Ett startelä ar en slags kontaktor som precis som skrevs innan sluter en stor brytare med hjälp av magnetfält och ger ström till startmotorn ( precis som du gör med kabeln direkt) , på en bil sitter det oftast direkt på startmotorn och kopplar då även in startmotorn mot motorn med magnetismen kallas ofta solenoid. Det som troligtvis skett med ditt relä är att det byggts på beläggning på kontaktytorna då det gärna blixtrar lite varje gång reläet drar och då släpper det inte igenom ström till startmotorn. Man kan använda vilket startrelä man vill, jag har tex ett HD sportster-relä på min traktor. Däremot har vissa reläer av någon konstig anledning en pressad kontakt istället för fyra skruv/mutter för kabelskor ( troligtvis för att man inte ska kunna köpa vilket helst utan att ta fram avbitaren) Precis som med allt annat så är ett superbilligt relä ofta sämre med kortare livslängd än ett med normalpris.
Nja det är snarare så att på en bil har ett mer avancerat sätt att koppla till startmotordrevet på kuggkransen då solnoiden/startrelät drar kugghjulet i läge med magnetism. En atv tex eller åkgräsklippare eller en gammal amerikansk bil eller för den delen engelsk traktor så hamnar kugghjulet i läge när axeln börjar snurra och då trycks drevet framåt, när man stänger av så trycks det tillbaka med en fjäder.Jag ser helst att startrelä har inkoppling som på bilden då det då blir universal.