Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Quad bakhjulsåkning  (läst 4080 gånger)

Utloggad BashanATV

Quad bakhjulsåkning
« skrivet: 3 mars 2011 kl. 10:56:30 »
Hej!

Jag är lite nyfiken på hur lång tid det tog för dej att lära dej åka på bakhjulet dvs ha kontroll med quaden.
Vilken quad lärde du dej på först?
Skada du dej något?  Roligt att höra lite  8)

Utloggad Andreas.

SV: Quad bakhjulsåkning
« Svar #1 skrivet: 3 mars 2011 kl. 11:28:37 »
Lärde mig på en raptor 660, Gick ganska fort lära sig när man väl vågade dra upp den nog långt,
Gjorde en vurpa i början när jag trodde man kunde :o vart inga större skador mest skrapsår, styre kopplingsgrepp, lite repor.

Nu åker jag 450 och tränar på att åka så sakta de bara går helst stå stilla :djump:

Tänkte åka lite idag då de äntligen börjar komma fram asfalt ()p
« Senast ändrad: 3 mars 2011 kl. 11:31:41 av Andreas. »

Utloggad Thyrén

SV: Quad bakhjulsåkning
« Svar #2 skrivet: 3 mars 2011 kl. 15:06:52 »
LTZ 250 ()p
Tog inte så lång tid och inga skador. Men det är ju myyyycekt lättare med halvatomat också :)
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

Utloggad StefanN

SV: Quad bakhjulsåkning
« Svar #3 skrivet: 3 mars 2011 kl. 16:36:01 »
Börja ståendes med ett knä på dynan så har du det på några minuter, efter ett par timmar kan du det bra sittandes.
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad TAZ™

SV: Quad bakhjulsåkning
« Svar #4 skrivet: 3 mars 2011 kl. 18:18:23 »
eftersom jag använde en 110cc kines att lära mig på tog det ganska lång tid att få till tekniken att få upp den, men vart ganska skadefritt ;D lättare nu när man bara rör gasen så kommer hojen ;) dock är jag ingen duktig bakhjulsåkare, en duktig åkare kan iprincip stå still på bakhjulen och balansera sig fram, har tyvärr aldrig haft orken att bli så duktig:) skulle tro att jag behöver köra i 15kmh iallafall för att ha balans :)
Recycling and speed limits are bullshit, They're like someone who quits smoking on his deathbed.

Utloggad Narmasil™

SV: Quad bakhjulsåkning
« Svar #5 skrivet: 3 mars 2011 kl. 18:58:17 »
Lärde mig på en Hyosung 450 i början, det svåra i början var att få hjärnan att trycka på bromsen istället för att hoppa av, så det blev 1 par sönderslitna byxor (Fastnade med benet i ena bakhjulet) och hoppade av hjulingen en gång. Det är enda "krascher" jag haft. Fortsatte sen å köra på Raptor 700 det var då man började dra upp den på 5'an och åka jättelångt samt köra så sakta man klara.

Nu kör man Yfz, får inte plats med skorna inuti bågen så blir bara sittandes och får väl säga att jag är ganska duktig på att köra sakta som är det svåraste med bakhjulsåka. Rekordet för sakta åka är 11m på 60 sekunder vilket är rätt bra tycker jag  ()p sen började jag få rejäl kramp i vänster fingrarna så då börja man bli "ofin" och därmed misstag  8) märkt det är lite olika dagar, ibland är det skitlätt men är man lite nervös och allmänt uppspelt så är det svårt.

Tyckte f.ö det är dubbelt så lätt att köra YFZ'an på bakorna än Raptorn som har så hög tyngpunk men har blivit väldigt lite bakhjulsåka det senaste, är så mycket roligare att hoppa å ha sig  :DV
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad *Anton*

SV: Quad bakhjulsåkning
« Svar #6 skrivet: 4 mars 2011 kl. 11:10:56 »
jag lärde mig precis som Taz på en kina 110cc  :)

Mot slutet så kunde jag faktiskt stå helt stilla med hojen och balansera typ 10-15 sekunder, det kändes rätt cool! men tillslut orkade inte kina maskinen fortsätta sitt liv bland oss andra så den gick väl i graven  :lol:

Men nu med Raptor 350 så är det lättare att få upp den, men jag saknar helt och hållet balans!  :headbang:  Men mot slutet av sommarn så kommer jag nog ha rätt bra balans på den med skulle jag tro  ;)
Fan vilken status jag får när jag skriver min utrustning här!

*Kattlåda
*Bananskal
*Clone A Willy
*Bamseplåster

Utloggad Billy

SV: Quad bakhjulsåkning
« Svar #7 skrivet: 4 mars 2011 kl. 11:55:07 »
brukar ni typ rycka upp den med av-och-på gas eller hur gör ni?

bara fullgas så spinner den ju bara  ???
Yamaha YFZ 450 -04, såld
Yamaha YZF R1 -02, såld
Dinli 450 -07, såld
TM 250 2t -01, såld
Honda cr 125 -97 såld
Honda cr 125 -92, såld

Utloggad Hydro

SV: Quad bakhjulsåkning
« Svar #8 skrivet: 4 mars 2011 kl. 12:12:01 »
Dinlin är ju rätt mycket tyngre i framänden än en Raptor så den kräver nog en hel del forcerande...
Raptorn kan man gasa till på, släppa och sen när dämparna ger retur ge gas och då reser den sig lätt.
Inget ryckande eller så heller.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Narmasil™

SV: Quad bakhjulsåkning
« Svar #9 skrivet: 4 mars 2011 kl. 15:00:06 »
brukar ni typ rycka upp den med av-och-på gas eller hur gör ni?

bara fullgas så spinner den ju bara  ???

Får gasa lite mera på 450'n än på 700'an. Ska jag köra sakta börjar jag ståendes och sätter mig ganska hårt samtidigt som man ger lite gas så går den upp väldigt lätt och det spinner inget heller. Ska man köra fort kör man samma teknik i högre farter, mest för att få närmare brytvinkel, men annars kan man bara rycka i styret om man kör lite saktare.

Är mycket teknik i att dra upp hjulingen rätt, märks väldigt väl när du kommer upp på 4'an-5'an  :whip:
#411 - Yamaha YFZ - Hybrid quad bygge ---> www.DK411.se (https://www.facebook.com/Acxracing)

Utloggad ThaSaint

SV: Quad bakhjulsåkning
« Svar #10 skrivet: 4 mars 2011 kl. 17:46:10 »
wildcat'en är riktigt svår att få upp, om man inte rycker eller knäar och drar bak. Men den är ju betydligt lägre än en raptop t.ex, gör nog sitt det med...
http://gallery.thasaint.com/main.php?g2_itemId=3319
dinlis är ju rätt höga original åxå i jämförelse. verkar itne svåra få upp dom me.
fast nu har jag inte kört sen i höst typ... opererade ryggen för en vecka sen, diskbråck och filat på nån kota lite.

:(

//Erik
Mekar i det mesta, både på jobb och fritid.
[Volvo 965 16v TiC, V70 2.5T, SMC Wildcat 500 R.E.]
http://www.thasaint.com - http://blog.thasaint.com

 


Online just nu.

155 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, Mattismarkus, JanneVTR, Colemanrz,
Flest online idag: 200. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme