011
Oxford hotgrips
Innova freedom VÀgdÀck 25/8-12 och 25/10-12
Powermadd Rullgas
Powermadd handtagsskydd
Rox Styrhöjare antivibe
Duells 100 grams styrÀndsvikter
Ostrypt X3

Utloggad jaas

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:19:14 »
13kr/mil i servicekostnad för Dinlin, dyrare en bensinen.....
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Mudde

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2012 kl. 12:38:59 »
Nu anvÀnds ju inte en ATV och en bil riktigt pÄ samma sÀtt och kollar man oljorna i ATVŽn efter service förstÄr man att tÀta service intervall Àr viktiga.

Men jag hĂ„ller med visst Ă€r det mycket pengar, tyvĂ€rr dock nödvĂ€ndiga  :-\

SjĂ€lv byter jag oljorna i min maskin dubbelt sĂ„ ofta som servicen krĂ€ver dĂ„ jag vill ge min pĂ€rla största möjliga omvĂ„rdnad  ()p

10-40 nĂ€r det Ă€r varmt ute och 5-40 nĂ€r det Ă€r kallt  ;)
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad jaas

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2012 kl. 14:12:20 »
Jag skulle inte vilja pÄstÄ att det Àr nödvÀndigt med sÄ tÀta byten.
Min kisse har nu gÄtt 54 timmar sedan oljebyte och det finns inga synliga eller luktfel pÄ oljan. Den Àr precis lika ren och samma konsistens som ny, den luktar inte heller brÀnt eller bensin.

VÄran Can-am 400 har gÄtt 1000mil och det pÄ 3 oljebyten, första vid 100, andra vid 500 och sista vid 900. Den gÄr mycket landvÀg och jag har en tung tumme :help: Och den gÄr precis lika bra som ny.....

En Yamaha Raptor 700 har ett intervall pÄ 150 mil medans samma motor i Yamahas 700cc offroad har 1500mil, ja en raptor rullar tyngre men inte sÄ mycket.
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

Utloggad Pv544

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2012 kl. 14:30:43 »
Jag tycker det kÀnns som dom har bÄde hÀngslen och livrem nÀr dom sÀtter intervallerna.
Men det Àr vÀl för att maskinerna anvÀnds sÄ olika. 200 mil vÀgkörning Àr vÀl oftast snÀllare Àn 200 mil terrÀng/arbete.

Vissa anger ju ocksÄ intervallerna i timmar och mil, vilket som kommer först.

Det var till stor del dessa tÀta intervaller som fick mig att vÀlja begagnat istÀllet. Blir det mÄnga mil sÄ blir det dyrt om man ska hÄlla garantin.

Och inte kÀnns det bÀttre nÀr man lÀser om allt strul folk rÄkat ut för frÄn sina "mekaniker". Det Àr vÀl kanske sÄ att denna branschen vÀxt lite för fort?

Det finns ju dom som anvÀnder maskinerna som pendlings/nöjesfordon och klÀmmer en hel del mil. DÄ smakar det ju i lÀdret...
Plus vÀrdeminskingen, eftersom mÄnga torrgrinar över maskiner som gÄtt över 200 mil.
Jag ska försöka skĂ€rpa mig och passera 3000mil grĂ€nsen med min maskin, men fĂ„r nog bli ett vĂ„rprojekt dĂ„ det Ă€r lite kallt nu.  ;)

JÀmför man med min Volvo XC70 08:a som har service med 3000 mils intervall:

Service Dinli = 12000 kr för 900 mil

Service Volvo = 4000 kr för 3000 mil

Dinlin Àr alltsÄ mer Àn 3 gÄnger sÄ dyr som min Volvo att serva,logiskt? Knappast!

I ditt exempel kostar ju Dinlin 13kr, och bilen 1.30/mil.

Men, man ska nog inte rÀkna efter för noga. Ska man Äka billigt sÄ fÄr man Äka moped.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Hydro

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2012 kl. 18:01:07 »
Kostnaden som sÄdan per service tycker jag inte verkar varken orimlig eller farlig.
TÀnk pÄ att de skall boka tiden, ta emot maskinen, ringa nÀr den Àr klar, bestÀlla grejer mm... plus sen dÄ sjÀlva jobbet och prylarna.
DÄ Àr 2000 inte helt orimligt.

DÀremot kan man ju skratta Ät intervallen vissa sÀtter...

Ibland undrar man om det Àr för att de inte litar pÄ sina produkter och vill fÄ in dem tÀtt tÀtt tÀtt för att efterdra skruvar som vibrerat loss mm, kollat sÄ elkablar inte blivit avgnagda emot nÄn plastbit osv...
Eller Àr det för att de inte litar pÄ sina kunder?
Att de liksom vill hÄlla koll pÄ hur de kör osv...

NÀ, glider man landsvÀg och kör lite stigar och har en maskin dÀr kopplingen inte ligger i motoroljan sÄ borde 3-500 mil inte vara nÄgot problem.
Maskiner med lameller i motoroljan (dvs flertalet quads) fÄr ju ett annat slitage pÄ oljan om det Àr mycket slirande pÄ kopplingen genom tex trixande i skogen osv.
Men om dessa maskiner tuggar landsvÀg sÄ borde samma intervall kunna funka Àven dÀr.

Sen kanske Dinli, CF-moto mm inte Àr samma som Yamaha, Suzuki osv... men oavsett vilket sÄ kÀnns 150 mil störtlöjligt.
Det kör man ju pÄ tvÄ dagar om man vill... skall man slaska med oljebyte sen dÄ?
Som sagt, löjligt.


En liten rÀttelse dÀr jaas; Raptorns rekommenderade intervall Àr 240 mil och XT:n 1000 mil, men det Àr rÀtt uppfattat att motorn Àr densamma.
GÀllande dess olika belastning kan ju soppaförbrukningen ge en hint.
Raptorn tar vÀl typ 0,7 medan XT:n ligger pÄ 0,35 per mil.

KTM har 750 mils intervall pÄ sin LC8 som sitter i tex 950 SM, Adventure osv
...och i EATV 950, och dÀr Àr det ocksÄ 750 mils intervall.
Varannan gÄng Àr det ventilcheck och dÄ Àr det svÄrt att hitta en auktoriserad verkstad som gör detta för under 7000, sÄ era 3500 Àr alltsÄ billigt.
KTM:en Àr tvÄcylindrig vilket vÀl 800:an ocksÄ Àr medan CF500 Àr stÄnka.

Att jÀmföra med en bil Àr lite fel dÄ en bil lÀtt hÄller 40 000 mil.
En fyrhjuling lÀr vid denna strÀcka fÄtt det MESTA utbytt, flera gÄnger.
Oavsett hur ofta man servat.

Sen detta med 3000 mils intervall pÄ en bil Àr ju ocksÄ dumt, Ät andra hÄllet.
Som första Àgare Àr det ju bra, nÀr garantier finns och nÀr allt Àr nytt.
Men sen?
Det finns massvis med bilar pÄ begagnatmarknaden som nu Àr tickande plÄnboksbomber, pga lÄnga och ibland överlÄnga intervall.
Audi var vÀl bland de första med longlife... kolla hur mÄnga motorer som bytts dÀr (frÀmst bensin V6 dÀr oljetrycksstyrda kamkedjestrÀckare inte strÀckt kedjan).
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Gunnarsson

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2012 kl. 20:30:12 »
I ditt exempel kostar ju Dinlin 13kr, och bilen 1.30/mil.

Men, man ska nog inte rÀkna efter för noga. Ska man Äka billigt sÄ fÄr man Äka moped.
Om man köper en billig fyrtakts kinesmoppe ska den vanligtvis servas efter 30 mil, 100, 300, och dÀrefter var 300:e mil, allt utom 100-mila ska inkludera ventiljustering, och den ska servas minst en gÄng per Är. Vad olika verkstÀder tar idag har jag ingen aning om, men en verkstadskedja tog för tvÄ Är sedan 900kr för den stora servicen och 600 eller 650kr för den utan ventiljusteringen.
De första 30 milen kostar 29,83kr/mil i ren servicekostnad. De följande 70 kostar 8,57-9,28kr/mil. Följande 200 blir 4,48kr/mil. DĂ€refter blir det 2,98kr/mil, under förutsĂ€ttning att man inte behöver göra nĂ„gon extraservice för att uppfylla kravet om att serva minst en gĂ„ng om Ă„ret. Och allt detta pĂ„ en motor som har en tendens att fĂ„ ramlagerhaveri efter 4-5-600 mil, och vid det laget Ă€r moppen vĂ€rd mindre Ă€n det kostar att reparera pĂ„ verkstad Ă€ven om den Ă€r i fullt fungerande skick...  :-\

Det Ă€r inte sĂ€kert att det Ă€r billigt bara för att det Ă€r billigt att köpa, drar lite soppa eller har andra fördelar. En tvĂ„taktsmoppe kan dra i stort sett lika mycket soppa som en snĂ„l bil, och sĂ„ har man Ă€ven försĂ€kringen som kan vara Ă„tskilliga tusenlappar dyrare Ă€n en bil...   ???
There is no such thing as material failure, all failures are human in origin.

Utloggad Jockas

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2012 kl. 23:06:02 »

Maskiner med lameller i motoroljan (dvs flertalet quads) fÄr ju ett annat slitage pÄ oljan om det Àr mycket slirande pÄ kopplingen genom tex trixande i skogen osv.


NP SĂ€ger bara TTS  8), byter vart 100 mil. men oljan Ă€r som ny  ()p
Dinli 450 -08

Att speka med quad, Àr guttan krÀm, och krÀm som Àr sÄ suttans gutt!

Utloggad jos81

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2018 kl. 09:34:57 »
Som nybörjare med Atv fick jag en smÀrre chock nÀr jag började rÀkna pÄ servicekostnaderna...
Min CF Moto skulle servas vid 25 mil och vid 100 mil. DĂ€refter vart 150 mil. Ca 3000:-/st enl Ă„f.
Dom första hundra milen skulle dÀrmed kosta upp till 60:-/mil i bara servicekostnad för att sedan falla till, jÀmförelsevis blygsamma 20:-/mil

Kan detta verkligen anses som rimligt?

Nu har tydligen serviceintervallerna pÄ CF Moto justerats till 75 mil respektive 300 mil, vilket blir 10:-/mil nÀr första Àr avklarad. Om inte billigt sÄ Àr ju iaf Àndringen Ät rÀtt hÄll
Cf Moto C Force 520L T3B -18
Black Wolf PackBox 8015

Utloggad Hydro

SV: Orimliga servicekostnader
« Svar #11 skrivet: 16 maj 2018 kl. 23:21:09 »
Personligen anser jag detta vara totalt orimligt.
Ibland undrar man om det inte Àr en form av "försÀkring" man betalar till, som sedan skall tÀcka eventuella fel under garantitiden.
 :nono:
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

 


Online just nu.

129 gÀster, 2 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Johan U, ra,
Flest online idag: 181. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme