Att volvon går varm på sprit(etanol) är för att volvo inte kan bygga bilar! Man kör sprit i tävlingsmotorer för att de går svalar då, spriten leder bort värmen bättre
Citat från: jaas skrivet 8 mars 2011 kl. 17:58:47Att volvon går varm på sprit(etanol) är för att volvo inte kan bygga bilar! Man kör sprit i tävlingsmotorer för att de går svalar då, spriten leder bort värmen bättre snarare för att man häller i ca 30% mer bränsle och bränslet kyler. Jag tycker etanolet är bra så sett, men ganska onödigt bränsle för bilar eftersom diesel fortfarande är det ledande bränslet, Etanol är ju det mest förorenande bränsle om man räknar till allt vad produktion innebär, om sen själva förbränningen är lite snällare spelar ju inte så stor roll då
Tja svedala har väl västeuropas äldsta bilpark det vore inte fel att i längden bli av med dom gamla öken,jag minns ungdomens bilköer,fan vad det stank och sved i ögonen .Men tror ni 5% extra etanol har någon större betydelse?
Citat från: anersimyra skrivet 8 mars 2011 kl. 16:59:11Tja svedala har väl västeuropas äldsta bilpark det vore inte fel att i längden bli av med dom gamla öken,jag minns ungdomens bilköer,fan vad det stank och sved i ögonen .Men tror ni 5% extra etanol har någon större betydelse? och vad gör det att vi har en äldre bilpark? är väl bara bra att vi visar att vi kan ta hand om och vårda vårt kapital samt att miljön i själva verket tjänar på att inte producera en massa nytt och skrota gammalt.. fundera lite på hur mycket giftiga ämnen en ny bil innehåller, det är mycket värre grejer och mycket mer än en volvo 740 med sin kvicksilverbrytare till motorrumsbelysningen...sen skeppas grejerna från alla världens håll och kanter också.. batterierna till en toyota primus innehåller kadmium från gruvor i canada batterierna byggs i japan, sen skickas dom till USA där bilen sätts samman och säljs kanske till en kanadensisk ägare...